Vad kan det vara för fel på min häst?! (LÅNGT)

L

LITEANONYMA

jag har haft honom i tre år.

han har alltid varit lite dominant eller ibland verkar han bara väldigt osäker.
det har aldrig gått longera honom, säger man åt han att öka farten anfaller han, eller ja, tar sats och springer mot en med slickade öron.
han har aldrig tyckt om övningar på marken som att flytta rumpan, backa när man ber honom, han brukar inte göra nåt mer än bara se väldigt sur/orolig ut. fast två gånger sparkade han mig.
(jag har slutat med all form av "dominerande" övningar på marken nu.)

i stallet var han i början väldigt "osäker" hotade att hugga när folk gick förbi, hotade att sparka om man försökte flytta rumpan på honom.
även inne i boxen likadant, och även om man skulle bara flytta undan hans hö en bit så kunde han ta sats och göra utfall mot en.
(här har han aldrig gjort något mer än hotat.)
detta har blivit mycket bättre, han står på gången utan att röra en fena, enda gången han faller tillbaka är om folk springer förbi med yviga rörelser.

vi hade mycket problem med hoppningen i början men nu senaste halvåret har det gått hur bra som helst!

men de senaste veckorna har allt gått åt h*lv*te
en hoppträning för två veckor sen bara tänkte han inte hoppa, han gjorde det sen men det var inte speciellt entusiastiskt.
sen tävlade vi och det gick hur bra som helst! en felfri runda och en med 12 fel.

det riktigt konstiga nu..
hoppträningen igår gick ganska bra tills i slutet när vi skulle hoppa hela banan.
efter halva banan vägrar han och får "spel" kickar, sparkar, stegrar sig, jag försöker få fram honom och han svarar med att stegra sig, backa bakåt och kicka, mycket!
öronen bakåtslickade.
(han har tidigare gått emot skänkeln och kickat en del men inte på detta extrema sättet och det var ett bra tag sen.)

min tränare som jag haft i över ½år nu, säger att det inte är nån idé, hästen ska inte hoppa mer, det kommer aldrig funka.
att jag ska försöka hitta en annan häst, men att han hjälper mig om jag väljer att fortsätta försöka med min.
vilket jag inte tänker göra, aldrig mer!
(hästen har ju tyckt det var roligt när jag har ridit rätt men nu är han "arg" ändå, även om jag rider rätt.)

tränaren säger också att han aldrig sett en häst bete sig som min gjorde, först glatt hoppa alla hinder och sen få spel på det sättet.

han är inte halt, all utrustning passar, han verkar inte ha ont nånstans i kroppen, han är kollad av *glömt vad det heter* sån med nålar fast hon använder inte nålar..

självklart borde han kollas på klinik men jag äger honom inte så det kan inte jag bestämma över. (hon som betalar)

nån som har nån vild gissning?

behövde nog egentligen bara skriva av mig lite.
jag vill inte lämna honom.(han är ju ganska "speciell" också så man vet ju aldrig var han hamnar..)
men jag vill tävla. har inte råd med två hästar.
orkar inte mer nu :(
känns som det är mitt fel.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det vara för fel på min häst?! (LÅNGT)

Är det akupressur du menar?
Är hästen kollad av veterinär?

När du gav upp dominansövningarna, hur betedde han sig emot dig då? Hur beter han sig mot dig när du inte hoppar, när du promenerar honom, osv?

När du är 100 % på att ingenting är knas i hans kropp, kontakta en tränare som kan hjälpa dig på ett vettigt sätt och inte bara säger att det är hopplöst.

Senast ändrad av en moderator:

Prata med ägaren, något är ju fel och det bästa är väl att kolla så hästen inte har ont för det första.

Sen är det aldrig ok att en häst gör utfall tycker jag. Det skulle den aldrig få göra mot sin flockledare. Om det nu är så att den är dominant och har övertag på marken så kan det flytta sig så att han även tar över när du sitter på.
När du vet att han inte har ont, ta hjälp av någon duktig på ledarskapsövningar.

Och när ni gjort det, byt tränare. Varför skulle en häst gå från bra till omöjlig?? Tror jag inte ett dugg på. Om den inte är skadad då vill säga, men inte en fullt frisk häst som det inte har hänt något speciellt med.

Mmm...
Fråga dig själv lite hur du jobbar med honom? Du skriver lite om hur du flyttar baken på hästen i boxen. Man "flyttar inte baken" på en häst...
Colin Rayner i Strömsholm lär ut mycket vettigt till sina elever när det handlar om säker hästhantering. Och det skiljer sig mycket mot det man lär sig vid ridskolor och hur många är vana vid att man hanterar hästar. Bara en sådan sak som att leda en häst rätt...
När man flyttar en häst i en box så gör man det inte genom att knuffa baken åt något håll genom att trycka på bakdelen eller magen på hästen. Har sett allt för många som gör det. Och det kan göra vilken häst som helst grinig. Flyttar man en häst i boxen för man den åt sidorna, framåt eller tillbaka med hjälp av grimman eller träns o tyglar. Gör man rätt så lär sig hästen fort att flytta baken utan problem. Ingen, varken människa eller häst tycker om att bli knuffad i sidan...
Det var bara en liten sak i det stora hela. Men det kan vara en delorsak...
Kan kanske vara en idé att fundera lite hur du jobbar med honom? Kanske åka på en kurs med hästen till någon som är bra på hästhantering som Colin... ?
Mvh. Bowman

Hade det varit din häst så hade jag gett tipset att kolla på klinik och om allt är ok, så lämna på träning hos någon duktig och erfaren tränare.

Men nu var det väl inte din häst? hade jag varit du så hade jag letat på någon annan häst. Har själv ridit en häst som varit väldigt speciell (uppfödd på nappflaska).. Jag red till honom och sen red ägaren en gång och han blev "som vanligt" igen, han fick göra i princip som han ville med ägaren. Plus att han var väldigt speciell att hantera. Men jag slutade rida honom, även om jag tyckte om honom så såg jag ingen mening med att fortsätta. Det finns så himla många andra hästar!

Och vem har sagt att han inte kan hamna hos någon annan, jätte duktig ryttare? Det finns så många duktiga ryttare som vill ha en "utmaning" och som kan rida hästen minst lika bra som du. Så tänk inte så mycket på vem som ska rida hästen, det löser sig alltid och det är inte ditt ansvar.

shosefine- han är inte kollad av vetrinär, vi ska ta honom till hans ägare i helgen så ska hon kolla han. hon har jobbat som vetrinärassistent och numera gör hon akupressur, tror jag att det är iaf. hon har också ultraljud och sånt.
hon misstänker att han är kort i musklerna i framdelen och därför helt enkelt inte orkar hoppa många hinder i en kombination. (det är ju hopproblemet iaf.)

jag gav upp dominansövningarna för att jag såg ingen mening med det. och han visade tydligt att han inte tyckte om det och att han var osäker.
han beter sig väldigt bra när man leder och sånt, i början vände han och stack men numera är han en ängel, han följer mig utan att dra och jag kan ta honom + två andra hästar ut genom hagen samtidigt och han är den som är lättast att få dit jag vill.
jag ridir honom utan träns ibland och det är inga problem, inte heller några problem att rida i grimman till/från hagen.

jag tänker inte skaffa en annan tränare, det finns grunder för det han sa men det behöver inte tas upp här, han sa att vill jag fortsätta med min häst, så hjälpe han mig, så nej han sa inte att det var omöjligt, han ville att jag skulle ha en annan häst för MIN skull.
jag tränar bara hoppning för honom varannan vecka. har andra tränare också.

Anastacia- jag är inte hans flockledare, jag är hans jämnlike.
läs ovan så får du svar på det andra.

Bowman- jag flyttar inte baken på honom genom att knuffa honom jag behöver bara peta på honom med ett finger.
tycker inte att jag behöver åka på nån dyr kurs jag har bra tränare här hemma redan. och han har blivit mycket bättre än när jag fick honom.

saraaandersson- och vad skulle den tränaren göra som jag inte redan gjort?
jag har haft tränare som ridit honom. ingen skillnad.
han är min häst. jag äger honom inte, jag hyr honom. det är precis som att äga hästen fast utan det sista ansvaret, det är bara jag som rider honom just nu.
jodu det finns det väl, men inte så många som är villiga att betala 11.000/året i hyra för att "rida till" hästen.
sen finns det också så himla många ryttare som tror att de kan också...

alla- han ska gås igenom av ägaren på lördag. kolla muskler, spänningar och sånt. hon är redan ganska säker på att det är just, för korta muskler i framdelen som gör att han får mjölksyra av att lyfta upp benen så många gånger så tätt som i en hoppbana.
(när man rider ut går han i början med "korsade" framben också och mycket sakta innan han blivit varm.)

ledarskap på marken tänker jag inte träna mer, ser ingen mening med det då den vardagliga hanteringen funkar väldigt bra. utom att han hotar ibland, men det tar jag som osäkerhet. han gör inget mot mig längre.

Anastacia- jag är inte hans flockledare, jag är hans jämnlike.
läs ovan så får du svar på det andra.

:confused: Det verkar mer som om du står en god bit under honom i rang.

nej det gör jag verkligen inte.
det är mig han har respekt för.
han gör numera bara detta mot andra, kanske glömde skriva det.

Jag har ingen aning hur det kan komma sig varför han gjorde så, men om det är värt att testa allt kan man ju alltid prova att 'hyra' en hästpratare.. han kanske har något att säga? Vem vet.

jo det hade vart nåt :D
med tanke på att jag vet det mesta som hänt honom sen han föddes, det är bara ett mellanrum på några år då han bodde nån annanstans i polen. ^^,
tyvärr tror jag inte på hästpratare, eller jo det gör jag väl men vem som helst kan lära sig att läsa av hästens kroppspråk och därigenom tala om vad som är fel. :)

KL
tog honom till hans ägare idag, hon kollade igenom honom, muskler, drog i benen kollade spänningar i käken ochsånt. :)
hon hittade att han hade ont i en liten muskel som sitter långt inne i bogen, och det hade gått upp så han reagerade lite i ryggen också, fast han gjorde allt för att inte visa det när hon tryckte :cry:<3
(hon sa att hästar brukar reagera i kotan på böjprov om de har ont i denna musklen också behandlar de hästen för kotledsinflammation istället, vilket ju är fel.)

hon behandlade med ultraljud och det ska hon väl göra några gånger till, hon ska också kolla sadlarna då han var lite sned i musklerna i ryggen, fast det kan också bero på den muskeln, det vet vi inte än ju.

vi ska stretcha massor i framdelen och "dra i svansen" stretcha och göra ryggen rörligare genom att få honom att höja och sänka några gånger per dag.
skritta rakt ut i skogen så han lyfter på benen naturligt.

så får vi se om han blir bättre :)

Massage, akupunktur, akupressur, stretching osv. i all ära... Men om man hittar fel på hästen (beteendet, muskelsmärta i bogen, ryggsmärtan) Så tar man hästen till veterinär för diagnos och behandling först.
Sedan kan man som Komplement göra som du skriver, och sedan i Förebyggande syfte.

Reagerar hästen som du skriver är det nog inte lite "mjölksyra".

Om hon har varit veterinärassistent så kan hon väl göra böjprov själv om hon inte vill betala en veterinärundersökning i förebyggande?

hade vi tagit honom till vetrinär hade de felaktigt sprutat honom i kotorna.
vi vet vad det är för fel på honom nu och han svarade perfekt på ultraljud.
nej det var ju inte mjölksyra sen, det gjorde ju ont i muskeln och upp i ryggen när han landade efter hindret, så han ville helt enkelt inte landa så många gånger som i en kombination, vilket ju var bra, han talar aldrig om när nåt gör ont min häst. :cry:

hon ser ingen anledning att åka till vetrinär då hon kan göra det själv.
nej hon gör inga böjprov, hon vet att han skulle ha markerat på kotorna ändå, och böjprov sliter på hästen..

som jag har sagt, hon ska också kolla sadlarna så de är okej.
och snälla sluta ifrågasätta henne, hon vet vad hon gör.
hon har över 60 hästar uthyrda runt om i sverige, hon lever på det.
hon har haft hästar i över 50 år och hon vet vad alla muskler+ben i hästens kropp heter, på latin och vad de gör för nytta.
hon köper hästar billigt som folk säger är omöjliga, störda. behandlar dem och de går som klockor..

som jag också sa, min häst svarade perfekt på ultraljudsbehandlingen, så ja, det var det som var fel..
och hon har haft rätt alla gånger innan..

om hon vet att han skulle reagera på ett böjprov på kotorna så har han väl troligtvis ett problrm där eller, annars så skulle han väl inte ha reagerat om han inte haft haft ont eller...

Alltså, ursäkta, men vad sjutton har en ond muskel i bogen att göra med att han gör anfall om du skulle flytta höt i boxen????
I första inlägget beskriver du hästen som dominant och beskriver saker han gör just som dominant, sen under tiden folk ger dig tips och råd visar det sig att den helt enkelt bara har lite ont i bogen, vad har det med det andra att göra?? Det är klart att om en häst har ont så påverkas den av det och kan visa det på olika sätt, men har den SÅ ont att den knappt går att flytta bakdelen på den i boxen, då är det vet.undersökning som gäller.
Du skriver dessutom att när ägaren gick igenom honom gjorde han allt för att inte visa det, ehe, annars var det ju inga problem att visa det då.
Du skriver också att han inte gillar ledarskapsövningarna. Det är klart att han inte gör. Han är ju ledare, han kommer självklart inte tycka om att någon annan tar över, tycker jag känns självklart. Men bara man kommit över "kanten" och han förstår budskapet brukar det inte vara några problem alls.

Hur kommer det sig att du ställer frågan här om vad som är fel på hästen när ägaren kan och vet allt? Vill du höra någon annans åsikt?

Att dessutom förutsätta att en veterinär automatiskt bara skulle spruta en häst där den eventuellt har sekundära symptom tycker jag också är väl magstarkt. Det finns helt säkert veterinärer som gör så men det finns också väldigt många som hellre tar reda på och behandlar grundorsaken. Dra inte alla över en kam.
Framförallt: tro inte att en människa vet och kan allt för det gör ingen. De duktiga människorna är de som vågar erkänna att de inte kan allt men som gärna lyssnar och lär av andra.

herregud.
problemen med ridningen existerar inte längre, då han är ultraljudsbehandlad, ska behandlas fler gånger.
musklen i bogen sitter ihop med kotan på nåt vänster därför skulle han också ha markerat på kotan vid böjprov.
fast du kanske inte vet att om hästen har ont i en muskel i nacken kan den visa det genom att halta på frambenen... ?
läs på lite om hur hästens muskler sitter ihop du :)

problemen med att han är sur och lite dominant finns kvar.
fast jag har upptäckt nu att det är mycket mindre än innan. så det är inte så stor grej längre.

jag ville skriva av mig, och höra folks åsikter om hans konstiga beteende.
eftersom vi inte kunde lasta och köra sex mil precis på sekunden.

men tipsen jag fick var, byta tränare, åka till vetrinär, låta nån som kan rida till honom, åka till nån NH tränare och så vidare.
man känner sig aningens nedmosad i skorna, även om det kanske inte var er mening.
kändes lite som, "herregud du kan inget skicka iväg hästen till nån som kan."

han var glad idag, gick inte med frambenen i kors, vi red off road i skogen på ställen där jag inte ens själv skulle gå men min häst är en bulldoozer. :D
för att få honom att lyfta på benen och RÖRA sig. :)
och efter det var han mer lösgjord än efter en hård dressyrträning. :D
han är mycket trevligare och gladare så ja, det var den lilla skitmuskeln inne i bogen som ställde till så mycket. :crazy:

Hästen kan ju ha kotledsinflammation också,som beror på musklen i bogen. Då behöver man ju behandla kotleden också.

för att han i lördags blev behandlad av sin ägare med ultraljud som skickar radiovågor in i hästen, och ja nästan som att massera fast längre in och mycket effektivt.
han ska behandlas fler gånger, men ja han är redan mycket bättre :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama