Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

*KL*
Sitter här och började fundera på färger och börjar bli snurrig så ni kunniga please help :D

Min hingst är född svartbrun (skimmel nu men det är ovidkommande)

Han fick i fjor ett kolsvart (blir skimmel även den men som sagt födelsefärg är svart) föl med mörkbrunt sto.

Han fick även ett svartbrunt föl med mörkbrunt sto

Vad kan man egentligen läsa ut av detta. Ett svart föl har det alltid två anlag för svart eller kan det även ha ett fux anlag dolt ? Alltså kan man med facit att fölet blev svart säga att båda föräldrarna lämnat ifrån sig ett svart anlag ?

Om så är fallet då borde man kunna dra slutsatsen redan här att hingsten har ett svart och ett brunt anlag (iom han lämnat svart men själv är svartbrun eller ?) Detta skulle ju då även gälla för det mörkbruna stoet som lämnade den svarta fölisen.

Det jag funderar på är alltså att kan man säkert säga att ingen av dessa två individer har något fuxanlag baserat på ovanståede eller ?

Sitter här och började fundera på färger och börjar bli snurrig så ni kunniga please help :D

Ok Gylle, ska försöka förklara det så pedagogiskt som möjligt... ;)

Det finns ett grundanlag vad gäller färger, (kallas Extension) - svart = E och rött = e. En häst får ett anlag från varje förälder.

En svart häst har alltid E?, dvs. är antingen EE (kan ej få fuxavkomma) eller Ee (bär på ett rött anlag). Svart är dominant och rött är recessivt. En fux har alltså ee.

Nästa anlag heter Agouti och det anlaget begränsar det svarta i pälsen till endast ben, man och svans. På en fux syns inte agoutigenen därför att en fux inte bär på något svart anlag. En svart häst är alltid aa, därför att den har ingen begränsning av den svarta färgen utan är ju helsvart. En brun häst är alltså E? A?

Huruvida en häst är brun, mörkbrun eller svartbrun har ingen betydelse i genetiken, utan det är samma anlag den bär på. Därmed är ordet svartbrun lite missvisande, en brun häst har ju alltid ett svart anlag, oavsett vilken nyans av brun det är.

Har man bara de här två grundanlagen klart för sig så kan man lätt lägga till de andra anlagen, såsom creme, skimmel, black, pinto osv.

Min hingst är född svartbrun (skimmel nu men det är ovidkommande)

Han fick i fjor ett kolsvart (blir skimmel även den men som sagt födelsefärg är svart) föl med mörkbrunt sto.

Han fick även ett svartbrunt föl med mörkbrunt sto

Vad kan man egentligen läsa ut av detta. Ett svart föl har det alltid två anlag för svart eller kan det även ha ett fux anlag dolt ? Alltså kan man med facit att fölet blev svart säga att båda föräldrarna lämnat ifrån sig ett svart anlag ?

En svart häst har alltid ett anlag för svart och aldrig något analg för brunt. Föräldrarna lämnade alltså vidare minst ett E och inget A. Genkoden blir alltså E?aa för en svart häst.

Om så är fallet då borde man kunna dra slutsatsen redan här att hingsten har ett svart och ett brunt anlag (iom han lämnat svart men själv är svartbrun eller ?) Detta skulle ju då även gälla för det mörkbruna stoet som lämnade den svarta fölisen.

Pappa är alltså E? Aa, liksom mamma, eftersom de inte lämnat vidare något agoutianlag. Hade däremot både mamma och pappa varit AA hade det definitivt förts vidare.

Det jag funderar på är alltså att kan man säkert säga att ingen av dessa två individer har något fuxanlag baserat på ovanståede eller?

Det kan du inte säkert säga, eftersom svart är dominant. Det du däremot kan veta är att såvida ingen av dem är EE så är det 25% möjlighet för en fux.

Hoppas att du hängde med lite och fråga gärna om det är ngt som är oklart!

Hej!
Mitt sto e skimmel nu. Hon föddes gul.
Mamman var också skimmel, men föddes brun.
Pappan e brun.

Jag hade tänkt å betäckt med Aerline H. Alltså skimmel. Men har hört att han ofta lämnar bruna avkommor också.

Stoet har fått 2 föl förut, en skimmel, föddes svart och en fux.
Vad kan det tänkas bli för färg på fölet?
Skimmel lr brun?
Eftersom båda föräldarna till fölet är skimlar så är det 75% chans att fölet blir skimmel.
Vad gäller grundfärgen, dvs den färg fölet har när det föds, så skulle jag tro att det kan bli vilken som helst av brunt, svart eller fux - behöver MER info om föräldrarnas (stoets) färger för att ge bättre besked.

Jo hänger med hyfsat, och har jag fattat rätt att den svarta fölisen alltså inte behöver ha fått svart anlag från båda föräldrarna utan kan alltså ha fått svart från en och fux från en ?
Så egentligen säger det inget alls om ifall hästarna har fuxanlag eller inte med andra ord.
Jag som tyckte jag klurat fram det så bra iom att jag fick för mig att svart häst alltid fått det från båda föräldrarna och iom det fanns det ju inte utrymme för något fuxanlag men där sprack det.

Undrar som vad ni färgexperter säger om denna fölunge,vad tror ni det blir för färg?
12312433.jpg

12343869.jpg

u,flugskimmel (ue.svart) e.fux.

Tacksam för svar:)

Mvh Arabizar

Fast just Svartbrun är väl lite krångligt? (Svar även till gylle)

En svartbrun häst har INTE Augutianlaget (A) så mycket är de flesta forskare överns om.

Men det finns olika teorier, genetiken är inte riktigt klarlagd.

Teori 1: Anlaget för svartbrun ligger på samma locus (ställe) som A, tror man betecknar genen at (?). Alla hästar som inte har A (eller at) har istället a.
Det Augutigenen A gör är ungefär "begränsar den svarta färgen från E till man, svans ben, öronbräm" = brun häst
Genen för svartbrun at skulle man kunna säga har samma funktion som A, men är svagare. Alltså sprider den svarta färgen ut sig över nästan hela hästen, men inte i ljumskar, runt nos mm där de svartbruna hästarna är bruna.
A är dominant över at som i sin tur är dominant över a

En brun (mörkbrun, ljusbrun, rödbrun, spelar ingen roll) häst har alltså kan alltså ha både A,A, A,at och A,a utan att det syns nån skillnad på hästen. Två vanliga bruna häst kan alltså få en svartbrun avkomma om ingen har A,A men en har A,at

En svartbrun häst har antingen at,a eller at,at.
En häst som har at,at kan liksom en häst som har A,A aldrig lämna en helsvart avkomma.

En svart häst kan bara ha a,a.

Är denna teori korrekt och alla färger som gylle uppger stämmer skulle jag dra slutsatsen av att hennes hingst har uppsättningen

at,a E,?

Mamman(mörkbrun) till föl 1(kolsvart) skulle ha A,a E,? och fölet a,a E,?

Mamman(mörkbrun) till föl 2(svartbrun) skulle ha A,a E,? och fölet at,a E,?

Det finns även en teori om att svartbrun skulle ha samband med fux och brun med ljus buk, alltså fuxar och bruna som är nästan vita på magen och i ljumskarna, på samma ställen som de svartbruna är bruna.
Denna gen ska ligga på ett eget locus och betäcknas Pa
Svartbrun skulle då bli av att en vanliga svart (a,a E,?) även har Pa-genen.

En brun skulle då ha genuppsättningen A,? E,? pa,pa
En brun med ljus buk A,? E,? Pa,?

En svart skulle ha a,a E,? pa,pa
En svartbrun a,a E,? Pa,?

Om denna teori är riktig skulle gylles hingst ha:

a,a E,? Pa,pa

Mamman(mörkbrun) till föl 1(kolsvart) skulle ha A,a E,? pa,pa och fölet a,a E,? pa,pa

Mamman(mörkbrun) till föl 2(svartbrun) skulle ha A,a E,? pa,pa och fölet at,a E,? Pa,pa

Det här blev långt och krångligt, men såhär har jag lärt mig iaf.. :crazy:
fråga gärna om det var nåt om inte riktigt blev klart :angel:

Med tanke på att många travare är svartbruna och att många av dom inte har jätteljusa tecken på mule mm så tror jag vi kan utesluta att pangare är orsaken till den svartbruna färgen.
Pangaeranlaget bleker ner till ljust tanfärgad som mest och är ofta mjölkvit.
Den syns hons både bruan hästar och fuxar.
Nordsvensk brukshäst tex har inte allt för sällan pangareanlaget och där också i samband med svartbrun färg. Frågan är om pangare alls påverkar svart pigment för jag har sett ljusare bruna hästar med detta anlaget också. Sooty påverkar svart men pangare påverkar nog bara stort sätt röd pigment.
at däremot är inte långsökt alls då den hos andra djurarter ger black and tan (se dobermann bla).
at är dominant över a så aat ger black and tan men recensivt över A så Aat ger brunt.

Jo, jag tycker att at verkar mer logiskt också, eftersom det är betydligt vanligare med svartbrun än ljus buk i många raser, sas.

Enligt den info jag har fått så HAR alla svartbruna som DNAtestats haft agutigenen (begränsa svart-genen), som förmodligen då bara har begränsat bort det svarta väldigt lite på dessa pållar...

Ok, det låter som att huruvida det blir svartbrunt-brunt kan bero på polygenetiska effekter om dom nu alla är testade och visat sig ha A.

Man behöver veta vad för födelsefärg stoet har också.

Hon är ju inte född som flugskimmel.

Kanske lite luddigt uttryckt, men iaf inte samma A som andra bruna.
Det där blev då om möjligt ännu luddigare ;)

Agutigenen begränsar den svarta färgens utbredning på kroppen, i olika omfattning. Allt från ljusbruna hästar till de som kallas svartbruna för att de är bruna i ljumsken och runt mulen...

Vad tror ni att det blir för färg på:

U: brun med kopparanlag UE: Brun (Irco marco)
E: Aerline H (Skimmel)

U: samma sto som ovan
E: Tinkas Boy (Fux)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka