Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser du de vita håren redan nu? I så fall skriver du skimmel född mörkbrun (ser han ut som på fotot). OM de vita håren inte syns än kan su skriva mörkbrun, ev skimmelTänkte höra om ni som är duktiga på färger kan hjälpa mig med vad jag ska skriva för färg och tecken på fölrapporten. Har skjutit upp det pga att jag är osäker på vad jag ska skriva och därav tänkte jag höra här om någon kan vara snäll och hjälpa till..
Första fölet: Hingst e. Corlensky-Prestige. Mamman och mormor fux, mormorsmor är svart. Jag är ganska säker på att fölet blir skimmel..
Det är inte så himla viktigt exakt vad som står på fölrapporten, skriv brun, vita bakfötter så överlåter du åt ID-kontrollanten att avgöra vad det exakt för tecken den har...Andra fölet: Sto e. Verona's BoGi - Carolinas Foxglove. Detta stoet blir brunt men då hon har lite vitt på bakhovarna - vad skriver jag? Nu syns det ju inte hur mkt vitt det är då hela benen är vita..
Stoets skimmelföräldrar spelar ingen roll, eftersom hon själv är mörkbrun så har hon inte ärvt någon av deras skimmelgener (25% chans för det)*kl*
Vad kan detta bli?
mörkbrunt sto
e: Skimmel
u: Skimmel
Hon har lämnat fux, skimmel, brun och rödskm.
homozygot svart hingst
Avkomman kommer födas som svart eller brun/mörkbrun och det är 50% chans att det sen blir en skimmel av det.Skimmel sto
e: Mörkbrun
u: Skimmel
Lämnat skm, födda mörkbruna
homozygot svart hingst
Hmm, det beror på, det går OM den andra föräldern är black... Men en gulbrun som betäcks med en ickeblack kan INTE få en musblack.Kan man få fram musblack e. Gulbrun?
Ja det kan man, förutsatt att den har ett dolt fuxanlag.Kan man få fram isabell? Hur?
OM han kommer bli konstantskimmel så kan du eventuellt redan nu se vita hår i pälsen på kroppen på honom. Men ibland framträder de inte förrän efter fällning av fölpälsen, så du får kanske vänta och se...-KL-
vårat sto har nu fölat.. och jag vill gärna ha åsikter ifall avkomman kommer bli skimmel!
jag vet redan (det är utrett här) att avkomman har 50-50 chans att bli skimmel.
han en silvrig/svart svans, två vita bakstrumpor (men detta är ju egentligen helt irrelevant)
föddes grå/brun. är INTE mörkare runt ögonen, men om han nu blir skimmel så är han konstantskimmel och huvudet blir ju den färgen som grundfärgen är. däremot ser jag likheter med han och syrran - som senare skimmlade av och blev brunskimmel.
Hmm, det beror på, det går OM den andra föräldern är black... Men en gulbrun som betäcks med en ickeblack kan INTE få en musblack.
Ja det kan man, förutsatt att den har ett dolt fuxanlag.
En gulbrun är en brun häst med ett blekanlag/gulanlag. Om avkomman blir fux till grundfärgen och ärver gulanlaget så blir det en isabell.
OM han kommer bli konstantskimmel så kan du eventuellt redan nu se vita hår i pälsen på kroppen på honom. Men ibland framträder de inte förrän efter fällning av fölpälsen, så du får kanske vänta och se...
Det är de avblekbara skimlarna som folk säjer sig kunna se på födelsenyansen. Konstantskimmel är ju ett helt annat anlag, så du får nog förlita dig på att leta vita hår...
JA, i det fallet kan det eventuellt bli en musblack. Det som gör att det inte är säkert är att stoet möjligen kan vara homozygot för brun, dvs att hon har aguti-genen (som begränsar utbredningen av svart färg så att hästen blir brun) i dubbel uppsättning - vilket är möjligt med de föräldrarna.Om modern är gulbrun e. brunskäck u.gulbrunskäck
& fadern musblack så kan man alltså få musblack?
vad kan man mer få färger...?
Alltså, det där med föl och deras färgnyanser är en historia för sig själv... Det är så himla olika...men mörkbruna hästar, föds de i en ljusbrunare nyans?
JA, i det fallet kan det eventuellt bli en musblack. Det som gör att det inte är säkert är att stoet möjligen kan vara homozygot för brun, dvs att hon har aguti-genen (som begränsar utbredningen av svart färg så att hästen blir brun) i dubbel uppsättning - vilket är möjligt med de föräldrarna.
Du kan alltså alldeles säkert få brun, gulbrun, brunblack och vitblack (=gulbrunblack)
Sen finns det chans för svart, gulsvart, musblack och gulmusblack (vet inte om den har ngt annat namn)
Och eftersom vi inte vet om föräldrarna bär några dolda fuxanlag eller inte så får vi ta med att det möjligen kan bli fux, isabell, rödblack eller isabellblack.
Med andra ord många möjliga kombinationer...![]()
Ene-Blacken finns ju i Södra Älvsborg. Nordsvensk hingst, musblack och jättefin! Är själv svag för blackar, har ett sto som är musblackskäck.
ingen som vill/kan svara pa min fargfraga![]()