Vad kostar era hästar?

nomigan

Trådstartare
Jag är 15 år och skulle gärna veta hur andra i min ålder gör för att få ihop ekonomin med häst. Får ju 1050 i studiebidrag varje månad. Stallplatsen jag ska ha kostar 1875 så det blir jätte knasigt.

Det bästa skulle ju vara om mina skilda föräldrar kunde betala hälften var på stallplatsen och det är ju 937,5:- och jag betalar alla andra kostnader. Det blir mer rimligt med tanke på min ålder, jag menar hovis ca varannan månad. Det har jag ju råd med och även försäkring, avmaskning osv. Det är tänkt att alla pengar ska gå till hästen och jag kommer gå på en hästlinje.

Men hur går ni tillväga och vad står era föräldrar för osv?

Sv: Vad kostar era hästar?

Nu är ju jag mycket äldre än dig, men när jag var i din ålder betalade mina föräldrar allt med hästen, när jag sedan blev äldre ~18 och fick jobb började jag betala allt själv. Känns konstigt att betala för det där om man inte är myndig och dessutom saknar jobb.

Nu är jag vuxen, men hästarna kostar ju lika mycket oavsett ;) jag betalar ungefär 6000:-/månad. Sen tillkommer ju kostnader för tävlingar och träningar etc.

Sen kan det ju skilja rätt mycket på typ av hovvård/hur ofta osv, vilken försäkring man har och hur mycket hästen är försäkrad för, hur mycket mat den behöver och vilken typ av mat och hur mycket som ingår i kostnaden för stallplats.

utöver det tillkommer ju bensinkostnader för att ta sig till och från stallet, och sen ska man ju alltid ha en buffert ifall något händer som kan täcka eventuella kostnader så som veterinärbesök eller liknande.

Hur stor del du/dina päron ska stå för är svårt att säga, men tycker inte ditt studiebidrag ska gå till hästen mer än till "onödiga" saker så som utrustning/träning osv. Alltså tycker jag dina föräldrar ska stå för de löpande utgifterna.

Senast ändrad:

Om du bara ska lägga en tusenlapp i månaden på hästen så får du nog räkna med att dina föräldrar kommer att få lägga betydligt mer än 900 kr var, speciellt tuffa månader och speciellt om du ska stå i ett stall som kostar nästan 2000 kr i månaden vilket är dyrt. Är det kallhyra eller ingår det grovfoder och strö?

En normal månad kostar min häst ungefär 2500 kr i rullande utgifter, vi har haft tur med grovfoder och dylikt och får köpa billigt. Går på lösdrift så några hundralappar går bort på de rullande utgifterna för t.ex. strö, betalar 900 kr för hyran. Sedan är det alltid någonting som behöver köpas eller betalas: de tappar skor, de har sönder täcken, de blir sjuka, de får problem med munnen. Vissa månader kostar det 4-5000 i små utgifter och då är det pengar som måste finnas där och betalas, det är inget som man kan välja att låta bli och det blir några såna dyra månader om året. Ännu värre blir det om hästen blir allvarligt sjuk, då kan det handla om tiotusentals kronor som dina föräldrar måste vara fullt villiga att betala.

När jag gick gymnasiet hade jag 1050 kr i studiebidrag och 1200 kr i lön (jobbade ett par timmar i veckan).
Sedan hade jag medryttare som betalade 800 kr i månaden.
Utöver detta fick jag 1000 kr i månaden av mina föräldrar som hjälp varje månad.

Då låg min stallhyra på 1800 kr och skoning på ca 1000 kr varannan månad.
Jag stod för alla övriga kostnader själv.

Tror knappast man klarar sig på 1050 kr i månaden om man ska ha häst tyvärr. Ev om man hittar en billig lösdrift och hästen går oskodd, men knappt då.

Tror inte heller att det kommer att fungera. Har du möjlighet att skaffa något extrajobb inom hyfsad framtid?

Hur gör du om hästen kräver massa tillskott i foderväg? Hade en period i höstas då höet var av så värdelösa värden att mina hästar kostade ungefär 17:-/dag utöver höet och då kom jag ändå undan hyfsat billigt. Nu har jag förvisso 2 st men jag tror att den ena kostade 10 och den andra 7 eller nåt sånt.

Vem hjälper till att betala/låna ut om det blir skador? I flera fall får man betala innan hästen hämtas på klinik så där krävs antingen buffert eller hjälp av någon.

Om hästen akut behöver t.ex nya täcken eller att sadeln behöver bytas lite illa kvickt för att den inte passar, klarar du den utgiften?

Tillskotten och tappskorna har varit två jätteutgifter i mitt fall. Är en sån där hästägare som tycker att hästarna ska ha grovfoder och mineraler i första hand, men min häst faller ur då och måste ha olja och kraftfoder. Trots att han får jättelite i jämförelse mot de flesta andra så blir det en kostnad på 250 kr i månaden. Sedan har han plötsligt bestämt sig för att ändra hovkvalitet så nu tappar han skor till höger och vänster, det har kostat mig upp emot 500 kr extra de senaste månaderna så nu skor vi med tätare intervall istället vilket blir dyrare. Dessutom får han tillskott för hovarna så nu är vi uppe i över 300 kronor i månaden bara på kraftfoder+tillskott... Det var INTE en kostnad jag hade räknat med från början, men en som man får tugga och svälja helt enkelt.

En tjej gjorde en standardkoll i munnen på sin häst när distriktaren kom ut för att vaccinera våra hästar och då hittades massor av småfel som åtgärdades. Boom pang, 1800 kr som bara försvann den månaden, helt ur det blå. Men det är så när man har häst, skit händer och då får man bara lösa det.

De skolungdomar jag känner och har känt som har häst har antingen haft möjlighet till ganska mycket extrajobb och/eller haft föräldrar med god eller mycket god ekonomi. Tyvärr är det ju inte självklart att alla föräldrar har möjlighet att bidra så mycket som krävs, i många fall är ju ekonomin dessutom klart mer ansträngd som skild än som sammanboende. Hästar är ju trots allt bland de dyraste hobbies man kan ägna sig åt, det är ju långt ifrån alla heltidsarbetande vuxna som har råd att ha häst.

Jag är 21år nu, men skaffade häst några månader innan jag fyllde 17år.

Jag kan nog säga rakt av, att utan dina föräldrars hjälp (med mer än stallplatsen), kommer det inte att gå. Du behöver antingen att dina föräldrar betalar mer än stallplatsen, eller ett extrajobb som inbringar åtminstone ett par tusenlappar i månaden. Du behöver också att åtminstone en av dina föräldrar ställer upp på att agera buffert för nödsituationer; även om hästen är väl försäkrad, kostar det en hacka att åka med hästen till klinik (åtminstone självrisken. Plus sådant som försäkringen inte täcker.).

När jag skaffade häst hade jag studiebidraget 1050:-. Utöver det hade jag ett jobb som inbringade runt 115:-/timmen, där jag jobbade 2-4 dagar/månaden (mer om jag fick chansen, t.ex. under lov om nån ordinarie ville vara ledig). Min mor ställde upp som akutbuffert (jag betalade sedan tillbaka de pengar hon lade ut). Fr.o.m. att jag fyllde 18år fick jag underhållsstödet från FK (skilda föräldrar), drygt 1200:-/månaden (men så betalade jag mat, kläder, nöjen själv).
Min häst (vbl.travare) kostade 7000:- i inköp. Försäkringen kostade en knapp femhundring/månaden. Hovslagare 500:-/var 7e-10e vecka (lite varierande hur ofta skoning och verkning behövdes). E.T. 650:-/besök (några gånger per år). Avmaskning + vaccination. Och sedan utrustningen... Sadlar drog iväg lite (trots billiga sadlar. Hästen breddade sig helt enkelt ur dem) - vi avverkade 7st på två år. Vi tävlade några gånger (bensin, ev hyra av släp, ryttarlicens...).
Stall ett (där jag hade hästen från början 800:- i kallhyra/månaden. Ca 700-900:- hö (vi köpte lass av bonden som kom och levererade när det behövdes), ett par hundringar för halm (vi betalade 250:-/bal, stora fyrkantsbalar), ett par hundringar för kraftfoder (korn, betfor, ibland lucern).
Stall 2 (vi flyttade då stallet skulle lägga ner/stänga) 2000:- i stallhyra. Ca en bal torv/spån i veckan = 300-400:-/månaden.

Ekonomin var tajt, och på slutet hade jag ständig ångest över den. Jag lånade ut hästen på foder i aug.2010, och i sept. 2011 såldes hon till fodervärden... Jag hade ett år utan häst, då jag jobbade och började spara ihop till en buffert.

I aug.2011 köpte jag en ny häst (fjordvalack), som kostade 20.000:- i inköp. Försäkring knappt 150:-/månaden (kommer att öka något då jag ämnar höja vet.vårdsdelen). Hovis 650:-/var 8e vecka. E.T. ca 710:-/besök (tar ut ett par gånger/år). Prov + avmaskning = några hundralappar/år. Vaccination = 1-2 tusenlappar/år (influensa årligen, stelkramp var 3e år). Stallhyran kostar fr.o.m. 1/6 2012 2850:-/månaden (inkl 1 bal torvmix/veckan). Lucern 216:-/25kg (han får ca ½kg/dag), mineraler knappt 300:-/8kg.
Vi rider för tränare 1 gång/veckan, 120:-/gång. (Har även haft ute en annan tränare i vintras; 700:-.) Vi åker ibland iväg och tränar = bensin + ev kostnad för träning. Löste höstlicens (livstid) för honom innan nyår = runt en tusenlapp. Vi ämnar tävla några ggr/år = bensin, anmälningsavgifter, etc.
Jag har lagt en handfull tusenlappar i utrustning till honom (täcken, träns, tyglar, bett, reflexer, boots, etc etc etc). Jag hade en enorm tur med sadlar i början; dressyrsadel (beg.) 4000:- + Hectorsadel (beg.) 5800:- inkl frakt. Nu har han dock växt ur dressyrsadeln sedan ett litet tag = dags att köpa ny = minst 10.000:- ska upp (räknar med 10.000-15.000:-).

Är 21 men har haft egen häst sen jag var 10. När jag var yngre betalade mina föräldrar allt. I dagsläget har jag förmånen att ha min häst i min mammas stall och kommer därmed väldigt billigt undan om man jämför med vad det skulle kostat att ha hästen inackorderad hos någon annan.

Om det ska gå tror jag dina föräldrar måste betala betydligt mer än 900 kr var. Dessutom, vad gör du om hästen blir sjuk? Att gå +/- 0 när hästen är frisk är väldigt vanskligt för det innebär att man inte kommer ha råd att betala veterinärkostnader och annat som kan uppkomma. Försäkringen täcker inte allt och många små veterinärbesök på jourtid suger ut pengar så det sjunger om det, vilket är väldigt smärtsamt och kan vara förödande om man inte har något sparande.

Drygt 1000 kr i månaden kostar min om allt utom ev veterinärvård/ny utrustning är inräknat.

Jag står gratis, men betalar höet och lite av halmen(lösdrift)kraftfoder ger jag bara ibland ,verkning varannan månad 500.
Försäkring 400 månad.

Så ja drygt 1000 kr i månaden i grundpris, men vissa månader kan det dra upp i pris om jag köper något nytt, eller om det är vaccination,avmaskning osv.

En månad för inte så länge sen kostade hästen 7000 pga att veterinären fick komma.

Men det är väl egentligen ganska oväsentligt vad andras hästar kostar?
Om du vill jämföra priser så finns detju allt från gratis, tex där en förälder betalar allt upp till 10 000 eller hur mycket som helst där tex folk står i lyxstall i sthlm eller lägger massa pengar på träning /tävling eller har en sjuk häst =D

Senast ändrad:

Jag är typ i din ålder, och i månaden kostar min c-ponny tillfälligt ungefär 2000 kr, kanske lite mer. Jag får inte mitt studiebidrag än, utan har månadspeng på 900. Och då betalar jag halva stallhyran, halva hovvårdar-kostnaden osv då mina föräldrar betalar hälften. Men mineraler och övriga saker köper jag själv.

Men jag ska flytta till en lösdrift där de endast kommer kosta 300 kr (tidgare stall kostade 1300 kr /mån) i månaden plus hö-kostnader på kanske... 700-1000 kr /månaden? Har ingen aning faktiskt. Hovvårdaren kommer var 7de vecka (Barfota ponny) och det kostar 600 kr, men jag underhållsverkar själv varannan vecka så vi ska börja öka antalet veckor mellan verkningarna (då hon kommer och verkar alltså) och jag ska verka allt mer själv, vilket också blir billigare i längden. Sedan ger jag inte min häst kraftfoder då jag tycker det är onödigt. Han får bara biopromin mineraler och det kostar 900 kr för 5 (?) kg och räcker läääänge.

Så de bästa är väll att hitta ett stall med billig stallhyra, eventuellt att man hjälper till med stallskötsel och får mindre hyra? Och inte lägga pengar på saker innan man själv föräskrat sig om att det är bra för hästen eller att den behöver det. :)

Att ha hästen barfota och på lösdrift väljer jag inte för att spara pengar, utan för att det är mest hälsosamt.

Att ha hästen barfota och på lösdrift väljer jag inte för att spara pengar, utan för att det är mest hälsosamt.

Nej, det som är mest hälsosamt är det som passar hästen bäst ;)

När man köper häst kan man inte utgå ifrån att hästen kommer att kunna gå barfota, t.ex. Jag känner ett sto, som gått barfota i 14år - hon fick skos för ett par månader sedan, då hon hux flux blev ömfotad.

Samma sak med foder. Om man får tag i ett grovfoder som uppfyller hästens behov i sig, behöver man inte ge kraftfoder. Men behövs det så behövs det, och då är det bara att bita i det sura äpplet.

Man bör därför alltid räkna med mer än man vet kommer att gå åt (pengar), eftersom det alltid kan rassla in mer fasta kostnader (kostnader som ska betalas varje månad, och inte går att dra in på) än man trodde från början.

Glömde en punkt: analys av grovfoder. I stallet jag står finns två grovfoder (hö och hösilage), och jag analyserade därför båda. Grundanalys + mineral + socker går på 500-700:-/analys (hos det företag jag anlitade).

Jag tror inte att du kommer få ihop det om inte dina föräldrar är villliga att betala minst 1000 kronor var i månaden till hästen. Ingår foder i stallhyran är det ju ett plus, men det är en vääldigt hög stallhyra. Andra i din ålder får nog ihop det genom att deras föräldrar betalar det mesta, så är det när man inte är myndig.

Fast 300 kr för en stallplats är inte realistiskt att räkna med tyvärr och när man ska skaffa häst så ska man tänka realistiskt, nästan pessimistiskt. Alla hästar kan tyvärr inte gå barfota och även om man köper en häst som gör det så betyder inte det att den kan gå barfota för alltid. Hovkvalitet kan förändras, rejält. Man bör räkna med att saker och ting går snett och man bör räkna med att allt är dyrt, för annars står man snart där och inser att det inte alls var så ekonomiskt lättsamt att ha häst. Självklart behöver man inte tänka sig att stallplatsen ska kosta 5000 kr i månaden (om man inte bor i Sthlm, då är det en realistisk summa) men man bör absolut inte räkna med att hitta någonstans där kallhyran är lägre än 1000 kr för det tror jag är ovanligt, i alla fall i södra och mellersta Sverige. Bara en sån sak som hö/-silage kan bli en vansinnigt dyr sak om man står i ett stall som tar in sånt åt en vilket de flesta stall gör. Jag har haft tur och betalar bara 500 kr i månaden för fri tillgång på fantastiskt högkvalitativt silage, men jag har också stått i ett stall där höet kostade 2,80 kr per kilo och då blir det plötsligt många hundralappar extra...

Extra viktigt är det att vara realistisk/pessimistisk när man ska lägga fram n budget som någon annan ska betala åt en. Det blir inte trevlig stämning när man har fått sin ponny, sitter vid köksbordet och måste berätta för föräldrarna att hästen visst kommer att kosta 2000 kr mer i månaden än väntat för att man råkat vara lite för optimistisk i sin uträkning...

Edit: Liten hann före, så kan det gå när man springer mellan datorn och spisen... :p

Nej, det som är mest hälsosamt är det som passar hästen bäst ;)

Ja det är klart. De var lite så jag menade. Min häst är väldigt sund och tålig, och då är lösdrift antagligen bäst för honom då stall inte riktigt är hans grej. Barfota är alltid bra för alla hästar som klarar av det.

och jag tror alla hästar kan klara av det, med rätt kunskap, tålamod verkning, foder och hagar. Men det är en hel vetenskap och kanske inget jag ska gå in på här och nu :)

För mig är 300 kr i månaden realistiskt eftersom det är precis vad hyran av lösdriften kommer kosta (+ hö kostnader då), men jag vet att det är absolut sällan man hittar så billigt och att man absolut inte bör räkna med det innan man skaffar häst. Angående det med hovar kan du läsa mitt svar över :)

Att säga att alla hästar klarar av att gå barfota är bs. Min häst har så tunna sulor att om han tappar en sko så blir han akut halt och kan knappt gå från lösdriften till stallet. Vad menar du med att kunskap, tålamod och verkning kan få alla hästar att kunna gå barfota? Vems kunskap? Vems tålamod - ditt eller hästens? Jag vet att det finns barfota-Hitlers som säger att alla hästar kan gå barfota om man bara får dem att vänja sig. Min hovslagare, som är för barfota om hästen klarar det från första början, berättade för mig att en barfota-Hitler nyss fick djurförbud. Hon hade kört barfotaverkning enligt konstens alla regler och hade ett sto som var akut blockhalt på alla fyra ben - sedan flera månader tillbaka. För det krävdes ju bara tålamod. Stoet skulle vänja sig.

Kan tillägga att jag inte på något sätt är emot att ha hästar barfota om det fungerar, jag har själv haft barfotahäst. Men att påstå att alla hästar kan gå barfota med rätt kunskap, tålamod verkning, foder och hagar tycker jag tyder på en viss oförståelse för hur hästarnas hovar fungerar.

Kan förstås ha missuppfattat vad du menade med det du sa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 518
Senast: Sofie.S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 025
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023