Vad kostar det egentligen att ha häst? (utbruten från Jobba som...)

Istället för att skapa en egen tråd så ställer jag frågan här istället:

Går det att göra någon schablonuppskattning för vad det kan tänkas kosta i månaden att hålla en liten ponny av shettistyp (A-B) inhyrd på lösdrift ute på landet, med skoning, försäkring, foder, etc? Träningar är inte relevanta då det kommer bli mestadels skogsmullekörning och kanske lite träning i paddock som finns i stallet, och jag bor nära stallet så det blir inte några transportkostnader att tala om. Jag förstår att det är omöjligt att ge exakta siffror men vad bör en räkna med? /mvh drömmer osunt mycket om att skaffa en ponny till ungen....
Jag kan ge dig ett hum!
Har två små b-ponnys (shettisar), som jag kör. Har dem på lösdrift på landet. Har 0 transportkostnader till stallet eftersom jag cyklar dit (1 km).
Försäkring: 1500:- om året per ponny.
Lösdrift: 1350:- per ponny, inkl foder och halm. Då delar vi på fodringarna 50-50. Går på ”bete” runt fem-sex månader av året, betalar då 900:- per ponny. Värt att nämna att jag har tillgång till egna boxar även om de går på lösdrift.
Kraftfoder/extra grovfoder pga extremt dåliga värden: 447:- per ponny i månaden.
Skoning: 1200:- per ponny varannan månad.
Veterinärvård: 1600:- om året i tandundersökning per ponny samt vaccinationer på kanske 500-700:- per ponny årligen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 079
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025