Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag lovar försöka ta bilder på honom när jag är i Hälsingland igen. Bukskäck...nja, mer som en avblekbar fux som vid ankomsten till bekantingen där uppe var 18 år, han måste vara 25 nu, minst...Alltså, hästen är helt vit, man, svans, täckhår och underull...utom under manen då där man kan skymta röd fin fuxfärg. Inga skarpa kanter utan den skymlar fram lite diffust...men, ska se om jag kan ordna bild i sommar;)

Jag tycker det låter som en melerad tigrerad? I gamla russ-stamböcker stod de ofta och felaktigt som skimlar (forellskimlar). Melerade "tigrar" saknar ibland helt prickar och kan blekna med åldern och sluta helt vita. Hur ser huden och ögonen ut? En tigrerad har fläckig hud och senhinnan runt ögonen syns, vilket gör att ögonen nästan ser ut som människoögon. Randiga hovar hör också till tigeranlaget, liksom att nosryggen kan vara mörkare i hästens grundfärg. Som en nosbläs ungefär, men den kan också blekna mer eller mindre med åldern.
Vet du något om härstamningen?

Nej, någon fläckig hud finns inte på den här hästen och han har inga människoögon;)...Mörka fina hästögon...och inte några ränder på hovarna. Har ingen koll på härstamningen alls, tyvärr men jag kommer att försöka kolla upp det när jag åker uppåt nästa gång och jag ska då ta bilder.

Hittade inte brown som alternativ så jag tog bay som i rödbrun i stället.
Du borde få en brunskäck men kan också få en svart eller fux.
Den som lever får se....

Tack för servicen:bow: ...svaret kommer 11/6 i år, förhoppningsvis:D Hoppas lite på en enfärgad men, hingsten är homozygot så det kan jag bara drömma om:angel: ...men blir det skäck vill jag gärna ha stoets särskilda röda inslag.;)

Hoppa du viser er vel fra Argentina? Det mønsteret kalles manchado og finnes, så vidt jeg vet, kun på hester som er oppvokst der. Man tror det har med miljø å gjøre og ikke arv.

Nej, någon fläckig hud finns inte på den här hästen och han har inga människoögon;)...Mörka fina hästögon...och inte några ränder på hovarna. Har ingen koll på härstamningen alls, tyvärr men jag kommer att försöka kolla upp det när jag åker uppåt nästa gång och jag ska då ta bilder.

De har inte ljusare ögonfärg, bara synlig senhinna. Dvs man ser ögonvitan, därav likheten med människoögat. Ser fram emot bilder och härstamningsuppgifter. Det är lite spännande, för en häst som föds enfärgad och sen blir vit borde vara skimmel eller melerad tigrerad som blekt av. Något annat alternativ finns väl inte, och är det ett rasrent russ är skimmel uteslutet. Maximala sabinos är iofs vita, men de föds så…

Jag hade ett melerat tigrerat russ när jag var liten. Han föddes brun och ljusnade med åren. Jag har inget minne av att han hade randiga hovar, men förmodligen tänkte jag inte på det. Ränderna syns inte heller alltid (eller väldigt svagt) på den vuxna hästen. Däremot var han ”spräcklig” på nosen, det kommer jag ihåg klart och tydligt.

Här är en bild på min ponnys pappa Prick 123. Ungefär så såg han också när jag fick honom, men när han dog 29 år gammal var nästan helt vit. Kvar fanns bara nån ljusbrun melering på bogen upp mot halsen...

Prick123.jpg

Lånar lite tråd! Jag provar igen pga. mitt nybörjarmisstag att hitta rätt tråd!

Jaja....jag ska betäcka mitt sto för första gången nu till våren och är lite nyfiken på vad det kan bli för färg på lillgrisen som komma skall.

Mitt sto är brunt...
e:brun
u:brun
ue:brun

Hingsten är skimmel...
e:skimmel
u:skimmel
ocj längre bak också mycket svart!!

Vad kan de bli? Hur stor är chansen att det blir en skimmel??

cortez-sto, brun utan tecken, betäckt med camaro m. har någon en gissning på vilken färg fölis kan bli?

50% hvis hingsten er heterozygot, 100% hvis han er homozygot. Finnes det føll etter ham som IKKE er skimler?

Hva det elles kan bli, kommer an på hvilken farge hingsten er under skimmelanlegget. Sannsynligvis brunt, fuks eller svart.

Barabia! Tack för tipset om Runnbäcken! Lärde mig mycket! Bla att mitt fuxsto förmodligen är en sabinoskäck med sin stora bläs, två höga strumpor och två vita bukfläckar samt stickelhår på magen. Hade aldrig hört talas om tidigare...

Blir spännande det här och se vad det kommer ut för någonting!! Det här med att tålmodigt sitta och vänta har jag aldrig varit bra på... Tre veckor kvar till planerad fölning...*suck*

Va kul att du också har en sabinoskäck :D har med en!
Här kommer en bild på henne, e.Acapulco GOld-Nepal:

tjocka magen me fläck :angel: :
Bild016.jpg

bläsen me fläck:
Bild000.jpg

Dom 4 vita benen:
Bild018.jpg

Han har bara lämnat en avkomma än så länge och den är skimmel vad jag vet. Jag har inte sett den och inte hört något annat heller!:confused:

Japp, det ska bli spännande.:)

Måste bara fråga vad det kan tänkas bli för färg på detta eventuellt kommande föl:

Hingsten är svart.
Stoet är svartbrunt.
Hingstens pappa & farfar är skimmlar.
Hingstens mamma är fux.
Stoets pappa är stickelhårig svart.
Stoets mamma är svartbrun.

Vad tror ni att fölet kan få för färg?

//Diana

Svart, svartbrunt och kanske fux (beror på om stoet har något fuxanlag, hingsten Har ett.) är möjligt utfall av den kombinationen.
Att det finns skimlar bakom spelar ingen roll, för färgen kan bara nedävas om minst en av föräldrarna är skimmel.

Svart, svartbrunt och kanske fux (beror på om stoet har något fuxanlag, hingsten Har ett.) är möjligt utfall av den kombinationen.
Att det finns skimlar bakom spelar ingen roll, för färgen kan bara nedävas om minst en av föräldrarna är skimmel.

Okej, tack så jätte mkt.. :D Hur långt bak i släkten ska det fux anlaget finnas då? Måste det vara hennes morfar/mormor eller kan det ligga längre bak i släkten?

//Diana

Okej, tack så jätte mkt.. :D Hur långt bak i släkten ska det fux anlaget finnas då? Måste det vara hennes morfar/mormor eller kan det ligga längre bak i släkten?

//Diana

Det kan ligga hur långt bak som helst...

Ballast jag hört var en kompis som fick ett fuxföl efter sina mörkbruna hästar. Närmaste fux låg i 5e led!

Madick har helt rätt, fuxanlaget är recessivt och det kan vandra "osynligt" i hur många generationer som helst utan att man har en aning om det. Och helst plötsligt dyker det upp en liten fux.

Nu äntligen har jag betsämt mig, i år ska jag låta Poetic Justice betäcka mitt sto.
Men hur vet man vad det blir för färg? Mitt sto är mörkbrunt utan tecken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka