Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Man VET inte vad det blir för färg !!! Man kan bara gissa utifrån de färger som föräldrarna har. (Jag har här antagit att Poetic Justice är gulbrun vilket jag har för mig...)

låt oss ta det enkla exemplet. Om någon av stoet eller hingsten saknar anlag för fux (vilket vi inte kan veta eftersom det nedärvs recessivt, dvs är dolt, eller VET vi att PJ har en fux eller isabellavkomma??? Eller att ditt sto har det ?) så kan du få en gulbrun (50% chans) eller brun/mörkbrun (50%) chans.

Om de däremot bägge två har fuxanlag så ändras det hela lite.
Då finns det 12,5 % för fux och 12,5% för isabell. Sen är det 37,5 % för gulbrun och 37,5 % för brun/mörkbrun.

Med reservation för eventuella feltänk. Färgerna är nog hyffsat rätt tänkt, men procenten kan vara galet.

Jag vet inte vad Poetic Justice bär för färganlag, men teoretiskt sett kan du få avkomma som är svart, brun eller fux i grundfärgen.
Sen är det 50% chans/risk att avkomman ärver hans gul-anlag, som alltså gör fux till isabell, brun till gulbrun och svart till gulsvart.

Jag har ett skimmelsto, född fux med skimmelföräldrar.

Ett rödskimmelsto, pappa rödskimmel mamma mörkfux.

Dom ska betäckas med en svart hingst med skimmelmamma och brun pappa. Hingsten är sabino.

Vad kan det bli för färger?

Nu äntligen har jag betsämt mig, i år ska jag låta Poetic Justice betäcka mitt sto.
Men hur vet man vad det blir för färg? Mitt sto är mörkbrunt utan tecken.

Jag flikar bara in att de flesta av PJs avkommor jag sett blivit gulbruna, åtminstone så har gulanlaget synts ganska bra... :)

Men.... då måste ju min lilla Higness också vara sabinoskäck,eller?? :idea: Hon har riktigt höga strumpor bak och en vit fläck på magen. Men hon är brun för övrigt.
Hon ska föla om ganska exakt en månad nu, Pappan är ljus isabell och mormor är fux, morfar är mörkbrun med likadan teckning som Higness. Vad kan det då bli för färg på fölis?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/08750000-08759999/640x480/8758503.jpg

Det är fortfarnde bara 50% chans att han nedärver det ! Men jag håller med, jag har sett många PJ-are som är gulbruna, men har du sett ngn fux eller isabell ?

Den kan bli fux, brun (ev svart), gulbrun eller isabell. 50% att den får ett gulanlag, 50% att den blir Sabino!

Om pappan är fux och mamman är född skimmel vad blir det oftats för färg då? Mamman är gråskimmel,..

mamman är e: en skimmel,..:angel:

50 % för skimmel.

Sen är det svårt att säga om man inte vet vilken färg stoet föddes med.

hon föddes skimmel,..

Det är fortfarnde bara 50% chans att han nedärver det ! Men jag håller med, jag har sett många PJ-are som är gulbruna, men har du sett ngn fux eller isabell ?

absolut! :) det vet jag.
Men av egen erfarenhet har jag sett flest gulbruna och gulsvarta.
En som var fölis när jag var på Flb. var isabell då, men det kan ju ha förändrats med tiden :crazy:

jag har inte sett ngn fux, dock ett par skimlar och ngn mörkbrun...

här finns ngra av hans avkommor;
http://www.aramennoc.se/ sök på poetic justice och sedan finns bilder på vissa (o färg reggad på vissa) av avkommorna.
Jag reagerade starkt på den som är u. Poetic Annie ( Poetic Gilbert heter den tror jag) :eek: :eek:
har de betäckt henne med sin egen pappa!?

ALLA hästar föda med en grundfärg, dvs fux, brun eller svart. Sen skimlar de - även om det syns redan från början att den blir skimmel så räknas det inte som hästens grundfärg.

Finns det EN isabell så har han fuxanlag. Men det låter väldans osannolikt att han med alla avkommor bara har fått en enda "röd"

Finns det EN isabell så har han fuxanlag. Men det låter väldans osannolikt att han med alla avkommor bara har fått en enda "röd"

den var så hemskt liten, som jag såg... så det finns ju/väl? :crazy: chans att den inte var äkta isabell.
liten o gul, utan ngt svart var den då iaf... :o
men som sagt, ingen fux, ngn mbr, en del skimlar och en hel drös gulbruna har jag sett

Då tror jag att han saknar "röd" anlag och den lille du sett var nog gulbrun. Skimmelfärgen hos hans avkommor kommer ju garanterat inte från honom iallafall.

Förövrigt så kollade jag också in Poetic Gabriel, det luktar tjuvbetäckning....(vilken fin sida arramenoc är förresten Jag som är stamnördig blev helt salig!)

Ja jag rotade lite i det nu, bara för sakens skulle., och det visade sig att den lille blivit betydligt brunare med åren :)
Han är alltså gulbrun och vi kan nog ganska säkert anta att PJ inte har fuxanlag...

Visst borde det vara en tjuvbetäckning? :eek: väldigt konstigt vore det ju annars :crazy:

Jag hittade uppgifter om min häst o det stog att hon var född skimmel:confused:

Jag hittade uppgifter om min häst o det stog att hon var född skimmel:confused:
DÅ är det en klåpare som gjort färgbestämningen till din häst, om det står skimmel född skimmel...
Står det bara skimmel i registreringen så är födelsefärgen inte angiven. Fråga uppfödaren för korrekt info!

*kl*

Istället för att skapa en ny tråd, tänkte jag ställa min fråga här i stället. Kort sagt, vad är det för färg på den här hästen?

3084826.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka