Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Mamman är född gulbrun, så mkt vet jag.

Pappan sägs vara född gulbrun och det är väl mest troligt. Sen är frågan om det är bara avblekbar eller också konstant.

Så fort jag kan göra ett EDTA blodprov på henne så får jag iaf veta om hon är skimmel och i så fall hur mkt (dock inte huruvida konstant eller inte tror jag).

Pappan sägs vara född gulbrun och det är väl mest troligt. Sen är frågan om det är bara avblekbar eller också konstant.

Så fort jag kan göra ett EDTA blodprov på henne så får jag iaf veta om hon är skimmel och i så fall hur mkt (dock inte huruvida konstant eller inte tror jag).

Fendth har lämnat konstantskimlar med solidfärgade ston, vilket bevisar att han har konstantanlaget. Hans födelsefärg är gulbrun...

Hej jag undrar om vad det kommer bli för färg på mitt föl pappan är imre el thair som är typ skimmel och mamman är min häst juni som är rödskimmel? :love: vill ha svar gärna. :)

För att ge svar på din fråga behöver jag veta mer om föräldrarnas färg, deras födelsefärg och deras föräldrars färger... (inkl födelsefärg för skimlar)

Haha åh vad roligt, då KAN jag ju få en gulbrun konstantskimmel.

Iaf i något år.

Min hingst är svartbrun, helt svart på kroppen men lite brun på mule och i ljumskarna!
När han stod i Tyskland blev samtliga avkommor Bruna el. svarta, hans mamma mörkbrun, hans pappa mörkbrun o hans morfar svart. Däremot är hans farmor fux, jag tror mormor är skm.
Här i Sverige har han fått ett 20 tal avkommor flera st med fux ston men inga har blivit fuxar. Han har med andra ord aldrig fått ett fuxföl.
När kan man vara säker på att han inte ger fux, eller kan det hux flux ploppa ut en fux avkomma?:crazy:

Vill du vara helt säker så *går* det att DNA-typa fram ifall han saknar fuxanlag... ;)
Det verkar ju som om han skulle kunna vara homozygot, men helt säker kan man inte vara.

Kan man teste for skimmel?

Haha åh vad roligt, då KAN jag ju få en gulbrun konstantskimmel.

Iaf i något år.

Ja, om hon har ärvt konstantanlaget. Se tidigare svar...

Om hon saknar skimmelanlag, men har ett konstantanlag är det 50% chans att avkomman blir konstantskimmel med solidfärgad hingst. Likadant stor chans är det förstås med skimmelhingst, men chansen att fölet får behålla konstantfärgen minskar, eftersom det samtidigt också är 50% chans att den får det avblekbara anlaget. Om både hingst och sto har skimmelanlag minskar den ytterligare...

...75% om sto och hingst har ett skimmelanlag var, 100% om någon av dem har två...

Chansen att hon ska vara gulvit är som vi gått igenom förut mycket liten. Här spelar det heller ingen roll, eftersom hingsten saknar fuxanlag, så det kan ändå inte bli en isabell. Fölet blir gulbrun med eller utan avblekbart/konstant skimmelanlag. Om både hingst och sto har genen för utbredning av svart färg, kan fölet också få gulsvart grundfärg (25% chans isåntfall). Hingsten har lämnat svart avkomma, så han har ett sådant anlag. Hans genotyp är Aa EE Gg...

Kan de inte använda blodet från de prover de redan tagit??

skimlar föds oftast svart men juni föddes fux pappan är fux och mamman vit till stoet pappan vet jag inte men tror att han föddes svart är inte säker men hans pappa var vit

Finns inga prover, hon har inte varit där, ramlade in en annan väg än alla andra :) Det ska tas ett men det blir väl kanske inte förrän hon ska ultraljuds.

Eller kanske i veckan, har hon inte brunstat efter helgen blir det troligen en liten veterinärkoll. Och finns det tid då hoppas jag att hon tappas på blod.

Senast ändrad:

knapplån**

Jag behöver hjälp med färgen på min fölunge! Mamma, mormor och Pappa är alla mörkbrun/svarta i färgen (alltså samma färg som stoet på bilden) och Pappa är skimmel.

Den lilla är svart men ändå inte riktigt kolsvart. Hon är snarare askgrå/lavafärgad, med lite ljusare färg på benen och runt mulpartiet. Tror ni att hon också blir mörk eller skimlar hon av? Jag har nämligen hört att skimlar ofta föds kolsvarta (eller annan grundfärg) och de som blir mörka snarare är grådassiga i färgen. Hur väl stämmer detta? Kompisens fölunge efter samma pappa är kolsvart och har börjat få några ljusa stickelhår så hon blir nog skimmel.

Fölis har förutom den gråsvarta färgen fyra vita fötter o sockor, samt en kolsvart fläck på kotan, färgskillnaden mellan den och övrig kropp är stor!. En till fråga är om hennes tecken i pannan är skjuten stjärn eller strimbläs?

Hon är två dagar gammal på bilden och stammen är CorlenskyG-Lasandos-Felix-RobinZ,

Tacksam för hjälp!! Mvh Maria

Calistra2dygn063.jpg

Skimlar föds inte oftast svarta, det beror på vad föräldrarna har/bär på för färger. Om man betäcker ett fuxsto med en hingst som är skimmel född fux så blir fölet alltid fux och sen är det 50% av det skimlar av. Det är inte vanligare att en skimmel föds svart än att en häst utan skimmelanlaget föds svart.

skimlar föds oftast svart men juni föddes fux pappan är fux och mamman vit till stoet pappan vet jag inte men tror att han föddes svart är inte säker men hans pappa var vit
NEJ, skimlar föds inte "oftast svart", de föds med en grundfärg vilken det är beror på vad föräldrarna har för färganlag att dela med sig av. Grundfärg har ALLA hästar, sen är skimmelfärgen "ett mönster" som läggs uppepå grundfärgen.

knapplån**

Jag behöver hjälp med färgen på min fölunge! Mamma, mormor och Pappa är alla mörkbrun/svarta i färgen (alltså samma färg som stoet på bilden) och Pappa är skimmel.

Den lilla är svart men ändå inte riktigt kolsvart. Hon är snarare askgrå/lavafärgad, med lite ljusare färg på benen och runt mulpartiet. Tror ni att hon också blir mörk eller skimlar hon av? Jag har nämligen hört att skimlar ofta föds kolsvarta (eller annan grundfärg) och de som blir mörka snarare är grådassiga i färgen. Hur väl stämmer detta? Kompisens fölunge efter samma pappa är kolsvart och har börjat få några ljusa stickelhår så hon blir nog skimmel.

Fölis har förutom den gråsvarta färgen fyra vita fötter o sockor, samt en kolsvart fläck på kotan, färgskillnaden mellan den och övrig kropp är stor!. En till fråga är om hennes tecken i pannan är skjuten stjärn eller strimbläs?

Hon är två dagar gammal på bilden och stammen är CorlenskyG-Lasandos-Felix-RobinZ,

Tacksam för hjälp!! Mvh Maria
Färgen på fölet är svart just nu. Huruvida det blir en skimmel eller inte får du avvakta och se...

Jag hade nog klassat tecknet som en skj stj, men det är gränsfall... Fast det är inte så viktigt just nu, låt din ID-kontrollant avgöra det sen! :D

Färgen på fölet är svart just nu. Huruvida det blir en skimmel eller inte får du avvakta och se...

Jag hade nog klassat tecknet som en skj stj, men det är gränsfall... Fast det är inte så viktigt just nu, låt din ID-kontrollant avgöra det sen! :D

Menar du att hon är svart som i "riktigt svart" eller var det bara ett konstaterande om grundfärg oavsett nyans? Jag är väl lite korkad men e ganska trött just nu... Jag vet att det bara är att vänta o se men jag tycker det är kul o spekulera lite, speciellt med tanke på att många här är ganska duktiga på det här med färger, så jag ville bara få lite gissningar.

Självklart så är det inte speciellt viktigt om det är stjärn eller bläs, men tyckte det vore kul att veta ändå nu när jag äntligen fått en frisk o välmående unge o slipper bekymra mig om annat för tillfället.

/Maria

jag menar att jag hade skrivit SVART som färg vid ID-beskrivningen, dvs det är SÅ en SVART häst ser ut som föl... SVART är den grundfärg som fölet har.
Sen om det blir en skimmel så skriver man skimmel född svart i passet!

Lägger in foton på min gamla guldklimp, som föl resp vuxen
pygmalionbebis.JPG

pygm.jpg

Oh vad kul det skulle vara om hon blir svart eller mörkbrun! Inte för att färgen är sååå viktig men tycker nog allt att mörka hästar är lite snyggare än skimlar, o dessutom så slipper man stå o skura pissfläckar dagligen:angel: :D

Jag tror du får en svart häst.
Dom som blir skimmlar brukar vara kolsvarta som nyfödda, din är grå.
Men säkert vet du inte förens om någon månad.

Igår, 22:41 #1
cambodia
Kravlare

Reg.dat: Nov 2006

--------------------------------------------------------------------------------

Fick en liten fundering i skallen idag som jag inte kan släppa:
"Mitt" sto är en fux och hon är betäckt med en skimmel. Kan det på något vis bli så att hon får ett fux föl som sedan skimmlar av och blir rödskimmel?

Har ju aldrig hört talas om det, men... rent logiskt borde det väl kunna hända?
Kan ju vara så att jag är helt ute och cyklar, men frågar man inget får man ingenting veta!

För dom som är intresserade är stoet
e:Cortez ue:Ismir
och betäckt med Carland.

Tack för mig/ Sandra.

Igår, 23:02 Svar på rödskimmel - Halvblod av cambodia #2
Farle
Springare

Rödskimmel är en konstantskimmelfärg, som inte har med den avblekbara genen att göra.

Igår, 23:08 Svar på Sv: rödskimmel - Halvblod av Farle #3
cambodia
Kravlare

Okej... men för att göra mig lite dum, hur ser ett sådant föl ut när det föds då? Det har väl alltid en grundfärg och sedan när fölpälsen släpper ser man att det är en skimmel...?
Och sen åter till frågan, finns det halvblod som är rödskimmlar? Isåfall... hur ska jag säga... ja, hur "blir" dom det?
Hehe, ursäkta min okunnighet här!

Igår, 23:20 Svar på Sv: rödskimmel - Halvblod av cambodia #4
ameo
avel- och trav-
Moderator

Ta den här frågan i tråden om "vad kan det bli för färg på avkomman" som du hittar en länk till i den nålade regeltråden ovan
----------------------------------------------------------------------------
Hehe, förstod att jag skulle ha gjort fel på något vis!
Får väl se om jag kan få lite hjälp på mina konstiga funderingar här istället då :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka