Vad kan ha hänt med min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dijej

Igår var jag och en vän i skogen och red. Efter nästan hela rundan får min häst ett konstigt uttryck i ansiktet och öronen hänger ut från sidorna. Lite längre fram på stigen börjar han plötsligt att småstegra och sedan kör han ner huvudet mellan frambenen. Jag hoppar av och hästen blir ännu värre. Nu slänger han våldsamt med huvudet, går i en volt runt mig, han vill också gömma sitt huvud i min famn. När han står där så skakar han i kroppen. Försöker att sakta gå hemåt. Han kastar med huvudet hela tiden och rör sig runt mig. Har svåra problem att hålla honom och han är okontaktbar och blicken är stel, han har ibland mulen släppandes i marken.

I en nedförsbacke får jag hålla emot hans kropp, annars ökar farten och han ramlar. Halvvägs ner för backen klarar jag inte längre att hålla honom och är tvungen att släppa honom i en hage. Där går tre andra hästar som han inte bryr sig om. Han är väldigt konstig och det går inte att få kontakt med honom. Min väninna har under tiden som allt detta händer kontaktat min man som ringer vetrinären. Han går inte att få tag så vi ringer ut distriktaren istället. Han kommer inom en kvart. Då har jag lyckas få ner hästen till vårt stall och in i boxen .

Vetten kollar noga igenom honom men hittar inget konstigt mer än att han har ca 52 hjärtslag/minut, vinglar i bakkärran när han knuffar på honom. Skakar hela tiden på huvudet och blicken är stel. Han har nu även svårt att äta och dricka. Han har liksom "glömt" hur man gör. Vettn åker men bara ett par ninuter så kommer ett nytt anfall, kastar mig på telefonen och vetten kommer tillbaka. Nu stryker hästen sig utmed boxväggarna och skakar våldsamt på huvudet. Han svettas och är nu helt borta.Vetten ger nu 14 ml cortison.

Efter ett par timmar lugnar det hela ner sig och han skakar mindre på huvudet. Hans ögon är blodsprängda och hästen är mycket trött. Under hela tiden när detta pågår bryr han sig inte om ljud och är heller inte intresserad av något. Nu åker jag hem ett par timmar, klockan är 21.15. Hans första anfall kom vid ca 16.00. Jag kommer tillbaka 04.00 och då har det lugnat ner bra med skakningarna. Lite finns kvar men inte så mycket som innan. Maken kommer till honom vid ca 10.00 och innan dess har stallägarn tittat till honom och släppt ut vid 05.30. Sedan har min väninna varit där vid 07.00. Maken ser att han har vissa problem att äta men att det går.

Till sist upptäckte jag idag att han har en beteendeförändring: han är sur och har hotat mig som han vanligtvis älskar på hästars vis.

Snälla ni som har en aning om vad detta kan vara, kan ni hjälpa mig? Skara och två vettar här hemma är inkopplade. De har gett mig ett tråkigt besked tyvärr. Mvh Susanne.

Sv: Vad kan ha hänt med min häst?

Vågar faktiskt inte komma med någon direkt gissning. Det är så svårt att försöka ställa diagnos såhär över nätet.
Min första tanke är egentligen något i hjärnan eller förgiftning

Vilken jobbig sitts. Ska du låta honom undersökas vidare?

Jag har talat med f.bolaget och de och vettarna är klara över att dömma ut honom. Väldigt tråkigt, han är bara 4 år.

Visst går det att fortsätta leta då genom röntgen/ul, men det tycks som vettarna är eniga om att hjärnan är skadad på något sätt.

Susanne.

Men fy vad obehagligt. Läskigt att se sin häst förändras sådär...

Jag kan såklart inte sånt här men rent spontant tänkte jag också direkt att det måste ha varit någon förändring i hjärnan, nåt som skadats.. Om man jämför med oss människor så kan man ju se lite likheter där...

Håller tummarna för att det går bra trots att der ser illa ut! Berätta gärna hur det går...

Senast ändrad:

Nu när jag tänker efter så hände en liknande grej på ett stuteri jag jobbade på.
En av hingstarna beteede sig plötsligt som du beskrev din häst.ndersöknin
Undersökning visade sen att det var ett blodkärl i hjärnan som brustit.

Det kan inte varit en hjärnblödning? Bara en vild gissning men eftersom det kom så fort, balansproblem och "personlighets" förändring.... Som sagt spekulerar bara! Väldigt tråkigt iaf och lider med dig! *styrkekram*

Åk till klinik! Jag skulle inte dömma ut en häst efter vad distrikt veterinären sagt!

det första jag tänker är, om skara inte har hittat något och hästen visar så våldsam smärta/beteende, vill man utsätta sin älskade häst för det den går igenom längre än nödvändigt? Om det inte går att behandla hästen snabbt så den kan fungera som en häst, hur värdigt liv har den?

När jag läste inlägget i början tänkte jag korsförlamning men då lägger de sig ner tillslut. Jag tror inte att TS ridning den dagen var problemet utan något utanför hennes makt hände.

För mig låter det som hjärnblödning. Med tanke på att det uppkom så fort och oväntat. Och då han tappade kontrollen över balans och rörelse.

Kommer ihåg en häst som stod i samma försäljningsstall som min gamla häst när vi köpt henne. Den var till salu (tuur, att den inte hann säljas och någon börja rida på den). En dag stod de som hade stallet och longerade den i paddocken. Hästen stannar plötsligt, när de började driva den framåt igen blev hästen helt vild och började kasta sig omkring, stegrade sig och ramlade omkull, den reste sig och ramlade flera gånger, och innan veterinären hann dit dog den.
Var troligen något som brast i huvudet.

Hursomhelst, väldigt tråkigt med din. Hemskt när de är unga och det händer sånt.

Epilepsi? Efter vad du beskriver kommer det i anfall, det brukar inte tex blödningar göra.

Jag känner igen lite av din beskrivning på en kompis häst för några år sedan. Han blev vinglig, kunde knappt stå och hängde med huvudet. Det visade sig vara en fästingsjukdom (minns ej vilken). Men personlighetsförändringen stämmer iof inte in på honom...

Säger vet också. Eller hjärnblödning.

Susanne.

Vet att det inte är riktigt samma sak men ändå lika och detta som jag ska skriva vet jag att det kan inträffa hos både hund och människa så varför inte då också häst?
Min hund drabbades mycket akut natten till påskdagen av vad vi först trodde var hjärnblödning Jag vaknade strax efter två på natten av att han dunsade runt i sovrummet. Innan jag hann upp var han ute i köket och där har vi ganska halt golv. När kom ikapp honom och kunde stötta honom så stod han och ryste i hela kroppen och började spy. Sedan började han far runt igen. Med tanke på det hala golvet så tog vi ut honom på gräs mattan för att han skulle få bättre fäste för tassarna. Men han kunde helt enkelt inte stå utan såg ut som de bilder man sett på kor med galan kosjukan. Vi fick in honom och fick honom att ligga på golvet. Men han kunde inte slappna av och spydde då och då. I det läget hade jag bestämt mig för att han skulle tas bort, men det var inte så lätt att hitta någon vid den tidpunkten. Vid åtta så tog ut honom igen och han kunde kissa en gång med stöd och det började synas tydligt att han höll sig i vänster vara längs kanter.
Jag började ringa veterinärer som fortfarande inte var lätt att få tag, det var ju helgdag. Till sist fick jag tag i AGRIA veterinären som tyckte att vi kunde avvakta till eftermiddagen och låta honom sova. Jag lät honom då givetvis sov och fortsatte att jaga veterinärer. Ska kanske tillägga att hunden är en stor hund på 55 kilo som är 14 år gammal och alltid har varit åksjuk. Så det är inte den första hunden man sätter i bilen och kör iväg med. När han nu dessutom redan mådde illa och spydde så skulle ju inte en bilfärd göra saken bättre för honom. Så det var helt klart för oss att om det var slut skulle slutet komma hemma och inte efter en bilresa. Till sist fick jag äntligen tag på en veterinär på en klinik som sa att det inte var så överhängande som vi trodde utan att han gott kunde få ett dygn eller två även innan eventuellt klinikbesök. Men att hans storlek och höga ålder talade mycket emot honom. Han fick också medicin mot illamåendet så han slutade spy och faktiskt så åt han lite. Dagen efter åt ha inget men då drack han lite istället. Sedan gick det långsamt vidare och framåt. När det sedan blev vardag och det kunde ställas diagnos på visade det sig att hade något som heter vestibularissyndromet. Det är något som slår till mot balansnerven i mellanörat. Hos människor brukar det kallas att man får virus på balansnerven, men man vet inte om det verkligen är en virus. Nåja oavsett vad så för en yngre hund så är prognosen väldigt god och även för människor.
Nu till det positiva! Även min gamle hund med oddsen mot sig är idag kanske inte helt 100 men i allafall 99 procent av den han var innan. Bara efter någon vecka kunde man inte tro att det var samma hund som dunsade runt i huset eller föll omkull på gräsmattan som travade iväg från matte på våra promenader.

Helt krasst hade min hund drabbats av detta vid en annan tidpunkt än en natt mellan helgdagar hade han aldrig fått den chansen som han fick som gjort att han lever ännu och i stort sett är lika frisk som innan. Så om hästen kan äta och dricka och numera även stå och gå, då är det kanske inte helt fel att ge honom några dagar innan man fattar beslut om avlivning eller ej. Om hästar kan få problem med balansnerven så kan det vara det eftersom det kom så pass akut men ändå smygande som det gjorde. Även det att hästen mellan varven gör framsteg och sedan får återfall låter som min hund. Ja det glömde jag att min man drabbades av det här själv för några år sedan och han erfarenhet har helt klart hjälpt oss att förstå hunden och vad som skett med honom. Det går lite i vågor och allt gungar även om man ligger ner. De första dygnen så ska man vila så mycket som möjligt. Sedan ska man vara ute och röra sig så mycket man orkar, vilket inte är så mycket i början. Man trillar även omkull ibland när balansen sviker (hände min hund hela första veckan) men det blir hela tiden bättre. Trötthet kan göra att det verkar gå bakåt men efter vila och långsam igångsättning (alltså inte hoppa upp direkt efter man har vaknat utan verkligen vakna till först) så ser man framstegen.

Hmm, klart tänkvärt...ska framföra detta till mina vettar.

Tack.

Susanne.

Inga fästingar här än. Tittar efter det varje dag, men i denna hage har ingen av hästarna (5 st) haft några. Inte heller de senaste åren.

Susanne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 012
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025