Vad kan det vara för fel på min häst?! (LÅNGT)

Sv: Vad kan det vara för fel på min häst?! (LÅNGT)

han har inte kotledsinflamation.
för det första skulle han fortfarande reagera, vilket han inte gör.
han har haft problem med sina muskler innan då han är en ganska spänd häst, han har varit spänd i nacke och bakben förut.

Egentligen skulle jag inte ens bry mig om att svara dig, men vad JAG har för kunskaper har du ingen aning om, jag KAN vara veterinär tom men det vet du ju som sagt vad inget om eftersom du heller inte frågat. Och att det ofta är på diagnonalen problemen finns behöver ingen större erfarenhet för att snappa upp, så det är roligt att du lärt dig det nu.:p Men jag vet att man inte löser det problemet du säger på den här korta tiden, behandlingen kan vara jättebra, men kom inte och säg att det räcker med två behandlingar på typ två dagar.
Och om du nu anser att alla andra är så okunniga.. vi har i alla fall gett dig tips och råd, din mycket duktiga tränare säger åt dig att det inte är någon idé och att hästen inte ska hoppa mer, när det sedan bara behövdes en lätt "mirakelbehandling" på två dagar för att hästen skulle få tillbaka sin fulla förmåga. Bra gjort.

Och du har enbart svarat otrevligt, varför fråga om man inte vill ha svar??

jag har inte svarat ett dugg otrevligt.
men nu förstorar du upp allt.

tränaren sa, det är ingen idé att försöka mer, det kommer aldrig gå.
DEN träningen, han fick spel utan större anledning, ingen bra idé att spöa fram honom då eller hur?

har jag sagt att han "fått tillbaka sin fulla förmåga" har jag sagt att han behandlats två gånger? nepp.
han är behandlad EN gång än sålänge, ska behandlas fler gånger för att bli helt bra.
jag kan rida honom nu, han går inte med frambenen i kors längre och får inte spel. jag rider barbacka för vi ska få sadlarna kollade och ska inte rida i dem innan dess, han rids i skritt på långa tyglar, off road i skogen så han lyfter ordentligt på benen och rör sig i hela kroppen, vi är tillåtna att ta ett par galoppsprång, men absolut inte trava. (känner inte för att galoppera heller barbacka på en överpigg häst som gärna busar så det avstår jag.)

när han är riden stretchas han i alla ben, drar i svansen och stretchar ryggen, får honom att sänka och höja ett par gånger, masseras med arnika på bogarna.

räknar med att hålla på såhär minst en månad eller så med fler behandlingar för att han ska bli helt bra, MEN ultraljudet har ju en smärtstillande effekt så det märks redan enorm skillnad för han känner inte av lika mycket att han har ont i muskeln.
skulle gärna säga vilken det är men jag glömde bort namnet så fort hon sa det. det är iallafall en liten muskel som sitter långt in i bogen.

så just det behöver jag inte längre nån hjälp med. :)
och hans beteende i övrigt, hans humörsvängningar som jag utan att ha tänkt på det har blivit mycket bättre, behöver jag heller ingen hjälp med längre med tanke på alla nedvärderande kommentarer jag fått istället för tips..
men han nån nåt bra tips på vad man kan göra med en häst som är dominant för att han bara helt enkelt är osäker tar jag väldigt gärna emot det :)

han har haft problem med sina muskler innan då han är en ganska spänd häst, han har varit spänd i nacke och bakben förut.

Och varför är han så spänd så att han får problem? Finns kanske en orsak bakom det som skulle behöva åtgärdas? En frisk häst som rids på ett vettigt sätt ska inte behöva bli så spänd så att den får ont.

men han nån nåt bra tips på vad man kan göra med en häst som är dominant för att han bara helt enkelt är osäker tar jag väldigt gärna emot det :)

Att bara vara lugn och konsekvent brukar vara det som funkar bäst i längden. Om du visar att du är trygg så kommer hästen känna av det. :)

Och varför är han så spänd så att han får problem? Finns kanske en orsak bakom det som skulle behöva åtgärdas? En frisk häst som rids på ett vettigt sätt ska inte behöva bli så spänd så att den får ont.

han rids vettigt men han böjer gärna på nacken och springer när hon tycker att det är jobbigt, vi tränar på det.
det är därför vi ska rida rakt ut i den mest svårtillgängliga terräng jag kan hitta så han använder bakbenen ordentligt utan att jag behöver bråka med honom, så vi bygger upp fler bukmuskler så han ska kunna orka bära på rätt sätt även på ridbanan. :)
(nu betyder det ju inte att han är helt utan muskler :D han ser faktist ut som ett muskelberg men han har tyvärr inte de musklerna än, när jag fick honom var han helt utan muskler och ranglig som ett staket, alla revben syntes, så vi har kommit väldigt långt "redan". :)"

han är arab så det är extra svårt att komma åt honom och jag vill inte bråka med honom.. det ska vara roligt att träna.

vi vet inte varför han var spänd i nacken men han hade ridits på hackamore ett bra tag, eller så kunde det ha varit att han sträckt sig lite och sen gått och spänt sig.

han spänner ju gärna upp sig så fort han kan..

Till TS: Jag tycker att du tagit ett klokt beslut ,i häst världen finns det många som tycker att deras råd Är dom bästa.Det gäller att sålla.Man ska samarbeta med hästen inte motarbeta, sen finns det 1000 tals "sanningar"hur detta ska göras.Du känner hästen bäst!

Det viktigaste är att hitta en lösning som funkar för hästen som är den som "alltid" får ta konsekvensen av människans beslut.....

Om man inte vågar göra saker i från marken med hästen så ska man kanske fundera på att byta häst, att du helt enkelt inte klarar av hästen i fråga?
Finns massor av Nh tränare som kanske kan hjälpa dig i alla fall om du bestämmer dig för att behålla den.
Jag hade vägrat hantera någons häst som anfaller i boxen!!

Varför har man häst om man inte kan ta den till veterinären? Din har ju uppenbarligen ont eller har fått gjort som den har velat hela livet och därför inte vill lyssna på dig när du står på marken.

Tycker dessutom att du har vart ganska "näbbig" mot dom andra här i tråden som har svarat dig artigt!

Ultraljud, är inte det en undersökningsmetod, o inte en behandling? Eller finns det olika sorters ultraljud?

vi vet inte varför han var spänd i nacken men han hade ridits på hackamore ett bra tag, eller så kunde det ha varit att han sträckt sig lite och sen gått och spänt sig.

han spänner ju gärna upp sig så fort han kan..

Jag har ju också en häst som lätt spänner sig lite men som inte har protesterat i ridningen. Han ville dock inte använda sitt högra bakben ordentligt och då fanns det folk som sa till mig att han bara var svag och att jag skulle träna upp bakbenet för att stärka det. Men....istället åkte jag till en superbra veterinärklinik och det visade sig att hästen har artros (pålagringar) i SI-leden. Det har förmodligen gjort jätteont men eftersom han vill så väl så har han försökt göra allt jag har bett honom om.
Det är av den anledningen som jag så noga poängterar hur viktigt det är att verkligen ta reda på varför hästen protesterar. Nu vet jag ju att hästen du rider inte är din och att det inte är du som bestämmer men om det hade varit jag så hade jag inte ridit på den förrän jag fått reda på orsaken till att den blir spänd och protesterar.
Som sagt, lyssna på hästen för den försöker berätta nånting för dig på det enda sättet den kan.

Jag tycker, som många andra... Att ni ska åka och kolla upp rygg/bog ORDENTLIGT. Då får ni det svart på vitt, är allt grönt så SUPER. Då kan du sätta dig ner och fundera hur du ska träna, förebygga osv...

Det tycker jag du borde göra först, för att kunna utesluta allvarliga fel!
Och jag tror inte någon här försöker trycker ner dig och hästens ägare. Men efter beskrivningen på hennes behandling, så tror inte jag att man kan lista ut mycket iaf. Hon kan ju vara duktig för det...Men hon har kanske inte tillräckligt mycket utrustning eller kunskap om vad ni behöver nu med denna häst?

Ang. hästens dominans, beteende och så...
Jag tror inte riktigt på att hästen respekterar dig och ser dig som flockledare/jämlike...
Tycker som många andra att en riktigt duktig NH tränare kanske skulle hjälpa? All träning behöver inte handla om hoppning/dressyr... Och man måste helt enkelt (enligt mig) ha en bra relation med sin häst från backen. Och om du hittar rätt NH tränare, och du och hästen fungerar på backen så tror jag att ridningen förbättras också!

Och här handlar det inte heller om att klanka ner på dig och din kunskap...
Alla hästar är olika och dom fungerar inte likadant... Denhär hästen är kanske lite udda och du kanske behöver lära dig något nytt?
Jag tror man lär sig något nytt hela tiden, men det gäller ju att vara öppen och ta imot hjälp och inte fastna i gamla spår i hur det "ska vara".

Människorna som svara här försöker hjälpa dig- Du frågade, de svarade... Trevlig ton! Annars blir det så tråkig stämning:cool:

Lycka till med hästan

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama