Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det där är en (avblekbar) skimmel, sannolikt född brun med tanke på färgen på kropp och ben.

Aha, så det var en skimmel ändå.:idea: Jag tyckte att den såg så gul ut att jag blev osäker på det.

Med bara det fotot att utgå ifrån så kan jag inte säja annat än att det är en skimmel, som sagt. I verkligheten och när man vet hästens stam (=vilka färger som är genetiskt möjliga) kanske man hade gjort en annan bedömning, det vet jag ju inte...

Nej, det förstås. Tyvärr så var stammen okänd, så det får nog förbli ett mysterium.

*KL*
Detta är fascinerande tycker jag, ett fuxsto med tvillingar födda för 3v sen! Kolla färgerna o stamtavlan, ingen synlig svart förrän långt långt bak. Visserligen har ett par hingstar bakåt gett svart avkomma (få) men då med bruna mödrar!
--
twins.jpg

:love:
--
Fadern:
twin-dad.jpg

--
Stam: http://www.allbreedpedigree.com/angells+twins

Bia

Jag har ett skimmelsto, född fux med skimmelföräldrar.

Ett rödskimmelsto, pappa rödskimmel mamma mörkfux.

Dom ska betäckas med en svart hingst med skimmelmamma och brun pappa. Hingsten är sabino.

Vad kan det bli för färger?

Ingen som har några förslag?

Har hört att skimmel+ fux kan ge albino. Gammal skröna eller?:confused:

Har hört att skimmel+ fux kan ge albino. Gammal skröna eller?:confused:

Total skröna.

Albinism finns inte bevisat hos hästar, och det som felaktigt kallas albinism är dubbla gulanlag. Alltså båda föräldrarna måste bära på gulanlaget för att det ska kunna uppstå. En fux har inte gulanlag och kan således aldrig ge en dubbelgul.

Däremot finns det felregistrerade fuxar som egentligen är isabeller, och skimlar som är födda med någon gul grundfärg, och DÅ kan du få en dubbelgul.

Jag har ett skimmelsto, född fux med skimmelföräldrar.

Ett rödskimmelsto, pappa rödskimmel mamma mörkfux.

Dom ska betäckas med en svart hingst med skimmelmamma och brun pappa. Hingsten är sabino.

Vad kan det bli för färger?

Drar till med en gissning. Kan dock inte nedärvningen av svart.

Det blir ju nästan samma färger på båda, eftersom båda är fuxar i grunden. Om hingsten bär på fuxanlaget så kan fölen bli fux och brun, med eller utan skimmelfärgerna och med eller utan sabinotecknen. Båda skimmelfärgerna nedärvs dominant, så det är 50% att varje föl får det av sin mamma. Pappan kan inte nedärva skimmel trots sin skimmelmamma, eftersom han måste vara skimmel själv för att kunna ge det vidare.

Så kanske brun och svart, fux om pappan bär på anlaget samt 50% på det att dom blir resp skimmel och 50% att dom blir sabino.

Drar till med en gissning. Kan dock inte nedärvningen av svart.

Det blir ju nästan samma färger på båda, eftersom båda är fuxar i grunden. Om hingsten bär på fuxanlaget så kan fölen bli fux och brun, med eller utan skimmelfärgerna och med eller utan sabinotecknen. Båda skimmelfärgerna nedärvs dominant, så det är 50% att varje föl får det av sin mamma. Pappan kan inte nedärva skimmel trots sin skimmelmamma, eftersom han måste vara skimmel själv för att kunna ge det vidare.

Så kanske brun och svart, fux om pappan bär på anlaget samt 50% på det att dom blir resp skimmel och 50% att dom blir sabino.
Vad gäller svart så är det brunt som saknas, eller rättare sagt "begränsning av svart". Svarta hästar kan få fuxavkommor men inte bruna, om inte den andra har "begränsning av svart".

Svart hingst + svart sto då?

Borde logiskt i mina öron bli svart, men vilka andra färger kan det bli?

Leden bakom innehåller mörkbrunt och svart i det närmaste.

Svart hingst (PRE) och fuxsto, vad kan det bli?

Svart hingst + svart sto då?

Borde logiskt i mina öron bli svart, men vilka andra färger kan det bli?

Leden bakom innehåller mörkbrunt och svart i det närmaste.

Det kan bli fux också !

Fy då ;) :crazy:

Hoppas på en svart! :D

Det är 25% chans att det blir en fux, OM båda föräldrarna bär fuxanlag. OM minst en av dem saknar fuxanlag så kan det bara bli svart...

Jag vet att på frieser finns fuxanlag, det är INTE vanligt, men det finns. Så det kan nog finns i PRE också...

Men det blir nog en svart skall du se. (själv tycker jag att fuxar är MYCKET finare, utom på shettisar !)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka