vad kan man kräva ?

Sv: vad kan man kräva ?

bara att hon & jag tycker olika om tex då täcke.
Hon ska klippas om hon ska gå hårt, (vilket jag har erbjudigt mig att göra eftersom hon inte är helt okomplicerad att klippa)
Därför vill jag att hon ska ha täcke på sig, o inte bara ett fodrat regntäcke på vinter , utan då ett vintertäcke & stalltäcke inne.

är du säker på att hon helklipper hästen då? för annars så klarar säkert hästen av att gå utan täcke eller ett regntäcke på vintern, såvida inte hästen har problem med rygg osv som gör att den kanske inte får bli blöt eller så.

behöver hästen ett stalltäcke inne? är de ett kallstall?

varför är de så noga med täckena? har hästen problem på nåt sätt som gör att de är extra viktigt att den får täcke på sej även om den inte är helklippt? för en helklippt häst ska självklart få täcke på sej på vintern.

jag tycker de är självklart att man lämnar hästen till nån som tycker likadant som än själv men de här med täcken och sånt är olika, hästen kanske klarar sej hur bra som helst utan täcke på vintern om den inte är helklippt..de är sånt fodervärden ska kunna avgöra själv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger då inte betforen när den fortfarande är stenhård, vilket den har varit hela vintern efter 2 timmar !!

Strimlad betfor är "färdig" efter en halvtimme i ljummet/varmt vatten. Ngt längre med kallvatten tror jag. (dock inte Inte två timmar!)

Men har du pelleterad tar väl ett par timmar, men om fv vill ge på kvällen är det väl bara att ha strimlad?!
Det är ju samma sak, fast i olika form.

Det borde ju knappast spela någon roll för Dig vilken tid på dygnet fv:en ger betforen.

Hej!
Svaret på din fråga är väl att, ja, du kan ställa de kraven. Men, det är inte alla fodervärdar som går med på det, så har du nu en som du kan lita på kanske du ska släppa den kontrollen lite. Du kan ju ändå se din häst och se till att den mår bra, eftersom den nu stog i närheten.

Du får kanske acceptera att fv inte är perfekt, precis som jag är säker på att du inte heller igentligen gör allt rätt. Tror ingen gör det. Det finns ingen full sanning om precishur man ska göra med hästen.. Hon gör kanske några enlit dig dåliga val någon gång men jag tror intehästen far illa av det. Hon kanske gör något annat som inte du brukar göra, som kaske gör underverk för hästen? Hoppas du förstår min poäng i detta svammel..

Väljr du att ställa alla de där kraven tycker jag att du ska vara tydlig långt innan hästflytten, att du kommer ställa dem, så att inte fodervärden får en chock vid överlämningsdagen..

Personligen så hade jag som fv blivit väldigt nervös och tappat lusten med alla dssa krav.

Senast ändrad av en moderator:

Strimlad betfor är "färdig" efter en halvtimme i ljummet/varmt vatten. Ngt längre med kallvatten tror jag. (dock inte Inte två timmar!)

Men har du pelleterad tar väl ett par timmar, men om fv vill ge på kvällen är det väl bara att ha strimlad?!
Det är ju samma sak, fast i olika form.

Det borde ju knappast spela någon roll för Dig vilken tid på dygnet fv:en ger betforen.

jag ger strimlad/riven betfor på vintern (sommaren inget kraft utom vid hård ansträngning). har bara kallvatten i stallet. jag lägger i blöt kvällen innan (kommer till stallet på eftermiddagarna pga skolan), då det är ganska kallt där jag ställer den är det ingen fara, men tycker inte att den är klar efter 2 timmar.
men man kan ju "fuska" och hälla på vatten från vattenkokaren :angel:

ja precis, hur ska man känna hur det är att ha en egen häst om man inte får ta beslut själv/tänka över vad man tror blir bäst för hästen.
Får hem min foderhäst imorgon, det ända som ägaren bestämmer är att den minst ska vila 21 dar (på 10 månader), vara ute minst ett par timmar i hagen per dag och att han sedan ska komma tillbaka i fin form utan att ha tappat vikt.
Resten får jag besluta själv, ibland blir det rätt och ibland blir det fel, precis som allt annat!

varför ska man äga en häst om man inte själv då får bestämma över den kan man tänka då ... :confused:

men det är inte aktuellt längre då den hästen jag skulle ha ej blev av & hon som skulle va fodervärd nu ska va medryttare istället .

Din häst, du bestämmer. Du hade kunnat sätta krav som att dom skulle borstast 10 ggr om dagen ;p. Men om det sedan skulle vara någon som orkat med detta är ju en annan femma.

Men jag tyckte du hade relativt bra krav, ingen fara så :)!

Du ska skriva en fodervards kontrackt som finn´s igenom Rid Sport.
Med den följer hastpass och en foto om hur hasten sog utt när du lämnad den.
I kontracktet ske det skrivas att fodervard är ansvarig for passet och ska ersätter den om det ska komma bort.
Ska du REDAN lägge dig i hasten vård då är det bättre att hålla hästen hemma! för det komma bara att bli problem!
Arizona

Tror det är lugnast att du inte fodrar ut henne, verkar som om du har svårt o lita på fodervärden och släppa greppet. Hade jag varit fodervärd hade jag uppskattat besök av ägaren men inte flera gånger i veckan, skulle kännas som ägaren inte litade alls på mig. Tror man inte ens att fodervärden är kapabel att avgöra om betforn är klar att fodra med eller ej så ska du hitta en annan fodervärd.

Tror man inte ens att fodervärden är kapabel att avgöra om betforn är klar att fodra med eller ej så ska du hitta en annan fodervärd.

De tror jag visst de, men fodervärden skulle isåfall inte fodra alla fodringar själv, mao kanske den som inte fodrar har vett att känna på betforen !

Du ska skriva en fodervards kontrackt som finn´s igenom Rid Sport.
Med den följer hastpass och en foto om hur hasten sog utt när du lämnad den.
I kontracktet ske det skrivas att fodervard är ansvarig for passet och ska ersätter den om det ska komma bort.

Skulle ALDRIG få för mig att skicka med ett pass som fodervärden kan "tappa" bort.

Visst FV kan kanske ersätta passet med en kopia men kan FV även ersätta mig för utebliven slaktsumma då vi i vår passförening INTE får lov att skicka en häst till slakt med en passkopia?

Jag var VÄLDIGT noga med hur min ponnys fodervärd skulle sköta honom. Allt skrev jag i kontraktet som dom sedan fick kolla på och godkänna:)

Bla. hade jag med hur han skulle täckas och när, lite förbud ( inga starka bett, ingen fick rida honom förutom hon osv)

Man kan alldrig vara för noga! men det finns såklart en gräns, människan måste ju få ha sina egna rutiner oxå som passar i det nya stallet.

Jag instämmer helt och hållet. Det är nog därför jag kämpar på ett tag till med min häst i stället för att låna ut mitt sto på foder. Har man inte ungerfärliga lika åsikter så är det ju ingen idé att man lånar ut hästen, då är ju risken stor att det blir konflikter på en gång.

Själv så tycker jag att man bör ha ungefär lika värderingar kring hur hästen ska ridas och skötas till och börja med. Och om jag skulle låna ut min häst på foder så skulle jag lägga mig i vilken utrustning som skulle användas , t.ex. så använder jag täcke vid behov men låter det inte "gå överstyr" , hon ska skos med runda skor fram eftersom hennes hovar har en tendens att "flyta ut" annars. Jag vill ju också ha koll på vad för sadel hon ska ridas med i så fall så den verkligen passar och att hon rids på bett som jag skulle anse vara ok .

Likaså skulle jag lägga mig i foderstaten och vad hon ska äta osv. eftersom det är min häst.

Jag är rädd om min häst eftersom hon betyder mycket för mig och jag har sett så många dåliga exempel på hästhantering, ridning och skötsel och även om personen ifråga skulle verka bra och seriös så vet man aldrig, så jag tycker nog aldrig man kan bli för noggrann. Däremot så anser jag att man också bör kunna motivera varför man anser att hästen ska ridas på det och det bettet eller varför den ska skos med de skorna och hur ofta etc etc.

Svarar OT :D Men ja :) just nu känns det förhållandevis bra just nu och jag ska försöka kämpa på lite till! Har fått 2 dagars träning hos min tränare bl.a. som jag tänkte utnyttja snart.

svarar lite till alla:

De jag mena med betforen är att den ska blandas på kvällen & ges på morgonen, så den inte blandas tex kl 18 på kvällen & ges kl 20.

Men varför i all världen vill du göra det? Betforen är definitivt färdig långt tidigare än 2 h blötläggning, har hon tillgång till vattenkokare så blir blötläggningstiden ännu kortare. Bakterietillväxten ökar ju längre betforen är blötlagd, den varmare delen av året vill man ge den så fort det bara går för att förhindra detta.

Visst kan man ha en mängd åsikter om hur fodervärden ska sköta ens häst men kan man överhuvudtaget tänka sig att låna ut den får man nog räkna med att den blir annorlunda skött (och då menar jag inte enbart till det sämre).

kl

Jag förstår inte de som inte tycker att ägaren ska lägga sig i. Ägaren känner hästen bäst, och vet hur hästen fungerar bäst.

Det är inte så att ryttaren/fodervärden anpassar sig efter ägaren. De skall anpassa sig efter HÄSTEN. Det är för hästens skull man ställer kraven (oftast)

Jag har både en häst som jag lånar, en andra häst som jag själv lånar ut, samt har haft medryttare till en tredje.
Jag tycker det är viktigt att diskutera igenom allting noga, såsom foder, skötsel, etc.
Ägaren till min foderhäst ställer inte så många krav på mig , klippning/täckning,fodring,skoning osv har h*n inte lagt sig i.
Men jag var/är noga med att ta reda på hur hästen sköts och utfodrats tidigare, för hästens skull, sen att jag inte haft samma foderstat, skötsel, nu , är en annan sak, var hästen nyss igångsatt, nu är hon i tävlingskondition.

Ponnyn jag har lånat ut, har jag inte heller några direkta krav på fodervärdarna, förutom att de sköter/rider hästen väl, ger henne tillräckligt med krubb och tak över huvudet ;)
Men de rådfrågar mig ändå t ex om det var OK att sätta skor på henne, då hon alltid varit oskodd, och när jag var och hälsade på och tyckte hon tappat lite muskler och behövde sätta till sig lite hull inför betäckningssäsongen, så lyssnade dem, och hästen var i fin form nästa gång jag kom dit.

Den tredje hästen som jag hade halvfodervärd på , var jag lite mer noga med , hur mycket hästen skulle ridas, vad den skulle utfodras med, etc. Och ryttaren anpassade sig efter det.

Man har rätt att ställa hur många krav man vill (inom rimliga gränser) på sin fodervärd. Och skulle denne inte acceptera dessa, så är det bara att hitta en annan.
Sen kan vissa saker gå till överdrift, men så länge det gäller hästens väl och ve, så hade inte jag opponerat mig i alla fall.

Och ang. betfor så är det ok att blötlägga sent på kväll, och ge på morgonen under vinterhalvåret.

Senast ändrad:

Jag tror de flesta i tråden håller med dig och det är så de/vi menar!! Kommer inte ihåg om jag skrivit i tråden eller inte, men jag har läst den.

Det folk har reagerat mot är väl mer att ha en ägare som kommer och lägger sig i det dagliga flera gånger i veckan. Ändrar på småsaker och sånt, så det känns som ägaren inte litar på en alls.

Men jag håller med dig helt i vad du skriver!!

Jovisst, men jag tror (vet) att det inte är så i det här fallet, vad jag vet så gällde det en lite mindre ruttinerad fodervärd, och om en sådan enkel sak som att ge hästen betfor morgon istället för kväll, eller slänga på hästen ett täcke skulle vara svårt att anpassa sig efter, så hade jag inte ens funderat på saken, utan hittat en annan. Det vimlar av folk som är intresserade av lånehäst.
Och hade jag haft en häst utlånad i närheten av mitt stall så är det klart att man utnyttjar möjligheten att ha bättre uppsikt över sin häst, även om det INTE betyder att man spionerar på fodervärden 24/7 . Litar man inte på fodervärden så har man ju inte valt rätt person.

Sådant kan du ju skriva in i kontraktet.

Jag har heller inte mitt pass medföljande till min utlånade häst, av egna orsaker, men reglerna gäller egentligen att passet skall följa med hästen överallt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar