Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det skär i mitt hjärta när du skriver bork.. Gulbrun är den rätta benämningen. Vet du vad för färg mamman hade på den avkomman? Var hon svart så vet vi att han bär agoutianlaget.

Som sagt så är pappa en fux i grunden med en gulgen så att han får fuxavkommor är inte konstigt.

Jag tror att han får en ljus fuxfärg med flax. Detta är kort på min 4 åring och min 2 åring e. Goldigger. Mamman till dessa är brun. Jag vet att E. Elbert var väldigt ljus som liten. RDG och W.G lämnar sådana ljusa fuxar med flaxanlag ibland.
4.åringen
PICT0066_edited.jpg
[/IMG]
2.åringen med punkfrilla
PICT0102.jpg
[/IMG]
10 månader och lite regnvåt
http://i55.photobucket.com/albums/g121/pezon99/Gozzan/IMAG0013.jpg
Jag tror att din kan bli något liknande.

Senast ändrad av en moderator:

En skimmel föds alltid färgad, den föds inte vit. Den färgen den har när den föds är dens grundfärg och den färg den nedärver. Skimmelfärgen ligger som ett täcke över. Så en skimmel är aldrig vit genetiskt, den är t.ex skimmel född fux, född brun, född svart osv.

Jaha, ni menar så, då är jag med! :)

Så det är 50% chans för skimmel, 50% chans, vad då?

Ickeskimmel.
Ameo har ju redan svarat på vilka färger det kan bli om den inte blir skimmel.

Alltså är möjliga färger:

Fux
Brun
Svart
Skimmel född fux
Skimmel född brun
Skimmel född svart

*KL*

Någon vänlig själ som kan tala om vilken färg det (troligast) blir på mitt kommande föl??? Fux eller brun???

e: brun (mörkbrun beroende på var man kollar...)
ee: brun
eu: mörkbrun
eee: brun
eeu: fux
eue: brun
euu: brun

u: fux
ue: fux
uu: brun
uee: brun
ueu: brun
uue: brun
uuu: fux

Jaha, lite trög... :D

Men finns det "mer eller mindre" chans för någon av de andra färgerna?

:bow:

jag blir helt matt av alla olika färgkombinationer som det pratas om här...

Har varit ute och fotat mitt FD champagnefärgade föl idag,,, ska försöka lägga in nya bilder lite senare, så ska ni få se vilken färg han börjar få nu...:rofl:

*kl*

Med risk för att göra bort mig, men visst är väl detta en gulbrun häst?

13057892.jpg

Har betäckt mitt skimmel sto med en skimmel.

Om jag förstått rätt så behöver inte fölet bli skimmel men det är ganska stor % att det blir det?!

Det jag egentligen undrar över är hur stor risk det är att det blir en albino? En bekant blev avråd att betäcka skimmel med skimmel för att risken var så stor. Stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Albino finns inte på häst. Sen beror det på vad hästarna har för färg under det vita. Är båda isabeller, gulbruna eller gulsvarta så kan det bli en s.k. BEC, en blåögd. Är bara en eller ingen isabell, gulbrun eller gulsvart kan det inte bli en blåögd häst alls. Skimmelanlaget har inte med det att göra öht, däremot döljer det ju hästens "riktiga" färg.

Albino kan det inte alls bli, äkta albinism finns inte beskrivet hos hästar... :idea:
Albino är dessutom inget färganlag...

Det man förr trodde var "albino" har visat sig inte alls vara det. Det är helt enkelt blekanlag (gulanlag) i dubbel uppsättning. Alltså ett av de få färganlag där det gör skillnad på hur hästen ser ut beroende på om den har anlaget i enkel eller dubbel uppsättning.

Gulanlaget är, liksom skimmelanlaget ett "mönster" som läggs uppe på grundfärgen. Den avblekbara skimmelfärgen bleker bort alla andra färger, så att man inte kan se vad det varit för färg från början.
Bland Connemaror är det inte helt ovanligt med skimlar som har ett gulanlag som inte syns, så inom DEN rasen kan det vara värt att hålla koll på stammarna, man vet ju ganska väl vilka hingstar som har bägge anlagen. (man vet säkert att en häst har ett gulanlag ifall den lämnat en "gul" avkomma med ickegul partner)
Sen beror det ju på om man VILL ha en dubbelgul/BEC eller inte...

Var vet. på station som varnade henne så hon bytte hingst.
Sa att det berodde på hur många % skimmlar det fanns i leden bakom.
Men där ser man...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka