Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knapplån
Om hingsten är skimmel och har ett skimmelanlag och ett brunt anlag, och stoet är fux med svarta föräldrar. Finns det någon "risk" att fölet blir brunt? Är det lika stor chans att det blir fux eller skimmel?
Nja, eftersom vi inte vet om han har ett eller två agutianlag och inte heller vet vad stoet har i form av agutianlag så får vi nog dela upp 50% brunt i 25% brunt + 25% svart...Hingsten har ett skimmelanlag UTÖVER grundanlagen, så frågan är vad han har mer än brunt och om han öht har fuxanlag. Har han inte fuxanlag blir det inte fux. Har han fuxanlag är chanserna på färger:
Brun = 50%
Fux = 50%
Och utanpå det 50% chans att den skimlar av.
Gulanlaget försvann om stoet är brunt.***knappstöld***
AMEO - O' MIN FÄRGGURU...
Om ett sto är brun med en isabellmamma och en mörkbrun/svart pappa, har hon gulanlag kvar då, eller försvann det iom att hon är brun?
//novis granger![]()
Det beror på ifall stoet har aguti i enkel eller dubbel uppsättning.jag förstod det mesta , tack : )
Men om jag betäcker med en svart hingst, hur stor chans kan det vara att avkomman blir svart?
svårt att sia om, det är så himla många färger inblandade... vi vet inte heller födelsefärgerna på stoets föräldrar.Vad är det förresten för procentsatser på min pålla?
Hon är perlino (mest troligt, liten liten liten chans på cremello).
Pappa skimmel, ev med konstantskimmel under.
Mamma skimmel.
Hingsten skimmel född brun.
Vad tro NI ploppar ut?