Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Sabinoanlaget finns på shire och alldeles säkert på fler raser, men jag kan inte påminna mig om att jag sett det på just ardenner - fast jag har ju inte heller sett Så vansinnigt många ardennrar. Men det finns en stor uppfödare här i kommunen. De har jättemånga...

Fölisen i fråga står i Älvsjöfors. Du bor möjligt vis inte i Hamneda eller där i kring?

KL
Är det sant att mamman eller pappan MÅSTE vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det?

Sabinoanlaget finns på shire och alldeles säkert på fler raser, men jag kan inte påminna mig om att jag sett det på just ardenner - fast jag har ju inte heller sett Så vansinnigt många ardennrar. Men det finns en stor uppfödare här i kommunen. De har jättemånga...

Jodå, sabino finns hos ardenner. Vi hade en hingst för många herrans år sen som var det. Fux (ljus man och svans), stickelhårig, jättebläs, vit underläpp och strumpor som var flikiga långt upp på bakbenen. Ska se om jag har nån bild inscannad på honom.

Apropå bilder - hur går det med bilderna på ditt föl ancan? I början av augusti skrev du att du hade varit ute och fotat honom, och skulle lägga upp dem här. Har jag missat dem totalt??

Tack för svar :) Vill inte ha skimmel och nu blir det ju tydligen ingen heller, jobbigt med gräsfläckar ;)

Gräsfläckar är en piss i havet...

neffisep01.jpg

(Nu VET jag iofs ännu inte om hon är skimmel, hoppas på svar nästa vecka).

Dubbelgul ja, skimmel väntar jag svar på. Men troligen (har melanom).

Med lite flax även konstantskimmel.

(Jag har beställt ett gulbrunt stoföl till nästa sommar och blir det dessutom konstantskimmel så klagar jag inte :angel: Gulbrun blir den och risken är tämligen stor för skimmel också, hingsten är skimmel...)

Just nu är hon dock inte vit, utan ganska mörkt gräddfärgad, syns inte så bra för all leran... Men är hon borstad kan man se det lilla vita som finns på bakbenen (eller om det bara var det vänstra).

Jodå, sabino finns hos ardenner. Vi hade en hingst för många herrans år sen som var det. Fux (ljus man och svans), stickelhårig, jättebläs, vit underläpp och strumpor som var flikiga långt upp på bakbenen. Ska se om jag har nån bild inscannad på honom.

Apropå bilder - hur går det med bilderna på ditt föl ancan? I början av augusti skrev du att du hade varit ute och fotat honom, och skulle lägga upp dem här. Har jag missat dem totalt??

Här är han!

ardenner.jpg

Håller med dig, Josssefine. Nu vill vi se bilder på ancans föl!

haha :P precis:P men men fin a hingsten i alla fall:P:P använnt han inom avel?

Han var A-premierad och har en hel del diplomston efter sig. Tyvärr ingen godkänd hingst, men han ligger som morfar till en + längre bak på några andra.

Någon som kan säga vad färgen är på detta föl? Troligen född fux, kan vara brun men han var inte svart på benen när han föddes mer gråaktig och pälsen närmaste beskrivning fux-brun! Om jag klarar lägga in bilderna

Boosterprofil28juli2007.jpg

Så här ser han ut nu. Svart huvud eller hur?

BoosteroStella21juli2007.jpg

Här har han fyllt på med skimmel över hela bakdelen och börjat fälla i huvudet

BoosterJuli2007.jpg

Så här såg han ut veckan innan färgskiftningen

På bilden längst ner ser han ju ut att vara fux, så han bör ju vara född fux... Han är ju sedan väldigt svart på huvudet och väldigt avskimlad på kroppen (ser väldigt svart ut på frambenen upp till knäna också) - konstantskimmel?? Kan han vara avblekbar konstantskimmel (dubbelanlag) om han nu är född fux och gått över i så svart?? Kan en avblekbar konstantskimmel gå över i svart också som en vanlig avblekbar skimmel? En skimmel född fux går ju också oftast över till mörkare skimmel innan den "bleknar"...

Ja, jag har varit inne på att han har bägge anlagen också. Men jag får inte ihop det riktigt ändå. Hans mamma är skimmel född svart, Morfar skimmel född ? Mormor fux. Hans pappa är Rödskimmel Farfar är Rödskimmelskäck och Farmor troligen brun.
De konstantskimlar jag vet om har alltid behållt färgen de föds med på huvud och ben tex född fux blir rödskimmel. Och på den vanliga skimmeln syns ju vita hår runt ögonen allra först. Men det här fölet har ju ändrat från fux till svart och han har inga vita strån alls runt ögonen. Det sägs ju att om de har bägge anlagen så föds de som skimmel och vitnar mycket snabbare än normalt. Och benämningen för en häst med bägge anlagen sätts som skimmel född svartskimmel, men jag får inte ihop det heller för han är född fux. Om han nu behåller det svarta huvudet och svart på benen när ID-kontrollanten kommer så ser de ju en svartskimmel och måste väl skriva det med tillägget född fux? ...eller....kan man ändra färgen senare om det då visar sig att han blir skimmel i huvudet också?:crazy:

Det är en genetisk omöjlighet att en svartskimmel är född fux.

(i övrigt så kan jag utveckla mitt svar mer senare i kväll, jag har inte tid nu... Men jag skulle gärna vilja se fler foton på den som nyfödd, om det är möjligt?)

Ja, enligt alla böcker vi tittat i så ska det ju inte kunna vara så, därför denna undran. För säkerhets skull så har vi skickat in ett prov för att se om han bär fuxfärgen, ska bli spännande att höra resultatet av det.
Men som skrevs här ovan så en vanlig skimmel som föds fux får ju en mörk (svart) bottenfärg som döljs av de vita stråna Kan det vara något sådant som sker i det här fallet? Just nu är han ju svart i huvudet och på benen, fortfarande fuxfärgade strån i det vita på kroppen. Om han nu har bägge anlagen för konstantskimmel och skimmel, någon som vet när en sådan börjar "skimla" i huvudet. Ska höra efter om foton som nyfödd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka