Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

skimmelskäck...*hmmm* Ja det vore ju just snyggt,precis den enda färg jag absolut inte vill ha.. :o :crazy: :rofl:

En som jag känner hävdar starkt att det blir en svartskäck..Hon har inte heller sett mer än dessa bilder..

med de bilderna som utgångspunkt skulle jag säja svartskäck ja.
Skimmelskäck född svartskäck är ju ett alternativ som lär visa sig om det kommer.... Spännande när man inte vet vem pappan är....

(är det en tinker?)

Man väntar med att färgbestämma den tills den börjat fälla fölpälsen, det är det bästa. Oftast börjar man se vita hår runt ögonen när fölpälsen börjar falla och det går ju ganska fort...

De som är vana att få skimmelföl säjer att de brukar kunna se det på födelsefärg-nyansen, jag kan inte det.

Hmmm. är nog benägen att ändra mig ang mitt "fux föl". Idag när jag tittade på eyelinern på henne så är den svart o det brukar tydligen skimlarna ha o inte fuxar. Så hon blir kanske skimmel iaf. Vi får se när hon fäller. Hon är dock mycket ljust fuxfärgad i dagsläget.

Eyelinern mörknar efter några (4-7) dygn, så det är färgen vid födseln som avgör! Jag tyckte dock att fölis såg 'grådassig' ut på bilden, men det är lite svårt med foton!

Bia

Var det kortet i denna tråd du tänker på?
Hon var fortfarande blöt där. Ok så om den ser svart ut nu när hon är en vecka så betyder inte det att hon blir skimmel?Tyckte att hon var så ljus runt ögonen o dessutom reagerade jag på att hon var full med kritvita hår i näsborrarna o hela mulen gick åt vitt.
Oj detta var svårt. Vi får se när hon fäller av helt enkelt...:)
Föredrar ju fux framför skimmel....

Var det kortet i denna tråd du tänker på?
Hon var fortfarande blöt där. Ok så om den ser svart ut nu när hon är en vecka så betyder inte det att hon blir skimmel?Tyckte att hon var så ljus runt ögonen o dessutom reagerade jag på att hon var full med kritvita hår i näsborrarna o hela mulen gick åt vitt.
Oj detta var svårt. Vi får se när hon fäller av helt enkelt...:)
Föredrar ju fux framför skimmel....
Ja, hon var blöt på fotot.. men vet inte i vilken tråd jag såg henne! Jag kollade så noga jag kunde runt ögonen, hon såg lite lila-aktig ut där o grådassig på mule o ben.. tyder på skm, men som jag sa.. bilder är svåra att bedöma!!

Förstår jag så väl.. fux framför skm!:love:

Bia

Ja,det är Tinker/IC.
Mamman är importerad från England till Holland förra sommaren å jag köpte henne från Holland i december.
Vi tror vi vet vem pappan är,men det finns ju inget som är bekräftat övht..Förhoppningsvis kanske med mycket tur så får vi fram några uppgifter nu i maj..

*kl*

Nu är jag i farten igen med en färgfråga...:angel:

Kort och konsist, är detta en rödblack?

9343655.jpg

9343656.jpg

9343658.jpg

Tack!:) Då var jag tydligen inte ute och cyklade i mina funderingar.:)

Det mest mysko jag sett var ett russ som var till synes helt skimmel som bleknat till att vara helt vit. Nu är ju det ingen godkänd färg för russ så jag blev mycket förvånad när jag såg hans papper...där stod det att han var fux??? Frågade ägaren om detta och då lyfte hon på manen...och se på tusan! Han var fuxfärgad under manen:eek: ...jag har då aldrig sett nåt liknande:cool:

Haha, vad läckert! xD

KL

Jag undrar vilket anlag som är starkast: Mörkbrun eller rödbrun?

Har betäckt vårt mörkbruna sto vid två tillfällen med rödbruna hingstar, båda har fuxanlag, och fått två rödbruna föl.

Kan ett fuxanlag gått från stoet, (för fuxanlag har hon med), och det rödbruna från hingsten eller är det rödbruna dominant över det mörkbruna?

SÅvitt jag vet så är det inte klarlagt hur färgnyanser nedärvs.

Huruvida det finns ett fuxanlag bakom eller inte ska dock inte spela någon roll, eftersom fux egentligen är "avsaknad av svart".

*kl*
Passar på då ni pratar fux m.m. Om det är en svart och en fux, vad tror du det blir? Eller är det två lika "starka" färger?

Det mest mysko jag sett var ett russ som var till synes helt skimmel som bleknat till att vara helt vit. Nu är ju det ingen godkänd färg för russ så jag blev mycket förvånad när jag såg hans papper...där stod det att han var fux???
Det var säkert en tigrerad! Jag har sett ett gammalt russto som också blivit vit på gamla da'r. De melerade kan bli allt mer melerade och då blir det vitt i sista änden. Det var vanligt förr att de misstogs för att vara skimmel men precis som du skriver är det ingen godkänd färg eftersom den inte finns hos russen.

Svart häst kan nedärva anlag för svart och eventuellt anlag för fux
Fux kan nedärva enbart anlag för fux, men också eventuellt en agutigen (begränsa svart).

Avkomman kan bli svart, brun eller fux

Hingsten jag fick i onsdagsnatt är mbr med stjärn o 3 vita kotor...
Mamma vit o pappa mbr.
Idag såg jag att han har en svart ål längs hela ryggen.... vet ni om det är tecken på att han blir det ena eller det andra....
Tycker det är svårt att se om det blir skimmel eller inte...

Du lär bli varse när han börjar tappa fölpälsen runt ögonen, det brukar bli stickelhåriga ringar runt ögonen om de ska bli skimlar.

Tavk för bra svar.
Rödskimmel + svart då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna