Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Rödskimmel + svart är samma utfall som för fux och svart, med tillägget att det är 50% chans att avkomman dessutom får skimmelanlaget som "mönster" på grundfärgen.

*kl*

Någon som kan hjälpa mig?

Om jag har ett sto som är
ljusbrunt

hennes pappa är gulbrun och har lämnat isabell
farfar brun
farmor gul (?)

mamma är svart
morfar brun
mormor fux

och betäcker
med en gulblack hingst

där hans pappa är brun
farfar är fux
farmor är ljusbrun

mamma är bork ( gulbrun?)
morfar brun
mormor mörkbrun

Vilken färg kan avkomman få?

Jag hoppas att jag tänkt rätt nu, alltså, jag har ett sto som är ljusbrunt. Hennes pappa är gulbrun och har lämnat isabellfärgade föl.

Jag funderar på att betäcka henne med en gulblack hingst.

Blir fölet då garanterat gulbrun? Finns det någon chans att få isabell?
Jag är lite osäker på gulbrun, gulblack, bork, vad som är vad.

Jag undrar även om jag betäcker detta ljusbruna sto med en mörkbrun hingst, som har bork rigel bakom sig som pappa, borkrigel är ju bork ? Hur många % är chansen att få bork?

Uppgifterna på föräldrarnas färg har jag hämtat från internet. Rasen är kallblodstravare.

jag vore ytterst tacksam för hjälp!

mvh

Senast ändrad av en moderator:

Är hon själv inte gul på något vis (gulbrun, isabell eller gulsvart) så kan hon inte lämna nått gulanlag vidare. Anlaget är dominant och det spelar ingen roll hur många bakom som har anlaget, hästen ifråga måste vara gul själv för att ge det vidare.

Så betäcker du henne med en hingst som inte är gul så kommer hon aldrig att få gula föl. Du måste betäcka henne med en isabell, gulbrun eller gulsvart för att kunna få en gul avkomma.

Finns verkligen black hos kallblodstravare?

Jag skulle först vilja påpeka att den "gulblacka" hingsten not int ealle är black utan gulbrun med fuskål.

Betäcker du ditt ljusbruna sto med gulbrun hingst s¨kan det garanterat bli
Brun
Gulbrun

Möjligtvis även
Svart
Gulsvart

Och om bägge bär ett fuxanlag kan det även bli
Fux
Isabell

Som Miss Fideli skrev så kan det inte bli några gula avkommor om du väljer en hingst som är "ickegul", oavsett vad den hingstens föräldrar har för färger. Gult anlag syns alltid om det finns, dvs är hästen inte gul så har den inte ärvt sin gula förälders gulanlag och kan därför inte heller nedärva det vidare.

aha !

tusen tack för svaren från er båda.

Färgen är ju inte allt, men det vore ju lite skoj att få en gulbrun eller isabell färgat föl.

Om fölet föds fux men blir skimmel hur bleknar det då? Jag menar hur ser det ut under tiden? Blir den stickelhårig fux? Tänker på föl som föds svarta som blir skimlar blir ju sådär snyggt mörkgrå först... Vad blir fuxen - rosa? =)

"knapplån"

Vad tror ni att det blir för färg på denna fölunge?
NBHqHUWt6UN6TdV.jpg

Hon är född gråaktig, hoppas det syns på bilden. Det sägs ju att svarta hästar föds grå. Hennes mamma är e: master och är mörkbrun. Hon är e: Rubinrot som ju är skimmel. Vad tror ni?

Om fölet föds fux men blir skimmel hur bleknar det då? Jag menar hur ser det ut under tiden? Blir den stickelhårig fux? Tänker på föl som föds svarta som blir skimlar blir ju sådär snyggt mörkgrå först... Vad blir fuxen - rosa? =)
Det är faktiskt så att skimmeln med fux som grundfärg ändå blir grå när den börjar blekas.

"knapplån"

Vad tror ni att det blir för färg på denna fölunge?
NBHqHUWt6UN6TdV.jpg

Hon är född gråaktig, hoppas det syns på bilden. Det sägs ju att svarta hästar föds grå. Hennes mamma är e: master och är mörkbrun. Hon är e: Rubinrot som ju är skimmel. Vad tror ni?
Den har definitivt svart som grundfärg. Huruvida den blir skimmel får nog tiden utvisa, när den börjar fälla av fölpälsen. Men det påstås av dem som sett många skimmelavkommor födas, att de som har svart grundfärg är kolsvarta när de föds om de tänker bli skimlar och sådär grå om de tänker behålla den svarta färgen.
Detta är dock hörsägen, så jag står inte för det själv!

Hej! Jag orkade inte sitta o läsa igenom allt. Men vad tror ni om den här kombinationen?

Stoet, brun:
e. brun ee. skimmel eu.fux
u. mörkbrun ue. fux uu. mörkbrun

Hingsten, brun:
e. mörkbrun ee.brun eu. skimmel
u. brun ue. mörkbrun uu. brun

Brun eller fux, beroende på om hingsten har ett fuxanlag eller inte.
Har hingsten någon fuxavkomma ? Har hingsten inget fuxanlag så kan det bara bli en brun.

Han har en del fuxavkommor, lämnar tydligen en del mörka o svarta (kan ju iofs ha med stoet att göra)

Då kan det bli fux eller brun ( i olika nyanser) ! Svart vet jag faktiskt inte om det kan bli - eventuellt kan det nog bli det också OM båda hästarna saknar anlaget för svart-begränsning. Vilken djungel !

Det är inte lätt ;) Huvudsaken är att det blir en frisk unge men det är ju kul att spekulera så får man se om det blir rätt i slutänden.
Tack för era svar =)

Du kan i alla fall vara säker på att de inte blir ngn skimmel, eftersom ingen av föräldrarna är skimmel. Förfädrens skimmelanlag kan inte slå igenom...

Då slipper jag att ha en "skitgris" iaf:angel: all smuts syns så bra på skimlar:d

Hänger på med några frågor. (som inte har med avkommor och göra, hoppas det är ok? :angel: )
Hur mörk kan en isabell vara? Har ett sto från Estland. Har bara hennes stam på pappans sida, så hon räknas som blandras. På vintern är hon jättemörk, hon ser svart ut. Men på slutet av sommaren har hon bleknat och blivit gulare. Eftersom jag kör henne då har hon ett mörkare kors av selen. Enligt passet är hon en mörkfux. Pappan, farfar och farmor är också mörkfuxar (enligt passet) Mamman fux.
Jag har ingen bild på henne från vintern, den ena bilden är tagen i början av juni och den andra i mitten av juli. Men man kan nog se en viss skillnad
http://www.stockholmskusken.se/images/BrolkorningMarkim060606.JPG
http://www.stockholmskusken.se/images/Landa060730Sjofart3stangd.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte så haj på datorer. Den ena bilden blev ju gigantisk :eek:
Så stor var den inte på hemsidan :confused:
Sorry!

Tänkte höra om ni som är duktiga på färger kan hjälpa mig med vad jag ska skriva för färg och tecken på fölrapporten. Har skjutit upp det pga att jag är osäker på vad jag ska skriva och därav tänkte jag höra här om någon kan vara snäll och hjälpa till..

Första fölet: Hingst e. Corlensky-Prestige. Mamman och mormor fux, mormorsmor är svart. Jag är ganska säker på att fölet blir skimmel..

Theo1370.jpg
[/IMG]

Andra fölet: Sto e. Verona's BoGi - Carolinas Foxglove. Detta stoet blir brunt men då hon har lite vitt på bakhovarna - vad skriver jag? Nu syns det ju inte hur mkt vitt det är då hela benen är vita :confused: ..

Theo1364.jpg
[/IMG]

Hänger på med några frågor. (som inte har med avkommor och göra, hoppas det är ok? :angel: )
Hur mörk kan en isabell vara? Har ett sto från Estland. Har bara hennes stam på pappans sida, så hon räknas som blandras. På vintern är hon jättemörk, hon ser svart ut. Men på slutet av sommaren har hon bleknat och blivit gulare. Eftersom jag kör henne då har hon ett mörkare kors av selen. Enligt passet är hon en mörkfux. Pappan, farfar och farmor är också mörkfuxar (enligt passet) Mamman fux.
Jag har ingen bild på henne från vintern, den ena bilden är tagen i början av juni och den andra i mitten av juli. Men man kan nog se en viss skillnad

Hej! En avkomma av två fuxar kan aldrig bli annat än fux.

En isabell har alltid ljus man och svans eftersom gulanlaget bleker röda täckhår.

En hästs färg kan skilja sig mycket åt under året. Min ena shettis (fux) är nästan svart runt midsommar för att sedan ljusna i takt med att vinterpälsen fyller i.

-KL-

vårat sto har nu fölat.. och jag vill gärna ha åsikter ifall avkomman kommer bli skimmel!
jag vet redan (det är utrett här) att avkomman har 50-50 chans att bli skimmel.

han ser ut såhär:
DSCF3143.jpg

DSCF3119.jpg

han en silvrig/svart svans, två vita bakstrumpor (men detta är ju egentligen helt irrelevant)

föddes grå/brun. är INTE mörkare runt ögonen, men om han nu blir skimmel så är han konstantskimmel och huvudet blir ju den färgen som grundfärgen är. däremot ser jag likheter med han och syrran - som senare skimmlade av och blev brunskimmel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka