Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Man behöver veta vad för födelsefärg stoet har också.

Hon är ju inte född som flugskimmel.

Har ingen som helst aning vad stoet hade för färg när hon föddes.
jag trodde någon lite mer van kunde se på fölet vad han kan tänkas bli för färg:D

Spelar igentligen ingen roll vad han slutar i för färg,bara han får vara frisk och leva länge:love:

Mvh Arabizar

kl

ni som är bra på färger, hur stor chans är det att få en gul avkomma om stoet är gult och hingsten skimmel? stoet har fått gula och bruna föl innan

Vad tror ni att det blir för färg på:

U: brun med kopparanlag UE: Brun (Irco marco)
E: Aerline H (Skimmel)

U: samma sto som ovan
E: Tinkas Boy (Fux)

Det behövs mer information om stammen för att ge klart besked på den frågan.
Men utan att veta vad stoet kan ha för andra färganlag så kan det i bägge fallen bli fux, brun eller svart som grundfärg och Aerline-avkomman har sen 50% chans att bli skimmel.

kl

ni som är bra på färger, hur stor chans är det att få en gul avkomma om stoet är gult och hingsten skimmel? stoet har fått gula och bruna föl innan
Det är 50% chans att avkomman ärver stoets gulanlag.
Det är också 50% chans att avkomman ärver hingstens skimmelanlag - förutsatt att han bara har ett sådant anlag.

OM avkomman ärver bägge dessa anlagen så föds den som "gul" men blir sedan skimmel så att cen vackra gula färgen inte syns.

(sen - överkurs - finns ju skimmelhingstar som ÄR just födda gula, där detta ju inte syns när de skimlat av och då ökar chansen betydigt för att avkomman ska få gulanlaget. Det är då fortfarande 50% chans att få en gul avkomma då, sen är det dessutom 25% chans att få en "dubbelgul", kalla den BEC, gulvit/pärlvit/sotvit eller vad DU önskar - bara inte albino, som är den tidigare felaktiga benämningen på dem, numera vet man att de inte är albino!)

HJÄÄÄLP... vad har ni för funderingar över vilken slutlig färg vårt new forestföl på två månader kommer att få...

Mamma Ronja, som Id kontrollanter kallat,svartgul,svartbrun,svartfux och sotfux.
molnarp

Pappa Galant som har en vacker mörk fux färg:
molnarp

Nicke själv är ljust champagnefärgad över nästan hela kroppen
molnarp

Har klart grå man i botten numera.
Och öronen är i princip svart/grå.
molnarp

Och längs hela ryggraden är han vit,även ljus in i "skinnet"...
molnarp

NÅGON SOM ÄR KUNNIG och vågar på sig en chansning:)

En fundering: Har precis köpt ett Westfalen-sto på 5 år med stammen Samuco B - Pandur - Samber (mkt skäck! ). Bägge hennes föräldrar är brunskäckar, men själv blev hon bara brun, eftersom hon hade "oturen" (för mig TUREN, vill inte ha en skäck ;) ) att bli den andra halvan av 50% chans att bli skäck. Nu är min fråga, finns det någon som helst möjlighet att fölet blir skäck, om jag tex betäcker med en vanlig brun eller skimmel(typ Careful el Caressini, som är mina hingstval :love: ) eftersom bägge hennes föräldrar är skäckar? Följdfråga: Om hon skulle blivit skäck, skulle hon då varit homozygot?

HJÄÄÄLP... vad har ni för funderingar över vilken slutlig färg vårt new forestföl på två månader kommer att få...

Mamma Ronja, som Id kontrollanter kallat,svartgul,svartbrun,svartfux och sotfux.
molnarp

Pappa Galant som har en vacker mörk fux färg:
molnarp

Nicke själv är ljust champagnefärgad över nästan hela kroppen
molnarp

Har klart grå man i botten numera.
Och öronen är i princip svart/grå.
molnarp

Och längs hela ryggraden är han vit,även ljus in i "skinnet"...
molnarp

NÅGON SOM ÄR KUNNIG och vågar på sig en chansning:)
Den där skulle jag vänta med att färgbestämma tills den fällt av mer.
Den ser ju helt klart ut som en isabell, men det förutsätter ju att stoet ÄR gulsvart. Då är ju följdfrågan, är någon av stoets föräldrar gul så att det öht är möjligt?
En fundering: Har precis köpt ett Westfalen-sto på 5 år med stammen Samuco B - Pandur - Samber (mkt skäck! ). Bägge hennes föräldrar är brunskäckar, men själv blev hon bara brun, eftersom hon hade "oturen" (för mig TUREN, vill inte ha en skäck ;) ) att bli den andra halvan av 50% chans att bli skäck. Nu är min fråga, finns det någon som helst möjlighet att fölet blir skäck, om jag tex betäcker med en vanlig brun eller skimmel(typ Careful el Caressini, som är mina hingstval :love: ) eftersom bägge hennes föräldrar är skäckar? Följdfråga: Om hon skulle blivit skäck, skulle hon då varit homozygot?
Nej, din häst har inte fått ärva något av sina färldrars skäckanlag och kan således inte lämna en skäckavkomma tillsammans med enfärgad hingst.

När man parar två heterozygota skäckar (skäckanlaget i enkel uppsättning) så är det 25% chans för ickeskäck (som i ditt fall), 50% chans för heterozygot skäck och 25% chans för homozygot skäck.
jag hoppas det var svar på din sista fråga....

Den där skulle jag vänta med att färgbestämma tills den fällt av mer.
Den ser ju helt klart ut som en isabell, men det förutsätter ju att stoet ÄR gulsvart. Då är ju följdfrågan, är någon av stoets föräldrar gul så att det öht är möjligt?

Hon är registrerad som mörkbrun, vid passbyte, och ny ID koll så färgsattes hon som gulsvart. Hon var då i fällningsperiod och var "gul-orange" över kroppen, mest i ansikte och bål och ljumske. Sådan ser hon ut varje vår några veckor, för att sedan se mera svart ut. Hon har dock ofta en röd/gul ton i stråna under starkt ljus.

Enligt hennes stam så kan hon inte vara gulsvart, om det inte förekommer några felaktigheter i den angivna stammen vill säga;)
Först i femteled finns det en hingst med gulanlag.

Fadern är helt klart mörk fux, där finns inga tvivel.

Ok, vad är det då för färg på hästarna fram till den gula i femte led?

Jag skulle också säga isabell/palomino. Och stoet har samma nyans som min gulsvarta morgan. Det lättaste är förstås att göra ett dna test på mammas färger, så vet du ju. ;)

Ska tillägga att mååånga hästar registrerats med fel färg genom åren... Speciellt om de är gulsvarta, då ser de ju svarta ut.

Vad kan mitt föl få för färg om mamman (e.skimmel u.brun) till fölet är skimmel och pappan (e.brun u.okänd färg) till fölet är mörkbrun?

Jag kan inte med de där programmen! :d

Ska tillägga att mååånga hästar registrerats med fel färg genom åren... Speciellt om de är gulsvarta, då ser de ju svarta ut.

Wilma var skrivern som stickelhårig men blev skimmel, så jag fick fixa ett nytt pass och krångla för det. :smirk:

Vad kan mitt föl få för färg om mamman (e.skimmel u.brun) till fölet är skimmel och pappan (e.brun u.okänd färg) till fölet är mörkbrun?

Vilken färg var mamma innan hon skimmlade av? Det är rätt relevant.

:smirk:

Jag är väl medveten om detta:smirk:
Men jag undrar ändå i hennes fall. jag ska försöka kolla upp dety, men det låter väl otroligt långsökt att 5 generationer ska vara "felfärgade"...
Nä jag tror mera på att stoet har en mkt mörk fuxfärg, coh en sak tycker iallfall jag-att just fuxfärgen är mkt svår att bestämma, för det finns så otroligt många kulörer i den...

Hon är registrerad som mörkbrun, vid passbyte, och ny ID koll så färgsattes hon som gulsvart. Hon var då i fällningsperiod och var "gul-orange" över kroppen, mest i ansikte och bål och ljumske. Sådan ser hon ut varje vår några veckor, för att sedan se mera svart ut. Hon har dock ofta en röd/gul ton i stråna under starkt ljus.

Enligt hennes stam så kan hon inte vara gulsvart, om det inte förekommer några felaktigheter i den angivna stammen vill säga;)
Först i femteled finns det en hingst med gulanlag.

Fadern är helt klart mörk fux, där finns inga tvivel.
Det kanske vore läge att göra ett DNAtest för att få fram korrekt färgbestämning på det stoet... :idea:

Det finns MASSOR med svar på frågan om brun+skimmel i denna tråd redan, läs gärna en gång till! Det är samma chans på utfall med ditt sto som med alla andra som har samma färgkombination! Har bestämt för mig att jag svarade på det senast häromdagen!

Gå in och kolla min hemsida, www.escaniamorgans.horsemobil.com/kitty.htm

Min Kitty är gulsvart, pappa är gulbrun... Inte vad man hade gissat va?!
Antar att hon är DNA-typad, eftersom du är så bombis på att det är så? Eller?

Det kanske vore läge att göra ett DNAtest för att få fram korrekt färgbestämning på det stoet.

Jo, jag väntar väl till slutat av detta året för att se vad den lille har för färg då:angel:
Är han fortfarande lika svårbedömd så lutar det väl åt ett DNA test kanske...

Japp, EEaaCrcr, så jag är bombis ;)
Pappa är EEAaCrcr. Mamma är klart gulbrun, men har gett fux med annan hingst, så hon är EeAaCrcr.

:smirk:

Jag är väl medveten om detta:smirk:
Men jag undrar ändå i hennes fall. jag ska försöka kolla upp dety, men det låter väl otroligt långsökt att 5 generationer ska vara "felfärgade"...
Nä jag tror mera på att stoet har en mkt mörk fuxfärg, coh en sak tycker iallfall jag-att just fuxfärgen är mkt svår att bestämma, för det finns så otroligt många kulörer i den...

Ja, om hon är fux är ju gåtan redan löst! Fux + fux = alltid fux = fölets färg! Jag tror dock inte riktigt på det. Benen ser svarta ut på bilden med ryttaren. Fuxar har aldrig svarta ben. Även om de är riktigt mörka avslöjar de sig alltid nere vid fötterna. Jämför benen på fölets pappa...

Gulsvarta kan däremot se ut så där på sommaren, men jag tycker nog också att det låter lite långsökt med fem generationer felregistrerade. Fast omöjligt är det naturligtvis inte, speciellt om det rör sig om mörka nyanser. Finns det andra hästar från den linjen som lämnat "fel" färg på avkomman? Vilken färg har hennes föräldrar? Har hon fler avkommor? Isåntfall vilka färger blev det på dem, och vilken färg hade hingstarna?

Hade fölet brunrosa eyeliner som nyfödd? Om inte tror jag faktiskt att han kan vara brun? Det som får mig att tänka så är att du skriver att botten på manen är grå. Jag skulle ID-kontrollera ett ardennerföl för några år sen, som såg ut ungefär som din. Mamman var ljusbrun och pappan flaxfux, och enligt uppfödaren hade fölet fått pappans färg. På långt håll såg han också ut som en fux, men när man kom närmare såg man att den vita manen och svansen hade en ljusgrå lite silvrig ton. Vilket bruna föl ibland har, speciellt de som ska bli lite ljusare bruna. Även de mycket ljusa (vita) benen hade samma silvriga ton. Han blev felreggad som fux (inte av mig dock eftersom uppfödaren vägrade låta mig skriva brun), och han fick sedermera samma färg som mamman. Jag tog lite bilder på det fölet, och jag ska leta efter dem när jag kommer hem ikväll och lägga upp dem så du kan jämföra….

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka