Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

***knappstöld***

AMEO - O' MIN FÄRGGURU...

Om ett sto är brun med en isabellmamma och en mörkbrun/svart pappa, har hon gulanlag kvar då, eller försvann det iom att hon är brun?

//novis granger:angel:

Knapplån

Om hingsten är skimmel och har ett skimmelanlag och ett brunt anlag, och stoet är fux med svarta föräldrar. Finns det någon "risk" att fölet blir brunt? Är det lika stor chans att det blir fux eller skimmel?

Hingsten har ett skimmelanlag UTÖVER grundanlagen, så frågan är vad han har mer än brunt och om han öht har fuxanlag. Har han inte fuxanlag blir det inte fux. Har han fuxanlag är chanserna på färger:
Brun = 50%
Fux = 50%
Och utanpå det 50% chans att den skimlar av.

Om gulanlaget inte syns, så finns det inte.

(Undantag avskimlade men på dem syntes det ju innan de blev vita).

Mitt sto är dräktigt och hon är "guldfux" fux med ljus man å svans. pappan är mörkbrun. vad kan det bli för färg då? förädrarna till stoet är svettfux och "guldfux" föräldrarna till pappan är bruna.

Hingsten har ett skimmelanlag UTÖVER grundanlagen, så frågan är vad han har mer än brunt och om han öht har fuxanlag. Har han inte fuxanlag blir det inte fux. Har han fuxanlag är chanserna på färger:
Brun = 50%
Fux = 50%
Och utanpå det 50% chans att den skimlar av.
Nja, eftersom vi inte vet om han har ett eller två agutianlag och inte heller vet vad stoet har i form av agutianlag så får vi nog dela upp 50% brunt i 25% brunt + 25% svart...

***knappstöld***

AMEO - O' MIN FÄRGGURU...

Om ett sto är brun med en isabellmamma och en mörkbrun/svart pappa, har hon gulanlag kvar då, eller försvann det iom att hon är brun?

//novis granger:angel:
Gulanlaget försvann om stoet är brunt.
Förutsatt att hon är korrekt registrerad som brun och inte är mörkt gulbrun... SÅ var det nämligen med t.ex Bernstein, det var inte förrän han fick gula avkommor med ickegula ston som man insåg att han VAR gulbrun...
SÅ även Dragon för övrigt, som för ögat såg ut som en mörk fux med ljusare man och svans när han i verkligheten visade sig vara isabell...

Mitt pinto sto ska iväg för betäckning nästa vecka... o jag är så nyfiken vad fölet kan tänkas få för färg (om allt nu går vägen..hoppas hoppas) hingsten är svart o bär ej på fuxgen. stoet är fux skäck. Har försökt förstå den engelska sidan men jag snavade på översättningen..ler" finns det någon själ som kan stilla min nyfikenhet? för visst är det svårt att låta bli att fundera;)

Det kan garanterat bli svart och eventuellt brunt.
Huruvida det kan bli skäck eller inte beror i ditt fall på vilket skäckanlag stoet har. Är hon ryggskäck (tobiano) eller bukskäck (overo)?
OM hon är ryggskäck (typ "shetlandsponnyskäck) så är det 50% chans att det blir en skäck, med ovan nämnda grundfärg.
Är hon bukskäck så beror det på om pappan bär något dolt skäckanlag. För bukskäcksanlaget är recessivt...

tack för svaret..ler" tänkte lägga in en bild på henne men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Kanske en konstig fråga men hur lång tid kan det ta att skimla av? Då menar jag inte det allra sista för det kan ju ta ett tag men tills de blir ordentligt skimliga ändå. Finns det de med skimmelanlag som aldrig skimlar av ordentligt eller finns det något annat anlag som styr det i så fall?

Frågan gäller en arab som idag är 4 år. Har en brun pappa, skimmel farfar, vet ej grundfärg, skimmel mamma, fux grundfärg, svart morfar, mormor skimmel. Både mamman och mormor har skimlat av "normalt". Tycker hon skimlar väldigt långsamt, eller? Kan det finns någon annan gen bakåt? Arab generellt har väl väldigt "rena" färger. Så, är hon bara långsam? :)

Hon är född brun, såhär:
http://pets.webshots.com/photo/1091042811049627353RLQDoG
http://pets.webshots.com/photo/1091043360049627353XUToWO

Ser idag ut såhär: (den bakom, för att visa ansiktet, jämfört med fölbilden)
http://good-times.webshots.com/photo/2713131040073278713KWoeFh
http://good-times.webshots.com/photo/2073557920073278713QZAwoY

Det är jätteolika hur snabbt de skimlar av... En del är nästan helt vita när de rids in medan andra ser ut som din när de är 10...

Det finns ett skimmelanlag som heter konstantskimmel, som är ett helt annat anlag. Konstantskimlar har kvar sin grundfärg (= inga vita hår inblandade) på huvudet, benen, manen och svansen. Resten av kroppen finns det vita hår på - självklart i olika mängd. Konstantskimlar kan variera lite i färgnyans mellan årstiderna, men de bleks aldrig helt.

Ja, konstantskimmel är hon ju inte då i alla fall. :) Tycker det är lite lustigt att hon inte har något vitt i ansiktet som föl och nu ser det ut som om hon skulle haft en bläs när hon föddes.

Vad märkligt med "bläsen" ! Jag hade aldrig trott att det var samma häst ! Däremot tror jag att sjlva avskimlingen är rätt "normal" eftersom det varierar så mycket ändå.

Lägger in en bild från förra sommaren så ser ni hur ansiktet såg ut då. Där märks det rätt stor skillnad till i år.
http://pets.webshots.com/photo/2304765480073278713sHrbCA

Hon har även en rejält vit bakhov som sträcker sig från precis i mitten av karleden, en markant linje, och framåt på utsidan och blandas sen ut lite. Även här var hon helt brun som föl.

knapplån

om ett mörkbrunt sto (far,farfar,farfarsfar,farmor,farfarsmor, farmorsmor var fuxar, farmorsfar brun och på moderns sida ser jag mest bruna nyanser)
betäcks med fux,svart el. skimmel, hur stor risk är det att fölet EJ blir brunt/mörkbrunt.

Nu ska vi se här:
OM stoet vet vi att hon är mörkbrun och har ett fuxanlag (eftersom pappan är fux)
OM den presumtiva hingsten vet vi att den är fux eller svart till grundfärgen och eventuellt skimmel.
'
Betäcker du stoet med en fuxhingst är det 50% chans att det blir en fuxavkomma. Sen beror det lite på om hon har ett eller två agutianlag ("begränsa svart", dvs gör att hästen med svart grundfärg blir brun). Det är då 25 eller 50% chans att avkomman blir brun/mörkbrun och 0 eller 25% chans att den blir svart.

Betäcker du med en svart hingst så beror det på om den har några fuxanlag bakom sig. Har den det så är det 25% chans på fux.

Hmm, det blir för krångligt med procentsatserna här, jag är för trött... Men alltså det finns MINST 25% chans att avkomman blir brun, om du betäcker med fux el svart.
Betäcker du med en skimmel så är det 50% chans att avkomman blir skimmel, oavsett vad den får för grundfärg.

blev du nåt klokare eller ska jag förtydliga mer i morgon?

jag förstod det mesta , tack : )

Men om jag betäcker med en svart hingst, hur stor chans kan det vara att avkomman blir svart?

Vad är det förresten för procentsatser på min pålla?

Hon är perlino (mest troligt, liten liten liten chans på cremello).
Pappa skimmel, ev med konstantskimmel under.
Mamma skimmel.

Hingsten skimmel född brun.

Vad tro NI ploppar ut?

jag förstod det mesta , tack : )

Men om jag betäcker med en svart hingst, hur stor chans kan det vara att avkomman blir svart?
Det beror på ifall stoet har aguti i enkel eller dubbel uppsättning.
Har hon aguti i dubbel uppsättning så kan hon inte lämna en svart avkomma. Är det i enkel upplaga så är det 50% chans att avkomman blir utan agutianlag och därmed kan bli svart.
Sen beror det ju på ifall hingsten bär ett fuxanlag eller inte.
OM hingsten HAR fuxanlag så är det statistiska utfallet:
50% brun, 25% svart, 25% fux
OM hingsten SAKNAR fuxanlag är det:
50% brun, 50% svart

Vad är det förresten för procentsatser på min pålla?

Hon är perlino (mest troligt, liten liten liten chans på cremello).
Pappa skimmel, ev med konstantskimmel under.
Mamma skimmel.

Hingsten skimmel född brun.

Vad tro NI ploppar ut?
svårt att sia om, det är så himla många färger inblandade... vi vet inte heller födelsefärgerna på stoets föräldrar.

Men det troliga är att det föds en gulbrun eller isabell som kanske blir skimmel.

Det är alldeles för avancerad matte att reda ut procentsatser, för det finns ju chans att ditt sto är homoygot för skimmel, under sin pärlvita färg... Men det vet vi inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka