Vad kostar det att leva?

sky_fly

Trådstartare
Jag märker nu att jag levt som ett otroligt bortskämt barn och det är jobbigt att ställa om tankeverksamheten! :D
Har egentligen ingen aning om vad saker kostar fast jag "skött" min ekonomi själv, har pengarna tagit slut så har jag ändå klarat mig tack vare att jag har en "pappabank". Med andra ord har jag inte direkt behövt planera för att få pengarna att räcka till.

Nu har jag bott själv på annan ort i ett halvår och jäklar va snabbt pengarna rinner iväg även fast jag inte tycker att jag gör något speciellt. :crazy:
När det kommer till mat så är jag otroligt snål och sparsam, det ska jämföras i kilopris och köttmängd bland annat. Men det blir ganska mycket spontanshopping i affären har jag märkt, det är nog där pengarna försvinner.
Men hur mycket är "normalt" att lägga på mat en månad?

Min undran är egentligen om man klarar sig på enbart bidrag ifrån CSN. Det är ca 2800:- och det ska täcka allt förutom hyran. Jag känner hur otroligt dum frågan är egentligen, det är ju att bara leva efter tillgången men det är ju något jag aldrig behövt göra innan.

Om ni hade den summan, vad skulle ni prioritera alt. dra ner på/strunta i? Hur planerar man ekonomin?

Sv: Vad kostar det att leva?

Vad innebär allt utom hyran? Förutom mat, kläder och hygien? Busskort? Bil? Djur? Internet? Mobil? Gymkort? Kurslitteratur?

Jag skulle vilja påstå att det är jäkligt tight om så mycket annat än de tre förstnämnda ska få plats också.

2800 kr går absolut att leva på, om inte hyran är inräknad, det händer ju att det blir så att man får anpassa sig för små summor. Vad som är rimligt att prioritera är nog upp till var och en.
Är man en finsmakare kan det kännas extra värt att köpa "finare" mat..kanske snåla in på tråkigheter som toapapper, tamponger, hushållspapper, diskmedel, handtvål..

Sen så får man vara en prisjägare ;) ÖB eller Rusta tex brukar ha billiga förbrukningsvaror. Jag för min del är väldigt noggrann med vad för produkter jag använder vid tex avsminkning, till hår osv så det skulle för mig vara en prioritering.

Ptja det blir som sagt mat, kläder och "förbrukningsvaror" såsom hygien, städ osv. Dock kommer jag ganska billigt undan med sistnämnda då vi har Dollarstore hemmavid och jag brukar köpa på mig en större mängd på en gång.
Men sen är jag en partyfluga så det blir en större kostnad också, något jag inte riktigt känner för att dra ner på. :o

I övrigt så är det mobil, internet, kurslitteratur och sedan resor till och från PV emellanåt med tåg á la 86kr/enkel. Åker hem till föräldrarna ibland men dom brukar ställa upp och skjutsa så det är sällan jag behöver betala det.

Jag skulle vilja skaffa ett gym/simkort men det kanske inte alls funkar?

Min pappa vill inte att jag tar csnlån om jag inte behöver, därav "betalar" han min hyra. Hälften tas ifrån mina sparade pengar och han betalar andra hälften. Men jag hatar att leva snålt och få ångest varje månad för man inte vet om pengarna räcker till. Dumt argument för att dra på sig en skuld..

Är man en finsmakare kan det kännas extra värt att köpa "finare" mat..kanske snåla in på tråkigheter som toapapper, tamponger, hushållspapper, diskmedel, handtvål..

Det är lite det som är problemet, jag är ju en finsmakare vad gäller allt. :banghead:
Lite som fallen i Lyxfällan. Jag vill ha kakan men också äta den. Den dyra, guldbeklädda kakan. Hur fan får man ur det ur huvudet? Att jag har inte råd att handla hur mycket och när jag vill?

Om du har sparpengar kan du väl ta en extra tusenlapp därifrån varje månad? :)

Jag har också CSN nu och jag hatar det, är van vid en lön på runt 20,000kr (ut) i alla fall och brukar kunna köpa i stort sett vad jag vill..

Men nu liksom? Man har råd med busskort och hästen och sen ingenting! :mad:

Tack o lov för bra sambo! ;):love:

Bara en tanke, du bestämmer väl själv om du vill ta CSN-lån eller inte?
Vill du inte dra ner på något av det du nämnt så kanske det är lösningen?

Min pappa vill inte att jag tar csnlån om jag inte behöver, därav "betalar" han min hyra. Hälften tas ifrån mina sparade pengar och han betalar andra hälften. Men jag hatar att leva snålt och få ångest varje månad för man inte vet om pengarna räcker till. Dumt argument för att dra på sig en skuld..

Alltså, att ta CSN-lån är inte så himla illa :)
Och jag tycker att det är jävligt värt(nu hade jag iofs inte haft råd utan) att kunna leva under tiden som man studerar. Jag har ca 4500:- som ska räcka till allt när jag inte jobbar, och det tycker jag kan vara rätt tungt, så jag tycker att 2800:- låter jäkligt lite.

Iofs pendlar jag mycket till Göteborg, går gärna ut och käkar eller tar några öl på helgen, har träningskort på två ställen, spårvagnskort i Göteborg, dyr mobilräkning mm.. Så pengarna rinner iväg.

Bara en tanke, du bestämmer väl själv om du vill ta CSN-lån eller inte?
Vill du inte dra ner på något av det du nämnt så kanske det är lösningen?

Givetvis är det upp till mig om jag tar lån eller ej. Men med tanke på att pappa betalar min hyra så jag ska slippa gör att det känns lite "onödigt". Tar jag lånet så är det inte mer än rätt att jag också betalar hyran = ungefär lika mycket pengar kvar ändå.

Jag vill gärna inte röra mina sparpengar, visste inte ens att jag hade dom om det inte var för att jag flyttade och började prata pengar mer ingående med pappa som sparat dom åt mig. Dom vill jag gärna ha i framtiden så att säga, som en back-up liksom.

Jag har underbara föräldrar som hjälper mig otroligt mycket och en asbra pojkvän som betalar det mesta när vi är tillsammans. Men dom skulle ju inte behöva lägga ut för min del om jag lärde mig hantera pengar. Det är där skon klämmer antar jag. Man klarar sig ju på bidraget, men det är jag som lever utöver mina tillgångar.

Men visst kan man ta csnlån enbart några veckor? Kanske det skulle vara ett alternativ. Om man kanske tar varannan månad och sprider ut pengarna över den period man inte har lån? Eller är det dumt?

Det känns lite som att du säger emot dig själv? Du vill inte dra ner på något men ändå skall du prompt leva på endast 2800kr? :)

2800kr är ingenting och det går inte att leva normalt på det! Hade aldrig orkat plugga om jag inte fick ha mina normala rutiner kvar! :crazy:
Nej, tack o lov för sparande och sambo som sagt! :love:

Ska du bara leva på det är det nudlar, kasst schampo och 200kr till kontantkortet i mobilen du kan ha, du förstår ju själv vilket underbart liv! :cautious:

Verkar som att ni är eniga om att det är himla snålt.. Måste kanske tänka om.

Hur mycket lägger ni på mat i månaden, för en person?

Nu bor jag ju med en sambo och vi lägger kanske 4-5000kr på mat, minst! :o

Och nu handlar han mer än mig men skulle jag ha 2800kr skulle det innebära att jag hade 800kr över! :nailbiting:

Hur mycket lägger ni på mat i månaden, för en person?

Min matbudget ligger på ca 1200-1300 kr/mån, köper mycket ekologiskt osv. Däremot äter jag sällan ute, det kanske bara blir ungefär en gång i månaden. :)

Rent spontant så skulle jag föreslå CSN-lån på 50%, för så går det ju också att göra. Då får du lite mer pengar att leva på :) Men det är ju ändå lån såklart och måste ju ändå betalas tillbaka, men det blir ju inte riktigt lika mycket!

När mitt boende är betalt har jag 3000 kvar till allt annat. Det går, men utan min väl tilltagna buffert hade det varit farligt. Vissa månader tvingas jag låna av mig själv, men ofta kan jag "lämna tillbaka" till sparkontot inom kort.

Jag och min sambo lägger ungefär 2000-2500 kr/mån på mat, det inkluderar två vuxna och två katter (samt allt i hygien, hem och städväg som man kan köpa på Ica). Försöker handla ekologiskt, närproducerat och liknande så långt det går.

Mat på restaurang räknas inte in i det, vi äter i stort sett aldrig hämtmat men ute ibland.

Jag kan ju ta och skriva ut min budget, det kanske hjälper..?
Nu tar jag iofs både lån och bidrag så får ut ganska exakt 9000/mån.
Likaså har jag även en sambo så vi delar på hyra, bredband, el/gas och vi båda sätter in samma summa till matkontot.

Hyra 2550
Bredband 200
El/gas 250-350/mån
Mobil 400
Busskort 400
Matkonto 1500 (blir som ett gemensamt sparande, tror vi gör åt ca 2500/två personer inkl allt vi köper i ica etc ex hygien)
Försäkringar 170 (Tandvård, katten och hemförsäkringstillägg)
= ca 5500/mån (2950kr utan hyra)

Sedan tillkommer
-Hundförsäkring (1400/halvår)
-Hund/kattmat
-Kläder
-Ev kurslitteratur (behövs väldigt lite till mitt program)
-Gymkort

Så ja, med facit i hand hade jag också fått det tufft med 2800 kr.
Men med mina 9000 räcker det i regel ganska gott och väl. Fast då köper jag å andra sidan i regel aldrig kläder eller går ut och äter/dricker etc.

Jag har när mina fasta räkningar/hyra är betalt ca 1500kr kvar att leva på. Det ska räcka till mat/bensin och övrigt.
Kör jag endast till/från jobbet klarar jag mig på full tank precis . (Ca 900kr), mat köper jag för de hundringarna som blir kvar.
Jag får helt enkelt låta bli att roa mig, åka till vänner och köpa saker. Försöker lägga undan 150kr/mån på annat konto så jag kan gå på bio / äta ute någon dag om jag vill.

Det är fruktansvärt tråkigt att ha det så men o andra sidan är jag tacksam för att mina föräldrar inte kunnat hjälpa till, eller haft ett sparkonto. Jag har fått tänka till från dag ett och vet precis vart mina kronor tar vägen.

Så du ska utan tvekan kunna klara dig på dina 2800kr om du tänker dig för.

Din pappa vill inte att du tar lån, men vad vill du?

För mig är det viktigt att ändå kunna leva ett bra liv även om man pluggar. Lån och bidrag blir man inte rik av och det finns inte plats för några större utsvävningar men jag tycker absolut det går runt bra ändå. Personligen hade jag inte orkat dra mig runt på 2800 kronor när det finns andra alternativ.

För att svara på din fråga kan jag lägga allt mellan 1-2000 kr på mat per månad. Allt beroende på hur bra jag planerar, vad jag är sugen på och hur duktig jag är på att laga matlådor :p

Jag lever på bidragsdelen av studiemedlet, inklusive hyra men å andra sidan exklusive mat/hygien två dagar i veckan eftersom jag bor gratis hos mamma på helgerna. (Jag har häst också, vilken lever på mina sommarjobbspengar och bidrag från mamma.)

Det fungerar, även om jag förstås inte får slösa. Dock så har jag levt så här i två år nu så jag börjar ledsna och funderar på att börja ta lite lån för att kunna gå på bio ibland, äta ute någon gång och ta bussen när jag har lust.

Min budget:

Hyra + el + internet: 1000 kr/månad
Mat (mest ekologiskt) + hygien: 1000 kr/månad
Mobil: 150 kr/månad
Övrigt: 650 kr/månad

Mitt förslag är att du provar och ser hur det känns och tar av dina sparpengar om det inte går (du kan ju lägga tillbaka dem sedan, när du börjat ta lån). Själv såg jag det nästan som en sport att leva billigt i början, men som sagt så blir det tröttsamt efter ett tag :)-

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 102
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama