Vad kostar era hästar?

Sv: Vad kostar era hästar?

KL

För att ta ett exempel kan jag skriva hur mycket min ponny kommer kosta nästa månad;

Stallplats där fri tillgång på hö ingår: 3200 kr
Spån (ungefär 1 i veckan): 300 kr
Hovslagare (halvskoning): 900 kr
Kraftfoder: 400 kr

Förutom det tillkommer kostnader för att ta sig till och från stallet, försäkring, tandläkare, vaccineringar osv. Det blir mycket dyrare än vad man tror, nästan oavsett vad man räknar med, tyvärr. Just nu behöver jag ha ut min hovslagare var fjärde vecka på grund av att hon fått problem med sina hovar, och det tycker jag inte ska vara en ekonomisk fråga. Det kan alltid uppstå problem man inte räknat med, och då måste man ha pengar över för att kunna betala när det händer. För det kommer hända.

Jag är för övrigt 21, mamma betalar stallplatsen (3200) och jag betalar resten.

Ditt studiebidrag är tänkt till andra utgifter än hålla häst för. Även om du inte unnar dig något som dina kompisar gör (kläder, bio, fika på stan) så räcker inte studiebidraget långt. Jag tycker du bör kunna köpa en voljlock, en träningstimme, bensin till mopppen fram och tillbaka till stallet eller en borste då och då. Allt övrigt tycker jag dina föräldrar ska stå för till du blir myndig.

Om inte dina föräldrar vill göra detta rekommenderar jag dig att leta efter en medryttarhäst istället

men om man bortser från stallplatsen då, dom flesta här har ju väldigt dyr! Jag vill veta vad försäkring och vaccinationer, avmaskning och hovis och så vidare kostar och hur mycket ni lägger på det? Tycker det är kul att se vad ni har för överenskommelser med era föräldrar också ! :)

Jag känner igen mig i dig, mina föräldrar är också skilda. Den ena lovande guld och gröna skogar om jag flyttade dit, medan den förälder jag bodde hos inte hade råd att ge mig en häst. Och så har det varit, går det inte så går det inte. Nu är jag vuxen och jobbar för att ha råd med hästen. Jag har ju redan skrivit i snitt vad jag betalar varje månad, men kan ju gå in mer ingående på det du vill veta. Först och främst - jag försöker inte rycka ifrån dig din dröm, men det är verkligen jättedyrt. Man måste ha pengar över när allt är betalt, för rätt vad det är ömmar hästen i et ben, behöver en ny sadel eller dylikt.

Jag har bara vaccinerat mot de 2 nödvändiga sjukdomarna, alltså inget utöver. Men jag har fått grundvaccinera, alltså i 3 omgångar. Under ett halvår ungefär. 1000:-/gång. Och då har jag inte svindyra veterinärkostnader, har hästen intill vet.stationen. Samma sak med försäkringen, jag har billig försäkring, ca 250:-/månaden. Hovslagare 350:-/gång, verkar bara. Men istället har vi haft problem med hovarna och fått ta ut hovis ganska tätt. Som du ser har jag billiga kringkostnader, foder kostar 150:-/månad. Men då har vi köpt en höanalys och räknat ut en giva på 2 dl om dagen. Ändå kommer jag upp i 3-4000 i månaden. Snart ska jag ev. dra vargtänder ( minst 2000:- ) och köpa en ny sadel. Det blir alltid så, en massa andra saker som bör ordnas. Dröjer nog inte länge innan jag behöver kolla upp hästen med ET/massör heller.

Ett litet ps. Om någon orutinerad ska sko din häst gratis, och det blir fel. Dumma vinklar, felspikad söm eller bara felverkad. Då lovar jag att hovslagare blir svindyrt i längden. Anlita någon som är riktigt duktig från början, så du slipper mina bekymmer.

Senast ändrad:

Jag tror det blir tufft att hålla en häst på så lite pengar varje månad tyvärr.
(tänk på allt oförutsägbart som kan hända(kommer att hända!), man kan inte stirra sig blind på en bestämd månadskostnad och tro att den alltid ska gälla).

Jag fick min häst då jag nyss fyllt 13 efter en massa tjat och hade stöd av en förälder som betalade rubbet då i några år. Den andra föräldern ville inte att jag skulle ha egen häst för att det kostar så mycket, då tyckte jag det var snålt, nu förstår jag!

Nu idag när jag jobbar och har egen inkomst betalar jag själv såklart. Vissa månader kommer man billigt undan och vissa månader är det kämpigt!
Det kan komma så mycket mer utgifter än de rullande så som stallhyra, hovslagare etc.

Min häst kan kosta allt från enbart stallhyran+foder (ca 1800:-) till 3-4000:-/månad, helt beroende på vad han behöver och vilka extra utgifter som tillkommer.7
Ska ännu mer utgifter ut så som ny utrustning etc, ja då klättrar utgifterna ytterligare.

Som ett exempel på hur det kan dra iväg så kostar hästen vissa månader bra mycket mer än vad våran hyra på lägenheten är..

Senast ändrad:

Dealen men mina föräldra ang mitt hästintresse var att dom inte skulle betala en krona efter att jag fyllde 18, och ska jag vara ärlig så slutade dom lägga pengar på mitt intresse före det eftersom jag har möjligheten att fixa det själv. Min familj har aldrig haft något överflöd av pengar utan det har funnits lagom med pengar helt enkelt, inte inte pengar nog att lägga på något som bara en medlem i familjen kan ha glädje av, speciellt inte om det tar ifrån andra saker familjen tillsammans kan har glädje utav; häst var inte en prioritering om vi säger så.

Jag fick alltså ingen egen häst som jag tjatade om så länge, var däremot medryttare och fick stöd av min familj som köpte vettig ridutrustning åt mig, skjutsade när det behövdes och uppmuntrade mitt intresse överlag. Skaffade min första egna häst (eller ja foderhäst) när jag var 19 då jag hade tid och ekonomi att själv få det att gå runt.

Det som jag egentligen lägger störst vikt på är inte att får månaden att gå ihop, för även om det kanske är tajt så finns det möjligheter att få det att gå ihop med extra arbete, vända på varje krona och slita lite, det gjorde jag med foderhästen och det gick och vet fler som gör det så på den punkten tycker jag inte alls att du ska ge upp utan däremot klura på alternativ som kan utöka dina inkomster och se över alternativ som kan dra ner hästkostnaderna med (Jag tog som sagt en hel del pass i stallet för att kunna få en så billig stallhyra som möjligt)

Det jag lägger störst vikt på är buffert! Här skulle jag öht inte kompromissa en milimeter, har jag inte en vettig buffert då blir det ingen häst, punkt, det är iaf så jag ser det. Ibland kan man behöva hosta upp flera tusen om hästen blir akut sjuk och då måste pengarna finnas där, för hästen måste få vård om den behöver det!

Jag önskar dig lycka till! Och även om det inte blir en häst nu så betyder det inte att du aldrig kan skaffa häst, låt drömmen leva vidare i så fall, för den kommer att slå in förr eller senare!

Verkar som dom flestas föräldrar betalar :/ dom måste ha väldigt bra ekonomi! :D haha

Antingen det, eller så är de beredda att lägga en stor del av budgeten på barnets hobby. Många "hästföräldrar" har eller får ett hästintresse själva.

Att ha häst är dyrt, det kommer man inte ifrån.

Verkar som dom flestas föräldrar betalar :/ dom måste ha väldigt bra ekonomi! :D haha

Jag har ingen stor inkomst sjukpensionär som jag är men jag prioriterar hästarna absolut högst för att de får mej att må så bra. Jag bor billigt. Jag har en billig bil och en sambo som kan fixa de flesta felen om den skulle gå sönder. Jag reser aldrig. Jag köper nästan aldrig nya kläder och isåfall på rea. Jag är aldrig ute på krogen och jag är på bio i snitt vart sjunde år. Jag äter så billigt jag kan och aldrig ute på restaurang, pizza kanske två gånger om året och jag sparar varenda krona.
Jag lever för och med hästarna.
Jag har drömt om en egen häst sedan jag var fyra år och när jag var 33 år kunde jag köpa min första egna häst. Innan dess hade jag tagit hand om alla andras hästar och jag har jobbat med hästar. Jag sparade i flera år samma summa varje månad som hästarna (två stycken) skulle kunna kosta innan jag vågade köpa häst för först då visste jag att jag skulle klara av det ekonomiskt och jag hade en tillräckligt stor buffert. Så nej, inte mycket pengar men jag ville att min dotter skulle få sin dröm och jag ville att jag skulle få min dröm. Det handlar om att prioritera.

Brukar räkna med ca 3000 om månaden, visa månader mer eller mindre, men räknar jag 3000månad i min budget finns det ju alltid pengar.
Betalar allt själv, är visserligen 18 år nu, men går fortfarande i gymnasiet och skaffade häst som 16åring, jobbar hårt varje helg och kortare skoldagar samt lov.

Tyvärr tror jag som dem andra, att såvida inte dina föräldrar betalar stallhyra och hovslagare så blir det väldigt knappt att din ekonomi kommer hålla ihop. Sen är det smart att spara ihop en reserv på kanske 20 000 innan man köper hästen, ifall att hästen skadar sig och måste till klinik måste man ju ha dem pengarna redo. Men går dina föräldrar med på att betala de grundläggande kostnaderna så är det ju bara köra på ;).

När studiebidraget var min enda inkomst så stod mina föräldrar för nästan alla kostnader. Jag fick hjälpa till med att betala hovslagare och stod själv för all utrustning utom sadel.
Nu när jag har en egen inkomst så står jag självklart för alla kostander själv och min häst kostar mig i snitt 3000kr i månaden.
I det fallet kommer jag billigt undan med både hovslagare (barfotahäst) och får strö i princip gratis.

Kl. Jag fick min häst av en nära släkting. En unghäst, köptes för en väldigt billig peng hos en hästgubbe. Oinriden och ohanterad. Jag var 15 år, hade studiebidrag + jobb, några tusen o mån. 1000:- i stallhyra så ingår allt (in-ut släpp, spån, hö och ensilage...)utan kraftfoder. Jag betalade allt, träningar (efter jag hade ridit in hästen), ny sadel och vacc+tandl. Och hovslagare. Dock backafe mamma upp ekonomiskt om något oväntato inträffade.

Jag fick iofs aldrig någon egen häst under mina föräldrars vård, men när jag var 19-20 så köpte jag mig en. Jag var fattig student på högskolan, hade egen studentlägenhet o alltså eget hushåll. Hade även bil! Allt på 6900:- per månad. MEN med den viktiga försäkran från M&P att de betalar ev. oförutsedda kostnader typ veterinär.

Det gick bra utan deras pengar. Hade hästen barfota, en sadel för 150:-, stod i lösdrift på en ko-gård o hade nog hästen för ca 1000:-/mån borträknat bensinen att ta sig dit. Så visst går det på små pengar, om man har låga krav på stallets standard, låg försäkringspremie och kan sköta en del hovvård själv.

Vi överlevde fattigtiden o 8år senare har jag fortfarande min älskade häst kvar! Nu e han desto dyrare dock! Jag räknar 2500:-/häst/mån nu och då har vi egen gård. O jag är uppe i 3 ridhästar o två unghästar ;)

Min kostar ca 4 tusen, plus ev utrustning och veterinär om den skadas.

När jag har eget stall efter sommaren räknar jag med ca2000.

Mina föräldrar betalade min och min systers ponnyer tills vi var 18-19 år och hade jobb. Vi fick första ponnyn när jag var 13 år och syrran 11 år. Då hade mamma även en häst på foder sedan ett halvår. Vi hade eget stall (ombyggd ladugård) och min morfar bidrog med bete, hö och kross köpte vi billigt hos honom, annars hade vi nog inte haft ekonomi till 2 hästar (så småningom 3). Om jag inte mins fel så betalade mamma och pappa allt runt ponnyerna, men då jag köpte stor häst (var 19 år då) så fick jag betala själv. Nu är jag vuxen och har en dotter själv, håller hennes intresse i sig så räknar jag med samma upplägg. Det man inte får glömma att räkna när man har häst är att det inte går att räkna på bara grundkostnaderna (stallplats, foder, hovslagare, vaccination, försäkring) utan att att man även måste kunna lösa ev större veterinärutgifter. Min valack skadade sig förra året och på 4 månader kostade han mej ca 15000 kr i veterinärkostnad, detta var det som inte försäkringen täckte. Så man måste ha en viss marginal när man räknar på kostnaderna. En normal månad för oss hamnar annars på hö ca 1000 kr, krafftfoder ca 300 kr, hovslagare 900kr, spån 200kr och försäkring 550kr. Har eget stall och lösdrift så därför igen stallhyra medräknad. SEn tillkommer ju vaccination 1 gång/år ca 1000 kr och tandläkare 1 gång/år ca 1000kr.

Min häst kostar 5000 kr i månaden i genomsnitt, om jag räknar med "allt" (stallhyra, kraftfoder, skoning, vaccinationer, tandläkare, massage, lite träning).

När jag var under 18 delade jag till en början häst med min syster och då stod morsan för stallhyran (med underhållsbidraget från farsan) vilket iofs var en väldigt futtig peng på 400kr/mån. Farsan köpte hö och spån och någon gång stod han för hovslagare eller grejer som behövdes (något täcke, en sadel) kanske skjutsa till en lektion. (vilket faktiskt är stora uppoffringar för någon som inte hade vårdnad och bodde ca 5 mil bort! :p ), gick parallellt på ridskola en gång i veckan och brukade få terminsavgifterna som födelsedagspresent och julklapp.
Men lever man på 950kr i studiebidrag (som det var då) är det klart att det räcker med lite smågrejer här och där för att sabba ekonomin, särskilt som vi skulle köpa våra egna kläder. Jag prioriterade såna smågrejer som behövdes till hästen och var utan vinterjacka till mig själv i ett par år t ex. :angel:
Kommer ihåg att jag gärna ville gå på ett naturbruksgymnasium där flera av mina kompisar gick men hade inte råd med det, (lite konstigt resonemang kan jag tycka i efterhand, men så blir det kanske när man lassar på för mycket ekonomiskt ansvar till någon i den åldern! Jag tänkte ju inte att det skulle bli för dyrt för föräldrarna, utan att dom redan klargjort vad dom var villiga att lägga ner, och att det jag då skulle behöva betala hade blivit minst tredubbelt mot vad jag fick in! :p mat t ex och boende till sig själv hade också kostat )

Det sitter nog mycket i hur mycket föräldrarna är villiga att lägga ner och även beredda att stå som buffert om det blir oväntade utgifter. Behov av ny sadel, veterinärkostnader osv. Egentligen kan man lika gärna räkna ihop allt som du och din häst skulle kosta och se det som dina föräldrars kostnader. Dom hade ju egentligen lika gärna kunnat ta studiebidraget själv och ge dig pengar när det behövs, gör ingen skillnad på totala kostnaderna menar jag bortsett från om du hade brännt dom pengarna på godis och hårfärgning. :devil:

När man är i din situation räknar man ALLTID ner kostnaderna för hästen! Och råkar missa annat runtomkring som kommer kosta. 1050kr/månad för att bekosta en häst för allt bortsett från stallhyran hade jag aldrig haft råd med! :crazy: Man vill ju gärna ha marginal utifall det uppstår grejer där det måste få kosta mer. Om man måste ta ut veterinär, om hästen får exem eller dylikt som kräver specialvård och -utrustning långsiktigt, om man måste byta hovslagare eller ändra i rutinerna där (korta intervallen t ex) utifrån hästens behov, om man akut behöver byta grovfoder osv.
Man vill inte hamna i situationen att du inte kan anpassa till hästens behov för att du inte har råd! Så försök undvika glädjesiffror och gör dina föräldrar medvetna om att de säker kommer behöva sticka till en slant lite då och då.

Ja det är klart. De var lite så jag menade. Min häst är väldigt sund och tålig, och då är lösdrift antagligen bäst för honom då stall inte riktigt är hans grej. Barfota är alltid bra för alla hästar som klarar av det.

Angående barfota så har jag hört dom som påstår att det är billigt att ha hästarna barfota.
Det beror nog dels lite på tur och vilken standard man vill ha i det.

Själv räknar jag med en månadskostnad på ca 11-1200kr/månad med hästen barfota (grejer till mig själv för att kunna underhålla vid behov, verkning en gång/månad + reseersättning, boots + brodd, +lite smågrejer som kan visa sig behövas). Tidigare när hästen varit skodd vinterhalvåret var kostnaden över vintern 6-700kr/månad och då hade jag ganska kort skointervall.

Så inga 15-årongar får ha häst om de inte haft turen med föräldrar som hållit på med hästar? Känns lite sådär... Att liksom utesluta alla som inte har haft turen att föräldrarna har samma intresse som en själv.

Fast så är det ju, tyvärr! :/ Mer eller mindre iallafall, man kan ju ha tur att ha nära släktingar eller grannar eller liknande som sponsrar med hästmaterial och kunskap, eller ha tur att dom åtminstone bryr sig såpass om barnets intresse att de betalar/skjutsar för lektion 1 gång/vecka.
Men är man som förälder inte intresserad måste det till en väldigt stark ekonomi om man ändå ska sponsra barnets intresse.

Jag tycker inte det är en bra idé att sätta en omyndig i ansvar för en häst, varken kunskapsmässigt eller ekonomiskt. Att däremot gå på ridskola eller vara medryttare (under uppsikt) är en annan femma.

På Lillerud finns ingen hovslagarutbildning så den avgiften får du ändå.

Sen är det så att det finns massor av avgifter som man inte tänker på. Det är utrustning, veterinärvård, transporter, träning och tävling... Det blir rätt mycket i slutändan. Att sedan starta eget för att tjäna pengar som 15-åring samtidigt som man har en häst att sköta, det låter väldigt svårt.

Måste du ha en egen häst? Om du ska gå på Lilleruds hästinrikting kommer du ju att få rida ändå och hänga i stallet hur mycket du vill (hästeleverna har till och med lektionssalar i direkt anslutning till stallet!). Om jag var du skulle jag satsa på studierna så att du kommer in på utbildningen och sedan bestämma hur du ska ha det med hästägandet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 518
Senast: Sofie.S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023