Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är själv ännu mera övertygad om att han är fux med gråmelerad man o svans.
Ska ut och fota honom i helgen, så får ni se dagens färg![]()
Det kostar under en femhundring att göra DNA-analys för att få veta om det är gult inblandat eller inte, kanske värt det så vet man säkert vad det är...Åhh, nejinte "två mot en" - jag som just bestämt mig att han ÄR en fux...
![]()
Åhh, nejinte "två mot en" - jag som just bestämt mig att han ÄR en fux...
![]()
....................
Så fråga på nu!
Som alla andra recessiva anlag kan svart ligga dolt i många generationer för att helt plötsligt ploppa upp. En granne till oss hade ett svart sto e O´Boy (ljusbrun) undan ett brunt sto, och jag tror att O´Boy även har en godkänd hingst efter sig som är svart. Det finns även en svart hingst som godkändes i år eller förra året. Kommer inte på vad han heter just nu, men det kan vara Herkules...
Vår gamla ardennerhingst (sabinofuxen) betäckte ett svartskimmelsto, och den avkomman var definitivt svart. Såg ut som en råtta i färgen som nyfödd. Med samma sto fick han också en svartskimmel, samt en som såg ut som en riktigt mörk apelkastad isabell med vit man och svans. Den blev reggad som fux, men så här i efterhand är jag ganska övertygad om att hingsten hade ett dolt silveranlag, och att avkomman i själva verket var silversvart. Hans mamma Abbenda var nämligen läderfux, dvs silverbrun. Hon hade också ett anlag för svart (a), som kan bevisas med denna lilla historia:
Ägaren Lennart Andersson visade nån gång i slutet av 70-talet en svart 3-åring på hingstpremiering undan henne och en fuxhingst. Eftersom det omöjligtvis kan bli svart efter två fuxar blev stackars Lennart först anklagad för stamfusk. Hingstnämnden kände på den tiden inte till att dessa hästar som liknade fuxar kunde vara silverbruna (eller silversvarta). Något som ardennergubbarna känt till i eviga tider. De visste dock ingenting om genetiken bakom. Farfar och hans gelikar fnös högljutt varenda gång jag förde silveranlaget på tal. De nöjde sig med att konstatera att läderfuxarna inte betedde sig som vanliga fuxar, utan att de även kunde ge brunt och svart med fux. Konstigare än så var det inte...
Med tanke på Malvas präktiga vita underläpp tror jag snarare att stickehårigheten beror på sabinoanlaget. Om inte någon av hennes föräldrar råkar vara avblekbar skimmel? Vad har hon för stam?
Är verkligen Herkules svart?