vad kan man kräva ?

B

blohme

av sin fodervärd ?
det känns ok att lämna ut henne till den fodervärd jag ska, hon kommer stå i ett stall väldigt nära där jag har dom andra hästarna & kommer att hälsa på henne flera gånger i veckan.

kan man kräva att hästen ska ha täcke på sig vid vissa årstider beroende på väder? som vi diskuterar tillsammans.

Att hon ska äta så mkt & det foder jag fodrat med innan , och om
ev ändring skulle behövas så ska fodervärden diskutera det med mig.

även en sak som oroar mig lite är att hon måste sätta betfor på kvällen om det ska ges på morgonen. :o

är jag löjlig ?? :crazy:

Sv: vad kan man kräva ?

det är din häst du bestämmer. :) Själv hade jag nog lite beroende på hur du lagt fram det tyckt att det kanske var lite jobbigt och beroende på hur mkt jag vill ha just din häst kanske funderat på en mindre komplicerad utlånare...

Däremot kan jag väll tycka att det är okej att du diskuterar detta med fodervärden. Frågan är hur petig du hade tänkt vara. Det hela bygger ju dessutom på er relation, men jag antar att den kommer innehålla en hel del kontakt eftersom du tänkt hälsa på flera gånger i veckan. Iom detta så ser jag inte någon större problematik egentligen för att ni ska kunna ha en regelbunden dialog om hästen.

Vad menar du med betforen? förstod inte.. :p

Jag tycker inte du är löjlig..dock det där med täckena kan ni nog disskutera er fram..
Som sagt var så är det viktigt med komunikation mellan ägare o fodervärd..
Och det är viktigt från båda hållen att om det uppstår något som inte känns ok att man talar om detta!
Ändring o byte av foder tycker jag är en självklarhet att man tar kontakt med ägaren om så är fallet..
Jag har haft min pålle utlånad nu på foder i 5mån pga av graviditet o jag har haft jordens underbaraste fodervärd!!!
Vi har pratat massor o haft bra komunikation..
Och nu på måndag skall jag äntligen hämta hem älsklingen!!!
Längtar!

Jag tycker inte du kan kräva att hästen ska vara täckad om den inte verkligen måste ha täcke.
Men självklart kan du ju säga att du tycker att hästen ska vara täckad och förklara varför.

Hur ska hästen kunna äta det den fått innan? Skickar du då över höet från dig till henne eller hur tänker du?
Kraftfoder och mängd är ju helt beroende på analysen i grovfodret.

Ang betforen. Är det för att den står så länge? (inga problem på vintern). Annars måste den väl inte få det just på morgonen.

Jag tycker att man som hästägare ska lägga sig i så lite som möjligt när man lämnar ut hästen på foder.
Det är skitjobbigt för fodervärden när ägaren kommer och säger att det ska vara si och så. Man lånar ju trots allt hästen för att känna på hur det är att ha en egen häst , och man har själv ansvaret för den och väljer hur man vill sköta den..

Men som sagt, självklart måste du ju kunna säga vad du Tycker och hur Du sköter hästen och ge önskemål på hur hon ska göra.
Tänk på att vara öppen på hur hon tänker, och fråga vad hon tycker.
Om du vill ha full kontroll på hur hästen sköts osv så ska du nog ha kvar den själv.
Det är både onödigt och tråkigt om det blir en konflikt mellan dig o fodervärden.

Skriv bara ordentliga kontrakt med vad som ska göras eller ej. Tyvärr är det svårt att lita på någon till 100% därför behöver man vara tydlig i många fall!
Du kan nog styra det mesta utom möjligtvis stallets rutiner hon hyr i ;)

fast det behöver ju inte bli oense. Det är ju bara att man förklarar hur man vill ha det från början. Å som jag skrev i mitt inlägg tidigare, hade nog jag inte gillat att ha en sådan häst på foder då jag nog känt att jag inte vågat göra så mkt med hästen utan att fråga först, fast å andra sidan finns det inget som säger att inte en sådan relation inte kommer att fungera.

Det beror helt på vilken relation man har och tänker ha. Dessutom kan man ju lämna ut hästen på foder utav andra anledningar än att vilja bidra till de som inte ännu är redo att ha egen häst, å man äger ju ändå hästen, dvs har rätt att bestämma...

Nej oense är ju inte säkert, men det finns en risk om de har olika åsikter. Vet ett par fv (bla min syster) som har mått jättedåligt och lämnat tillbaka hästarna bara för att ägaren velat bestämma över "allt", därav min åsikt att ägaren inte ska lägga sig i mer än nödvändigt.
Så därför tycker jag bara hon ska diskutera, och inte kräva och som sagt vvara öppen och fråga vad fv tycker och tänker.

tror nog att fodervärden kan avgöra om hästen behöver täcke på sej eller inte, de är ingenting som ja tycker man kan kräva.
samma med maten, de borde väl fodervärden kunna avgöra vad hästen behöver och inte.

däremot så kan du ju ge förslag och råd om hur hästen brukar skötas och om den är frusen av sej eller inte..men inte kräva saker.
jag tror nog inte jag hade tyckt om att ha en foderhäst där man måste ringa ägaren såfort man ska göra nåt med hästen.

om du litar så lite på fodervärden och inte tycker den kan avgöra ens om hästen behöver täcke eller inte på sej så kanske du ska hitta någon annan?
när de handlar om foderhästar tycker inte jag att man ska lägga sej i för mycket.

Jo, det är sant. Jag hade nog som sagt inte lånat den hästen, då jag hade velat att ägaren skulle ha tillräckligt med förtroende för mig och att jag sköter om hästen väl.

Fast det är ju fortfarande så att man kan göra så, om man nu hittar en fodervärd som tycker det är okej dvs :)

svarar lite till alla:

Jag menar inte att jag ska vara pet-noga, jag litar nämligen på fodervärden, bara att hon & jag tycker olika om tex då täcke.
Hon ska klippas om hon ska gå hårt, (vilket jag har erbjudigt mig att göra eftersom hon inte är helt okomplicerad att klippa)
Därför vill jag att hon ska ha täcke på sig, o inte bara ett fodrat regntäcke på vinter , utan då ett vintertäcke & stalltäcke inne.

De jag mena med betforen är att den ska blandas på kvällen & ges på morgonen, så den inte blandas tex kl 18 på kvällen & ges kl 20.

Det är ju inte direkt saker jag tänkt skriva i kontraktet att hästen ska ha det täcket på sig vid dom graderna osv. Utan mest prata med fodervärden & förklara varför jag vill ha det så .

Jag menar inte att jag ska vara pet-noga, jag litar nämligen på fodervärden, bara att hon & jag tycker olika om tex då täcke.
Hon ska klippas om hon ska gå hårt, (vilket jag har erbjudigt mig att göra eftersom hon inte är helt okomplicerad att klippa)
Därför vill jag att hon ska ha täcke på sig, o inte bara ett fodrat regntäcke på vinter , utan då ett vintertäcke & stalltäcke inne.
Om hon ska helklippas är det klart hon behöver täckas.
Om fv inte vill täcka så räcker det väl med halvklippning.?!
Om hästen behöver täcke inne lr inte beror ju på hur pass känslig häsetn är och hur pass varmt/kallt det är i stallet.
Man bör ju inte ha täcke på i onödan.

Men just i den frågan är det nog lite svårt iom att fv kan ju göra som hon vill när hon väl har hästen (ja alltså, göra saker som du inte kommer veta om.) så det enklaste är nog att diskutera och försöka övertala fv om att det du säger är rätt ;)

De jag mena med betforen är att den ska blandas på kvällen & ges på morgonen, så den inte blandas tex kl 18 på kvällen & ges kl 20.
Varför inte? :confused:
Det är ju bättre att den står två timmar än 10 timmar.

Det är väk ok att ge fodervärden tips och råd, men att komma dit och rätta till det h¤n gör är inte trevligt.

När jag hade fodervärds hästar (många år sedan) så kom ägaren hit och satte på andra täcken när hästen gick i hagen, gav den mat osv , osv.

Så förstör inte för din fodervärd genom att lägga dig i allt för mycket, om inte hästen far illa av det h¤n gör.

Det kanske gör att h¤n tröttnar och du får tillbaks din häst, så hande det i allafall med de hästar jag hade på foder för många år sedan.

Det resulterade i att jag sa; ALDRIG mer en foder häst.

Det är väk ok att ge fodervärden tips och råd, men att komma dit och rätta till det h¤n gör är inte trevligt.

När jag hade fodervärds hästar (många år sedan) så kom ägaren hit och satte på andra täcken när hästen gick i hagen, gav den mat osv , osv.

Så förstör inte för din fodervärd genom att lägga dig i allt för mycket, om inte hästen far illa av det h¤n gör.

Det kanske gör att h¤n tröttnar och du får tillbaks din häst, så hande det i allafall med de hästar jag hade på foder för många år sedan.

Det resulterade i att jag sa; ALDRIG mer en foder häst.

Min häst kommer stå i ett stall rätt nära där jag kommer ha "mina" andra hästar. Så kommer kunna ha "koll" på henne, dessutom går fodervärden i samma klass som mig.

(lite till alla)
De jag vill fråga i denna tråd va om man kunde ställa sånna krav
Inte andra alternativ o så . :)

Jag ger då inte betforen när den fortfarande är stenhård, vilket den har varit hela vintern efter 2 timmar !!

vad har du för betfor som fortfarande efter 2 timmar är hård? är aldrig min..i värsta fall om jag inte har tid så är betforn bra efter 2 timmar.

Jag ger då inte betforen när den fortfarande är stenhård, vilket den har varit hela vintern efter 2 timmar !!

Jag fattar inte riktigt hur du menar att du vill ha det? Först lät det som om du var missnöjd med att hon skulle blötlägga kvällen före? Eller vill du inte att hon gör det samma dag?:confused:

Jag blötlägger alltid kvällen före och det är inga problem!! Vi har ett foderrum som är kallt, inte riktigt kylskåpskallt men nästan, så det blir jättebra där!! Men gör såklart inte så sent på våren/början på sommaren eller om det är jättekallt. Ett annat alternativ är ju att blötlägga den i kokande vatten ca 20 min innan servering!!

Jag tycker man kan kräva nästan allt då det gäller skötsel/ridning av hästen.
Det är fortfarande DIN häst och således bestämmer du hur den ska skötas.
Är inte fodervärden med på noterna så får den söka sig en ny foderhäst där ägare o fodervärd stämmer övrens med vad som gäller.

Var tydlig och förklara vad som gäller på en gång och om det inte passar fodervärden så skulle iallafall jag inte låna ut min häst till denne.
Fortfarande så är det ju så att man lånar någons häst och då tycker jag som hästägare att fodervärden följer mina regler och inte skapar egna.

ja precis, hur ska man känna hur det är att ha en egen häst om man inte får ta beslut själv/tänka över vad man tror blir bäst för hästen.
Får hem min foderhäst imorgon, det ända som ägaren bestämmer är att den minst ska vila 21 dar (på 10 månader), vara ute minst ett par timmar i hagen per dag och att han sedan ska komma tillbaka i fin form utan att ha tappat vikt.
Resten får jag besluta själv, ibland blir det rätt och ibland blir det fel, precis som allt annat!

jag skulle inte låna ut en häst till någon som inte hade samma åsikter som jag själv om hur en häst ska täcka, ridas fodras osv. särskilt inte om hon vägrade göra som jag sa! det är du som äger hästen och det är du som bestämmer. för din hästs och ffa din egen skuld, så skriver du antigen i kontraktet hur du vill ha det eller så hittar du en fodervärd som inte är lika motsträvig..

annars kommer du konstant oroa dig för hur hästen har det och hon kommer bli skitsur för att du är där och sticker näsan i hur hon sköter hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar