Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag har sett halvblodsföl som fötts fuxiga och sedan blivit gråa. Så ovanligt är det inte...

kl

Vad kan det bli för färg på avkomma till gulbrunt sto (vet inget om fuxanlag där,brunt och gulbrunt bakom på båda sidor) seminerad med fuxhingst..??? Är alternativen (gul)brun eller fux? :crazy:Har försökt läsa mig till det men det är så svårt att förstå för en trög hjärna....:cool:

kl

Vad kan det bli för färg på avkomma till gulbrunt sto (vet inget om fuxanlag där,brunt och gulbrunt bakom på båda sidor) seminerad med fuxhingst..??? Är alternativen (gul)brun eller fux? :crazy:Har försökt läsa mig till det men det är så svårt att förstå för en trög hjärna....:cool:

Dina alternativ är: En brun, en fux, en svart. Eller en brun med cremegen, dvs gulbrun, en fux med cremegen dvs palomino, eller en svart med cremegen dvs gulsvart.

--------------------------------------------------------------
Offspring Color Probability

29.17% - Buckskin (=gulbrun)
29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Smoky Black (=gulsvart)
4.17% - Black

Jag har betäckt mitt sto som är fux. Mamman skimmel, pappa fux.

Pappa till fölis är brun

Vad kan det blir för färger? Och hur stor chans på de olika alternativen är det?

:bow: tackar!! :bow:

Dina alternativ är: En brun, en fux, en svart. Eller en brun med cremegen, dvs gulbrun, en fux med cremegen dvs palomino, eller en svart med cremegen dvs gulsvart.

29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Black

Jag har betäckt mitt sto som är fux. Mamman skimmel, pappa fux.

Pappa till fölis är brun

Vad kan det blir för färger? Och hur stor chans på de olika alternativen är det?

Det spelar ingen roll att mormor är skimmel, då skimmelanlaget nedärvs direkt, dvs det syns alltid på avkomman = ditt sto. Samma sak med de "gula" anlagen, kan ej ligga latent.
-------------------------------------------------------

58.34% - Bay
33.33% - Chestnut
8.33% - Black

Jag har sett halvblodsföl som fötts fuxiga och sedan blivit gråa. Så ovanligt är det inte...

Okej... men det kan alltså inte bli så att dom blir "fux-skimmel" alltså, rödskimmel...
Verkar konstigt att dom föds fuxar och sedan blir gråa? tycker jag... :confused:

29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Black

Om inte stoet bär på ett fuxanlag är chansen till fux och isabell dock lika med noll. Om inte både sto och hingst har anlaget för utbredning av svart färg (a) är chansen till svart/gulsvart också lika med noll...

Okej... men det kan alltså inte bli så att dom blir "fux-skimmel" alltså, rödskimmel...
Verkar konstigt att dom föds fuxar och sedan blir gråa? tycker jag... :confused:
Men det ÄR faktiskt just så det blir, de blir gråa oavsett födelsefärgen om de har skimmelanlag.

Rödskimmel som du skriver, är benämningen för en röd konstantskimmel och det är ett helt annat anlag som ger den färgen, som också ser annorlunda ut... En rödskimmel (eller för all del vilken konstantskimmel som helst) blir bara skimmel på kroppen, den har alltid kvar sin grundfärg på tagel, huvud och nedre delen av benen...

venessavreta.jpg

Men det ÄR faktiskt just så det blir, de blir gråa oavsett födelsefärgen om de har skimmelanlag.

Rödskimmel som du skriver, är benämningen för en röd konstantskimmel och det är ett helt annat anlag som ger den färgen, som också ser annorlunda ut... En rödskimmel (eller för all del vilken konstantskimmel som helst) blir bara skimmel på kroppen, den har alltid kvar sin grundfärg på tagel, huvud och nedre delen av benen...

venessavreta.jpg

Okej! Mycket mystiskt det här med färger måste jag säga :rofl: Men jag tror jag hänger med! Och med det antar jag att ett halvblod inte kan vara rödskimmel! Får väl se nästa vår vad det blir för en liten en. Kan väl vara lite envis och fråga vad ni tror är mest troligt att det blir för färg på ungen:
Mamma: Cantarelle (fux)
Pappa: Carland (Skimmel)
Mormor: Nomparelle (fux)
Morfar: Cortez (mörk?brun)
Mormors far: Ismir (fux)

Teoretiskt bode halvblod kunna få rödskimmel. Om det nu förekommer konstantskimlar ibland hbl.
50% att det blir en avlekbar skimmel (han har givt färgade föl va ? så han är inte homozygot).

Beroende på födelsefärgen hos Carland...
fux i så fall 50 % för fux.
brun med fuxanlag 25%brun 25%fux
brun utan fuxanlag 50% brun.

Så det är inte alldeles lätt att veta

Föräldrarna till stoets färger är faktiskt helt ointressanta i deetta fall för hon har bara fuxgener att skicka vidare !

Vad kan det bli för färg på avkomman till denna komb.?
Pappa :svart med en svart o en fux förälder.
Mamma:isabell med båda föräldrarna isabell (mamman har 1 svart i 3:dje led) pappa har flest svarta och några fuxar 3-4 led bak ) fick inte fram uppgifter längre bak än så

det som är garanterat är att den kan bli svart och fux och inte osannolikt att det kan bli brunt också.
Sen är det 50% chans att den får gulgenen, som då ger gulsvart, isabell eller gulbrun

Om inte stoet bär på ett fuxanlag är chansen till fux och isabell dock lika med noll. Om inte både sto och hingst har anlaget för utbredning av svart färg (a) är chansen till svart/gulsvart också lika med noll...

Eftersom hon inte vet om stoet är heterzygot eller homozygot för svart så finns fortfarande chansen att det blir en fux alt. palomino.
Hon vet inte heller om hingsten bär på agouti-genen, men stoet bär åtminstone en. a är inte utbredning av svart färg, a begränsar den svarta färgen till endast man, svans och ben. För att veta säkert är det ju lättast att färgtesta men eftersom hon frågade vilka färger det kunde bli så svarade jag på det, och även hur stor procents chans det var för varje färg.

Nu har min hingst fått alla årets föl och min teori stämmer, han är själv svartbrun och har aldrig fått en fuxavkomma, inte ens med fuxsto! Alla årets avkommor blev också svarta eller mörkbruna!

Eftersom hon inte vet om stoet är heterzygot eller homozygot för svart så finns fortfarande chansen att det blir en fux alt. palomino.

Jag förstår vad du menar, men för alla som läser det kanske det inte är lika solklart. Har för mig att jag nyligen läste i en tråd att någon trodde att ett fuxsto skulle kunna få fuxföl, även om hingsten saknade fuxanlag. Att det mao skulle räcka med att stoet var fux.

För mig känns det dock lite märkligt att räkna procent av en färg när man inte vet om den överhuvud taget är möjlig att få. Siffrorna (16.67% fux och 16,67% isabell) är väl snarare baserade på sannolikheten att stoet kan ha fått ett fuxanlag från någon av sina föräldrar? Som vi inte vet mer om i nuläget än att de är E- (gulbrun resp brun). Som jag ser det är det antingen eller. Om stoet är heterozygot på E-lokus är chansen 25% till fux eller isabell med hingst som har ett fuxanlag. Med fuxhingst är chansen 50% (25% fux och 25% isabell). Om stoet saknar fuxanlag 0%.

Visst kan man spekulera i möjliga färger utan att känna till hästens fullständiga genotyp, om då bör man samtidigt förklara att chansen till vissa färger endast existerar om båda föräldrarna är anlagsbärare. Detta framgår av det du skriver nu, men inte av den procentuella uppställningen. Det finns en del som inte är så bevandrad i genetiken. Som inte känner till att vissa färger kräver ett anlag från båda håll, medan det för andra färger räcker med ett anlag från en av föräldrarna. Just den här stoägaren gör förmodligen det, men alla som är inne här på Buke gör det inte. Det var mest för deras skull som jag skrev till det där, som ett litet komplement till ditt inlägg...

Hon vet inte heller om hingsten bär på agouti-genen, men stoet bär åtminstone en. a är inte utbredning av svart färg, a begränsar den svarta färgen till endast man, svans och ben. För att veta säkert är det ju lättast att färgtesta men eftersom hon frågade vilka färger det kunde bli så svarade jag på det, och även hur stor procents chans det var för varje färg.

En svart häst saknar agoutigenen (A) som begränsar den svarta färgen till man, svans och ben. Den har två non-agoutigener (a) som breder ut svart färg över hela kroppen istället. Det vet du, så jag antar att det här bara är ett skrivfel?
a är inte utbredning av svart färg, a begränsar den svarta färgen till endast man, svans och ben

Du menar förstås att "A" begränsar den svarta färgen till man, svans och ben...

Brun häst = AA EE, AA Ee, Aa EE eller Aa Ee

Svart häst = aa EE eller aa Ee

Kontentan av det hela är iallafall att den fuxfärgade hingsten och det gulbruna stoet endast kan få fuxar och svarta (och isabeller och gulsvarta) om både hingst och sto har ett "a" på A-lokus, samt att stoet har ett "e" på E-lokus...

Jag missuppfattade vad du menade med a-genen i ditt första inlägg, men nu såg jag att du menade samma sak som jag. I övrigt håller jag med dig, jag försökte bara förenkla det för stoägaren genom att säga "dessa färger kan du få". Ang procentsatserna så hämtade jag dem här: http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp och lät båda föräldrarna få unknown på agouti resp extensiongenen, eftersom vi inte vet. ;)

Hua ;) ska läsa igenom det några gånger och se om jag hänger med bland alla Aa och eE... ska nog införskaffa färgboken, har inte lagt sånt intresse vid det tidigare... det blir som det blir, typ :smirk:

När jag tänkte efter så har hon lämnat 2 bruna avkommor efter 2 (olika) fuxhingstar hos förra ägaren... så "risken" (hukar mig :o) för en fuxavkomma är nog inte så stor. sen finns det också en guling efter henne.

Hej.

Här kommer en färg fråga till....

Mitt sto är brun kanske aningens ljusare brun är den vanliga mörkbruna färgen.
Hennes pappa är fux.

Och hon är betäckt med Bocelli som är brun, lite mörkare brun än stoet.
Bocellis pappa är också fux.

Nu till frågan, hur stor chans är det att jag får ett fuxfärgat föl nästa år?

Väldigt tacksam för svar!!:bow::bow:
/p

Hej!
Mitt sto e skimmel nu. Hon föddes gul.
Mamman var också skimmel, men föddes brun.
Pappan e brun.

Jag hade tänkt å betäckt med Aerline H. Alltså skimmel. Men har hört att han ofta lämnar bruna avkommor också.

Stoet har fått 2 föl förut, en skimmel, föddes svart och en fux.
Vad kan det tänkas bli för färg på fölet?
Skimmel lr brun?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka