Vad kostar en hund

Sv: Vad kostar en hund

*Knapplån*

Det viktiga tycker jag är att vara beredd på att det kan komma att kosta rejält. Som jag skrev tidigare så snittar min hund (exklusive veterinärkostnaderna) på 300 kr/månad. Varje år tillkommer medlemsavgift i SKK 370 kr och SRIV ca. 200 kr. Vartannat år tillkommer dessutom ca. 500 kr för vaccination. Något täcke, halsband, koppel då och då. Så i genomsnitt 400-450 kr/månad för en så liten hund som jag har.

Nu är min hund 12 år vilket innebär att kostnader för utställning och lure coursing eller annat man brukar använda en italienare till inte är aktuellt längre. Däremot är det ju så att när hunden blir äldre så uppstår lite skavanker som blåsljud, tumörsjukdomar, tandvård istället. Jag tror att man bör vara beredd att räkna med 2000-5000 kr/år när hunden blir äldre.

Dessutom så sjunker ju ersättningsbeloppet på sjukvårdsförsäkrningen när hunden blir äldre. Jag fick ut 10000 kr när min hund blev biten förra året. Så 33500 kr fick jag ta ur egen ficka. Så en pott för olyckshändelser bör man ju ha, särskilt när hunden är äldre och försäkringen inte täcker så mycket.
 
Sv: Vad kostar en hund

I snitt per hund, med alla kostnader inräknade, så blir det nog runt 10000:-/hund och år här :cool:

Dvs ca 830:-/månad & hund, vilket blir ca 27:-/dag & hund :angel:
 
Sv: Vad kostar en hund

min hund, Vit herdehund, 1 år.
försäkring 2200 kr/år , har agria, de är väl lite dyrare men det har aldrig varit något problem med dem, på andra hundar vi haft.
Mat : 500 kr/mån ibland mer, beror på, han äter inte så mkt så han har fri tillgång. Royal canin german sheperd äter han.
sen är det ju småkostnader för typ tuggben, koppel, annan utrustning, men det är sånt man inte tänker på...
medlemsskap i brukshundsklubben, kommer ej ihåg vad de kostar.. och medlemsskap i vit herdehundklubb, 200/år tror jag.
Sen är det ju kurser som kan kosta en del och bensin till brukshundklubben, för min del så har jag nästan tre mil dit, det finns två stycken närmare men de är inte lika bra tycker jag.

Sen får man ju räkna med att det kan hända olyckor, så det är bra att ha pengar sparade till sånna tillfällen, veterinärvård kan vara riktigt dyrt.
 
Sv: Vad kostar en hund

I snitt per hund, med alla kostnader inräknade, så blir det nog runt 10000:-/hund och år här :cool:

Dvs ca 830:-/månad & hund, vilket blir ca 27:-/dag & hund :angel:

:eek: :eek: 830kr/ månad på varje hund?? har inte du ett par hundar? vad har du för bestar? :D hade inte du typ jämtar eller finskspets?? kan dom vara så dyr? elle rär du väldigt aktiv på brukshundklubben elelr nåt?
 
Sv: Vad kostar en hund

Det är ju inräknat alla kostnader för tävlingar, HD-röngen, ögonlysningar, patellaundersökningar, vaccineringar 5 olika klubbars medlemsavgifter, försäkringar, foder etc. etc.

Och det är en snittkostnad. Vissa månader mer, andra mindre ;)
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp