Vad kostar fullservicestall egentligen?

95johsv

Trådstartare
Nu menar jag att box, in/utsläpp, mockning, hö/hösilage, mineraler, betfor, havre, täckesbyte, strö, göra iordning fodret ingår. Ägaren ska inte behöva komma ut de dagar man inte rider. Ev specialkraftfoder ingår inte. Tillgång till paddock och ridhus.

Eller är fullservice något annat? Vad bör detta kosta egentligen?

Sv: Vad kostar fullservicestall egentligen?

Jag har själv funderat på att ta emot inackorderingar då allt ska ingå så kommer att följa tråden med spänning!

Min prisidé för detta ligger på ca. 4000:-/månad. Det priset är isf för ett stall som ligger relativt centralt och med bra bussförbindelser. Det är dock 10 minuters skritt till närmaste anläggning med ridhus och paddock så anläggningsavg. kommer ju att ligga utöver detta.

I priset skulle det isf ingå max 15kg hösilage/dygn och 2kg krafft grund. 4 fodringar/dag och i övrigt allt det som du räknade upp.

Intressant tråd! Skriver bara såatt jag kommer ihåg tråden..:)

Jag betalar 3 500,- per månad för den fullservice du beskriver. Förutom på helgerna när vi har vi rullande schema för fodringar och utsläpp/intag samt man mockar själv.

Runt 3300-3400 tror jag det kostar där jag håller till... Då tillkommer ridhusavgift om man vill utnyttja detta. Har dålig koll på vad detta går på!

Måste bara fråga lite eftersom jag själv kanske är inne på att ta emot inackorderingar, svara om du känner att du orkar med och förlåt för lite trådkapning...

Var ligger stallet, nära någon större stad, centralt? Hur många fodringar är det som ingår/ dag? Utevistelse? Kvalitet på hagar?

Här betalar vi 2800 för fyra torvabalar per månad, två säckar foder, 15 kg hösilage per dag, täckesbyten och mockning alla dagar i veckan. Spolspilta med värme i stallet och dusch o toalett förtvåbenta. Paddock finns 10 minuter bort o ingår inte. Bra tycker jag, nära stor stad, med bra bussförbindelser. / C

2200 tar vi, utan tillgång till ridhus dock samt ej nära storstad.

Ingår hö, spån, Krafft Grund samt mockning, in/utsläpp, utfodring 3 ggr/dag, täckesservice nov-mars. Beteshagar sommartid ingår också. Priset är oförändrat hela året dvs kostnaden är jämnt fördelat istället för att gå upp i pris vintertid och lägre sommartid.

Inga extra avgifter tillkommer för gödselhantering.

Var ligger stallet, nära någon större stad, centralt? Hur många fodringar är det som ingår/ dag? Utevistelse? Kvalitet på hagar?

Stallet ligger ganska centralt i en ganska stor stad. 4 fodringar ingår. Utevistelsen är urusel, ett par timmar om dagen i grushagar. 2 maneger samt paddock.

här i stan går det på 2'500-2'800 för nästan det du beskriver, det som inte ingår är mockningen och helgstalltjänst.. mockningen får man göra själv, och stalltjänsten enligt schema med de andra privathästägarna..

Då kan man knappast kalla det för fullservice tycker jag. Ser att många här har rullande schema på olika typer av stalltjänst m m och då är det ju inte någon fullservice utan en vanlig hyra där det ingår visst foder och viss service bara.

Förra vintern, våren stod jag i ett mindre stall, fyra hästar - tre ägare, och betalade fullservice 1800kr. Egentligen var det inget fullservice stall utan ägeren ordande det för mig (kände henne sen innan), då jag inte hade körkort och möjlighet att ta mig ut mitt i veckan.
För den andra inackordering kostade det 1600kr. Det som ingick var allt foder (havre, mineraler, betfor och hösilage), halm, in- och utsläpp, täckesbyte och fodring (morgon, lunchhö och kväll). Min häst fick på vardagarna även mockat, bytt vatten i spannen och en snabb visitering. På helgen fick jag fixa det själv.
Stallet var nytt och luftigt, mycket bra ventilation, hade spolspilta och rymliga boxar. Det fanns en ridbana, med bra kvalitet, i anslutning till stallet (kostade inget extra). Hagarna var inte så stora, men det fanns sommarbete. Kostnaden för sommarmånaderna var 1600kr/månad.

Ni som har fullservicestall eller har hästen på ett sådant, hur har ni avtalat om ansvaret för hästen? Om skötsel och visitering av hästen ingår så måste ju stallägaren ha ett mycket större ansvar för hästen.

Akademistallet här i stan tog 5000:-/månad sist jag kollade (2007). Vet inte om priset ändrats.
Då ingick:
*box med halm
*mockning
*täckesservice
*in/utsläpp
*fodring med hösilage 3-4ggr/dag
*fodring med korn/havre + betfor 3ggr/dag
*små rasthagar
*tillgång till halva 20x80 ridhuset under lektionstider
*tillgång till ett 20x40 ridhus, enbart för privatryttarna
*tillgång till tre uteridbanor
*terrängbana

Enligt mig är det dyrt. Visst, mycket ingår men hagarna är hemska och tråkiga och utevistelsen är bara 9-15. Privatdelen är i ena änden av ridskolestallet så det är alltid mycket liv och rörelse.

Jag har endast formellt ansvar för in/utsläpp, mockning, samt utfodring enligt kontraktet, ingenting annat. Visitering samt skötsel av hästen i övrigt har ägaren själv fullt ansvar för, vilket jag alltid informerar om.

Självklart meddelar jag ägaren om jag upptäcker ngt uppenbart fel med deras häst vid in/utsläpp eller utfordringstillfällena.

Om jag ska börja ta emot inackorderingar så vill jag att det ska stå i kontraktet att det är ägaren som har ansvaret för hästen. Jag kommer även att teckna en ansvarsförsäkring som kan träda in och täcka kostnader om det blir någon form av tvist.

Vi tar 2000 + moms (alltså 2500) och då ingår:
- In-utsläpp
- Utfodring 2-4 ggr per dag, beroende på årstid/utevistelse
- Mockning
- 4 balar spån eller "normal" mängd halm
- Hö, havre, betfor, korn saltsten, allt i rimlig mängd
- Täckesbyten
- Spolspilta med varmvatten
- Gräshagar, ensam eller i mindre flock (5-6 hästar) efter önskemål
- 2 belysta ridbanor
- Mindre ridhus
- Liten terrängbana "hobbybana"
- Rakbana 800 m
- Badplats för hästar i sjön
- Jättefin ridterräng

Och folk här omkring tycker vi är svindyra... :crazy:

Ligger stallet nära någon stad, är det centralt eller bra förbindelser? Det ingår ingen mockning alltså? och man måste göra foder själv?

Om jag ska börja ta emot inackorderingar så vill jag att det ska stå i kontraktet att det är ägaren som har ansvaret för hästen. Jag kommer även att teckna en ansvarsförsäkring som kan träda in och täcka kostnader om det blir någon form av tvist.

Jo men jag menar i stall där hästägaren inte behöver komma ut varje dag om han/hon inte skall rida. Då måste ju stallägaren ha ansvar för skötsel och visitering av hästen. Ansvaret för hästen blir ju större i så fall.

Det står ju att mockningen ingår?
Fullservice, man behöver bara rida själv (vilket vi också gör, mot betalning). Ligger utanför mindre stad (dock endast 45 min från malmö), 2 mil/20 min söderut är hyrorna minst det dubbla för samma service.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama