Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

skimmelföräldern har bara ett skimmelanlag att nedärva = det är 50% chans att fölet blir skimmel.
skimmeln som finns flera led bakom stoet spelar ingen roll, för om stoet själv inte är skimmel så har hon heller inga skimmelanlag att nedärva.

Viktigt att minnas är att skimmelfärgen är som ett mönster som läggs uppepå grundfägern.

Vad gäller grundfärgen = födelsefärgen om det blir en skimmel, så beror det ju på om hingsten ifråga har fuxanlag eller inte. Eftersom han är skimmel så kan vi utgå ifrån att mamman är det också, men det som är intressant i fråga är vad mamman hade för födelsefärg och vad hennes skimmelförfäder haft för födelsefärger. Hingstens avkommor kan också ge facit...
Om hingsten har lämnat en enda fuxavkomma (inkl skimmel född fux) så vet vi att hingsten HAR ett fuxanlag och i så fall har du 50% chans/risk att få en avkomma med fux som grundfärg.
Om hingsten helt saknar fuxanlag så kan avkomman inte bli fux alls.

begripligt? fråga annars!

skimmelföräldern har bara ett skimmelanlag att nedärva = det är 50% chans att fölet blir skimmel.
skimmeln som finns flera led bakom stoet spelar ingen roll, för om stoet själv inte är skimmel så har hon heller inga skimmelanlag att nedärva.

Viktigt att minnas är att skimmelfärgen är som ett mönster som läggs uppepå grundfägern.

Vad gäller grundfärgen = födelsefärgen om det blir en skimmel, så beror det ju på om hingsten ifråga har fuxanlag eller inte. Eftersom han är skimmel så kan vi utgå ifrån att mamman är det också, men det som är intressant i fråga är vad mamman hade för födelsefärg och vad hennes skimmelförfäder haft för födelsefärger. Hingstens avkommor kan också ge facit...
Om hingsten har lämnat en enda fuxavkomma (inkl skimmel född fux) så vet vi att hingsten HAR ett fuxanlag och i så fall har du 50% chans/risk att få en avkomma med fux som grundfärg.
Om hingsten helt saknar fuxanlag så kan avkomman inte bli fux alls.

begripligt? fråga annars!

hingsten har fux längre bak i sin stam, så då bode chansen vara 50% på både skimmel och fux? finns det möjlighet till ett brunt föl?

Att hingsten har fux längre bak i stammen behöver inte betyda säkert att dessa anlag har hängt med...

Om hingsten är född brun så kan ditt föl bli brun
Är han född fux så har du 100% chans på fux som födelsefärg och sen 50% på skimmel.

Det är alltså inte så enkelt att veta procentsatser när man inte vet vilka färganlag som gömmer sig under skimmelfärgen

om man ska ta ett annat exempel nu, om du fick välja hingst till mitt sto, vilken skulle du ta om du ville ha en skimmel? jag tänker inte färgavla men det hade ju varit roligt med en skimmel :D

om man ska ta ett annat exempel nu, om du fick välja hingst till mitt sto, vilken skulle du ta om du ville ha en skimmel? jag tänker inte färgavla men det hade ju varit roligt med en skimmel :D
De allra flesta skimlar har bara ett anlag för skimmelfärgen, så det är 50% chans ovasett vem du väljer - i princip.
I övrigt, frågor om hingstval tar vi i en annan tråd... SÅ renodlar vi färgfrågorna i denna.

Vad blir det för färg på avkomman om..

e.Cairo (mörkbrun)
ee.Cortez (mörkbrun)
eu.?

u.Wilma (skimmel)
ue.D-Day (skimmel)
uu.Siluette (mörkbrun)

Mest troligt är väl skimmel eller mörkbrun :p

50% skimmel är det iaf
Sen kan det bli brun, mörkbrun fux och svart, men mest troligt är nog mörkbrun som sagt.

Fölets mamman är skimmel. Fölets morfar var skimmel och mormor var mörkbrun. Pappan till fölet är mörkbrun och dess mamma och pappa är mörkbruna. Vad får då fölet troligtvis för färg?

Vad blir det för färg på avkomman om..

e.Cairo (mörkbrun)
ee.Cortez (mörkbrun)
eu.?

u.Wilma (skimmel)
ue.D-Day (skimmel)
uu.Siluette (mörkbrun)
Två frågor från samma människa om samma hästar, i samma tråd.
Ledsen hörrö, men frågan besvaras bara EN gång... ;)

*kl*

Jag undrar hur musblack fungerar? På fjordingar alltså. Vad jag förstått måste det vara två musanlag för att det ska synas?
Vad händer om man korsar en musblack med en svart häst? Eller sn musblack och en skimmel? Blir avkommorna blacka, och vilken sorts black?
Rödblack kan man ju säga motsvarar fux, men vad är musblacks motsvarighet? Svart?
Hopppas någon kunnig kan svara på detta! :)
//Camilla

Musblackens motsvarighet är svart.
Korsning Musblack och Svart ger förmodligen svart eller musblack, men kan även ge fux eller rödblack. Såvida musblacken inte har 2 st balckanlag (som jag antar att t.ex alla fjordingar har?), då kan det bara bli musblack eller rödblack. Och om någon av föräldrarna har 2 st svarta anlag kan det inte bli fux eller rödblack.
Vid korsning med skimmel spelar skimmelns födelsefärg roll, men det är alltid antingen 50% eller 100% chans till skimmel, beronde på om skimmelföräldern har ett eller två anlag. Samma för den blacka föräldern!

Det behöver inte vara två black-anlag för att det ska synas, ett blackanlag syns alltid, men som sagts innan så bör alla fjordingar ha det och földaktligen nedärver föräldern alltid en black-gen till sin avkomma.

jag blir helt matt av alla olika färgkombinationer som det pratas om här...

Har varit ute och fotat mitt FD champagnefärgade föl idag,,, ska försöka lägga in nya bilder lite senare, så ska ni få se vilken färg han börjar få nu...:rofl:

När kommer bilderna??

Idag skickad jag blod på min pålla *hoppar upp å ned*.

Och så har jag snart "en halv" ny Fendth-avkomma.

Så spännande.

Japp.

Och nej det tror jag inte, ska kollas idag ngn gång efter ett *väntar på veterinären*.

Åringen är till företaget och jag som VD har då "rätt" till halva :)

Det vore gräsligt kul om jag kunde ha den hemma för då kan jag åka på RPAFS unghästutställning!

Japp.

Och nej det tror jag inte, ska kollas idag ngn gång efter ett *väntar på veterinären*.

Åringen är till företaget och jag som VD har då "rätt" till halva :)

Det vore gräsligt kul om jag kunde ha den hemma för då kan jag åka på RPAFS unghästutställning!

Fendh - Rolls Royce? Ett helsyskon till Shannado, Aphelia och de andra alltså?

Jajjemensan!

Vi har ju en sådan hemma, eller ja det är inte ett helsyskon, annan hingst. Sista avkomman man kan se i Blå Basen,

Har ju haft Shanna också :)

ta ert Connemarasnack i connemaratråden i stället, HÄR är färgtråden och jag tycker vi kan låta den vara en sådan också!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka