Sv: Vad kostar era hästar?
Jag är 21år nu, men skaffade häst några månader innan jag fyllde 17år.
Jag kan nog säga rakt av, att utan dina föräldrars hjälp (med mer än stallplatsen), kommer det inte att gå. Du behöver antingen att dina föräldrar betalar mer än stallplatsen, eller ett extrajobb som inbringar åtminstone ett par tusenlappar i månaden. Du behöver också att åtminstone en av dina föräldrar ställer upp på att agera buffert för nödsituationer; även om hästen är väl försäkrad, kostar det en hacka att åka med hästen till klinik (åtminstone självrisken. Plus sådant som försäkringen inte täcker.).
När jag skaffade häst hade jag studiebidraget 1050:-. Utöver det hade jag ett jobb som inbringade runt 115:-/timmen, där jag jobbade 2-4 dagar/månaden (mer om jag fick chansen, t.ex. under lov om nån ordinarie ville vara ledig). Min mor ställde upp som akutbuffert (jag betalade sedan tillbaka de pengar hon lade ut). Fr.o.m. att jag fyllde 18år fick jag underhållsstödet från FK (skilda föräldrar), drygt 1200:-/månaden (men så betalade jag mat, kläder, nöjen själv).
Min häst (vbl.travare) kostade 7000:- i inköp. Försäkringen kostade en knapp femhundring/månaden. Hovslagare 500:-/var 7e-10e vecka (lite varierande hur ofta skoning och verkning behövdes). E.T. 650:-/besök (några gånger per år). Avmaskning + vaccination. Och sedan utrustningen... Sadlar drog iväg lite (trots billiga sadlar. Hästen breddade sig helt enkelt ur dem) - vi avverkade 7st på två år. Vi tävlade några gånger (bensin, ev hyra av släp, ryttarlicens...).
Stall ett (där jag hade hästen från början 800:- i kallhyra/månaden. Ca 700-900:- hö (vi köpte lass av bonden som kom och levererade när det behövdes), ett par hundringar för halm (vi betalade 250:-/bal, stora fyrkantsbalar), ett par hundringar för kraftfoder (korn, betfor, ibland lucern).
Stall 2 (vi flyttade då stallet skulle lägga ner/stänga) 2000:- i stallhyra. Ca en bal torv/spån i veckan = 300-400:-/månaden.
Ekonomin var tajt, och på slutet hade jag ständig ångest över den. Jag lånade ut hästen på foder i aug.2010, och i sept. 2011 såldes hon till fodervärden... Jag hade ett år utan häst, då jag jobbade och började spara ihop till en buffert.
I aug.2011 köpte jag en ny häst (fjordvalack), som kostade 20.000:- i inköp. Försäkring knappt 150:-/månaden (kommer att öka något då jag ämnar höja vet.vårdsdelen). Hovis 650:-/var 8e vecka. E.T. ca 710:-/besök (tar ut ett par gånger/år). Prov + avmaskning = några hundralappar/år. Vaccination = 1-2 tusenlappar/år (influensa årligen, stelkramp var 3e år). Stallhyran kostar fr.o.m. 1/6 2012 2850:-/månaden (inkl 1 bal torvmix/veckan). Lucern 216:-/25kg (han får ca ½kg/dag), mineraler knappt 300:-/8kg.
Vi rider för tränare 1 gång/veckan, 120:-/gång. (Har även haft ute en annan tränare i vintras; 700:-.) Vi åker ibland iväg och tränar = bensin + ev kostnad för träning. Löste höstlicens (livstid) för honom innan nyår = runt en tusenlapp. Vi ämnar tävla några ggr/år = bensin, anmälningsavgifter, etc.
Jag har lagt en handfull tusenlappar i utrustning till honom (täcken, träns, tyglar, bett, reflexer, boots, etc etc etc). Jag hade en enorm tur med sadlar i början; dressyrsadel (beg.) 4000:- + Hectorsadel (beg.) 5800:- inkl frakt. Nu har han dock växt ur dressyrsadeln sedan ett litet tag = dags att köpa ny = minst 10.000:- ska upp (räknar med 10.000-15.000:-).