Vad kostar en 13-14 åring i "drift"?

Rea

Trådstartare
Ja, det är då exet som är på krigsstigen och anser att han betaler för mycket i underhåll...
Barnet i fråga är skriven hos mig men "bor" lika mycket hos sin pappa, ja förutom att de dagar hon ska vara där är hon ju här hemma från det att skolan slutar tills dess han hämtar henne, runt 18 tiden, dvs hon har hunnit både äta mellis och ofta middag också.
Nu ringde han i kväll och menade att halva underhållsbidraget ska gå tillbaka till honom för hon har varit mesta tiden hos honom under ett par veckor och fine, det kan jag köpa... Om det inte hade varit för att hon nyss fått nya glasögon och linser på ett par tre tusen som han då anser att jag ska bekosta eftersom han trots allt betaler underhåll. Det är även jag och maken som står för busskort, mobil, försäkring, månadspeng och andra större utgifter som tex cykel och sånt som kan poppa upp.

Hur gör man, vad är enklast? Hur räknar man ut vad hon kostar?

Jag är lite bitter för tillfället med tanke på att jag själv står med ca 3000:- i inkomst såhär efter studieexamen och innan fast jobb medan han sitter på en lön som är ca gånger 10 och lite till, samt fruns lön som gör att de hamnar på betydligt högre totalinkomst än vad vi här hemma någonsinn kommer att göra.

Klockan är mycket, jag är trött och ledsen:(, hittar inget när jag söker på nätet för jag är säkert helt blokerad och vet inte vad jag ska leta efter.
Kan ni hjälpa mig på rätt väg så jag kan få slut på denna tråkiga och ständiga diskussion?

Sv: Vad kostar en 13-14 åring i "drift"?

Familjerådgivning via kommunen kanske skulle vara något? Man skall kunna vända sig dit även som skild för att få råd och tips.

Det finns regler för hur stort avdraget är när barnet är hos den som betalar underhåll under en längre tid (t.ex. lov och sånt). 1/40 per helt dygn barnet varit hos den andra, hämtning och (eller?) lämning räknas som helt dygn. Sen är det bara att räkna!

På swedbanks hemsida så står det hur mycket en 14-åring kostar per månad. Jag räknade ut att mina tre barn tillsammans kostar runt 14 000 kr i månaden och då ingår boende, mat, nöjen, drivmedel mm.

Låt karlkräket få tillbaka sina pengar också skickar du alla räkningar såsom kläder, mat, del i boende, bredband, tv, tidningar osv till honom. Så tycker han nog efter ett tag att han kom billigt undan:devil:

Om barnet är halva tiden hos honom så ska han ju inte betala underhåll. Däremot ska han naturligtvis betala hälften av alla nödvändigheter så som glasögon, linser, mobil, kläder osv.

Om barnet är halva tiden hos honom så ska han ju inte betala underhåll. Däremot ska han naturligtvis betala hälften av alla nödvändigheter så som glasögon, linser, mobil, kläder osv.
Håller med om detta.

Rea - Säj det till honom, att han får välja mellan en fast kostnad eller att du kommer med kvitton för såna inköp varje månad och han tar hälften... :idea:
Skulle gissa att han inser att det blir billigare med en fast kostnad... :angel:

(Hälsa den besvärliga tonåringen från den andra med samma hårfärg... ;))

Saken är ju den att hon inte är det fullt ut. Alla de dagar hon ska vara hos honom blir "sova över dagar" eftersom hon ofta äter samtliga mål mat här.
Helgpappa med två sovaöver dagar i veckan kontra helgmamma med 3 boendedagar samt 2 "ge barnet all mat hon behöver dagar".

Men men, jag orkar inte gagga med honom, jag ger honom pengarna och så får det vara nog med det.

Finns det inget som heter att underhållet ska utgå ifall det är stora skillnader på ekonomin mellan de olika "boendehemmen?:confused:.

Eller så gör jag som så att jag ber honom behålla sitt enorma underhåll, sen får han vackert betala hälften av alla saker du nämner och så får han en "faktura" a 60kr varje dag hon äter här när hon egentligen ska äta där...

Ja, jag är lite trött på detta och vill egentligen be honom dra åt helvete:o;).

Rea - Säj det till honom, att han får välja mellan en fast kostnad eller att du kommer med kvitton för såna inköp varje månad och han tar hälften... :idea:
Skulle gissa att han inser att det blir billigare med en fast kostnad... :angel:

Hur får man honom att betala dessa utgifter utan att bråka om att det säkert hade gått att köpa: billigare mat, glasögon, att hon kanske inte så gå i en skola som kräver att hon behöver åka buss dit/hem eller att mobiltelefon är ett icke nödvändigt objekt? Kan jag som privatperson utfärda en faktura på sånt och sen ta det till Kronokalle om det blir aktuellt?

(Hon hälsar tillbaka;))

Men lämna då med en kopia på kvittona på glasögon och linser och fråga hur han vill betala sin del.
Det förslaget kom jag med igår och han anser att det har han redan gjort genom att betala under året, så han tänker inte betala ett smack för det.

Om ni har vv-boende så kan man stå över underhållsstödet och istället var för sig söka ett stöd som utgår just vid vv-boende. Det stödet är inkomstrelaterat. (Om inte reglerna ändrats igen) Då har ni möjlighet att reglera er emellan de utgifter som blir (50/50) och du borde ha all rätt att kräva hälften av barnets utgifter som glasögon etc.

Om ni har vv-boende så kan man stå över underhållsstödet och istället var för sig söka ett stöd som utgår just vid vv-boende. Det stödet är inkomstrelaterat. (Om inte reglerna ändrats igen) Då har ni möjlighet att reglera er emellan de utgifter som blir (50/50) och du borde ha all rätt att kräva hälften av barnets utgifter som glasögon etc.
Hon är där varannan helg samt sover dör tissdagnatt och torsdagnatt. Så det är inga hela veckor.
Ja ibland är hon inte där de dagarna hon "ska" eftersom han är ute och reser.

Låt då honom fixa själv via FK. Du har rätt till fullt underhållstöd och han har rätt att göra avdrag om det blir x dagar i månaden han har barnet (tror att det är 5-6 dgr) Hela dagar räknas + hämtdagen (alt dagen barnet lämnas) OM han har rätt att göra avdrag så räknas det av ditt underhållsstöd. Se till att du skriver upp noga så du vet vilka dagar han vill göra avdrag för. Men tycker inte att det är ditt ansvar att upplysa honom om det här. Pappor (men ibland mammor) brukar kunna vara hemskt duktiga på att hitta sina rättigheter men inte skyldigheter själva.
Jag hoppas att ni reglerar via FK, det kan vara det smidigaste. JAg hoppas att det går bra för er!! Vet hur det är att ständigt behöva tjafsa om ditten och datten, kräver mycket energi..

Såhär står det om avdrag:

Om du haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller
under en kalendermånad minst sex hela dygn kan du enligt föräldrabalken få göra avdrag på
underhållet för detta. Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt
dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.
Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör
räknas som helt dygn.

2 nätter i veckan räknas alltså inte.

"Om du haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller
under en kalendermånad minst sex hela dygn kan du enligt föräldrabalken få göra avdrag på
underhållet för detta. Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt
dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader.
Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör
räknas som helt dygn."

Det här är en ändring som jag tror kom för några år sedan som ger rätt att räkna ihop spridda dagar. (Om jag inte missminner mig)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 249
Senast: super
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama