Vad kostar fullservicestall egentligen?

Sv: Vad kostar fullservicestall egentligen?

För att en häst ska äta för 1500:- så måste den äta en himla massa iaf om man ser till de priser som är här.
Så de gick inte med förlust, jag erbjöd mig att mockla själv men hon tyckte det var lugnt när hon ändå mockade åt de andra, tog bara fem minuter extra.

Det är inte bara maten som kostar, när man har djur på en gård.
Men det kan nog de flesta räkna ut.

Jag vet ju inte vad ni betalar men Krafft grund t ex kostar ca 5:-/kg och om man räknar 2 kg om dagen så är det 310:-/månad. Hösilage- 15kg om dagen á 2:-kg= 930:- och så torv/spån etc- ca 40:-/bal och 4 balar i månaden = 160:-

Sammantaget blir det 1400:-/månad och då har jag inte räknat in mineraler. Så så himla högt räknat är det nog inte.

jag har inte sagt ngt annat heller.

zzz > min häst åt 12 kg hö, 2 kg havre, mineraler o stod på torv, summa per månad runt 800:-
så det beror helt på vad man betalar för fodret.

jag har inte sagt ngt annat heller.

zzz > min häst åt 12 kg hö, 2 kg havre, mineraler o stod på torv, summa per månad runt 800:-
så det beror helt på vad man betalar för fodret.

Det var själva råvaran det.
Vad kostade det i bensinpengar/tranportkostnader och arbetstid att frakta hö, lasta in det, torvtransport?
Sen ska det genom maskineriet och ut på andra sidan..vad kostade bortforslingen av gödlet på stacken?
Snöröjningen, lagning av staketen, byten av gamla trådar, lagårdsrengöringsmedel till rengöring av stallet vid årsrengöring och tömning av permanentbäddar. Ett litet axplock bara..

KL

Jag betalade 1500 kr / månad för stallplats på Gotland för 4 år sedan. Då ingick allt foder (silage/hö, krafft sport & betfor), 4 fodringar per dag, in-utsläpp, mockning 7 dagar/vecka. Inget ridhus dock men ridbana och fantastiska sandslingor i skogen..
Jag som kom från Sthlm tyckte det var nästan pinsamt billigt - fattar inte hur de fick det att gå runt...

Stallet låg på cykelavstånd från Visby, så ingen buss nej.

Det är precis dessa kostnader som 99% av alla som enbart har erfarenhet av att hyra in sig inte verkar förstå:cool: Jag har fått frågan av ngn inhyrd om de inte kan få "köpa in sig" på delar av fodret eller strö istället för att ta ren kallhyra alt ren full service - jag nekar alltid numera eftersom jag inte får betalt för varken bensin, slitage på bil, släp och kropp samt arbetstid.

Jag anser inte heller att en inhyrd har rätt till någon som helst info om vad jag betalar för saker och ting. Jag anger en hyra och vad som ingår i den, MYCKET specificerat, sen är det upp till var och en att ta ställning till om de vill hyra in sig eller inte.

jag vet att det kostar o jag vet att det var billigt.
Det jag svarade på var zzz som skrev att bara fodret kostar 1500:-

Hur lyckas ni få tag på bra analyserat hästhö, levererat och klart för under 2:-/kg?

*kl*
Jag betalar 1900:-/mån
Då ingår havre, betfor, kraft groov 90, analyserat hösilage, mockning, fodring 4 ggr/dag, torvströ och täckesbyten. Saknar dock spolspilta och varmvatten men vi har uppvärmd sadelkammare och vattenkokare så man kan värma vatten där.
Köper dock extra vitaminer och lucernhack.

Belyst paddock ca 20*40 m med hinderpark finns, 5 min till närmaste ridhus ca 20*60 m med transport.

Jag tycker att det är för billigt, dom kan inte tjäna en krona på mig, men jag är inte enda inackorderingen så man blir väl inte poppis om man säger att dom borde höja stallhyran.. Känner mig dock lite skyldig.. Fast trevligt för min ekonomi för tillfället eftersom jag är sjukskriven just nu.

Bästa stället jag någonsin stått på, ordning och reda och hästarna sköts perfekt, är så nöjd kommer aldrig att flytta!!

*kl*
Jag betalar 1900:-/mån
Då ingår havre, betfor, kraft groov 90, analyserat hösilage, mockning, fodring 4 ggr/dag, torvströ och täckesbyten. Saknar dock spolspilta och varmvatten men vi har uppvärmd sadelkammare och vattenkokare så man kan värma vatten där.
Köper dock extra vitaminer och lucernhack.

Belyst paddock ca 20*40 m med hinderpark finns, 5 min till närmaste ridhus ca 20*60 m med transport.

Jag tycker att det är för billigt, dom kan inte tjäna en krona på mig, men jag är inte enda inackorderingen så man blir väl inte poppis om man säger att dom borde höja stallhyran.. Känner mig dock lite skyldig.. Fast trevligt för min ekonomi för tillfället eftersom jag är sjukskriven just nu.

Bästa stället jag någonsin stått på, ordning och reda och hästarna sköts perfekt, är så nöjd kommer aldrig att flytta!!

Jag tycker du skall vara glad om du tycker att du har en låg stallhyra. Du skall inte ha dåligt samvete för det. Det är inte ditt problem om stallägarna sätter för låg hyra.

Överhuvudtaget så får vi som hyr ut stallplatser skylla oss själva om vi tjänar för lite på det. Ingen tvingar oss att hyra ut. Vi får väl göra som alla andra företag dvs anpassa oss till marknadspriset. Om vinsten är för låg måste vi effektivisera och sänka kostnaderna eller så får vi helt enkelt lägga ner verksamheten.

Hemma kostar det 4000:-/månad
Där ingår box, hage, grovfoder, in/utsläpp, mockning & strö
kraftfoder får man köpa själv.

det finns ridhus, men mkt hindermaterial & utebana med bank

Det var själva råvaran det.
Vad kostade det i bensinpengar/tranportkostnader och arbetstid att frakta hö, lasta in det, torvtransport?
Sen ska det genom maskineriet och ut på andra sidan..vad kostade bortforslingen av gödlet på stacken?
Snöröjningen, lagning av staketen, byten av gamla trådar, lagårdsrengöringsmedel till rengöring av stallet vid årsrengöring och tömning av permanentbäddar. Ett litet axplock bara..
:bow:

Sen tillkommer MOMSEN som så många hästägare/stallägare verkar förtränga... Att konkurrera med stall som tar underpriser och glömmer bort momsen är svårt.

Jag blir lite irriterad på alla som tror att bara för att man hyr ut boxar utan att lägga på moms bedriver ngn slags svartverksamhet:mad:

Det finns ganska många mindre stall som hyr ut ett par boxar och som INTE redovisar moms. Man har det som hobbyverksamhet och tar upp vinsten i sin vanliga deklaration.

Ska flytta min pålle om nån månad till ett stall med "full service".
In och utsläpp
4 fodringar/dag
mockning 7 dagar i veckan förutom var 3:e helg ca, då sköter jag mockning till alla hästar + nån fodring
hösilage
krafft, havre, krosskorn, betfor, mineraler, morötter
strö
1 gruspaddock, 1 gräsbana med hinderpark
10 min skrittavstånd till ridhus

För detta kommer jag att betala 1500kr/månaden!
Ja, pinsamt billigt.
Detta är en familj som inte har någon som helst tanke på att tjäna pengar på inhyrda, 2 st.
Utan de ger fullservice under veckorna för att kunna lämpa över arbetet några helger då de är ute och tävlar.

Ja men se det inte som att du har en billig hyra eller att de lämpar över arbete - de köper en tjänst av dig och du får betalt i form av reducerad hyra.

Räkna ut antal timmar du lägger ner på dessa helger och lämplig timlön så får du vad din egentliga hyra är.

storbal o kontakter, dock ingen analys.
Min sambo är lantbrukar son o jobbar fortfarande med det vid sidan om, så jag hittar inte på priserna.

Jag har inackorderingar just nu som betlar såhär:

In & Utsläpp
3 fodringar/dag
Mockning
Pris: 1000,-

Vill man ha hö och halm i priset blir det 800,- extra

För allt ovan inkl foder och täckesbyten 2500,-

Tillägg: Massor av hagar, bra ridvägar, belyst paddock 30x45 , uppvärmd sadelkammare med pentry och wc..

Vi tar 2000 + moms (alltså 2500) och då ingår:
- In-utsläpp
- Utfodring 2-4 ggr per dag, beroende på årstid/utevistelse
- Mockning
- 4 balar spån eller "normal" mängd halm
- Hö, havre, betfor, korn saltsten, allt i rimlig mängd
- Täckesbyten
- Spolspilta med varmvatten
- Gräshagar, ensam eller i mindre flock (5-6 hästar) efter önskemål
- 2 belysta ridbanor
- Mindre ridhus
- Liten terrängbana "hobbybana"
- Rakbana 800 m
- Badplats för hästar i sjön
- Jättefin ridterräng

Och folk här omkring tycker vi är svindyra... :crazy:

Det är ju sanslöst billigt. Det kan omöjligt täcka alla kostnader väl?:crazy: Jag menar med slitage och dylikt...

Hos mig ingår det ut-/insläpp, fodringar, spån, mockning, täckesbyten, på/av med lindor/skydd, 12 kg hösilage, 2 kg kraftfoder, mineraler saltsten mm. Tillgång till upplyst ridbana, uppvärmd sadelkammare.
Mycket bra bussförbindelser.

Stor stad finns jag inte så nära, dock är det väldigt mycket häst i området.

3500:-/månad inkl. moms.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama