Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?
Jag har sett halvblodsföl som fötts fuxiga och sedan blivit gråa. Så ovanligt är det inte...
Jag har sett halvblodsföl som fötts fuxiga och sedan blivit gråa. Så ovanligt är det inte...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Vad kan det bli för färg på avkomma till gulbrunt sto (vet inget om fuxanlag där,brunt och gulbrunt bakom på båda sidor) seminerad med fuxhingst..??? Är alternativen (gul)brun eller fux?Har försökt läsa mig till det men det är så svårt att förstå för en trög hjärna....
![]()
Dina alternativ är: En brun, en fux, en svart. Eller en brun med cremegen, dvs gulbrun, en fux med cremegen dvs palomino, eller en svart med cremegen dvs gulsvart.
--------------------------------------------------------------
Offspring Color Probability
29.17% - Buckskin (=gulbrun)
29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Smoky Black (=gulsvart)
4.17% - Black
Jag har betäckt mitt sto som är fux. Mamman skimmel, pappa fux.
Pappa till fölis är brun
Vad kan det blir för färger? Och hur stor chans på de olika alternativen är det?
Dina alternativ är: En brun, en fux, en svart. Eller en brun med cremegen, dvs gulbrun, en fux med cremegen dvs palomino, eller en svart med cremegen dvs gulsvart.
--------------------------------------------------------------
Offspring Color Probability
29.17% - Buckskin (=gulbrun)
29.17% - Bay
16.67% - Palomino
16.67% - Chestnut
4.17% - Smoky Black (=gulsvart)
4.17% - Black
Men det ÄR faktiskt just så det blir, de blir gråa oavsett födelsefärgen om de har skimmelanlag.Okej... men det kan alltså inte bli så att dom blir "fux-skimmel" alltså, rödskimmel...
Verkar konstigt att dom föds fuxar och sedan blir gråa? tycker jag...![]()
Men det ÄR faktiskt just så det blir, de blir gråa oavsett födelsefärgen om de har skimmelanlag.
Rödskimmel som du skriver, är benämningen för en röd konstantskimmel och det är ett helt annat anlag som ger den färgen, som också ser annorlunda ut... En rödskimmel (eller för all del vilken konstantskimmel som helst) blir bara skimmel på kroppen, den har alltid kvar sin grundfärg på tagel, huvud och nedre delen av benen...
![]()
Om inte stoet bär på ett fuxanlag är chansen till fux och isabell dock lika med noll. Om inte både sto och hingst har anlaget för utbredning av svart färg (a) är chansen till svart/gulsvart också lika med noll...
Eftersom hon inte vet om stoet är heterzygot eller homozygot för svart så finns fortfarande chansen att det blir en fux alt. palomino.
Hon vet inte heller om hingsten bär på agouti-genen, men stoet bär åtminstone en. a är inte utbredning av svart färg, a begränsar den svarta färgen till endast man, svans och ben. För att veta säkert är det ju lättast att färgtesta men eftersom hon frågade vilka färger det kunde bli så svarade jag på det, och även hur stor procents chans det var för varje färg.
a är inte utbredning av svart färg, a begränsar den svarta färgen till endast man, svans och ben