Vad kostar fullservicestall egentligen?

Sv: Vad kostar fullservicestall egentligen?

Jag vill ha ett inackorderingsstall där ägaren inte behöver komma ut varje dag, alltså allt som måste göras sköts av mig och även en enkel visitering. Men jag skulle nog ändå inte känna det som ett större ansvar. Jag menar att även om ägaren har varit ute hos hästen på morgonen så kan det ju ha hänt något under dagen så då är ju mitt ansvar när jag är där lika stort oavsett om ägaren kommer ut eller inte.

Men rent juridiskt kan det nog vara bra att kolla upp det där med ansvarsfrågan. Sist jag pratade med en försäkringsman så föreslog dom ansvarsförsäkring, om någon ställer mig som ansvarig för att hästen skadat sig så betalar försäkringen ev. rättegångskostnader osv.

förlåt, jag läste ändå inlägget flera gånger för att se om du skrivit nåt om mockning... Jag skyller på att det är fredag:)

Tycker förövrigt att det är ett bra pris med tanke på allt som ingår!

jag betalade 2500 kr/månad för full service.

allt nybyggt, både stall, ridhus och paddock.

alla fodringar, ut o insläpp ingick. Täcke på/av.
Mockning varje dag ingick.

personalen gav fodret, så man packade inte säckar osv.
skrev bara vad hästen skulle ha i hö/foder så fixade dom det.
valfri mängd foder ingick.
spån/torv o dylikt ingick också.

det enda man gjorde va o borsta/rida.

Tränare fanns på plats. Gästtränare kom också.

Senast ändrad av en moderator:

Då bedrev de alltså ren välgörenhet?:cool: Inte en chans i helsicke att det du beskriver till det priset kan ge någon som helst inkomst. Du kan skatta dig lycklig...

priserna ligger ungefär så här. Vi har mkt stall att välja på.
Men visst kunde dom tagit mer, eftersom dom även mockade, det håller jag med om!

Jag står inte kvar där.

Då bedrev de alltså ren välgörenhet?:cool: Inte en chans i helsicke att det du beskriver till det priset kan ge någon som helst inkomst. Du kan skatta dig lycklig...

Eller så hade man unga hästtjejer som arbetade mot låg svart betalning/skattepliktiga förmåner som lön - så byter man "välgörenhet" mot "organiserad brottslig verksamhet".

tycker 4000:- låter väldigt dyrt om det inte finns ridbana eller ridhus.

2500 kr betalade jag i mitt förra stall, 45 min utanför sthlm.
Allt ingick. Box, mockning, hösilage, krafffoder, mineraler, betfor, strö, in och utsläpp, täckesbyte, stoora fina lerfria hagar med mkt utevistelse, ridhus + paddock + fina ridvägar. Luftigt stall, fräscht, uppvärm sadelkammare mm. 45 min med bil utanför sthlm, 10 min in till södertälje. 15 min skrittväg till ridklubb med träningar och tävlingar.

Senast ändrad:

tycker 4000:- låter väldigt dyrt om det inte finns ridbana eller ridhus.

Om du räknar med 2000 kr i faktiska kostnader, skulle du sköta en häst på heltid med alla arbetstimmar det innebär, för 2000 kr/mån?
Det blir 65 Kr/dag. Som ska skattas på.
En vanlig snickare tar ca 250 kr/tim
Men vem vet, det kanske bara tar en kvart om dagen att idka totalskötsel på en häst med tillhörande box.

Håller helt och hållet med dig!
Vissa hästägare borde räkna på vad det faktiskt kostar att ha stall och sen tänka sig själva vad dom vill ha för att sköta någons häst. 4000:- tycker jag inte är mkt, det blir ju knappt någon vinst över. (beroende på hur mkt lånekostnader man har på gården)

För 4.000:- i månaden får jag precis som Nicke skrev ca. 65:- om dagen för arbetet jag lägger ner så jag tycker inte att det är särskilt mycket och jag tror faktiskt att det finns de som är villiga att betala för god omvårdnad och lite bekvämlighet.

Eller så hade man unga hästtjejer som arbetade mot låg svart betalning/skattepliktiga förmåner som lön - så byter man "välgörenhet" mot "organiserad brottslig verksamhet".

nej! det va anställd personal!

jag ser ingen bekvämlighet utan ridhus o ridbana.
Betalade 1500:- för mockning på vardagar, foder, strö, in o utsläpp. Fanns ridbana, round pen o skritt avatånd till ridhus. Lite slitet stall o hästtätt område.
Så ja jag tycker det är dyrt eftersom jag vet vad det kostar här.

Som du säkert ser i mitt första inlägg så är det skritt avstånd till stor ridanläggning. Men för 1500:- så borde de stallägarna ha gått med förlust på dig, det är ju i stort sett vad en häst äter upp och kräver i strö per månad. Alla tjänster var med andra ord gratis och stallägaren fick inte in något extra för att bekosta slitage och eventuella reparationer mm.

jag ser ingen bekvämlighet utan ridhus o ridbana.
Betalade 1500:- för mockning på vardagar, foder, strö, in o utsläpp. Fanns ridbana, round pen o skritt avatånd till ridhus. Lite slitet stall o hästtätt område.
Så ja jag tycker det är dyrt eftersom jag vet vad det kostar här.

Att kunderna tycker saker är dyrt är egentligen inte deras fel, utan säljarnas, som måste lära sig ta betalt.
Kunderna har helt enkelt vant sig vid att säljarna jobbar ideellt.
Att vara "snäll" har länge varit tradition i ridsporten.
Det funkar tills stallägaren vågar räkna seriöst på den ekonomiska situationen.
Det slutar inte sällan med att stallägaren blir bitter och upphör att ha inackorderingar.
Alternativt att hyresgästerna blir chockade av förhöjd hyra, och själva väljer att flytta.
Det är en dyr hobby vi sysslar med. Det är bara att inse.

Jag betalar 2 750 kr för det du skrev, förutom att jag mockar helger. Då har jag verkligen rubb och stubb. Detta sköts av en ensam person och vill man mocka själv men ändå ha full service på allt de andra kostar det 2 150 kr.

Här kostar det 3900 kr, i ett stall med endast ridbana. Grannstallet tar 4800 kr om inte mer, då är det en av Sveriges största träningsanläggningar med enorma möjligheter.

*kl*

Tack alla! Mycket intressant och se diskusstionen. Insåg att jag inte har en aning om vad saker och ting kostar så det var bättre att fråga än att förbli okunnig :)

Det är verkligen inte mycket pengar att röra sig på för stallägaren.

För att en häst ska äta för 1500:- så måste den äta en himla massa iaf om man ser till de priser som är här.
Så de gick inte med förlust, jag erbjöd mig att mockla själv men hon tyckte det var lugnt när hon ändå mockade åt de andra, tog bara fem minuter extra.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur