Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag är själv ännu mera övertygad om att han är fux med gråmelerad man o svans.
Ska ut och fota honom i helgen, så får ni se dagens färg:rofl:

Och jag sällar mig till skaran som tror han är isabell...

Åhh, nej:eek::crazy:inte "två mot en" - jag som just bestämt mig att han ÄR en fux...:D

Tre mot en: Jag tycker också att det ser ut som en isabell. Jag har haft ett isabellfärgat Dragonsto, som var svettfux, nästan svart i botten, med ljusare apelkastade fläckar, och vit man och svans. Hon har lämnat båda isabeller och gulbruna, så att hon är isabell finns det ingen tvekan om.

Jag är själv ännu mera övertygad om att han är fux med gråmelerad man o svans.
Ska ut och fota honom i helgen, så får ni se dagens färg:rofl:

Det är som sagt vanskligt att bedöma från bilder. Du har ett klart försprång där som ser honom live. Tror du att han ska bli mörkfux som pappan?

*kl*

Tror ni jag får en mörkbrun fölunge av det här:

http://gransbostuteri.com/img/nobel2.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/070318/IMG_1790.jpg

Hingsten Nobel 994 och stoet Jolie e. Bayron 885 - Herkules - Brabant.

Mormor är mörkbrun: http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/070318/IMG_2065.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/My horses/DSCN3900.jpg

Mormorsmor brun eller mbr, vet inte vad det räknas till: http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/Jeva.jpg

Senast ändrad:

Pja... Eftersom jag vet att genetiken kan luras så tror jag att du får en fux ;)
(eller en brun, mörkbrun eller svart)

Jag har fått fux av brun+mörkbrun
jag har fått brun av mörkbrun+svartbrun
jag har fått svart av mörkbrun+fux
etc...

Jag tänker inte ge dig någon seriös gissning...

Åhh, nej:eek::crazy:inte "två mot en" - jag som just bestämt mig att han ÄR en fux...:D
Det kostar under en femhundring att göra DNA-analys för att få veta om det är gult inblandat eller inte, kanske värt det så vet man säkert vad det är...

520kr plus moms så kan SLU svara på om den är fux eller inte ;) Silver kan de kolla också.

Övriga färger måste till USA för att kollas.

Gul är på väg på SLU och om fler frågar om brun/svart så kommer de fixa det också.

Så fråga på nu!

Det är några shettisägare som skickat för gul-koll till USA som alltså betalat under femhundringen, om jag fattat saken rätt. Ska de börja kolla detta på SLU så får de nog inte kosta mer, för då kan man lika gärna fortsätta skicka till Amerikat...

Jag tror inte att han är isabell.
Jag ser det alltför osannolikt att hans mor har fel uppgiven färg, även om hon har gult bakom sig så är det inte särskilt troligt att flera generationer ponnyer skulle ha registrerats med felaktiga färger, särskilt när inga andra gula ponnyer har "dykt upp" från dessa stammar.

Ett annat scenarium är ju att hans mor har fel uppgiven härstamning. Detta ser jag inte heller som alltför troligt eftersom gulanlaget inte är särskilt utbrett inom New forestrasen. I princip stammar alla gula New forestponnyer i Sverige från Leede's Boy RNF 16.

Men ändå, trots att jag anser att sannorlikheten inte är stor så tycker jag ändå att du skall göra ett test för att (förhoppningsvis) utesluta gul-genen på modern för att vara på den säkra sidan. Är hon gul kanske du får tänka om när det gäller vårens hingstval? ;)

Hlsn Helena

De olika fuxfärgerna som din hingstunge uppvisar upplever jag som ganska vanliga på föl e R. Dancingold och W. Goldigger. Mitt tips är att fuxfärgen kommer från farfar. Min egna 4.åring såg ut som en isabell när han var 2 år och hans 2 åriga lillasyster är rätt så blek.

Att jag känner mig ganska säker på min sak beror på, förrutom hennes stams avsaknad av gula i flera led, är det att gamla Mirth Master RW 61(min avatar- vår älskade gamla tävlingskompis) hade exakt samma färg... han reggades vid sitt godkännande som isabell, men det ändrades sedemera till mörk svettfux pga avsaknad av gula avkommor.
Och visst var han fux, inget att tvivla om.

Jag tror också att han får en liknande färg som pappan.(fölungen alltså...)

Hans man börjar bli helt gråmelerad i botten nu, tyvärr glömde jag kameran hemma näa jag var där nyss:mad:

Vänder mej till dej ameo efs du svarat mej tidigare i denna tråd.
(andra får givetvis också svara) Ställde ju en fråga angående färg tidigare i tråden. Nu har idkontrollanten varit där O sätter fux som färg. Kan detta stämma,eller givetvis kan det de. Men har då aldrig hört att dom kan födas vita.

....................
Så fråga på nu!

Jag tar uppmaningen ;) och ställer en helt annan fråga :angel:

Kan du se på ditt skimmel perlino sto att hon är skimmel eller är det helt "dolt"?
Är hon ljusare än andra dubbelgula (pelino/cremello) eller syns det inte alls att hon är skimmel?

Det hade, som sagt, varit väldigt intressant att se en bild på denna fölunge...
Rent genetiskt är fux fullt möjligt, frågan är bara om det är korrekt - enligt din beskrivning låter det skumt...

Melanomen är ett tämligen säkert tecken.

Men hon är nog ljusare än vad de flesta just perlino-färgade hästar är. Hon är nästan vit, inte så mkt gul (gräddfärgad snarare).

(Sen när det är skimmel både på mamma och pappa så kan man ju ana sig till läget ändå).

<-- hon på bilden.

Ska hämta hem han nästa helg,då ska här fotas.

Som alla andra recessiva anlag kan svart ligga dolt i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp. En granne till oss hade ett svart sto e O´Boy (ljusbrun) undan ett brunt sto, och jag tror att O´Boy även har en godkänd hingst efter sig som är svart. Det finns även en svart hingst som godkändes i år eller förra året. Kommer inte på vad han heter just nu, men det kan vara Herkules...

Vår gamla ardennerhingst (sabinofuxen) betäckte ett svartskimmelsto, och den avkomman var definitivt svart. Såg ut som en råtta i färgen som nyfödd. Med samma sto fick han också en svartskimmel, samt en som såg ut som en riktigt mörk apelkastad isabell med vit man och svans. Den blev reggad som fux, men så här i efterhand är jag ganska övertygad om att hingsten hade ett dolt silveranlag, och att avkomman i själva verket var silversvart. Hans mamma Abbenda var nämligen läderfux, dvs silverbrun. Hon hade också ett anlag för svart (a), som kan bevisas med denna lilla historia:

Ägaren Lennart Andersson visade nån gång i slutet av 70-talet en svart 3-åring på hingstpremiering undan henne och en fuxhingst. Eftersom det omöjligtvis kan bli svart efter två fuxar blev stackars Lennart först anklagad för stamfusk. Hingstnämnden kände på den tiden inte till att dessa hästar som liknade fuxar kunde vara silverbruna (eller silversvarta). Något som ardennergubbarna känt till i eviga tider. De visste dock ingenting om genetiken bakom. Farfar och hans gelikar fnös högljutt varenda gång jag förde silveranlaget på tal. De nöjde sig med att konstatera att läderfuxarna inte betedde sig som vanliga fuxar, utan att de även kunde ge brunt och svart med fux. Konstigare än så var det inte...

Med tanke på Malvas präktiga vita underläpp tror jag snarare att stickehårigheten beror på sabinoanlaget. Om inte någon av hennes föräldrar råkar vara avblekbar skimmel? Vad har hon för stam?

Den historian har jag hört talas om. Malvas uppfödare har pratat om det. Är verkligen Herkules svart? Jag var på Grevagården då han godkändes och flertalet pratade om att han inte var det, utan mörkt brun. Jag vet inte säkert hur det ligger till, såg inte honom på nära håll.

Hennes vita underläpp går inte av för hackor.. Det går åt en halv tub med solskydd till henne på några dagar.. Malva är E Tajpan 11690 - Botjack 11424 - Roban 11194 - Tugard 11094. Det är dåligt med avblekbara skimmlar i henne, utan mest brunt. Tajpan har en lite skojjig färg, han ser nästan grå-svart ut på håll, men är visst mörkfux.. Har tyvärr inte någon bild på honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka