Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?
Antagligen sabinoanlag...
Antagligen sabinoanlag...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Extremt minimal sabino i så fall, eftersom hästen i övrigt är utan tecken....Antagligen sabinoanlag...
Undrar som vad ni färgexperter säger om denna fölunge,vad tror ni det blir för färg?
![]()
![]()
u,flugskimmel (ue.svart) e.fux.
Tacksam för svar
Mvh Arabizar
jag har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på här.
jag har ett cremello/skäck sto. betäckt med en Homozogot skäckhingst (fux skäck)
jag vet ju redan vad färgen kommer att bli på avkomman (antar jag) isabell/skäck.
men det jag vill ha svar på är: då mamman är homozogot för gult, och pappan är homozogot skäck..
hur blir det med avkomman? blir den ochså homozogot då??
OM den blir det, isåfall för vad??
MissFideli: Hade du otur när du tänkte eller är du bara ute och cyklarHomozygot för fuxanlag blir den inte, fuxanlaget är recessivt och det är dominanta anlag som blir homozygota. Alla avkommor blir inte fuxar, bara om den betäcks med en fux. Betäcks den med en brun utan fuxanlag blir det ingen fux. T.ex.
Däremot gulanlaget är dominant och där är en dubbelgul homozygot eftersom alla avkommor blir gula oavsett pappans färg.
jag har ett cremello/skäck sto. betäckt med en Homozogot skäckhingst (fux skäck)
jag vet ju redan vad färgen kommer att bli på avkomman (antar jag) isabell/skäck.
men det jag vill ha svar på är: då mamman är homozogot för gult, och pappan är homozogot skäck..
hur blir det med avkomman? blir den ochså homozogot då??
OM den blir det, isåfall för vad??
Om ditt sto är homozygot før skäck blir følet också homozygot før skäck.
Om ditt sto är hetrozygot før skäck är chansen 50% homozygot før skäck och 50% heterozygot.
I øvrigt:
Homozygot før fux-anlag
Heterozygot før gul-anlag