Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Ingenting förvånar mig längre... ;) Mamma är ju minimal. Kan ju hända att hästan haft pyttelite stickelhår som knappt synts och nu fått mer.

Jag har sett flera e.Beach Boy som blivit rejält stickelhåriga. Och en där Modesto var morfar.... kanske finns nåt samband?

Tack för alla funderingar så långt, hade på känn att det är svårt att svara på =). Bright_Sara: Möjligt att hon haft pyttelite stickelhår redan från födseln, men inga man kunnat se. Är brun utan tecken i passet, kan tilläggas. De har visat sig för första gången (så att jag reagerade) ungefär vid 2 års ålder, då vid mankammen. Och nu, som sagt, så sprider det sig mer och mer för varje pälsbyte. Madick: det kanske är Modesto som bär på stickelhåren.. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Dock har halvbrodern med den gråstrimmiga svansen en helt annan stam på moderns sida (engelsk imp. efter Boy - Latus). Kul iallafall att höra lite funderingar och förslag!

*KL*

På tal om sabinoanlag; har för mig att jag här på buke läst just om de minimala och att ett tecken var just stickelhår samt ojämna tecken på benen. Har någon någon koll på om det stämmer eller om jag kommer ihåg fel?
Finns det någon vettig sida där man just kan läsa om de minimala sabinosarna och vad man ska leta efter?

Dessutom - hur/kan man testa om det är en sabino? (genom parning) Kan en minimal sabino förälder tex ge en mer sabinotecknad avkomma och i så fall till vilken grad?

jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på här.

jag har ett cremello/skäck sto. betäckt med en Homozogot skäckhingst (fux skäck)

jag vet ju redan vad färgen kommer att bli på avkomman (antar jag) isabell/skäck.

men det jag vill ha svar på är: då mamman är homozogot för gult, och pappan är homozogot skäck..

hur blir det med avkomman? blir den ochså homozogot då??
OM den blir det, isåfall för vad??

Såvitt jag begriper så KAN den bli homozygot för skäck, men den kan också bli heterozygot skäck. Mamman lämnar ju bara ett gulanlag, så det kan den inte bli homozygot för, eftersom pappan inte har ngt gulanlag.

-KL-

kan detta vara samma häst?

föl:
nilemamfol.jpg

vuxen: (hästen är svart)
tttyyy.jpg

jag SER att det är samma häst.. för det är den här hästen upp i dagen. men en jobbarkompis tvekade iom bläsen.

håller med, en bläs försvinner inte bara så, möjligen o den skimmlar sig...men inte annars..

Undrar som vad ni färgexperter säger om denna fölunge,vad tror ni det blir för färg?
12312433.jpg

12343869.jpg

u,flugskimmel (ue.svart) e.fux.

Tacksam för svar:)

Mvh Arabizar

nu har id kontrollanten varit ute och han blev reg som svart.måste be mamsen skicka nya bilder:)
12623096.jpg

vad heter rödskimmel och brunskimmel på engelska för annrs kan jag inte lista ut på den där länken?

jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på här.

jag har ett cremello/skäck sto. betäckt med en Homozogot skäckhingst (fux skäck)

jag vet ju redan vad färgen kommer att bli på avkomman (antar jag) isabell/skäck.

men det jag vill ha svar på är: då mamman är homozogot för gult, och pappan är homozogot skäck..

Om jag førstår ting rätt:

Om ditt sto är homozygot før skäck blir følet också homozygot før skäck.
Om ditt sto är hetrozygot før skäck är chansen 50% homozygot før skäck och 50% heterozygot.

I øvrigt:
Homozygot før fux-anlag
Heterozygot før gul-anlag

Om ett föl föds kolsvart och sedan blir skimmel - kan man då säga att fölet också har svartanlag eftersom skimmelfärgen ligger utanpå?

Den är skimmel född svart.

Så ja den är svart och hade fortsatt att vara det om den dessutom inte hade fått ett (eller två) skimmelanlag.

Min är skimmel född BEC :rofl:

Homozygot för fuxanlag blir den inte, fuxanlaget är recessivt och det är dominanta anlag som blir homozygota. Alla avkommor blir inte fuxar, bara om den betäcks med en fux. Betäcks den med en brun utan fuxanlag blir det ingen fux. T.ex.
Däremot gulanlaget är dominant och där är en dubbelgul homozygot eftersom alla avkommor blir gula oavsett pappans färg.

Homozygot för fuxanlag blir den inte, fuxanlaget är recessivt och det är dominanta anlag som blir homozygota. Alla avkommor blir inte fuxar, bara om den betäcks med en fux. Betäcks den med en brun utan fuxanlag blir det ingen fux. T.ex.
Däremot gulanlaget är dominant och där är en dubbelgul homozygot eftersom alla avkommor blir gula oavsett pappans färg.
MissFideli: Hade du otur när du tänkte eller är du bara ute och cyklar ;)?

Precis som Netika skrev:
Om ditt sto är homozygot før skäck blir følet också homozygot før skäck.
Om ditt sto är hetrozygot før skäck är chansen 50% homozygot før skäck och 50% heterozygot.

I øvrigt:
Homozygot før fux-anlag
Heterozygot før gul-anlag

Eftersom föräldrarna enbart har röda/fuxanlag och inga svarta kan avkomman inte bli annat än homozygot fux (jfr Haflinger).

Eftersom den ena föräldern har två gulanlag och den andra saknar gulanlag kan avkomman endast bli heterozygot bärare av det gula anlaget, dvs få ett gul-anlag eftersom den ärver ett av vardera förälder.

När det gäller skäckanlag blir det lite värre eftersom det finns flera olika typer av skäck. Om vi utgår från att båda föräldrarna är "vanlig" ryggskäck = dorsalskäck = tobiano, så stämmer Netikas resonemang ovan.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna