Vad kostar era hästar?

Sv: Vad kostar era hästar?

Att säga att alla hästar klarar av att gå barfota är bs. Min häst har så tunna sulor att om han tappar en sko så blir han akut halt och kan knappt gå från lösdriften till stallet. Vad menar du med att kunskap, tålamod och verkning kan få alla hästar att kunna gå barfota? Vems kunskap? Vems tålamod - ditt eller hästens? Jag vet att det finns barfota-Hitlers som säger att alla hästar kan gå barfota om man bara får dem att vänja sig. Min hovslagare, som är för barfota om hästen klarar det från första början, berättade för mig att en barfota-Hitler nyss fick djurförbud. Hon hade kört barfotaverkning enligt konstens alla regler och hade ett sto som var akut blockhalt på alla fyra ben - sedan flera månader tillbaka. För det krävdes ju bara tålamod. Stoet skulle vänja sig.

...well....Hoppas du förstår att jag inte kan svara litet på dom frågorna. Det är en hel vetenskap....

Är du säker att det är sulan han ömmar för och inte för strålen? Hur ser strålen ut? Ifall det är att sulan är såpass tunn, har han utflytna hovar? lång i tån?
Ifall det är sulan han ömmar för såpass mycket så anser jag också att det skulle vara vansinne att låta hästen gå utan skor, då det inte är värt att den har ont bara för att sulan ska härdas. Och det kan ju också bero på att hästen har haft skor i väldigt många år då inte sulan har fått utsättas för marktryck, liksom att vi människor ömmar när vi går barfota ute för att vi alltid har skor ute. Fasten barnen i afrika som går barfota kan gå på glas utan att märka något, just därför att dom är vana, och deras fotsula har blivit tjock och tålig.

Vems kunskap? Hästägarens kunskap, fast jag vill sammtidigt inte säga att det är deras ansvar att hitta modern forskning om hovarna, kanske mera hovslagares och vetrinärers ansvar... Men om jag ska vara petig så är det nog forskarnas ansvar. Då grundforskning om hovar, skor, hovmekanism osv, gjordes för jätte länge sedan. Men de var på sjuka hovar.. eller rättare sagt ''vanliga hovar''. Friska hovar är sällsynta, forskningen borde gjorts på vildhästar istället det det skiljer så ENORMT mellan t.ex. vildhästarna i öknen och tamhästarna i svergie, hovmässigt. Jag anser att friska hovar är starka hovar, har en bred, stark stråle som tillsammans med hovägg och sula bär upp hela hästen utan att ömma. I grundforskningen verkar det inte som att strålen har haft någon vidare betydelse, vilket jag skulle säga är den viktigaste delen på hela hoven.

Det jag vill komma till är att grunden av all forskning om hovar bygger på missförstånd / slarv som gjordes för länge sedan. Bland annat att hovbenet inte hänger i hoväggen. Tekniskt sett är det omöjligt. Hoväggen kan inte bära upp hela hästens tyngd.

Det jag återigen vill komma till, är hur dom flesta forskare fungerar: Låt det som är vetenskapligtbevis vara! Utvecklingen ska frammåt! 'Jobba frammåt'. Men grejen är att det finns fel i grunden. Man måste gå tillbaka.

Men det finns dom som gått tillbaka till steg 1 och hittat dessa missuppfattningarna och sedan börjat bygga på det. Men detta skulle vända hela häst-världen uppochner, eller iaf hov-världen och det är en för stor förändring för att folk ska angagera sig. Det går inte att bara säga till alla hovslagare, veterinärer och forskare att ''HejHej hovården bygger på delvis falsk forskning, vi måste tänka tillbaka och tänka om''. Många lyssnar inte. Eftersom hovvården rullar på ändå. Men det finns ett mycket sundare sätt! Samt forskning som skulle bidra till att fånghästar ej skulle behöva avilvas i onödan utan att dom flesta skulle bli återställda utan boxvila i flera månader.

Dock börjar fler och fler få upp ögonen för den nya forskningen, men de är få. Men blir allt vanligare. Det börjar saaakta vända.

I den forskningen får man in ett nytt sett att verka, ett helt nytt sett att tänka. Man får en sundare häst. Men hästvärlden tycker deras tänk duger bra.

Det är kanske svårt att få en häst att gå bra barfota och jag tycker det är fel att hästen ska behöva ha ont påvägen dit. Så då är det kanske bättre med skor. Men det finns bättre allternativ än tunga järnskor, som enligt min åsikt borde läggas på antikhyllan.

Detta blev säkert jätte rörigt och sjukt långt. Dock fick jag knappt med 5 % av allt det jag vill säga.

Men jag vill också säga att det finns olika sett att verka barfotahästar. Jag vet att strasser har vart populärt och sedan fick massa kritik för att många hästar led och hade jätte ont. Det jag håller mig till är SANHCP eller den såkallade ''Vildhäst-metdoden'' som är betydligt skonsammare. Jag har för mig att skillnaden mellan SANHCP och strasser är att strasser utgår från några få mustanghovar, och har sedan skapat mallar ock liknande därifrån, alltså mått osv som dom stävar efter att alla hästar ska ha, vilket kan göra att hästarna blöder osv vid verkning eftersom man inte ska verka alla hästarna efter EN dö mustangs hovform! (vilket jag tycker är fruktansvärt att det händer) SANHCP bygger ju visserligen mycket på mustanghovar, men grejen är att dom utgår ifrån hoven, eller rättare sagt hovbenet i varje unik hov man verkar istället från mallar och mått. Man kan lära sig läsa hovar hur dom ''vill'' se ut/ hur dom naturligt-sett skulle se ut.

Men jag sa ju förut att alla hästar kan gå barfota, om hästen har gått 'för länge' med skor och sulan har blivit såpass känslig, så tycker jag inte det är värt det. Så jag får erkänna att jag delvis har fel. Men om man tränat hästen från det att den var ung så hade det gått, hästar födds ju trotts allt utan skor.

Sedan allt med tålamod, verkning, foder osv finns de massa man kan läsa och lära sig om utifrån den forskningen jag pratar om. Men det blir för j-vla långt om jag ska rabbla upp allt här...... så ifall någon är intresserad så kan jag mejla och tipsa om hemsidor, kurser, videoklipp osv.

OBS! Jag säger inte att alla ska ändra sitt hästtänk eller vill påverka er på något sett, jag svarade bara på frågan, detta är ju kunskaperna som jag har fått och därför svarar jag utifrån dom för att ge ett ärligt svar/ förklara mig. :)

Vet du?
Jag tycker du ska spara ditt studiebidrag i ett helt år.
Andra tjejer på skolan som kanske vill att någon rider deras hästar då och då.
När du har 10500:- så kan du ta hem en foderhäst och använda "förra årets" bidrag + det som kommer och så kan dina föräldrar hjälpa dig med resten. Då har du helt plötsligt 2100:-/månaden och föräldrarna 1000:-/vR blir alltså 4000:-...

Jag är på väg att köpa häst och gjorde en budget igår. 5200:- / månad är vad jag kom upp i. Sen tillkommer träning och tävling.

Nu är jag dubbelt så gammal som dig. Men när jag var i din ålder så betalade mina föräldrar allt. Jag var väl lite bortskämd och tjöt gärna en skvätt om jag inte fick allt jag ville ha. Min mamma sa alltid att när du får jobb och får betala allt själv så kommer du förstå hur mkt det kostar med häst.

Räkna lite snabbt för ett tag sedan att jag punga ut ca 65.000kr om året på min häst.( medlemskap i klubben, uppställning av transport,specialfoder för hennes tarmar,hovslagare,träningar,bensin/busskort,borstar/grimmor/tyglar/benskydd och allt sånt som tillkommer och slits med tiden, med mera, ) Såklart finns det ju billigare alternativ.

Så har du inte fullt stöd från dina föräldrar kanske du ska vänta. Sen kan man ju aldrig förutspå att hästen ska kosta si och så i månaden. För en vacker dag står den med kanske en skada som gör att veterinären måste tillkallas och då kommer ytterligare en kostnad.

Sen som någon annan skrev- Medryttare? det är väl en bra början?

Jag har en stallplats som är drygt hälften så dyr som din, då ingår hö och spån. Sedan har jag en unghäst så rider inte för tränare nämnvärt. Ändå kostar den i snitt 3500:- månad. Det är vaccinationer, tandkontroller, träckprov, medikament, verkning, försäkring, nya grimmor/sadlar/bett osv osv. Det kostar alltid mycket mer än man tror tyvärr.

Jag har eget stall och har olika dyra hästar men våra travare kostar ca 40 000 kr var per år och då har jag inte räknat med startavgifter och matkostnader när vi tävlar. Tävlar vi låt säga 20 ggr på ett år så tillkommer 11000 kr i startavgifter och mat kostnader.

Det blir en snitt kostnad på 4250 kr tror jag och då slipper jag stallhyran (den ingår ju i huslånet)

Mina föräldrar stod för allt fram tills att jag var 18,5år, då var jag & mamma emd om en liten dispyt så då ville hon inte betala mer efter det haha. Nu har jag ju jobb och sådär så då betalar jag allt själv.
Men skulle säga att min häst kostar cirkus 3000-3500kr i månaden, beroende på hur ofta jag tränar, om massören kommer ut osv. Dock har jag ju en dyr stallplats på 2317kr/månad. Sedan hovslagare delat på två då hon skos var 8:e vecka, 300kr (halvskoning), sedan tränar jag för 100kr/gång en gång i veckan vilket är 400kr. Massör en gång i månaden, 250kr. Försäkring kostar ju alltifrån 3-600kr typ, vaccination är ju en årlig engångskostnad men har man inte en snäll veterinär som gör det svart går det på nästan en tusenlapp.

När jag hade ponny så fick jag 500kr av barnbidraget och resten gick till hästen. Sedan täckte mina föräldrar upp med resten, tyvärr minns jag inte hur mycket.

Min häst jag har nu kostar ca 5000kr i månaden. Sedan tillkommer det utrustning, träningar, extra vitaminer, veterinär.

Hej!

Det billigaste jag "kommit undan med" är 900 kr i kallhyra. Kallhyran är alltså bara själva platsen i stallet, el och vatten.

På det tillkom grovfoder för 1.50 kr/kg (dom åt ca 20 kg/dag!) och strö (som jag inte minns vad det kostade, tyvärr. Och sen arbete med att bygga hagar, ge mat och vatten (helkollektiv), kratta ridbana etc etc etc..

Jag vet att bara stall,grovfoder och strö snittade på 1500 k/månad, men då gick dom på bete Maj till Oktober också.

På detta kom hovslagare var 5e vecka (1500/gång ungefär), träningar (ca 1000 kr/månad) och eventuell utrustning (ny sadel 20.000 tex).

Sen skadar sej alltid min pållas så minst 2500/månad i veterinär har jag börjat räkna med.

Hästar kostar alltid mer än man tror, tyvärr.

/Lavinia

Nu är jag äldre än dig men jag fick min häst att gå runt på ungefär 2000 - 2500 kr i månaden. Beroende på om det var en bra eller dålig månad ekonomiskt.

stallhyra 800kr - inklusive grov och kraftfoder, endel strö och utsläpp+ lunch vardagar och vissa helger + insläpp helger.

Köpte torv och eller spån för 300-500 kr/månad, denna utgift blev mindre när jag gjorde en riktig torv/spån bädd. ( renlig häst+bädd=väldigt liten åtgång på strö)
Hovslagare var 6-8 vecka: 800 kr sommar och 1200 kr vintertid. (och så nån tappsko )
Fick en bra deal på stallplatsen eftersom jag jobbade av resten, motionerade stallägaren hästar, insläpp i stort alla vardagar och utsläpp varannan helg antingen en dag eller båda varierade lite. Och så ett par lunchfodringar när det passade - främst helger.

Så en månad gick på ungefär: 1500-1900 kr då bara i de utgifter som MÅSTE betalas.
eftersom jag var fodervärd så stod ägaren för försäkring.

sen blev det ju lite mer. såklart;
Massör som jag hade ut till henne två gånger. gick på 600kr /gång om jag inte minns helt galet
tränare varje eller varannan vecka alt i mån av pengar: 120kr/lektion

utrustning hade jag mycket sen innan dvs sadel och lite träns som passade, borstar och grejor, men där är det alltid saker som behöver köpas, så lite nytt blev det ju då och då. Åtgångs grejor så som flugmedel, salvor dvs småsummor som rinner iväg helt enkelt. En helt ny täckesgarderob fick köpas in, allt köptes dock begagnat för att hålla priset nere men det drog ändå iväg rätt bra.

MEN jag hade en buffert (en rätt rejäl sådan), som jag inte tog utav för att få de rullande kostnaderna att gå ihop, då fick det vackert vara tajt. men där jag kunde ta ifrån om något skulle hända.

Nu har du i och för sig fått väldigt många svar men. Jag är 16 och var 15 när jag "fick" häst (foderponny).
Realistisk så kommer du inte kunna betala din häst själv, och det har du nog förstått. Tänk också på alla oväntade kostnader som kan komma. utrustning som går sönder, sadel kan behöva bytas ut, bara kolla så sadeln sitter bra, ev masssage/kollad av EQ så att verkar bra, extraskoningar vid tappsko... Ja, listan kan göras lång.

Jag har tur som har mina föräldrar som betalar. Hela mitt studiebidrag får dem, dvs jag får ingen regelbunden inkommst. Jag går sällan på stan och handlar kläder bara när det krisar. Vilket gör att man kan säga att jag betalar min häst med hela mitt studiebidrag och de resten, är rätt dyrt att stå där jag bor. Födelsedagspengar, sommarjobbspengar och julklappspengar använder jag när jag vill/behöver köpa hästsaker utöver det man VERKLIGEN behöver, ex ett träns för det gamla börjar bli slitet, ett schabrak osv. Men det händer inte så ofta så de pengarna går även till vad jag nu behöver annars såsom ladda busskort osv. Men jag har tur, och alla föräldrar kan inte betala så.
Har du nära till stallet och kan cykla så sparar det både tid och pengar, verkligen att rekommendera. Du förlorar inte tid att åka buss, och behöver dina föräldrar hämta, vilket kommer hända mycke tunder vintern, så blir de tinte lika jobbigt. Ett kollektivstlal är oftast billigare men kräver mer ansvar och jobb.

Det "administrativa" angående min häst står jag för. Och iom ansvaret jag tar, gör nog att mina föräldrar är villiga att betala. Så sköter du det med så kanske de är mer positiva till häst :). Sommarjobba är superbra.

Blir lite ostrukturerat i mitt svar, men känner ud att du vill ha någon att fråga och prata med så är det bara att pm:a :). Är ju som sagt i din ålder och vet lite hur det är.

När min dotter var i din ålder så betalade jag hennes häst helt och hållet.
Hon fick sitt studiebidrag själv och det fick hon hushålla med för att kunna köpa allt hon behövde som inte var mat och husrum. Jag kan säga att de pengarna behövdes och jag anser att det är bra att lära sig hantera pengar istället för att föräldrarna betalar för t.ex. kläder och mobilräkning. Det är bra att lära sig att man måste spara för att kunna köpa en vettig vinterjacka och vinterskor samma månad istället för att köpa upp hela studiebidraget genast.

Vi har våra hästar hemma och om jag räknar bort vad det kostar med stall, hagar, el och dylikt så kostade hennes häst, en lättfödd arab på 153 cm ca 1700 kr i månaden. Då ingår hovslagare, grovfoder, mineraler och ev. kraftfoder (jag köper inget färdigfoder utan köper rena råvaror vilket blir betydligt mycket billigare), hans del av grovfoderanalys kostnad, tandkoll och vaccination, kolla masken och ev. avmaskning, försäkring och torv. Då vi har våra hästar ute 16 timmar/dygn så går det åt minimalt med strö. Man får räkna med att den posten går upp betydligt om hästarna är ute lite.

Så den summan, 1700 kr, kan du lägga på den summa du har i kallhyra. Sedan får du lägga till sparande för utrustning. En ny sadel är inte billigt och pengarna måste finnas där direkt om du inte vill rida barbacka. Lägg också till ev. träning och tävlingsavgifter, transport, dragbil och bensinkostnad.
Du måste också ha en buffert om hästen skulle bli sjuk eller skadad. Även om man har en riktigt bra försäkring så är det mycket som inte täcks av försäkringen och eftersom man betalar en procentsats utöver själva självrisken så kan det bli dyrt.

Jag hoppas verkligen att du kan få din drömhäst men det är bättre att få en trevlig överaskning att det inte blev så dyrt ett år och kunna lägga de pengarna på bufferten än att man måste sälja/lämna tillbaka foderhästen för att man inte har råd.
Hästen har ju inte bett om att bo hos oss så därför är vi skyldiga dem att ge dem det allra bästa.

Är man 15 år och vill ha häst så skall man ha växt upp med hästar och/ eller ha hästkunniga föräldrar. Vad det kostar är en sekundär fråga.
Jag skulle aldrig sälja en häst till ett barn där föräldrarna inte står för kunskapen.

Så inga 15-årongar får ha häst om de inte haft turen med föräldrar som hållit på med hästar? Känns lite sådär... Att liksom utesluta alla som inte har haft turen att föräldrarna har samma intresse som en själv.

Jag skaffade foderhäst när jag var 15 och inte har jag växt upp med hästar eller haft hästvana föräldrar. Visst har det gått bra, äve no mdet klart kan gå mycket bättre från början. Allt är individuellt, vilket ansvar man kan ta och hur mogen man är. Jag tar ansvar och fixar med allt som heter vaccinationer, hovslagare, träningar, avmaskning, foder osv. Man behöver också ha sunt förnuft, vilket en hel den tonåringar har. Vissa 15 åringar bör hellre ha häst än andra vuxna.
Det handlar även vart man står. Har man hästkunniga personer som man kan rådfråga i ex. stallet där man ska stå, som bekant eller kan ta inisiativet att rådfråga veterinärer och allt annat ser jag inga helst problem med att skaffa häst när man är tonåring. Har man teoretiska förkunskaper och lärt sig mer än "bara" ridningen så går det. Man behöver inte kunna allt, men man behöver vara villig att lära sig och ta inisiativet att lära sig på vägen, att söka information när man har frågor.

Känns lite som problemet "med" unghästar... Ingen van vill att en okunnig hjälper till eller är med under inridning och hantering. (generellt). De väljer ju, förståeligt, en som är van med unghästar och vill inte ha en okunnig som bara "tar tid" och hänger efter. Hur ska man då lära sig? Det är inte konstigt att det är så många som inte är unghästerfarna som skaffar unghästar, eftersom man knappt får möjligheten at tlära sig på riktigt, utan på sin höjd i bäcker som visserligen hjälpen, men inte är samma sak.

Sen finns det ju iofs ett "mellanläge" när det att äga häst/inte. medryttare, vilken TS kanske redan är/varit.

Senast ändrad:

Jag har barn som är några år äldre än du, och jag skulle aldrig tillåta dem att köpa häst på de ekonomiska villkor som du beskriver.

Dels är det inte rimligt att alla dina pengar (studiebidraget) går till hästen. Du måste ju ha kläder och andra saker också.

Dels är den budget du tänker dig alldeles för snålt tilltagen, som du säkert har förstått av de andra inläggen.

Nu har ju tyvärr inte alla föräldrar råd att låta sina barn ha en häst, hur gärna de än vill. Att en tonåring har häst och dessutom jobbar extra för att försörja den, skulle jag inte tillåta som förälder. Det blir för jobbigt.

När min dotter var i din ålder delade vi en ponny med en annan familj, så att hon hade en halv häst och dottern i den andra familjen hade "andra halvan". Det gjorde ju också att dottern hann med lite annat än att bara vara i stallet och plugga under sin tonårstid. Samtidigt delade jag en storhäst med en kompis.

Det var vad vi hade råd med. En halv häst var, men det är verkligen inte det sämsta!

Nu har hon flyttat hemifrån och rider för närvarande inte, själv har jag en egen häst för mig själv nu.

När jag fick första ponnyn som 12 åring så betalade mamma allt. Men då fick jag inte heller någon vecko/månadspeng eller barnbidrag. Fick hand om barnbidraget på 750 kr när jag var runt 13-14 och betalade då småsaker som någon grimma eller så men inget annat.
När gymnasiet började och jag hade en stor häst uppstallad på skolan så gick hela min barnpension på 2400 kr åt att betala stallhyran. Hade sedan barnbidraget på 950 kr att betala verkning (barfota häst) på 200 kr var 10.de vecka, vaccination och tandvård en gång om året och utrustning när det behövdes. Jobbade då också extra på skolan och fick in runt 1500-2000 kr i månaden. Mamma ställde upp och betalade försäkringen men annars fick jag nu stå för allt själv. Eller nej, hon betalade också veterinärräkningarna som den hästen drog på sig.
Så det gick runt ganska bra för mig, men då tränade eller tävlade jag inte.

Idag så har jag en stallhyra på 750 kr + kostnader för spån och foder som ligger på ca en tusenlapp till. Hovis kostar 500 kr var 7.de vecka, skos endast fram. Sen tillkommer ca 2000 kr i månaden på tävlingar.

Kanske låter konstigt, men jag är tolv år, och min kompis har en häst och hennes mamma och pappa betalar stallhyran för 750:- tror jag det va. :confused:
Och hennes häst kostade 29 000, vilket är ett väldigt bra pris.
Över till annat, det är ju olika med stallhyrorna och hur man ska ha råd, men föräldrarna kan väl bidra lite, annars sparar man ju helt klart själv med det studiebidraget du får.. För dom pengarna kan du ju lägga åt sidan och spara, som sagt... Föräldrarna kan väl bidra lite..:banana:

I mitt läge är allt lite känsligt, min förra skötponny som jag hade på heltid gratis. Dog för några månader sen.. Jag har inte kunnat fortsätta med ridningen efter det, och ridningen och kontakt mellan häst och ägare som är min största vilja! det skedde på en natt när jag sov med ponnyn i stallet för sista gången innan han tynade bort. Efter en natt var allt som hade med häst att göra, borta. Mina föräldrar ljuger numera och ger mig falska förhoppningar och tar sedan tillbaka det dom lovar. Mina föräldrar är skilda, och pga den ena sidan, min mamma och låtsaspapppa. Så flyttade jag till min pappa och inte endast på grund av häst. Det låter lite väl ego. Men det har hänt väldig mycket men det blir så stökigt att ta upp allt nu. Men min pappa, han förstår i alla fall. Men han har inte ekonomin. Jag hade en egen häst hos min pappa när jag var liten, vi hade 4 st faktiskt. Jag ska gå på lillerud med hästinriktning. Man kan ta med sig häst dit, stallhyran kostar 1850 och vet inte hur det är mer på lillerud, det finns ju folk som utbildar sig till hovslagare som kanske kan göra det gratis. Försälring är ju inte så dyr. Men jag ville bara veta vad det kostar för er där ute. Och dem som går emot lite och säger att det är åt hållet omöjligt. Kommer jag inte lyssna på, jag håller fast vid min dröm och kommer inte släppa taget då detta har varit vad jag vill i hela mitt liv. Bortsett från hästar så håller jag på med musik och konst, illustration, design, gör hemsidor och praktiserar på artbiz. Tänkte att jag ska tjäna pengar där inom en snar framtid. Så trots att man är 15 och inte har föräldrar som bryr sig så har man viljan och en kärlek till hästar på ett sätt som är aldeles speciellt. I många fall är det ryttarna som kämpar för att få häst. Som inte tröttnar på det som många andra, som har det lättare för sig (kanske) gör. Vet att många säkert vill hindra mig. Men detta är vad mitt hjärta brinner för. Och jag hatar att det är dom rika som bara kan köpa en dyr tävlingshäst som gör allt jobb och som nästa dag tränar Rolfs hästar. Haha lite överdrivet men hoppas ni förstår poängen :) nej mina föräldrar har inte varit så tillgängliga. Men jag har tagit ansvar för en levande individ på heltid under 1 år och 5 månaders tid innan ägaren bestämde att ta bort han. och plus att jag hade 2 hästar att sköta samtidigt under en period. Varit med och tränat andras hästar och sånt. Men nu, är allt borta. Skulle ju vara skönt om ens mamma inte var så falsk eller hur man ska uttala sig. Hon erbjöd sig 1500 om Kag flyttade tillbaka hem för hon vill göra allt för sina barn säger hon. Då frågade jag om hon inte kunde hjälpa mig så jag kunde gå hästutbildningen utanför Karlstad och att hon kunde lägga den summan. Då fick hon världens utbrott och sa att hon aldrig hade sagt det osv. -.- tror hon är lite udda mot andra mammor, dom har lovat sånt förut. Det gick faktiskt så långt att jag skulle åka och provrida en häst. Men det räckte med att jag hade glömt att spola ur handfatet efter att jag borstade tänderna, och det blev väsen. Så fick jag inte längre. Fick ställa in och börja om på nytt. Snälla snälla snälla, men det är omöjligt... Aja vet inte vad jag ska säga mer, men hoppas inte det blivit några missförstånd osv av texten.

Som alla säger här så måste du få mer hjälp utav dina föräldrar. Men något som skulle lätta på kostnaden är ju att dela häst med någon.
Om du inte kan lösa det på så vis tycker jag att du väntar några år tills du kan betala mer själv. : )

Det jag menar är att det är tufft ekonomiskt, alla har ju tyvärr inte gott om pengar. Jag och min mamma får kämpa för att ha råd ibland, och jag skulle bli helt förstörd om jag var tvungen att göra mig av med hästen pga ekonomiska själ. De flesta skulle bryta ihop! Därför bör du tänka till en extra gång!
Jag bor iförsig i stockholm och har hyra på 3800:- (hö havre och betfor strö ingår)och hovslagare här kostar 1000:- sen tar vi sporadiskt ut kiropraktor på 700:- , och vi köper till kraft grund ca 250:- om jag minns rätt och självklart försäkring som jag inte har ihuvudet just nu men jag tror 400:- i månaden och tandläkare en gång om året 1000:-. Sen kommer en mörkersiffra på pengar som man lägger på utrustning, tex täcken osv går ju sönder och måste köpas nytt.
Och helt plötsligt sitter kanske inte sadeln alls bra och sadelutprovaren rekomenderar en ny och då kanske man ska ligga ute med 9000:- till en begagnad.
Eller om hästen blir sjuk och måste åka in till djursjukhus, sist vi gjorde det fick vi en räkning på 15000:- som försäkringsbolaget tur nog minskade ner till 6000:- men vi fick kämpa för att försäkringsbolaget ens skulle ersätta.
(kan ha glömt lite kostnader)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 518
Senast: Sofie.S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 608
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar