Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ett skimmelsto, född fux med skimmelföräldrar.
Ett rödskimmelsto, pappa rödskimmel mamma mörkfux.
Dom ska betäckas med en svart hingst med skimmelmamma och brun pappa. Hingsten är sabino.
Vad kan det bli för färger?
Har hört att skimmel+ fux kan ge albino. Gammal skröna eller?![]()
Jag har ett skimmelsto, född fux med skimmelföräldrar.
Ett rödskimmelsto, pappa rödskimmel mamma mörkfux.
Dom ska betäckas med en svart hingst med skimmelmamma och brun pappa. Hingsten är sabino.
Vad kan det bli för färger?
Vad gäller svart så är det brunt som saknas, eller rättare sagt "begränsning av svart". Svarta hästar kan få fuxavkommor men inte bruna, om inte den andra har "begränsning av svart".Drar till med en gissning. Kan dock inte nedärvningen av svart.
Det blir ju nästan samma färger på båda, eftersom båda är fuxar i grunden. Om hingsten bär på fuxanlaget så kan fölen bli fux och brun, med eller utan skimmelfärgerna och med eller utan sabinotecknen. Båda skimmelfärgerna nedärvs dominant, så det är 50% att varje föl får det av sin mamma. Pappan kan inte nedärva skimmel trots sin skimmelmamma, eftersom han måste vara skimmel själv för att kunna ge det vidare.
Så kanske brun och svart, fux om pappan bär på anlaget samt 50% på det att dom blir resp skimmel och 50% att dom blir sabino.
Svart hingst (PRE) och fuxsto, vad kan det bli?
Svart hingst + svart sto då?
Borde logiskt i mina öron bli svart, men vilka andra färger kan det bli?
Leden bakom innehåller mörkbrunt och svart i det närmaste.
Det kan bli fux också !
Fy då![]()
Hoppas på en svart!![]()
Svart hingst (PRE) och fuxsto, vad kan det bli?
Svart, fux eller brun. Brun bara om stoet har "begränsnings av svart" (som ju inte syns eftersom hon inte har något svart).
Då bör det ju i mitt fall bli svart. Tror inte att det är så vanligt med fux i PRE.Och fux endast om hingsten har ett fuxanlag...