Vad kostar fullservicestall egentligen?

Sv: Vad kostar fullservicestall egentligen?

Nej jag tror dig:) Jag var bara nyfiken, misstänkte att det inte var analyserat hö från en "vanlig" leverantör med så lågt pris. Bara att gratulera om man har möjlighet att komma över billigt grovfoder.

Låter rimligt, särksilt med tanke på läget, bättre än stor stad ju:)

nere i skåne brukar det ligga på ca 1300-2100kr i mån,och om det ligger mellan 1770-2100kr så har man ofta tillgång t ridhus

KL

Där jag står kostar det 5000 kr för helinackordering, exkl borst och ridning.

En större anläggning inte så långt från mitt stall tar ca 8000 kr för helinackordering, dock är detta en toppanläggning...

Bor i Sthlm

Hejsan alla bukisar.
Sitter och läser genom denna tråd och inser att den blir som dom flesta andra till slut. En enkel fråga om vad andra hästägare betalar för full service slutar med att arga och upprörda stallägare,som själva har valt att hyra ut stallplatser i sitt stall till hyresgäster, skriker om både barnarbete och svarjobb mm om det råkar vara ett pris som är billigare än vad dom själva tycker att det ska vara. Inse att det är stallägaren själv som sätter sin egen prislapp på sitt stall, och om dom väljer att ta 200 el 2000 för en stallplats har ni inget med att göra, det är helt och hållet deras val liksom att er prislapp på erat eget stall är ert val. Sluta att hacka på alla som inte tycker att 4000 kr är den optimala hyran för en stallplats och inse att det är olika prislappar beronde på att det är olika individer som hyr ut sina stallplatser. Ni kan bara prata för er själva och som sagt , det
är ni som sätter er prislapp på ert stall, låt andra stallägare sätta sin prislapp.

MVh Nisse

Det där håller jag inte med om! Det är alldeles för billigt för fullservicestall med ridhus. Några sådana priser har jag aldrig hört talas om i Skåne.

3000+.

Visst är det så. Redovisar man bara sina inkomster korrekt så får man sätta vilket pris som helst. Om man INTE driver det som momsregistrerad näringsverksamhet, då måste man syfta till vinst.

Men å andra sidan så förstör alla sådana som subventionerar andras hästägande människors möjligheter att försörja sig inom hästbranschen - vill vi ha det så?

Vill vi supporta utnyttjandet av unga tjejer som får uselt betalt? Vill vi supporta den ekonomiska brottslighet som präglar alltför stora delar av branschen?

Hejsan alla bukisar.
Sitter och läser genom denna tråd och inser att den blir som dom flesta andra till slut. En enkel fråga om vad andra hästägare betalar för full service slutar med att arga och upprörda stallägare,som själva har valt att hyra ut stallplatser i sitt stall till hyresgäster, skriker om både barnarbete och svarjobb mm om det råkar vara ett pris som är billigare än vad dom själva tycker att det ska vara. Inse att det är stallägaren själv som sätter sin egen prislapp på sitt stall, och om dom väljer att ta 200 el 2000 för en stallplats har ni inget med att göra, det är helt och hållet deras val liksom att er prislapp på erat eget stall är ert val. Sluta att hacka på alla som inte tycker att 4000 kr är den optimala hyran för en stallplats och inse att det är olika prislappar beronde på att det är olika individer som hyr ut sina stallplatser. Ni kan bara prata för er själva och som sagt , det
är ni som sätter er prislapp på ert stall, låt andra stallägare sätta sin prislapp.

MVh Nisse

Jag förstår att det kan vara provocerande att uppmana varandra till att VERKLIGEN våga räkna på vad ens stall egentligen kostar, och börja fundera över stallhyror, så att man inte blir utnyttjad i onödan.
Visst är det en fri marknad, men nu är det dags att se över de reella kostnaderna för stallägarna.
När man gjort det, kan man sätta sitt pris, som verkar rimligt i förhållande till utgifterna.

Jag tror inte att stallägarna blir upprörd över TS fråga, däremot kan man bli upprörd över påståenden att småsummor täcker kostnader för foder, strö, underhåll samt arbetstid eller över hästägare som ondgör sig över att stallägare ska TJÄNA pengar på att hyra ut platser. Sådan dumhet blir i a f jag upprörd över. Sen är det väl så att är man ute på ett forum så får man räkna med att folk framför sina åsikter, även om de inte är av samma åsikt som en själv.

Upprörd kan man bli, uttrycka sig har man rätt till men däremot har jag svårt för att förstå folk som vill gå in och censurera eller tala om för andra att de inte ska säg vad de anser.

Jag tycker TS har fått väldigt många svar på sin fråga om vad andra betalar för sin fullservice.

Håller inte alls med dig. Jag har haft häst inhyrd för 1500:- i månaden, då ingick allt foder och strö. Hagarna var usla, och jag la själv väldigt mycket tid i stallet med utsläpp, insläpp, fodringar osv. Jag mockade själv. Det var ett toppenstall, men som sagt jag hjälpte till väldigt mycket, därav det låga priset.

Tycker det på de flesta ställen är betydligt dyrare om allt ska ingå. Jag har också haft häst på en större anläggning, där fullservice ingick på vardagar. Ridbana, inget ridhus, för 2500:- i månaden.

Skulle jag själv ta in hyresgäster på fullservice skulle jag definitivt ta minst 2500:- i månaden. Då täcker ju ändå inte det allt jobb jag lägger ner. Vi bor ´mitt i Skåne, 30 minuter från Lund och 30 minuter från Kristianstad.

Det är ju sanslöst billigt. Det kan omöjligt täcka alla kostnader väl?:crazy: Jag menar med slitage och dylikt...

Tyvärr så ligger priserna så lågt här omkring så vi har inte en enda inackorderad för att det anses för dyrt! :( Vi skulle ju ändå behöva ta runt 1000,- till för att komma upp i en skälig lön för jobbet vi gör och täcka kostnaderna.

Tyvärr så ligger priserna så lågt här omkring så vi har inte en enda inackorderad för att det anses för dyrt! :( Vi skulle ju ändå behöva ta runt 1000,- till för att komma upp i en skälig lön för jobbet vi gör och täcka kostnaderna.

Men fullservice får man ALDRIG för det priset. Ni måste höja priserna rejält, annars är det ju lika bra att inte ha någon inackorderad med allt arbete det innebär.

Om nu alla andra är billigare kan man fråga sig hur de verksamheterna drivs när det gäller redovisning och momsregistrering. Man måste ha vinstsyfte om man är momsregistrerad till exempel, då får man inte subventionera andras hästhållning för att man tycker att det är bra.

Vet du om att stallen tar svart betalning - anmäl dem till Skatteverket för granskning. Grov ekonomisk brottslighet ska bekämpas med alla medel så att människor kan leva på sina arbeten och erbjuda skäliga löner och arbetsvillkor även inom dessa yrken.

Men fullservice får man ALDRIG för det priset. Ni måste höja priserna rejält, annars är det ju lika bra att inte ha någon inackorderad med allt arbete det innebär.

Om nu alla andra är billigare kan man fråga sig hur de verksamheterna drivs när det gäller redovisning och momsregistrering. Man måste ha vinstsyfte om man är momsregistrerad till exempel, då får man inte subventionera andras hästhållning för att man tycker att det är bra.

Vet du om att stallen tar svart betalning - anmäl dem till Skatteverket för granskning. Grov ekonomisk brottslighet ska bekämpas med alla medel så att människor kan leva på sina arbeten och erbjuda skäliga löner och arbetsvillkor även inom dessa yrken.

Det är inte olagligt att förlora pengar på att hyra ut boxplatser! Hur vet du ens om stallen är momsregistrerade?

Och det är fullt lagligt att gå back om man kör det som en hobby. Tar man så låga hyror och har stallet som hobby så lär det inte handla om svarta inkomster heller eftersom stallet sannolikt går back.

Det är inte olagligt att förlora pengar på att hyra ut boxplatser! Hur vet du ens om stallen är momsregistrerade?

Och det är fullt lagligt att gå back om man kör det som en hobby. Tar man så låga hyror och har stallet som hobby så lär det inte handla om svarta inkomster heller eftersom stallet sannolikt går back.

Det vet väl inte jag. Det var ett konstaterande bara. Men det vet Skatteverket.

Ja, det är fullt lagligt om man kör det som hobby. Då får man inte vara momsregistrerad.

Även om stallet går back kan det visst handla om svarta inkomster, kanske ofta i ännu högre grad. Det är alltför ofta redovisningen inte går till på rätt sätt. Redovisar man det korrekt är det inga problem, då slipper man dessutom skatta, eftersom det inte genererar vinst.

Och ang att förlora pengar har du både rätt och fel. Det är inte lagligt att driva näringsverksamhet med medveten förlust utan vinstsyfte. Det som händer efter ett par år i praktiken är att Skatteverket kräver att man redovisar om verksamheten som hobby och att man då kräver tillbaka alla momspengar som bedrägligen uthämtats av stallägaren.

Sedan är mitt inlägg ett inlägg i debatten om vi verkligen vill supporta denna subventionering som har så katastrofala följder för arbetsvillkoren inom branschen?

Och ang att förlora pengar har du både rätt och fel. Det är inte lagligt att driva näringsverksamhet med medveten förlust utan vinstsyfte. Det som händer efter ett par år i praktiken är att Skatteverket kräver att man redovisar om verksamheten som hobby och att man då kräver tillbaka alla momspengar som bedrägligen uthämtats av stallägaren.

Nej men vad jag skrev var att det är tillåtet att förlora pengar på stallet om man driver det som en hobby.

Håller med, det är viktigt att påpeka att alla vi som har eget stall med några inhyrda och INTE lägger moms på hyran=inte är momsberättigade utan redovisar som ren hobbyverksamhet - vi tar INTE hyror svart per automatik!

En del som skriver inlägg här verkar tro det eller skriver på ett sätt som gör att det lätt kan missförstås.

hittat en stallplats som är GULD! fullservice förutom på helgerna då får man göra allt själv!:D man kan betala lite mindre så får man mocka själv (kommer jag göra:D) men de ingår strö och 12 kg mat och mineraler. fodringar och mokning om man vill och massa träningsmöjligheter (typ "stallchefen" är c tänare!:d) och 5 min skrittavstånd till ridhus en egen padock osv.. (kan rabla upp saker i evigheter!:angel:) och stallhyran är bara 2700 (me mocking annars utan mocknng 2500) :eek: nästan för bra för att va sant! :rofl: jag e helt lyrisk!(heter de så?? chansar!:angel:)och vi bor i stockholm å här brukar de va myyyycket dyrare! i ett annat stall här nära så är de mycket mindre träningsmöjligheter och mindre stall ch lite "skabbigare" eller vad man ska säga över 3000 och de tyckte vi var bra först! och bra ridvägar är de på de bra stallet kom jag på!:D

Senast ändrad av en moderator:

syns de att jag gillar smilisar??:angel:

jag betalar 1500 med full servis :)
allt utom spec foder ingår.. även låning av transport. fri tillgång på hö halm i boxarna valfritt foder havre korn och betfor. jag har 4 km till ridhus och ridbana

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama