Vad kostar ert akvarium??

D

DeDa

Jag har funderat på att köpa Akvarium!:love: Jag har några frågor!:d

-Vad kostar ett akvarium?(skriv hur stort & vad ni köpte det för)

-vad ska man tänka på när man köper ett?

-Hur ofta måste man byta vatten?

-Hur ska man inreda?

Glad för svar! :p:bow:

Sv: Vad kostar ert akvarium??

jag är inte nybörjare, och vi har alltid haft akvarium i familjen, och ändå har jag ett akvarium på 56 liter.
varför tycker du att hon ska ha ett så stort?

TS jag köpte mitt på vår lokala djuraffär och gav 500kr. Då ingick pump, doppvärmare, håv och lite mat.

Tack för era tips! :) Men är det sant att ett akvarium måste vara igång En vecka innan man sätter dit fiskarna!? :confused:

Det är lättare att få en bra balans i ett större akvarium = bättre för nybörjare.

Tack för era tips! :) Men är det sant att ett akvarium måste vara igång En vecka innan man sätter dit fiskarna!? :confused:

Ja, man bör låta akvariet stå utan fisk i minst en vecka, sedan sätter man i 2-3 fiskar och väntar någon vecka och sedan tillsätta mer fisk eftersom.

Fast jag har hört att akvariet inte alls behöver stå utan fisk i en hel vecka, utan att ett par dagar räcker, eftersom de s.k. nyttobakterierna ändå inte börjar bildas förrän de första fiskarna kommer i karet och börjar skita ner.

Tänk bara på att det som sagt är svårare att sköta och få en bra balans i ett mindre akvarium, och att du inte får plats med så många eller särskilt stora fiskar i ett 54 liters.

Tänk bara på att det som sagt är svårare att sköta och få en bra balans i ett mindre akvarium, och att du inte får plats med så många eller särskilt stora fiskar i ett 54 liters.

Ja vet... men jag är hely galen i fiskar!:love: och ja måste vänta till sommaren om jag ska ha ett större! :mad: så därför köper ja ett nu och ett bättre sem :p

Nej, bara att jag lyckats hitta en perfekt balans i det akvariumet, vilket har varit svårt.

Rent generellt är ju mindre akvarium desto oftare måste man byta vatten och rengöra.

Nej. Allt beror som sagt på hur många fiskar och hur mycket växter man har i akvariet, vattenvärdena, o.s.v. Men standard är att man byter runt 30% varje vecka.

Nej. Allt beror som sagt på hur många fiskar och hur mycket växter man har i akvariet, vattenvärdena, o.s.v. Men standard är att man byter runt 30% varje vecka.

alltså 30% vatten ska bytas i veckan!?:cool: Men dom dör väl inte av att man inte byter på 1½ vecka? :D

Vi köpte ett litet akvarium, ett 54liters -det var billigt, 399:- inkl pump, medel och ljusramp! Men det var ju bara själva akvariet. Det slutade uppemot två tusen efter att vi plockat ihop allt som behövdes med kompletterande lysrör(medföljande var blekt o trist), sand, sten, rötter, växter, firrar, bakgrund, "må bra medel" etc. Så så billigt blir det inte om man skall göra det ordentligt. Det var lättare när man var liten, då köpte jag ett plastakvarie, hällde i sand, vatten, växter o firrar. Då var det inte tal om ljus, pH, bakteriekultur, nitrater m.m.

Vi fick dessutom inte lov att köpa fisk förrns efter två veckor, och varje gång vi handlade ny fisk var vi tvugna att ta med vattenprov. Var det fel värden så fick vi åka hem tomhänta. Seriös akvarist:bow:, men något irriterande när man åkt 2,5mil för att komma dit.

jadu mitt akvarium har kostat en del.. :( men det är vart varenda krona!!

begagnat 350liter 2000kr
ytterfiler 1400kr
lysrör 500kr
sand 700kr
växter minst 2000kr
fiskar minst 2000kr (och då har jag bara små billiga fiskar)
inredning som rötter ohc kolsten 500kr
och sen alla vattenberedningsmedel, gödning, mat- pengarna rinner iväg fort. men det är absolut det bästa jag investerat i! :love:

Var det fel värden så fick vi åka hem tomhänta. Seriös akvarist:bow:, men något irriterande när man åkt 2,5mil för att komma dit.

Ännu mer irriterande hade ni funnit det om ni åkt 2 x 2,5 mil, köpt fisk, koppat in den och sett den dö under kvällen...

Ursäkta om jag snor tråden lite halvt, men jag har en fundering...Jag såg en haj i miniformat på en djuraffär förut, som jag blev väldigt fascinerad av! Men vad tusan kan det ha varit för "sort"?! Det såg precis ut som en liten haj på några dm...Så himla häftig!

Silverhaj?

HamtaBildIDatabas.php

Senast ändrad:

alltså 30% vatten ska bytas i veckan!?:cool: Men dom dör väl inte av att man inte byter på 1½ vecka? :D

Som sagt; hur ofta och hur mycket vatten man behöver byta beror på olika saker. Men generellt så omkring 30% vatten i veckan om man har ett akvarium med ganska få växter och många fiskar.

Och nej, fiskarna DÖR säkert inte även om man så inte byter vatten oftare än en gång i månaden, men de lär på sikt inte må särskilt bra heller. Dessutom riskerar man att få tråkiga problem med bl.a. alger om man inte byter en del vatten regelbundet (d.v.s. tar bort näring för algerna).

Kort sagt: desto bättre man sköter sitt akvarium, desto roligare får man med det. För det är när man inte sköter det rätt eller bra som riskerna att man råkar ut för alginvasioner, fisksjukdomar, o.s.v. är som störst.

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar