Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

Sv: Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

Hantera den som vilken unghäst som helst. Min treåriga paint tömkörs och är mitt i inkörningen. Jag har engelskt träns, engelsk sadel och jag själv bär "engelska" ridbyxor. Unghäst som unghäst - hästen vet inte sin ras.

Sv: Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

Hantera den som vilken unghäst som helst. Min treåriga paint tömkörs och är mitt i inkörningen. Jag har engelskt träns, engelsk sadel och jag själv bär "engelska" ridbyxor. Unghäst som unghäst - hästen vet inte sin ras.

:bow::bow:

Sen vll jag tillägga att i min värld så är en inridning en inridning IPRINCIP...
Man vill oavsett fortsatta mål och inriktning ha en trygg och säker häst som kan gå i all gångarter, stå still och backa och gå i en för hästen bra form och samling på tygel men absolut inte vara beroende av ryttarens hand¨. Kanske släpper jag ut mer i eftergifterna på en som ska gå western än på en dressyr/hopp inriktad häst.
Men det är framförallt EFTER detta som iallafall jag lägger in träningen på den inriktning jag vill att hästen skall gå occh då är träningen också olika på olika western då det finns en så stor bredd i grenarna i western.

Men ridning är ridning, hantering är hantering och det finns bra ridning/hantering liksom dålig i alla världar.

Så jag tycker gott du kan longera, tömköra och rida lite trots att du inte är jätteinsatt i wetsernridningen, det kommer inte "förstöra" för framtiden ändå. Om nu ägaren går med på det vill säga.

Det jag undrade över var om det var något speciellt med utbildningen av en paint som förhoppningsvis ska bli westernhäst och inte en engelsk utbildad häst. Jag frågade inte hur man utbildar och hanterar en unghäst, om det är bra att den tömkörs och longeras. Jag var frågande till om det skiljer sig mycket från det engelska sättet.

å de där med sadeln...om du har storlek 39 i skor å bara ska sitta still hela dagen så trycker du väl inte i fötterna i ett par 37or?!

Jag har redan avfärdat det med sadeln, det var en DUM fråga som jag bara behövde ställa när den flög upp i huvudet på mig.

Så jag tycker gott du kan longera, tömköra och rida lite trots att du inte är jätteinsatt i wetsernridningen, det kommer inte "förstöra" för framtiden ändå.

Det var ju det jag var lite frågande om, om det skulle förstöra om jag rider honom ibland, kör in/tömkör eller longerar. Vilket det inte bör göra om jag använder sunt förnuft, som jag har gott om trots hur mina ord kan ha uppfattats (menar främst det om sadeln).

Menade inget illa om sadeln, bättre å fråga än att anta! gav bara ett exempel tillbaka så du själv kan tänka dig att de kanske inte är så bekvämt!

Det jag undrade över var om det var något speciellt med utbildningen av en paint som förhoppningsvis ska bli westernhäst och inte en engelsk utbildad häst. Jag frågade inte hur man utbildar och hanterar en unghäst, om det är bra att den tömkörs och longeras. Jag var frågande till om det skiljer sig mycket från det engelska sättet.

Det var ju det jag var lite frågande om, om det skulle förstöra om jag rider honom ibland, kör in/tömkör eller longerar. Vilket det inte bör göra om jag använder sunt förnuft, som jag har gott om trots hur mina ord kan ha uppfattats (menar främst det om sadeln).

Jag förstår inte ditt svar riktigt, det är just skillnaden (som inte är så stor i början) som jag försökte svara dig på. Mitt inlägg handlar INTE om HUR man rider in en häst, det är inget som iallafall jag vill lära ut genom en text, i ett inlägg på ett forum, och tycker inte någon bör göra heller.

Ditt svar var bra skrivet, mitt svar till dig var kanske lite sämre skrivet:

Jag menade att det var skönt, bra att höra att det jag kommer kunna göra inte är ivägen för senare utbildning.

Den första delen skrev jag inte till dig, glömde kanske knapplån eller ordningen i inlägget.

Ditt svar var bra skrivet, mitt svar till dig var kanske lite sämre skrivet:

Jag menade att det var skönt, bra att höra att det jag kommer kunna göra inte är ivägen för senare utbildning.

Den första delen skrev jag inte till dig, glömde kanske knapplån eller ordningen i inlägget.

Okej, missförstånd ;)
Blev lite konfunderad när jag förklarat skillnader likheter i mitt "tänk" och du tyckte jag förklarade en inridning ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka