Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

aha! Jadu, det är lite spännande bara det, för många av de utländska benämningarna av hästfärger är beskrivningar av hur de ser ut, inte - som här i Sverige - benämning efter deras genetiska färg...
Det går säkert att hitta någonstans, jag kan det säkert om jag sätter mig och funderar en stund, men orkar inte sammanställa det nu...

Nej, det är två helt skilda anlag. Fux (e) är helt enkelt en avsaknad av svart, medans brunt (A) i själva verket är ett anlag som begränsar utbredningen av den svarta färgen. Man skulle kunna se det som att en brun häst egentligen är en sorts kamouflerad svart, medans en fux är en ickesvart. ;)

Gulbrun + brun kan bli brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart eller isabell beroende på om föräldrarna har ett eller två anlag för svart(E) och brunt(A). Skimmelfärgen som ligger bakom mamman har ingen betydelse då den inte kan bäras dolt.

Nej, det är samma chans men där emot kan du få ett skimmelanlag ovanpå det dubbelgula om du korsar med skimmeln.

Tack för svaret, det är bra med kunniga personer.:idea:

*kl*
Det här med färg på kommande avkomma har jag inte riktigt funderat över då jag nånstans i huvudet automatiskt tänkt mig svarta. :/
Men det kanske kan bli något annat spännande?

Jag fixade inte heller den engelska sidan då jag inte kan översättningen av färgerna.

svartbrun
br.skimm
? svart
sv.sk svart mörkbr
MAMMA:svart.
brun svart svart
fux svart
?
?

svartskimmel
PAPPA, rödskimmel
isabell
---------------------------------------------------------

fux
skimmel
brun ?
m.fux svart ?
PAPPA, m.fux
fux fux fux
svart fux
fux svart

skäck(?)
MAMMA, svart
?

OBS! hon har några stickelhår i flanken på sommaren.
---------------------------------------------------------
Någon som vågar försöka sig på detta? *ler*
Detta kan nog bli spännande.

Senast ändrad av en moderator:

Uppställningen vart helt annorlunda efter att jag skickat...jag som suttit så länge för att speta upp det! :crazy:

Det som står i mitten är förälder, sedan går det bakåt uppåt och neråt från mitten sett. :angel:

Vad blir det för färg på denna. Pappa skimmel o mamma fux.
Hur ser jag att det blir en skimmel?
HPIM1579.jpg

Mitt skimmelsto har lämnat både skimmel och fuxavkommor, den som skimlade av hade en mörkbrun pappa och såg ut som en riktig fux från början. De två andra med fuxpappa såg ut precis som din, hade glömt sminket ;) , men skimlade inte av. Jag menar att fölisen är rosa runt ögon etc. :)

Stoet hade fux som grundfärg, med fuxpappa och skimmelmamma.

Gulbrun + brun kan bli brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart eller isabell beroende på om föräldrarna har ett eller två anlag för svart(E) och brunt(A). Skimmelfärgen som ligger bakom mamman har ingen betydelse då den inte kan bäras dolt.

Nej, det är samma chans men där emot kan du få ett skimmelanlag ovanpå det dubbelgula om du korsar med skimmeln.
Tack för svaren

Vad är det för skillnad Dun och Buckskin?
Om man har en gulbrun är det då en Dun eller en Buckskin?

Vad är det för skillnad Dun och Buckskin?
Om man har en gulbrun är det då en Dun eller en Buckskin?

Alla dun hästar har ål, så en "buckskin med ål" är en dun

HÄR ser vi problemet med att benämna förgerna efte rhur de ser ut eller efter genetiken...

EN ljusbrunblack och en gulbrun med rand längs ryggen kan ha samma färgbenämning, vilket kan bli lite tolkigt...

Vad blir det för färg på denna. Pappa skimmel o mamma fux.
Hur ser jag att det blir en skimmel?
Man väntar med att färgbestämma den tills den börjat fälla fölpälsen, det är det bästa. Oftast börjar man se vita hår runt ögonen när fölpälsen börjar falla och det går ju ganska fort...

De som är vana att få skimmelföl säjer att de brukar kunna se det på födelsefärg-nyansen, jag kan inte det.

Jag funderar lite över hur vanligt det är egentligen att hästar med andra färger än black har ål? Kan det förekomma hos vilka andra färger som helst?

Alltså...
Alla färger kan ha en mörk rand längs ryggraden, men bara blackar har en äkta ål...
Jag hade en gulbrun foderhäst för evigheter sen, han hade "fusk-ål".

Intressant! Det här med "fusk-ål" något nytt för mig.:idea: Dessa tre bruna brittiska ridponnyer (se nedan), vilka alla tre är ganska nära släkt med varandra, har dessa "fusk-ålar", så jag antar att det ändå är något som kan gå i arv?

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04220000-04229999/640x480/4228252.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09090000-09099999/640x480/9094160.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/08160000-08169999/640x480/8167973.jpg

Har tyvärr inga bättre bilder på deras ryggar.

Senast ändrad:

Eftersom de är så väldigt rödbruna skulle jag säja att de är just bruna med fuskål... Utan att kunna detaljstudera randen. Blackanlaget är ju ett blekanlag så en brunblack är aldrig sådär rödbrun. En riktig ål är väldigt distinkt avskild från övriga färgen, fuskålen har inte riktigt lika skarpa kanter. SIlverkedjan hade åtminstone förut väldigt tydliga foton på detta på sin färgsida, jag vet inte om den finns kvar.

Tack för hemside-tipset! På hennes nya hemsida verkar färg-sidan inte ha kommit upp än, men jag hittade den äldre versionen via Google. Det verkar finnas mycket matnyttigt att läsa där.:)

*kl*
Någon som kan hjälpa mig?

Blir detta en svartskäck? han är liksom silvrig i viltfärgen.. Mamma är brunskäck och pappa vet jag inte helt säkert..
IMG_3802.jpg

IMG_3549.jpg

För jämför jag med svartskäcken jag fick för 2 år sen,så såg ju den ut så här..
PICT0001.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna