Vad kostar era hästar?

Sv: Vad kostar era hästar?

På Lillerud finns ingen hovslagarutbildning så den avgiften får du ändå.

Sen är det så att det finns massor av avgifter som man inte tänker på. Det är utrustning, veterinärvård, transporter, träning och tävling... Det blir rätt mycket i slutändan. Att sedan starta eget för att tjäna pengar som 15-åring samtidigt som man har en häst att sköta, det låter väldigt svårt.

Måste du ha en egen häst? Om du ska gå på Lilleruds hästinrikting kommer du ju att få rida ändå och hänga i stallet hur mycket du vill (hästeleverna har till och med lektionssalar i direkt anslutning till stallet!). Om jag var du skulle jag satsa på studierna så att du kommer in på utbildningen och sedan bestämma hur du ska ha det med hästägandet.

:bow::bow:

Kan förstå att man vill ha en egen häst men precis som ovanstående talar sagt kanske den möjligheten kommer senare. Du har massor av hästar omkring dig under hela utbildningen! Passa på och ta nytta av dem :)

Stallhyra 3800 kr, jag tar dock två insläpp i veckan och reducerar då min stallhyra till 2600 kr. Ibland tar jag extra pass och då blir det ännu billigare.
Hovslagare 1500 kr per gång. 1000 kr i månaden.
Försäkring 900 kr

Sen så tillkommer ju foder och småsaker.

Jag studerar på universitet och betalar för hästen själv.

Fast så är det ju, tyvärr! :/ Mer eller mindre iallafall, man kan ju ha tur att ha nära släktingar eller grannar eller liknande som sponsrar med hästmaterial och kunskap, eller ha tur att dom åtminstone bryr sig såpass om barnets intresse att de betalar/skjutsar för lektion 1 gång/vecka.
Men är man som förälder inte intresserad måste det till en väldigt stark ekonomi om man ändå ska sponsra barnets intresse.

Jag tycker inte det är en bra idé att sätta en omyndig i ansvar för en häst, varken kunskapsmässigt eller ekonomiskt. Att däremot gå på ridskola eller vara medryttare (under uppsikt) är en annan femma.

Jag vet att det i verkligheten ÄR så, menade mer att det känns inte helt bra att säga att ingen 15-åring får ha häst***, bara sådär.
Och precis finns det då föräldrar som bryr sig om barnets intresse och skjtsar/betalar för ridning osv, men det var inte det hon jag svarade på skrev. Att stötta barnets intresse betyder ju inte att föräldern har hästkunskap och hållit på med hästar sedan tidigare, inte heller behöver förälder ha något intresse i just ridningen men ändå prioritera att barnet får hålla på med sport och sådant.
Jag tycker bara det är väldigt fel att dra alla över en kam och utesluta en hel grupp! Blir faktiskt tyvärr besviken och aningen irriterad när personer uttrycker sig på det viset.

Sen då det handlar om levade djur som kräver otroligt mycket så VET jag att det är långt ifrån alla 15-åringar som klarar det, och även många vuxna som inte heller gör det. Det är helt enkelt individuellt.

Jag tycker heller inte det är bra att sätta en omyndig i ansvar ekonomiskt för en häst. Det håller jag med om, för hur man än vrider och vänder på det kommer man sällan ha en chans att vara helt självständig ekonomiskt i alla lägen när man har häst och inte har ett jobb.
Kunskapsmässigt, Ja. Beroende på vem det är, och det är det jag tycker är så viktigt att se efter individen även om det är väldigt svårt i många lägen. Man blir aldrig fulllärd, brukar man ju säga. De flesta tonåringarna läser nog på en del innan de får en häst, just för att de faktistk vill förbereda sig och ser så fram emot det. Sårvård är inte så svår, sen har nog föräldrarna någon aning om hur man sköter sår för det skiljer inte så himla mycket mellan våra egna sår och hästens sålänge det handlar om mindre sår.

Men som jag skrev, oftast står man ju i ett stall med flera inackorderade, vilket betyder att man i välding många fall, alltid har någon att fråga!! Det är väl inget fel att fråga om man blir osäker, det är ju så man lär sig! Och ringa en veterinär och rådfråga är inte heller fel någonstans, hellre för mycket än för lite, brukar man ju också säga...

Ridningen då, vissa tonåringar är hur duktiga som helst på att rida, har en otrolig känsla. Jag tror verkligen att de då kommer att kunna rida en häst så att den inte går sönder och, då vi nu mest pratar hurvida man ska låta en tonåring ha häst eller inte och inte det ekonomiska, så om man rider för en tränare någon gång i veckan så blir det inte värre än om en vuxen gör det.

Hursomhelst, jag blir ledsen när det finns så många fördomar mot ungdomar. Visst förstår jag verkligen varför de uppkommit, många ska inte ens ha häst. Men det känns verkligen tråkigt att bli nervärderad och underskattad endast p.g.a åldern. Kan likna det med att det är hur man rider som spelar roll, inte antal år man ridit.

och till sist, jag menar inte något taskigt eller någonting om jag verkar arg. Skriver inte heller endast riktat mot dig totola, utan mer till vem som helst och alla :D.
Men någon måste väl ändå förstå vad jag försöker få fram, och inse att det inte är helt åt skogen fel? Sen om man ändå inte tycker det är en bra ide, upp till var och en. Men just mitt budskap..

Fast jag tycker faktiskt det är taskigt att lassa över ansvaret på någon som rent biologiskt inte ännu lärt sig konsekvens-tänk (som alltså fortfarande kommer gå på en hel del nitar pga det) tjejer blir det utvecklat för vid ca 20, lite senare för killar.
Man kan vilja hur väl som helst men man kommer göra missar, och då få stå som ansvarig för det.
Sen finns det äldre som kanske inte heller har konsekvenstänk eller andra egenskaper som man bör ha som hästägare, men det är en helt annan diskussion.
Helt ärligt tycker jag det skulle vara taskigt av föräldrarna att avsäga sig sitt eget ansvar och låta en tonåring stå ansvarig för en häst.

Stallhyra 2400 - inkl fri tillgång på hösilage, spån, alla in/utsläpp o fodringar 7dagar i veckan samt mockning 3-4 ggr i veckan
Hovslagare ca 600 var 8e vecka (halvskoning)
Försäkring ca 400 skulle jag tro (betalar årsvis så har inte 100% koll)
övrigt är kraftfoder, som jag har dåligt koll på då det inte går åt så mkt och även endast vintersäsongen, men säg 200

Så löpande kostnader exkl bensin till stallet blir ca 3300 :-

Har drygt 5 mil T/R till stallet med bil som drar 0,5L/mil, så blir alltså ca 40 liter bensin som går åt per månad (då räknar jag med 4 dagar i veckan i stallet) och 40 liter kostar ca 600 kr just nu .

Så ja, sammanlagt knappt 4000. Då ligger jag ändå lågt med tanke på att jag har hästen relativt nära sthlm, 6 mil söder om närmare bestämt.

Ang betalningen är det jag som gör, då jag är 21 år och arbetar. Fram tills jag tog studenten betalade mina föräldrar hästen och tog stod hästen på en större anläggning så kostnaderna blev nog dubblade (Stallhyra på över 4000 bara den).

Senast ändrad:

det är skillnad om föräldrarna avsäger sitt ansvar och lägger det på sitt barn, än om barnet vill ta ansvar mer och väljer att göra det för någonting. Men ja, jag tycker också det skulle vara taskigt att bara skita i att hjälpa till över huvud taget och lägga allt ansvar på en ungdom angående häst och inte finnas där om det skulle bli något trassel,
Missar gör man i hela livet, och man kommer få stå som ansvarig för det. Det känns liksom som det finns en underskattning på äldre tonåringar? Som om de inte an ta ansvar eller har konsekvens-tänka alls?
Och visst är det nog generellt sett lättare att påverka och lura en ungdom än en vuxen, det håller jag absolut med om. Men i många fall finns ju föräldrarna där och kan hjälpa till, även om de itne kan häst. För det var ju det som var grejen, att ha häst fastän föräldrarna inte har hästvana, inte att föräldrarna inte stöttar alls. Föräldrarna förstår kanske att det inte är smart att köpa en sadel utan kvitto, eller att ett kontrakt på hästköp ska skrivas. Det behöver man kanske inte ha hästvana för att förstå, och jag tror även de ungdomar som står inför ett hästköp förstår det med.
Men somsagt om man nu ska gå på åldern så är det ju ändå skillnad på en som är 13 år och en som är 16 angående ansvar och dyl, i genomsnitt... OCh jag säger fortfarande inte att alla tonåringar bör skaffa häst eller kan ta ansvaret, men att säga att ingen kan..

Fast en av orsakerna kan ju vara att man själv inser hur lite man kunde och hur fel det kunnat gå om man hade haft häst som tonåring. Man läser ju dagligen här och jag såg ofta i mitt arbetet på en ridskola hur fel det blev när barn fick häst utan att föräldrarna hade någon kunskap.
Hur gärna jag än ville ha häst som barn så inser jag ju idag att jag aldrig hade kunnat ge den hästen det jag kan ge mina hästar idag i form av kunskap. Jag menar, att ta hand om sår är verkligen inte svårt. Det kan vem som helst men det är inte alla som kan allt det där andra. Det är allt det andra som man inte kan som tonåring som kan bli problematiskt.
Oavsett om man står i ett stort stall och det finns folk att fråga så måste man kunna tillräckligt för att kunna avgöra om den människa man frågar verkligen kan eller om dens åsikter är det man vill gå på.
Visst lär man sig otroligt mycket genom att ha häst men vissa saker bör man kunna och jag tycker inte att någon någon gång ska behöva känna att den inte kan bestämma själv om veterinären behöver komma utan att den som betalar dvs. föräldrarna som inte har någon kunskap ska bestämma det.

Jag räkna med att hästen kostar ca 3000:-/månad. Då kostar stallplatsen 1600(inkl foder+strö). Nu går hon oskodd då jag är gravid men mina beräkningar bygger på normalfallet och då kommer hon skos.
Jag betalade de mesta med studiebidraget när vi skaffade första hästen. Då hade jag en kallhyra på 600:- en superrenlig och lättfödd c-ponny. Så min stallhyra(inkl foder + strö) låg på ~900:- resten hjälpte mina föräldrar till med. Men på honom kostade försäkringen i princip inget, han var aldrig skadad etc. Stallet var på gångavstånd och min mor hade haft häst innan. Tror jag tränade för stallägare för typ 50:-/gång. Men det var förvisso på 90-talet.

Nej nu tror jag vi missförstår varandra, eller så får vi väl nöja oss med att vi har olika åsikter.
Jag tycker alltid att det är föräldrarna som ska ha ansvaret, och då alltså se till att hålla koll. Det behöver såklart inte med 100% sannolikhet bli katastrof om så inte är fallet, men som tonåring är man helt enkelt inte lämpad att ta hela ansvaret. Det är inte ett sätt att prata illa om tonåringar, det är för att jag själv tycker synd om "oss" som har dåligt samvete i efterhand över på vissa punkter mindre bra hästhållning och missar man gjort av att ha fått största delen av ansvaret innan man egentligen är redo för det. Det är svårt nog med många års erfarenhet och mer vana att ta ansvar och "konsekvenstänk".
Det är ju inte som att säga att "ingen kan", jag tror många tonåringar KAN ta hand om en häst, men jag tror ingen bör lassas på det fulla ansvaret som det innebär att ha häst, både för hästens och för tonåringens skull.

Det är ju inte som att säga att "ingen kan", jag tror många tonåringar KAN ta hand om en häst, men jag tror ingen bör lassas på det fulla ansvaret som det innebär att ha häst, både för hästens och för tonåringens skull.

Jag håller med om det, och jag ser det mer som ett sätt att skydda tonåringen från ett ansvar som är för stort för en tonåring att bära, än som att säga att tonåringen inte kan. Det handlar inte om det. TS verkar ju dessutom tänka sig att själv ta mycket av det ekonomiska ansvaret för hästen, vilket jag verkligen hoppas att hennes föräldrar helt enkelt inte tillåter.

Frågan om kanske någon tonåring klarar av detta är rätt ointressant, som jag ser det, vuxenvärlden ska oavsett det inte lasta ett sådant ansvar på tonåringen. Tonåringen ska slippa vara så "duktig" och "mogen".

Men om föräldrarna inser sin bristande kunskap, inte är snåla ifråga om träning, veterinär, hovslagare osv och tonåringens häst är uppstallad där det finns proffs och föräldrarna har en god dialog med de proffsen - då ser jag det nog ändå inte som ett villkor att föräldrarna själva har hästkunskaper. Men det blir i gengäld ett rätt dyrt sätt att hålla häst på, vilket föräldrarnas ekonomi måste klara av.

TS verkar ju dessutom tänka sig att själv ta mycket av det ekonomiska ansvaret för hästen, vilket jag verkligen hoppas att hennes föräldrar helt enkelt inte tillåter.
<klipp>
Men det blir i gengäld ett rätt dyrt sätt att hålla häst på, vilket föräldrarnas ekonomi måste klara av.
Samtidigt finns ju, åtminstone som jag ser det, en rättviseaspekt om det finns fler än ett barn i familjen. Om hushållets ekonomi tillåter exempelvis 5000 kr/mån till barnens fritidsaktiviteter - vilket dels är en rimlig budgetram för hästägande och dels är en bra bit högre än jag föreställer mig att väldigt många svenska familjer mäktar med - så är det kanske inte självklart att ett av syskonen ska få äta upp hela den budgeten... och det är kanske inte heller möjligt att kompensera andra syskon med motsvarande insatser.

Fast det skulle jag nog se som att familjen inte hade råd att hålla barnet med häst, helt enkelt. Det är så klart det vanligaste. Jag skulle inte se det som att hästhållningen (och med den familjeekonomin, faktiskt) borde baseras på att en sextonåring lyckas försörja en häst genom extraarbete. Man kan inte ha en situation där det är så viktigt att tonåringen inte fallerar, enligt min mening.

Sättet att hålla häst på blir ju också dyrt även om det är tonåringen som står för fiolerna, just för att det behövs relativt mycket proffshjälp när föräldrarna inte har mångårig (decenniers) hästvana.

Jag håller med om det, och jag ser det mer som ett sätt att skydda tonåringen från ett ansvar som är för stort för en tonåring att bära, än som att säga att tonåringen inte kan. Det handlar inte om det. TS verkar ju dessutom tänka sig att själv ta mycket av det ekonomiska ansvaret för hästen, vilket jag verkligen hoppas att hennes föräldrar helt enkelt inte tillåter.

Frågan om kanske någon tonåring klarar av detta är rätt ointressant, som jag ser det, vuxenvärlden ska oavsett det inte lasta ett sådant ansvar på tonåringen. Tonåringen ska slippa vara så "duktig" och "mogen".

Men om föräldrarna inser sin bristande kunskap, inte är snåla ifråga om träning, veterinär, hovslagare osv och tonåringens häst är uppstallad där det finns proffs och föräldrarna har en god dialog med de proffsen - då ser jag det nog ändå inte som ett villkor att föräldrarna själva har hästkunskaper. Men det blir i gengäld ett rätt dyrt sätt att hålla häst på, vilket föräldrarnas ekonomi måste klara av.

Lite dethär jag egnetligen menade, men kanske inte uttryckt mig så bra. De tär svårt.
Det i början var ju att "ingen tonåring ska få ha häst om inte föräldrarna kan". Som du säger, om föräldrarna inte är snåla om träning och stöttar ekonomiskt, om man är uppstallad med kunniga personer, är mogen som tonåring själv och tar reda på information och har viljan så ser jag inga problem i att skaffa häst utan föräldrar som kan allt. Det kan gå bra ändå.
Men jag håller med, lägga ekonomiska ansvaret på en tonåring för en häst är inte schysst eller hållbart.

Det är väldigt möjligt att vi missförstår varandra, och olika åsikter har man alltid :)

Men som jag sa, jag menar inte att tonåringen ska få hela ansvaret. Det ekonomiska bör föräldrarna ta. Sen om man vill köpa extrautrustning eller dyl är det en annan sak. Men många ungdomar kan också ha väl med erfarenheter och vana för att klara häst, andra inte.

Jag skulle tillägga att tonåringens eventuella mognadsgrad kan lämnas utanför resonemanget. :p :D Tonåringen måste så klart vilja ha häst, men det är inte en mognadsfråga. Och tonåringen måste acceptera det föräldrarna lär sig av proffsen - där tror jag tyvärr att många tonåringar brister. Det spelar ju ingen roll hur många veterinärer föräldrarna tex rådfrågar om foderstaten, om tonåringen sedan ändå lär sig av sina kompisar att ponnyn blir fet och lat av hö, tex, och därför utfordrar ponnyn felaktigt.

Det viktiga som jag ser det är dialogen mellan föräldrarna och proffsen. Riktiga proffs. Som det i stort sett inte är upp till tonåringarna att välja ut, utan det ska ske vuxna emellan.

Jag tycker alltså att även ditt resonemang lägger för mycket på tonåringen.

Men för att ha häst och ta det ansvaret behöver vara någorlunda mogen. Och dialogen mellan kunniga och tonåringen då? Den är väl minst lika viktig efter som det då är tonåringen som utför den mesta hanteringen osv. Det är väldigt bra om föräldrarna är inblandade och också för dialog med kunniga så de också vet vad saker handlar om, men det måste väl ändå inte alltid gå mellan föräldrarna? Är föräldrarna inte jättekunniga inom häst, men såklart stöttar ungdomen, då ser jag inget fel med att det sker ungdom och "proffs" emellan, men föräldrarna också får kunskaper. man är inte så blåst som ungdom. Och hur ska en vuxen kunna välja ut vad som är proffs eller inte? Hur ska en ungdom det? Man får höra från olika människor omkring en, höra deras tycken om tränare. testa och känna om det verkar vettigt. och från ridskolor är det ofta vettiga ridlärare och arbetare som nog kan hjälpa en. De har ju trors allt kunskaper om att sköta en hel ridskola och allt som hör till.

Och det är inget problem om ungdomen ser till att ta reda på information från olika källor. Med att vara mogen för häst menar jag mer att man inte bara frågar kompisar och tror blind på dem. Man är kritisk, och självklart ska man ju ha grundkunskaper om hästens foderbehov. Och det är nog inte så få äldre tonåringar som klarar det som ni tror.

I åldern på 15 + så är det inte så mycket ansvar och jobb som det kan vara för någon yngre. För vissa kan det självklart vara för mycket ändå, men är det inte är föräldrarna som lägger ansvaret på ungdomen, utan att den vill ta det själv? Det är inte mycket skillnad än att en 18 åring väljer att ta ansvar för sin ekonomi, hushåll osv, även om den kan få stöttning av föräldrar i den frågan.

Men för att ha häst och ta det ansvaret behöver vara någorlunda mogen. Och dialogen mellan kunniga och tonåringen då? Den är väl minst lika viktig efter som det då är tonåringen som utför den mesta hanteringen osv. Det är väldigt bra om föräldrarna är inblandade och också för dialog med kunniga så de också vet vad saker handlar om, men det måste väl ändå inte alltid gå mellan föräldrarna? Är föräldrarna inte jättekunniga inom häst, men såklart stöttar ungdomen, då ser jag inget fel med att det sker ungdom och "proffs" emellan, men föräldrarna också får kunskaper. man är inte så blåst som ungdom. Och hur ska en vuxen kunna välja ut vad som är proffs eller inte? Hur ska en ungdom det? Man får höra från olika människor omkring en, höra deras tycken om tränare. testa och känna om det verkar vettigt. och från ridskolor är det ofta vettiga ridlärare och arbetare som nog kan hjälpa en. De har ju trors allt kunskaper om att sköta en hel ridskola och allt som hör till.

Och det är inget problem om ungdomen ser till att ta reda på information från olika källor. Med att vara mogen för häst menar jag mer att man inte bara frågar kompisar och tror blind på dem. Man är kritisk, och självklart ska man ju ha grundkunskaper om hästens foderbehov. Och det är nog inte så få äldre tonåringar som klarar det som ni tror.

I åldern på 15 + så är det inte så mycket ansvar och jobb som det kan vara för någon yngre. För vissa kan det självklart vara för mycket ändå, men sålänge det inte är föräldrarna osm lägger ansvaret på tonåringen, utan att den kanske vill ta mer ansvar själv. Men såklart, det är olika hur mycket man tycker är för mycket ansvar. :)

Vuxna kan nog normalt sett bättre bedöma vad som faktiskt är kunskap och kompetens, även inom områden som man själv inte behärskar, än vad barn och unga kan. Om föräldrarna känner att de inte klarar av det, bör familjen som jag ser det inte köpa häst.

En dialog mellan de kunniga vuxna och ungdomen blir det ju tex när ungdomen rider för tränare och så vidare. Min poäng är inte så mycket att föräldrarna ska lära sig (det räcker ju om de förmedlar råden i de fall som ungdomarna inte varit med, och att de kommer ihåg råden och inte accepterar när tonåringarna försöker ändra på dem) - det kan de göra om de vill, men min poäng är att tonåringen inte i särskilt hög grad ska bedöma proffsen och deras yrkeskunskap, utan faktiskt göra som de säger, eftersom de vuxna har koll på att proffsen är bra. Föräldrarna blir ju inblandade eftersom detta är ett rätt dyrt sätt att lära sig på.

Vad gäller tonåringens mognad, så har jag alltså samma åsikt i det fallet som när det gäller ungdomens ekonomi. Hästhållningen i familjen bör enligt min mening inte bygga på att ungdomen drar in pengar, hästhållningen i familjen bör heller inte bygga på tonåringens mognad, utan på att de vuxna tar det yttersta ansvaret. Det är vad föräldrar är till för.

Däremot måste ju tonåringen vilja ha häst och åka till stallet i ur och skur osv, men det handlar ju just om vilja och intresse, inte om mognad.

En artonåring är myndig, och det gör väldigt stor skillnad. Sen är det ju de facto så att vuxenlivet ofta är lite småvingligt i början, även för artonåringar, men det är inget argument för att låtsas att femtonåringar är myndiga de också.

Verkar som dom flestas föräldrar betalar :/ dom måste ha väldigt bra ekonomi! :D haha

Jag fick ingen häst när jag var 15, mina föräldrar hade inte råd (eller kunskap). Men jag hjälpte till med andras hästar samtidigt som jag jobbade och sparade ihop pengar. Mamma sa alltid att när jag blev arton fick jag göra som jag ville.

När jag var arton år fyllda köpte jag häst och hade även en buffert.

Så mitt råd är att bli medryttare och spara dina pengar tills du är gammal nog att ta dina beslut själv och betala din häst själv utan föräldrars inblandning.

Jag menade aldrig att man skulle låtsas som om femtonåringar är myndiga? och inte heller att vuxna inte är bättre på att bedöma vad som är kunskap och kompetens :P.
Jag håller med om det du säger att man ska följa proffsens råd. Men ibland bör man ju reflektera mer över vad som sägs, och ta reda från olika källor vad som sägs (ex olika tränare och kontakter). Och det är ju inte dåligt om man gör det bara för att man är ungdom? Att rent följa andras råd kan också vara dåligt.
Menar heller inte att hästhållningen i familjen ska bygga på tonåringens mognad. Vet inte om jag uttrycker mig helt konstigt och du missförstår, menar inte endast hur mogen tonåringen är som person,utan också mogen för att ha häst är. Dvs kunskap, ansvarskänsla, att vara "på jorden" och inte tro att det bara är att rida utan att det bara är en del av allt annat.

Och åter igen, jag håller med om att det inte är en bra ide om ungdomen står för det ekonomiska. Så det är ju klart och vi har samma åsikt! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 518
Senast: Sofie.S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar