Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Bakom Cola finns brunt, med varierande tecken, finns även fux, men det är ett tag tillbaka.. Malva(fuxen) U: brun och E:mörkfux.

Svart är ganska uteslutet eftersom de svarta ardennerna är borta sen många år.

Det återstår att se vad det blir av Cola..

Tyvärr förlorade Malva sin lilla, men det blir ett nytt test nästa år, men förhoppningsvis samma hingst. Malva är ganska stickelhårig, och blir mer och mer varje år. Skimmelanlag?

Det finns fortfarande svarta ardennrar kvar men det är inte mga. det var tex ett svart sto som är med i 2006 stambok.

Cola kan antingen få brunskimmel , rödskimmel , brun eller fux. men jag skulle tippa på att hon får en brunskimmel.

Om den är svart, så var nog min NF svart.. Eller?

Nemon8.jpg

Nemon3.jpg

MEN, han stod som mörkbrun i passet just för att han skiftade lite i brunt på sommaren.. *mul, ÄR trög och trött..*

DEN hade jag kallat svart, ja...

*ameo är trött på ID-kontrollanter som inte vågar skriva svart, trots att det ÄR det* :angel:

Nyfiken på vad vårat halvblodsföl blir för färg!
Pappan är svart (Daytona (flyinges) så det finns väl fuxar bakåt)
Mamman är mörkbrun- gränsar väl till svartbrun. (E:columbus xx- Bordeaux-Harras)
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/149
Tror det är mest mörkbruna på henne bakåt i leden.
hon har fått ett föl (E:CosmopoliteS) som födde ljusbrun men blev mörkbrun, iaf reggades han som det, men är väldigt ljust mörkbrun.

Hur stor är chansen att fölet blir svart?
Antar att chanserna (riskerna:devil:) är större att fölet blir mörkbrunt.
Kan fölet bli någon annat än mörkbrunt/svart. Kan fölet bli ljusar eän vad mamman är? finns det någon risk att fölet blir fux?

För att spinna vidare, om det är någon färgkunnig så... Var grå de där gränserna mellan brun och mörkbrun, samt mörkbrun och svart-brun?
Tänkte på min lilla kille, som föddes såhär:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/150
Och är vid två års ålder såhär:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/508
(Tror ni där kan klicka uppoh se fler bilder)

Tacksam för svar!

Nyfiken på vad vårat halvblodsföl blir för färg!
Pappan är svart (Daytona (flyinges) så det finns väl fuxar bakåt)
Mamman är mörkbrun- gränsar väl till svartbrun. (E:columbus xx- Bordeaux-Harras)
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/149
Tror det är mest mörkbruna på henne bakåt i leden.
hon har fått ett föl (E:CosmopoliteS) som födde ljusbrun men blev mörkbrun, iaf reggades han som det, men är väldigt ljust mörkbrun.

Hur stor är chansen att fölet blir svart?
Antar att chanserna (riskerna:devil:) är större att fölet blir mörkbrunt.
Kan fölet bli någon annat än mörkbrunt/svart. Kan fölet bli ljusar eän vad mamman är? finns det någon risk att fölet blir fux?
I detta fallet är det jättesvårt att sia om ifall det ens *kan* bli något annat än brunt i någon nyans. För att kunna bli fux måste båda föräldrarna bära fuxanlag och det vet vi inte i detta läget, men OM det är så, så är chansen för fux 25%.
Sen det här med svart, för att kunna bli svart alls så får stoet bara ha EN agutigen, den gen som gör att den svarta färgens utbredning begränsas, så att hästen blir brun i stället för svart. OM stoet har två agutigener så kan hon inte lämna svart avkomma oavsett hingstens färg.
För att spinna vidare, om det är någon färgkunnig så... Var grå de där gränserna mellan brun och mörkbrun, samt mörkbrun och svart-brun?
Tänkte på min lilla kille, som föddes såhär:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/150
Och är vid två års ålder såhär:
http://www.lunarstorm.se/JoizMedS/galleri/508
(Tror ni där kan klicka uppoh se fler bilder)

Tacksam för svar!
Det finns inga definierade gränser egentligen, det är upp till ID-kontrollanten att bedöma vad det ska kallas för.
Det är dessutom egentligen bara olika syanser av samma färg alltihop, så det spelar väl inte jättestor roll om det råkar stå mörkbrun i stället för brun.
Jag kan ta mitt hbl-sto och mitt fbl-sto som exempel, den ena står som brun och den andra som mörkbrun. Jag har inte färgbestämt dem själv från början, ska tilläggas... Men jag håller med om båda. När de två står bredvid varandra på sommarhalvåret så kan man dock tycka att de har ungefär samma färgnyans, fast på olika sätt...

Jag kom på en sak.

Borde det inte ändras i passet på min ponny?

Hon är ju skimmel född perlino (alt BEC).

Eller?

Om den är svart, så var nog min NF svart.. Eller?

Nemon8.jpg

Nemon3.jpg

MEN, han stod som mörkbrun i passet just för att han skiftade lite i brunt på sommaren.. *mul, ÄR trög och trött..*

Måste fråga, inte heter hästen Oskar? Hade en ponny här på ridskolan förut & din häst ser precis ut som honom...

Måste fråga, inte heter hästen Oskar? Hade en ponny här på ridskolan förut & din häst ser precis ut som honom...

Nej, detta är NF valacken Nemon U:Horsemosens Nemira och E: Vernons Peeping Tom.

Såldes till en underbar familj i Mariefred. Jag hoppas verkligen att han blir kvar där länge.

Precis så där såg Nemon ut med som liten. Det gjorde han även när id-kontrollanten kollade honom. Men ändå blev han Mörkbrun.. Synd..

Precis så där såg Nemon ut med som liten. Det gjorde han även när id-kontrollanten kollade honom. Men ändå blev han Mörkbrun.. Synd..

hm, ja många verkar tro att om hästen är svart måste den vara kolsvart.
våran var lite "gråmörkbrun" när han föddes och fölpälsen var ganska ljus.

Jag kom på en sak.

Borde det inte ändras i passet på min ponny?

Hon är ju skimmel född perlino (alt BEC).

Eller?

nu har jag inte läst tråden så jag har ingen aning om vad den handlar om men jag bara undrar en sak... din ponny är väl inte skimmel den är väl albino??? har sätt massa bilder du lagt ut på den och för mig ser det ut som en albino???

DET FINNS INGA ALBINOHÄSTAR!!! En häst med blå ögon bär på två gula anlag, en gulbrun häst bär på endast ett till exempel. Den här hästen bär dessutom på skimmelanlag, därav skimmel född perlino (Perlino = brun häst med 2 gul-anlag).

oj vad du fick det att snurra i mitt huvud nu:)...
sånt där kan jag verkligen inte!
men om den hästen tex då är skimmel varför är den gul? för mig e liksom en skimmel vit eller grå. hur kan den vara född till perlino (hette det så??) och sen bli en annan färg. om det nu inte finns albino hästar varför är dessa hästar då så ljus känsliga? sorry nu blev det jätte många frågor.. det finns säkert fler också för som sagt så snurrar det på rätt bra i planeten...:)

lil-sis ponny är BÅDE "dubbelgul" och har dessutom DNAtestats till att den är skimmel.
Hade den haft bara ett gulanlag så hade den varit "skimmel född isabell/gulbrun" (jag vet inte om den är brun el fux som grundfärg)

De ÄR INTE albino, utan har bara blekanlaget i dubbel uppsättning, vilket gör att de ser ut att sakna färg - vilket de inte gör.
Och ÄR de verkligen mer ljuskänsliga?? jag tror inte det.

tja... tänkte se om nån kunnig kan hjälpa mej med den här...
har en treåring som för tillfället ser ut att bli skimmel... eller, ja han är inte riktigt färgad åt nått håll, men av ren logik hade jag tipsat på blivande skimmel! :P men så för nåra dar sen såg jag bilder på en häst som var född mörkbrun, men vid 2 år eller nått geggade ut med lite grått och blev stickelhårig, för att till nästa sommarbyte få en väldigt fyllig mörkbrun färg... blev aningen fundersam över detta, o började fundera på om så kunde vara fallet med min kille med?
SH100903.jpg

pappan:
ee är svart, o eu är fux...
pappan i vintras. det ljusa är inte reflekrioner, utan faktiskt grått på riktigt!
DSCN0510.jpg

i sommras. nu helt utan gråa hår:
SH100926.jpg

mamman är homozygot skimmel, och enda avvikelsen under hela 3 led är ueu, som var brun...

Att mamman enbart har skimlar i stammen behöver ändå inte betyda att hon är homozygot, även om det inte är omöjligt att det Är så.
Jag skulle inte tveka en sekund om att din häst är skimmel. Och ÄR mamman homozygot så blir samtliga hennes avkommor skimmel, eftersom hon alltid lämnar ett skimmelanlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka