Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är en fux, utan att han är född brun. Titta på hans ben på nedersta bilden, så ser du att de är markant mörkare nertill. Det är oftast svart där på bruna hästar, men föl följer inte alltid dessa regler...
Sen ser det för mig ut som att han bara är konstantskimmel, men syns det vita hår i huvudet också så kan han bära även det avblekbara anlaget.
Utifrån bara dessa bilder så skulle jag benämna den hästen som brunskimmel, möjligen mörkbrunskimmel.

*delvis kl*

Vad kan det bli för färg på fölet av ett brunt sto som har mamma som är brun och pappa som är rödskimmel. Hingsten som hon är betäckt med en brunskimmel. Vad bör det bli för färg på fölet?

Mycket tacksam för svar.:bow:

Att stoets pappa är rödskimmel spelar ingen roll, hon själv har inte något skimmelanlag eftersom hon inte är skimmel. Det anlaget syns alltid om det finns.

I övrigt beror det litegrann på vad det döljer sig för övriga anlag, men rent teoretiskt kan det bli brun, brunskimmel, svart, svartskimmel, röd och rödskimmel.
Det är 50% chans vardera att det blir skimmel resp ickeskimmel.

Nu har jag en fråga som jag funderat länge på. Har ett palominosto som jag betäckte med en palominohingst detta året. Tyvärr så blev hon inte dräktig. Nästa år blir det till 99 % Roven xx istället då han verkar passar henne perfekt. Om han kommer finnas kvar i Sverige till nästa år vill säga. Bryr mig inte så mkt om ifall det blir ett palominoföl eller ej fast det hade ju givetvis varit kul om det blivit det. Någon som vet något om hur han förärver färg o så?
Mitt stos mamma har fått ett palominoföl och 2 fuxföl. Kanske ganska stor chans att det blir en fuxavkomma då? Hur får man reda på detta??
Tacksam för svar! Mvh Anna

Palomino heter isabell på svenska och de färganlag en isabell har är:
2 st fuxanlag
1 st gulanlag

Roven är fux och har därmed två fuxanlag.

En avkomma med dessa två föräldrar kommer garanterat att få ett fuxanlag från vardera föräldern = grundfärgen blir fux. Sen är det 50% chans att stoet nedärver sitt gulanlag.
Det är alltså 50/50 chans att det blir fux resp isabell.

Ok! Tycker att detta med färg o så är en enda röra:) Trots att jag gång på gång försöker komma ihåg allt. Då får man väl se vad det blir då. Håller ju klart tummarna för ett palominoföl. Tack för svaret:)

*kl*

Nu har jag fått provsvar på min.

Och visst är hon skimmel (surprise surprise...). Heterozygot.

Så det finns hopp om icke-skimmelavkomma!

*kl*

Nu har jag fått provsvar på min.

Och visst är hon skimmel (surprise surprise...). Heterozygot.

Så det finns hopp om icke-skimmelavkomma!

Ja, så mycket som 25%! Nåja, se det från den ljusa sidan. Mitt sto är som jag misstänkte, homozygot, så där finns det inget hopp alls. Du kan åtminstone välja en icke-skimmel och därmed dubblera chansen! Vad jag väljer spelar ingen roll, det blir bara skimlar, skimlar och åter skimlar! Fast med en färgad hingst vet jag iallafall att avkomman bara får ett skimmelanlag. Alltid något, eftersom jag då helt plötsligt har 50% chans till icke-skimmel i nästa generation, om jag väljer bort skimmelhingstarna. Oh, happy day!!

;)

Jag har idag försökt hitta skimmeln i henne, för de ville ha foton på hur ljus hon är och även foton på melanomen. (Det gick inte så bra, hon gnuggar verkligen in skiten).

Har frågat om jag ska köra dit henne istället ;)

Däremot så hittade jag "blodrester" i de privatare delarna idag och slemhinnorna är mkt rödare än vad de brukar vara och hon var snudd på svullen. Undrar just om hon har kastat :( (Ska kolla 90dgr den 19e, som tröst i värsta fall får jag iaf hem Lady Stardust den 15e. Som är, surprise, skimmel...)

Behöver inte fota, de kommer ut och tittar.

Känner att jag behöver köra henne till ridskolan och BADA henne.

Kan någon hjälpa mig & kolla vad fölet får för färg på länken som finns i tråden?
Stoet är svart vit skäck(se bild) & hingsten är Callahan vdl , Tacksam för hjälp då jag inte är så haj på engelska färger ...

Att stoets pappa är rödskimmel spelar ingen roll, hon själv har inte något skimmelanlag eftersom hon inte är skimmel. Det anlaget syns alltid om det finns.

I övrigt beror det litegrann på vad det döljer sig för övriga anlag, men rent teoretiskt kan det bli brun, brunskimmel, svart, svartskimmel, röd och rödskimmel.
Det är 50% chans vardera att det blir skimmel resp ickeskimmel.

Colas pappa är denna hingst. http://www.salrosardenner.com/

Cola ser ut så här. http://s35.photobucket.com/albums/d171/ponnymule/?action=view&current=Elmia24-252007024.jpg

Fölets pappa ser ut så här. Det är Frej. http://www.sormlandorebroardennerklubb.se/godkandahingstar.htm

Om jag betäcker detta sto med Frej vad blir det för färg då?
http://s35.photobucket.com/albums/d171/ponnymule/?action=view&current=DSC00438.jpg

Kan någon hjälpa mig & kolla vad fölet får för färg på länken som finns i tråden?
Stoet är svart vit skäck(se bild) & hingsten är Callahan vdl , Tacksam för hjälp då jag inte är så haj på engelska färger ...
Jag vet inte vad du menar för länk, men jag kan genetiken ändå...
För jag antar att du undrar vad det kan bli för färg på den väntade avkomman?

Fölet kan bli svart, brun eller (sannolikt) fux som grundfärg.
Utöver det har du 50% chans att den blir fläckig.

Jag blir inte ett smack klokare på vad fölets föräldrar har för färggener bara för att jag ser bilder på dem ;)
Utan min tidigare kommentar om ditt väntade föl står kvar.

Brun + fux kan bli brun, fux, ev svart.

Bakom Cola finns brunt, med varierande tecken, finns även fux, men det är ett tag tillbaka.. Malva(fuxen) U: brun och E:mörkfux.

Svart är ganska uteslutet eftersom de svarta ardennerna är borta sen många år.

Det återstår att se vad det blir av Cola..

Tyvärr förlorade Malva sin lilla, men det blir ett nytt test nästa år, men förhoppningsvis samma hingst. Malva är ganska stickelhårig, och blir mer och mer varje år. Skimmelanlag?

Bli inte förvånad om det pluppar ut en svart fölunge bara... Det "enda" som krävs för det är att man parar två föräldrar som har agutianlaget i enkel uppsättning. Må så vara att det är ovanligt, men jag tvivlar ändå på att svart är helt bortavlat, dvs att alla ardennrar har aguti x 2...

[/IMG]
Har tyvärr ingen bild när Ronja(mamman) är i fällperiod... sådan här ser hon OFTAST ut iallfall.
nickeoRonjahossa070608.jpg

catrine024.jpg

Och numera(5 månader gammal snart) så har avkomman fått den här färgen:angel::)
Nicke-vilkenfrg070908.jpg
[/IMG]

Nickelekermedmamma070908.jpg

Bakom Cola finns brunt, med varierande tecken, finns även fux, men det är ett tag tillbaka.. Malva(fuxen) U: brun och E:mörkfux.

Svart är ganska uteslutet eftersom de svarta ardennerna är borta sen många år.

Det återstår att se vad det blir av Cola..

Tyvärr förlorade Malva sin lilla, men det blir ett nytt test nästa år, men förhoppningsvis samma hingst. Malva är ganska stickelhårig, och blir mer och mer varje år. Skimmelanlag?

Som alla andra recessiva anlag kan svart ligga dolt i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp. En granne till oss hade ett svart sto e O´Boy (ljusbrun) undan ett brunt sto, och jag tror att O´Boy även har en godkänd hingst efter sig som är svart. Det finns även en svart hingst som godkändes i år eller förra året. Kommer inte på vad han heter just nu, men det kan vara Herkules...

Vår gamla ardennerhingst (sabinofuxen) betäckte ett svartskimmelsto, och den avkomman var definitivt svart. Såg ut som en råtta i färgen som nyfödd. Med samma sto fick han också en svartskimmel, samt en som såg ut som en riktigt mörk apelkastad isabell med vit man och svans. Den blev reggad som fux, men så här i efterhand är jag ganska övertygad om att hingsten hade ett dolt silveranlag, och att avkomman i själva verket var silversvart. Hans mamma Abbenda var nämligen läderfux, dvs silverbrun. Hon hade också ett anlag för svart (a), som kan bevisas med denna lilla historia:

Ägaren Lennart Andersson visade nån gång i slutet av 70-talet en svart 3-åring på hingstpremiering undan henne och en fuxhingst. Eftersom det omöjligtvis kan bli svart efter två fuxar blev stackars Lennart först anklagad för stamfusk. Hingstnämnden kände på den tiden inte till att dessa hästar som liknade fuxar kunde vara silverbruna (eller silversvarta). Något som ardennergubbarna känt till i eviga tider. De visste dock ingenting om genetiken bakom. Farfar och hans gelikar fnös högljutt varenda gång jag förde silveranlaget på tal. De nöjde sig med att konstatera att läderfuxarna inte betedde sig som vanliga fuxar, utan att de även kunde ge brunt och svart med fux. Konstigare än så var det inte...

Med tanke på Malvas präktiga vita underläpp tror jag snarare att stickehårigheten beror på sabinoanlaget. Om inte någon av hennes föräldrar råkar vara avblekbar skimmel? Vad har hon för stam?

Det är alltid vanskligt att döma från bilder. Har du inga bilder där han är torr, och som tagna i ljus skugga? Som han ser ut på den övre bilden påminner han mest om kompisens silversvarta Islandsföl, och då förstår man hur fel det kan bli! Färgerna kan också diffa från dator till dator. En gissning utifrån de här blir dock en "sotigare" form av isabell, och isåntfall innebär det att modern har det gulanlag som har diskuterats...

Av det jag ser på bilderna så håller jag med om "mörk" isabell och gult sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka