Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Kan man få fram musblack e. Gulbrun?
Kan man få fram isabell? Hur?

Och innan ngn går i taket... Nej jag färgavlar inte... är bara nyfiken!

*kl*

Vad kan detta bli?

mörkbrunt sto
e: Skimmel
u: Skimmel
Hon har lämnat fux, skimmel, brun och rödskm.

homozygot svart hingst

-----

Skimmel sto
e: Mörkbrun
Lämnat skm, födda mörkbruna

homozygot svart hingst

Tänkte höra om ni som är duktiga på färger kan hjälpa mig med vad jag ska skriva för färg och tecken på fölrapporten. Har skjutit upp det pga att jag är osäker på vad jag ska skriva och därav tänkte jag höra här om någon kan vara snäll och hjälpa till..

Första fölet: Hingst e. Corlensky-Prestige. Mamman och mormor fux, mormorsmor är svart. Jag är ganska säker på att fölet blir skimmel..
Ser du de vita håren redan nu? I så fall skriver du skimmel född mörkbrun (ser han ut som på fotot). OM de vita håren inte syns än kan su skriva mörkbrun, ev skimmel
Andra fölet: Sto e. Verona's BoGi - Carolinas Foxglove. Detta stoet blir brunt men då hon har lite vitt på bakhovarna - vad skriver jag? Nu syns det ju inte hur mkt vitt det är då hela benen är vita :confused: ..
Det är inte så himla viktigt exakt vad som står på fölrapporten, skriv brun, vita bakfötter så överlåter du åt ID-kontrollanten att avgöra vad det exakt för tecken den har...
Förr, dvs före passens och halvblodens ID-böckers tid, skrev man oftast bara antalet vita fötter i registreringen, inte mer preciserat än så....

*kl*

Vad kan detta bli?

mörkbrunt sto
e: Skimmel
Hon har lämnat fux, skimmel, brun och rödskm.

homozygot svart hingst
Stoets skimmelföräldrar spelar ingen roll, eftersom hon själv är mörkbrun så har hon inte ärvt någon av deras skimmelgener (25% chans för det)
Avkomman kan bli svart eller brun/mörkbrun (nyansen får du se när den föds...)
Skimmel sto
e: Mörkbrun
Lämnat skm, födda mörkbruna

homozygot svart hingst
Avkomman kommer födas som svart eller brun/mörkbrun och det är 50% chans att det sen blir en skimmel av det.
OM stoet föddes svart så kan du stryka brun/mörkbrun i ovanstående mening, för i så fall kommer fölet garanterat födas som svart och fortfarande 50% chans att den blir skimmel sen.

Fux är omöjligt eftersom hingsten är homoygot för svart.

Kan man få fram musblack e. Gulbrun?
Hmm, det beror på, det går OM den andra föräldern är black... Men en gulbrun som betäcks med en ickeblack kan INTE få en musblack.
Kan man få fram isabell? Hur?
Ja det kan man, förutsatt att den har ett dolt fuxanlag.
En gulbrun är en brun häst med ett blekanlag/gulanlag. Om avkomman blir fux till grundfärgen och ärver gulanlaget så blir det en isabell.

-KL-

vårat sto har nu fölat.. och jag vill gärna ha åsikter ifall avkomman kommer bli skimmel!
jag vet redan (det är utrett här) att avkomman har 50-50 chans att bli skimmel.
han en silvrig/svart svans, två vita bakstrumpor (men detta är ju egentligen helt irrelevant)

föddes grå/brun. är INTE mörkare runt ögonen, men om han nu blir skimmel så är han konstantskimmel och huvudet blir ju den färgen som grundfärgen är. däremot ser jag likheter med han och syrran - som senare skimmlade av och blev brunskimmel.
OM han kommer bli konstantskimmel så kan du eventuellt redan nu se vita hår i pälsen på kroppen på honom. Men ibland framträder de inte förrän efter fällning av fölpälsen, så du får kanske vänta och se...
Det är de avblekbara skimlarna som folk säjer sig kunna se på födelsenyansen. Konstantskimmel är ju ett helt annat anlag, så du får nog förlita dig på att leta vita hår...

Hmm, det beror på, det går OM den andra föräldern är black... Men en gulbrun som betäcks med en ickeblack kan INTE få en musblack.

Ja det kan man, förutsatt att den har ett dolt fuxanlag.
En gulbrun är en brun häst med ett blekanlag/gulanlag. Om avkomman blir fux till grundfärgen och ärver gulanlaget så blir det en isabell.

Om modern är gulbrun e. brunskäck u.gulbrunskäck
& fadern musblack så kan man alltså få musblack?
vad kan man mer få färger...?

OM han kommer bli konstantskimmel så kan du eventuellt redan nu se vita hår i pälsen på kroppen på honom. Men ibland framträder de inte förrän efter fällning av fölpälsen, så du får kanske vänta och se...
Det är de avblekbara skimlarna som folk säjer sig kunna se på födelsenyansen. Konstantskimmel är ju ett helt annat anlag, så du får nog förlita dig på att leta vita hår...

okey.. det blir lika spännande som förra året med andra ord!

förra året misstänkte jag det, dels såg jag lite vita hår, men så "såg" man även det på hennes bruna nyans.. för på en helt vanlig brun så ser man ju att den är brun.

men mörkbruna hästar, föds de i en ljusbrunare nyans?

Om modern är gulbrun e. brunskäck u.gulbrunskäck
& fadern musblack så kan man alltså få musblack?
vad kan man mer få färger...?
JA, i det fallet kan det eventuellt bli en musblack. Det som gör att det inte är säkert är att stoet möjligen kan vara homozygot för brun, dvs att hon har aguti-genen (som begränsar utbredningen av svart färg så att hästen blir brun) i dubbel uppsättning - vilket är möjligt med de föräldrarna.
Du kan alltså alldeles säkert få brun, gulbrun, brunblack och vitblack (=gulbrunblack)
Sen finns det chans för svart, gulsvart, musblack och gulmusblack (vet inte om den har ngt annat namn)
Och eftersom vi inte vet om föräldrarna bär några dolda fuxanlag eller inte så får vi ta med att det möjligen kan bli fux, isabell, rödblack eller isabellblack.
Med andra ord många möjliga kombinationer... :banana:

Gud vad kul det lät med de f'ärgerna! Synd bara att det inte dräller av musblackar i stor storlek :smirk:

Tack för hjälpen!

JA, i det fallet kan det eventuellt bli en musblack. Det som gör att det inte är säkert är att stoet möjligen kan vara homozygot för brun, dvs att hon har aguti-genen (som begränsar utbredningen av svart färg så att hästen blir brun) i dubbel uppsättning - vilket är möjligt med de föräldrarna.
Du kan alltså alldeles säkert få brun, gulbrun, brunblack och vitblack (=gulbrunblack)
Sen finns det chans för svart, gulsvart, musblack och gulmusblack (vet inte om den har ngt annat namn)
Och eftersom vi inte vet om föräldrarna bär några dolda fuxanlag eller inte så får vi ta med att det möjligen kan bli fux, isabell, rödblack eller isabellblack.
Med andra ord många möjliga kombinationer... :banana:

Jag passar pa att slanga in ett par bilder och fraga vad den har hasten har for farg. Hon har vita prickar i ansiktet och pa flankerna o korset samt fraknar runt lappar o ogon. Ar det nagon form av tigrering?

IMG_0144.jpg

IMG_0142.jpg

PS. Hon ar ratt gammal sa en del av det vita i ansiktet har nog fyllts pa av "vanliga gra har" ;)

Knapplån

Om hingsten är skimmel och har ett skimmelanlag och ett brunt anlag, och stoet är fux med svarta föräldrar. Finns det någon "risk" att fölet blir brunt? Är det lika stor chans att det blir fux eller skimmel?

Ene-Blacken finns ju i Södra Älvsborg. Nordsvensk hingst, musblack och jättefin! Är själv svag för blackar, har ett sto som är musblackskäck.

Jo jag vet...men han kanske inte tar emot hästar av andra raser?
Hursomhelst så är mitt sto 2 år & OM hon ska betäckas ngn gång så ska avkomman vara till mig och då blir det inte förrän om 4 år..

Fast Ene-Blacken är ju bara SÅÅÅÅ läcker :love:

Ene-Blacken finns ju i Södra Älvsborg. Nordsvensk hingst, musblack och jättefin! Är själv svag för blackar, har ett sto som är musblackskäck.

Eftersom jag inte vet vilka vita prickar du menar så är det ju inte så lätt att svara på din fråga.
Jag tycker att det är en svart häst på fotot, om den har vita prickar så är det kanske stickelhår som klumpat ihop sig?

För att vara tigrering måste minst en förälder vara tigrerad, ÄR någon av föräldrarna det?

ingen som vill/kan svara pa min fargfraga :confused:

Svårt att svara på. Prickarna, stickelhåren och fräknarna kan vara ålderstecken. Men visst kan den vara tigrerad. Den har tex "tigerögat", dvs senhinnan syns, men det gör den på många hästar utan att de för den skull tigrerade. Om du lyfter på svansen får du förmodligen svar på din fråga. Om hästen har fräkning (rosafläckig) hud där är den tigrerad...

Fia5.jpg

Här är bild på mitt Welsh cob föl som ännu inte börjat byta ut fölpälsen ännu , hon är 1,5 månad . Är jättenyfiken på hur hon ser ut efter fällningen mamma är svart mormor isabell. Skimmelanlaget kommer från pappan som är welsh sek B. Karlfälts Bocelli. Kul om någon annan sett liknande färg och kan visa bild hur de ser ut efter fällning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka