Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Japp en haflinger är "fux" med gräddvit man, hingsten är 50% brunt varmblod och 50% Paint(pappan till hingsten är renrasig paint.)

Tanken, va att få ett föl, ska sj ha fölet, och jag ville göra avkomman lättare, ville helt enkelt ha pappans gener(lättare) medan jag ville ha stoets psyke, har haft henne sedan hon bara va liten liten nämligen..

Jamen vad är det för FÄRG på skäcken? ;) EN häst är inte bara skäck, den har en grundfärg också... Den är fux, svart elelr brun med fläckar på....

haha aha du menar så:P:P nu hänger jag med.. han är i grunden vit med bruna fält(fläckar..)

KL

Kan Irco Mena ge gula hästar?
Har en ettåring som ser gulbrun ut, hon är väldigt gul i huvudet och uppe på rumpan o ryggen, smutsbrun åt en gråare ton på halsen (samma som många klippta bruna får på vintern). Har en hel del vita hår (över hela kroppen om man tittar med lupp) först trodde vi att hon skulle bli skimmel, men nu så tvekar vi faktiskt om hon kommer att bli skimmel. Detta pga att både mamman och syrran har lite vita stickelhår. Mamman är en solklar fux så där gömmer sig det inga konstiga färger vad jag vet.

MIg veterligt så kan Iroc mena inte ge gulingar. Så din är nog brun med stickelhår eller möjligen på väg att bli skimmel trots allt.

Hej! Har ett ridponnysto som är mycket mörkt brun, vita hår i pannan och tre vita fötter (bild: http://Payday.bilddagboken.se/index...kPTgzMjUxNTM5JnQ9MTE4Njk1NjAwMSZjdXJyaW1nPTE= ). Hon är efter Power Boy och undan ett fuxsto. Vi betäckte vårt sto med Magic Dancer, som ju är svart.
Vi blev förvånade når fölet var mycket ljus fux när han föddes, och ännu mer förvånad när han efter någon vecka började skifta färg. Den ljusa, ljusa fuxfärgen blev mörkt chockladfärgad? Ytterligare några månader senare har han börjat ljusna igen och har nu den här färgen: http://Payday.bilddagboken.se/index...kPTgxODcyODMyJnQ9MTE4NjI2NDgwMSZjdXJyaW1nPTA= .
Jaha? :crazy: Så mörka föräldrar och ett fuxföl? Och vilken färg kommer han ha som stor? Ljus eller mörk fux?

Hej! Har ett ridponnysto som är mycket mörkt brun, vita hår i pannan och tre vita fötter (bild: http://Payday.bilddagboken.se/index...kPTgzMjUxNTM5JnQ9MTE4Njk1NjAwMSZjdXJyaW1nPTE= ). Hon är efter Power Boy och undan ett fuxsto. Vi betäckte vårt sto med Magic Dancer, som ju är svart.
Vi blev förvånade når fölet var mycket ljus fux när han föddes, och ännu mer förvånad när han efter någon vecka började skifta färg. Den ljusa, ljusa fuxfärgen blev mörkt chockladfärgad? Ytterligare några månader senare har han börjat ljusna igen och har nu den här färgen: http://Payday.bilddagboken.se/index...kPTgxODcyODMyJnQ9MTE4NjI2NDgwMSZjdXJyaW1nPTA= .
Jaha? :crazy: Så mörka föräldrar och ett fuxföl? Och vilken färg kommer han ha som stor? Ljus eller mörk fux?
...Och när jag ändå är igång, vad anser ni att han har för tecken? Skjuten stjärn eller bläs? http://Payday.bilddagboken.se/index...kPTk2NjM1NDYzJnQ9MTE4NjI2NDgwMSZjdXJyaW1nPTI=

Tack på förhand! :banana:

Vilken nyans det blir får du nog se, det är svårt att sia om.
Tecknet är en bläs.

Jag har också en liten kluring. Har varit & köpt mej ett litet föl,
långa diskussioner hölls om vad det blir för färg.
Mamma ljus brun, pappa mörk fux- fölisen föddes krit vit!!!!!????
Har tittat på mule & runt ögon har där färgat ut till svart(eller sv/br)
blir detta föl svart tror ni? Ägaren trodde någon slags svart skimmel.
Det ska bli väldigt spännande iaf & se vad detta blir.

Det är frågan om en ardenner (om det kan va till hjälp)

Tyvärr inte, har ej fått hem han än. Får hämta han i slutet på okt.

Jag har också en liten kluring. Har varit & köpt mej ett litet föl,
långa diskussioner hölls om vad det blir för färg.
Mamma ljus brun, pappa mörk fux- fölisen föddes krit vit!!!!!????
Har tittat på mule & runt ögon har där färgat ut till svart(eller sv/br)
blir detta föl svart tror ni? Ägaren trodde någon slags svart skimmel.
Det ska bli väldigt spännande iaf & se vad detta blir.
OM härstamningen är korrekt så är det genetiskt omöjligt att det blir en skimmel.
Svarta föl kan födas ganska ljusa, jag har sett ett "beige" föl som blivit svart (för övrigt den som vann Elitloppet för shettisar i år...) så det är ingen omöjlighet att det blir en svart. Men, jag skulle också vilja se bilder för att kunna ge klart besked.

Finns gulanlaget hos ardennern?

Nej inga "gula" ardennrar, bara väldigt ljus bruna(som ju kan se lite gul ut). Jag har försökt att få ägaren att skicka kort men... en gamal ardenner "gubbe" kunde inte fixa detta.....ha ha....

Jo visst kan jag fota. Tyvärr är jag lite "lat" & vill inte åka 50 mil för detta.

OM härstamningen är korrekt så är det genetiskt omöjligt att det blir en skimmel.
Svarta föl kan födas ganska ljusa, jag har sett ett "beige" föl som blivit svart (för övrigt den som vann Elitloppet för shettisar i år...) så det är ingen omöjlighet att det blir en svart. Men, jag skulle också vilja se bilder för att kunna ge klart besked.

Finns gulanlaget hos ardennern?

Kritvita föl behöver inte vara skimlar, de kan ju vara maximala sabino t.ex.! Har boken hemma (Horse colour explained av Jeanette Gower, väldigt bra!) där det står en massa om såna. Alltså vita föl av färgade föräldrar.

Fast har vi sabinoanlaget i rasen då?
Och framförallt, har föräldrarna mycket tecken?

De ardennrar jag har här i trakten har som mest en strimbläs eller en stjärn... Och det blir det nog inga maximala sabino av.

Det var ju ägaren/säljaren som trodde det skulle bli en skimmel och DET är ju genetiskt omöjligt.

Sen är frågan, till kubina - var i landet finns fölungen? Kanske finns det någon frivillig bukefalist som vill åka dit och knäppa några bilder?

Vilken färg kan det tänkas bli av den här kombinationen?

Hingsten = skimmel (född brun)
Stoet = Brunskäck
Hingstens far = skimmel
Hingstens farfar = Brun
Hingstens mor = Skimmel
Stoets mor = Borkskäck
Stoets far & farfar = brun

Fast har vi sabinoanlaget i rasen då?
Och framförallt, har föräldrarna mycket tecken?

De ardennrar jag har här i trakten har som mest en strimbläs eller en stjärn... Och det blir det nog inga maximala sabino av.

Det var ju ägaren/säljaren som trodde det skulle bli en skimmel och DET är ju genetiskt omöjligt.

Sen är frågan, till kubina - var i landet finns fölungen? Kanske finns det någon frivillig bukefalist som vill åka dit och knäppa några bilder?

Ja, skimmel är det ju inte. Men alla vita är ju inte skimlar ;)

De som finns som exempel i boken på helvita har grövre föräldrar (typ ardenner) och inte speciellt mycket vita tecken på föräldrarna. Men jag måste komma ihåg att kika ikväll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka