Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

kl
Med risk att upprepar någons fråga...
Jag har "beställt" två gulbruna hingstar som är halvbröder från Estland. Dem har samma mamma som är brun och olika pappor som är isabeller. Själv har jag flera fuxar (mörka och vanliga), ett svart och ett brunt sto.
Efter att ha läst artikeln i Ridsport om isabellnordsvensken undrar jag vilka kombinationer blir bäst om jag vill få ett isabellfärgat föl, eller ett gulbrunt? Hon i artikeln valde en brun hingst med rödanlag till ett gulbrunt sto, för att få en isabell. Och det var tydligen 50% chans till att få en isabell. Har gått in på en hemsida där man kan skriva in föräldrarnas färg, men man kan om man vill skriva in lite mer detaljerat om färgen. Så hur vet man vad man har för "färg"?

Sv: Vilken färg?

kl
Med risk att upprepar någons fråga...
Jag har "beställt" två gulbruna hingstar som är halvbröder från Estland. Dem har samma mamma som är brun och olika pappor som är isabeller. Själv har jag flera fuxar (mörka och vanliga), ett svart och ett brunt sto.
Efter att ha läst artikeln i Ridsport om isabellnordsvensken undrar jag vilka kombinationer blir bäst om jag vill få ett isabellfärgat föl, eller ett gulbrunt? Hon i artikeln valde en brun hingst med rödanlag till ett gulbrunt sto, för att få en isabell. Och det var tydligen 50% chans till att få en isabell. Har gått in på en hemsida där man kan skriva in föräldrarnas färg, men man kan om man vill skriva in lite mer detaljerat om färgen. Så hur vet man vad man har för "färg"?
Gulbrun häst med isabellförälder har ett anlag för svart och ett för rött, minst ett aguti, som begränsar det svartas utbredning = hästen blir brun, och ett gulanlag.

Med en ickegul är det 50% chans på gul avkomma
(orkar inte reda ut sannolikheten för fux resp brun grundfärg, det finns garanterat svar på det på massor av ställen i trådne redan :idea: )

Fuxhingst och brunskimmel sto?
Förra fölet blev brunt, är det chans att det blir samma??
Det finns chans att det blir samma, ja.

okej ..fux+svart/vit skäck?? = vad?

eller Blue Roan+Brun/vit skäck med liite svart i ?? = vad??

okej ..fux+svart/vit skäck?? = vad?

eller Blue Roan+Brun/vit skäck med liite svart i ?? = vad??

svart/vit skäck heter svartskäck. Att det är vitt inblandat är underförstått eftersom det ÄR en skäck ;)
fux + svartskäck kan bli svart, brun eller fux som grundfärg och 50% chans att det blir skäck.

Blue roan heter svartskimmel på svenska, använd gärna det uttrycket så vet alla vad som menas!
Brun/vit skäck med lite svart är en brunskäck och inget annat. Det finns de som benämner detta för trefärgad skäck, men det heter alltså brunskäck. ALLA bruna hästar har svart man och svans och svarta ben, såvida inte benen har vita tecken... Därav det svarta...

Svartskimmel + brunskäck kan teoretiskt ge svart, brun eller fux som grundfärg. 50% vardera att avkomman får skimmelfärgen respektive skäckfärgen och sen är jag dålig på procentsatser, men möjligen 25% chans att det blir både skimmel och skäck.

I senaste Ridsport läste jag om att få fram ett isabellfärgat föl.
Vilket är det jag är ute efter eller ngn annan kul färg,har givetvis också avlat på prestation och en bra hingst som kompletterar mitt sto.
Där skrev dom iaf att det krävs både ett gult+ett rött anlag för att få fram en isabell!?Stämmer det?
Så man kan aldrig får en isabell med två gula anlag?Vilka hästar bär den gula resp den röda genen??

Mitt sto är svart,men bleknar mkt under sommaren och blir gul i manen och ljumsken.
Hennes far är svart men hennes mamma ljus isabell med bläs.
Hon är betäckt med en hingst som är mörk isabell utan tecken, hans far är svart mamman vet jag inte.
Bjartur fra Egilsstödum heter han finns här så där kan man se vad han ger för färger,vilket är i princip alla.

http://www.kaggestorpsislandshastar.se/

det krävs två röda anlag och ett gult för att det ska bli en isabell.

Har dne två gula anlag så blir det en gulvit (om den har fux som grundfärg), kallas även Cremello, BEC mm...

Alla fuxar har två röda anlag. Svarta och bruna hästar *kan* bära ett rött anlag, det vet man säkert att de har om de antingen har en för förälder eller har lämnat en röd avkomma.

I ditt fall kan det bli en isabell OM ditt sto har ett rött anlag. Det är i så fall 50% chans att det blir en fux som grundfärg och 50% chans att hingsten nedärver sitt gula anlag.

Efter vad som syns på de bilderna så är nog fux en korrekt bedömning.
Det jag klurar litegrann på är om det skulle kunna vara silver inblandat någonstans? Fråga gubben du köpte av ifall det finns några läderfuxar bakom i stammen... :idea:
Jag tror iofs inte att det är det, men försök plåta honom utomhus också, så att man ser hela kroppen och benen också...

Nu har jag varit ute & fotat "plutten" igen. Ingen linslus kan jag säga.
Tog en närbild på svansen,om man rotar under det vita så är där svarta strån. Tyvärr blev inte bilden så bra. Jag tror nog också på att det blir fux,men på nått sätt får jag inte ihop det ändå....hm...

http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0199.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0198.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0196.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0196.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0195.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc6/snoris/DSCN0194.jpg

Sådär hoppas du får ut nått av bilderna.

Ah, snabbservice! :)
Det ser, som sagt, mest ut som fux. Men fråga gärna uppfödaren om ifall det funnits några läderfuxar i stammen bakåt, dvs silverbruna eller silversvarta.

Jag gillar ardennerföl, de ser ut som nallebjörnar. :love: Nästan synd att jag inte lyckas övertyga grannen om att han inte är för gammal att betäcka sitt sto en sista gång... :angel:

Tyvärr "gubben" har ingen koll bakåt i ledet. Vad är skillnad på fux & läderfux? Finns hur många fux färger som helst,svettfux,mörkfux.....
Måste säga att jag skulle bli jublande glad :bump::bump: om det visar sej bli någon silver färg.(särskilt silversvart) Får väl snällt vänta te våren & se vad det blir.
Ha ha... ja här e det snabba ryck som gäller.
Tack för att du svara snabbt me! Å tack för du tog dej tid!
Jag återkommer om jag lyckas luska fram något.

Läderfux är de gamla ardennergubbarnas benämning på silversvart/silverbrun. De har i alla tider veta att läderfuxar inte beter sig som vanliga fuxar rent genetiskt, dvs att läderfux + fux har kunnat ge brun eller svart avkomman. Fast de har inte vetat om att det är samma anlag som ger den silverbruna islandshästen...

Ok,tack för svaret. Intressant dehär me färger. Sitter & letar/söker eft "lillens" förfäder. Inte lätt,ard.föreningen har inget typ register man kan gå in & leta i. Synd. Hittade dock nått på engelska om en förfader där stog: color ch???

Ok,tack för svaret. Intressant dehär me färger. Sitter & letar/söker eft "lillens" förfäder. Inte lätt,ard.föreningen har inget typ register man kan gå in & leta i. Synd. Hittade dock nått på engelska om en förfader där stog: color ch???

Alla silverhästar av Ardenner-ras kan härledas till importen Willembroux, som var född i slutet av 1800-talet. En hingst som dessutom var konstantskimmel...

Jaha, blir till & börja me "släktforskning" nu då, haha....

*kl*

Oj, det var en lång tråd det här, och jag måste erkänna att jag inte orkar läsa igenom den från början till slut =)
Verkar finnas många bukefalister som är jätteduktiga på detta med färger, så jag tar och ställer en fråga och hoppas att någon orkar/kan svara helt enkelt!

Min häst Modesty är efter Quite Easy - Modesto - Alpen Fürst. Stoet var fux, med en vit kronrand som enda tecken. Modesty är född brun, utan tecken (en varm, brunröd färg). Nu, vid 4 års ålder, har hon fått, förutom några vita hår i pannan, stickelhår över hela kroppen (förutom benen som är svarta). Inte i någon jättemängd, mest på halsen under manen, men det blir fler och fler vid varje fällning. Någon som vet om Quite Easy lämnar "stickelhåriga gener"? Till saken hör att hennes halvbror (lika gammal, med samma pappa) är brun med grå slingor i svansen, därav funderar jag på sambandet.. Någon som vill spekulera i utvecklingen av min en gång helbruna hästs färg =)?

Nu är du inne på lite överkurs... ;)
Jag har faktiskt inte sett några stickelhåriga e. Quite Easy
Och jag är inte heller bombis på hur nedärvningen av det går, för min känsla är att det ibland kan dyka upp stickelhår utan att man direkt kan klura ut varifrån de kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka