Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Då bör det ju i mitt fall bli svart. Tror inte att det är så vanligt med fux i PRE.:rofl:
Min förutfattade mening är att det är vanligast med skimlar i PRE - rätt eller fel? Det syns ju inte på en skimmel vad den hade för färg när den föddes, så det kan finnas fler fuxar än du anar... Och eftersom fux är ett recessivt anlag så kan det vandra dolt i hur många generationer som helst...

Min förutfattade mening är att det är vanligast med skimlar i PRE - rätt eller fel? Det syns ju inte på en skimmel vad den hade för färg när den föddes, så det kan finnas fler fuxar än du anar... Och eftersom fux är ett recessivt anlag så kan det vandra dolt i hur många generationer som helst...
Fux hos Frieser har jag aldrig hört något om därimot ska det finnas vitt i dom.Skimmlar och svart är väl vanligast i PRE, sedan brunt, det är de enda färger jag har sett att det sedan finns andra också är säkert rätt men jag tror att det är ganska ovanligt. Fux är ju jättefint men det skulle vara roligt om man fick ett svart föl, omväxling förnöjer ju.:rofl:

Fast en skimmel har ju alltid en färg under det vita. Skimmel är ju egentligen ingen färg så, utan ett anlag som lägger det vita över den riktiga färgen.

Räknas den bruna färgen till rött (fux) anlag?

Madick har helt rätt, fuxanlaget är recessivt och det kan vandra "osynligt" i hur många generationer som helst utan att man har en aning om det. Och helst plötsligt dyker det upp en liten fux.

Säg inte sådär. Trodde jag hade säkrat mig från att få en fux när jag valde brun hingst till mitt bruna sto. Huga, vill INTE ha en fux.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag undrar vad det kan bli för färg på ett föl vars mamma är skimmel och vars pappa är svettfux? Mammans mamma är mörkbrun och mammans pappa är skimmel. Pappans pappa är brun och pappans mamma är fux. Vad tror ni?

Hej
Jag undrar vad det kan tänkas bli för färg på denna avkomma?
M: gulbrun med svarta ben och svart runt öron
MM: gulbrun
MF: skimmel född gulbrun

F: brun

Tacksam för svar.

Är det större risk att få ett BEC-föl om man korsar en gulbrun X gulbrun än gulbrun X skimmel (född gulbrun)?

Räknas den bruna färgen till rött (fux) anlag?

Nej, det är två helt skilda anlag. Fux (e) är helt enkelt en avsaknad av svart, medans brunt (A) i själva verket är ett anlag som begränsar utbredningen av den svarta färgen. Man skulle kunna se det som att en brun häst egentligen är en sorts kamouflerad svart, medans en fux är en ickesvart. ;)

kicki13 skrev:
Jag undrar vad det kan tänkas bli för färg på denna avkomma?
M: gulbrun med svarta ben och svart runt öron
MM: gulbrun
MF: skimmel född gulbrun

F: brun

Gulbrun + brun kan bli brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart eller isabell beroende på om föräldrarna har ett eller två anlag för svart(E) och brunt(A). Skimmelfärgen som ligger bakom mamman har ingen betydelse då den inte kan bäras dolt.

kicki13 skrev:
Är det större risk att få ett BEC-föl om man korsar en gulbrun X gulbrun än gulbrun X skimmel (född gulbrun)?

Nej, det är samma chans men där emot kan du få ett skimmelanlag ovanpå det dubbelgula om du korsar med skimmeln.

Ameo och ni andra som är duktiga på färger, jag har två frågor.
1. Hur vet man att en hingst t.ex inte kan ge fux avkomma inte ens om stoet han betäcker är fux?
2. Hur vet man om en skimmelhingst endast kan ge skimmelavkommor även med färgade ston.
Finns det eller är det slumpen som avgör?

Har han ingen fux bakom sig i stammen så kan han inte bära på fux. Det är enda säkra sättet. Annars är det bara avkommor som kan svara på det.

Om en häst är homozygot skimmel är också svårt att veta. Han måste ha 2 skimmelföräldrar för att det ens ska vara möjligt, men inte ens då är det säkert. Kanske om han är efter 2 homozygota skimlar att det är säkert? Det får nån annan svara på.

Ameo och ni andra som är duktiga på färger, jag har två frågor.
1. Hur vet man att en hingst t.ex inte kan ge fux avkomma inte ens om stoet han betäcker är fux?
2. Hur vet man om en skimmelhingst endast kan ge skimmelavkommor även med färgade ston.
Finns det eller är det slumpen som avgör?
  1. Först måste hingsten själv vara "ickefux", dvs brun eller svart i grundfärgen. Sen, om hingsten inte har någon fux på flera fulla led i stamtavlan så kan man kanske gissa att han saknar fuxanlag, men eftersom anlaget kan vandra hur många generationer som helst utan att synas så är detta ett lite osäkert sätt. Men om man börjar med detta, sen studerar man avkommelistorna. EN ENDA fuxavkomma bevisar att hingsten har ett fuxanlag. Sen, om man vill vara avancerad, så finns det ett s.k Red Factor-test, där man via DNA kollar ifall hingsten har 0, 1 eller 2 av "rött anlag", där då 0=homozygot för svart=kan ej ge fux och 2=hästen ÄR en fux.
  2. Hingstens båda föräldrar måste vara skimlar, det är regel nummer ett (och i om båda föräldrar är skimlar så är det 25% chans att avkomman blir homozygot). Sen tror jag inte att det finns något färdigt DNAtest för skimlar, utan man får studera avkommelistor och se. OM så bara ett enda ickeskimmel föds så bevisar detta att hingsten inte är homozygot skimmel, utan faktiskt har ett "ickeskimmel"-anlag också.
Blev du någe klokare?

Ok, jo jag blev klokare, när det gäller den svarta hingsten har han än så länge mig veteligen endast fått samtliga sina avkommor i brunt eller svart, jag väntar i år föl med ett fuxsto så det ska bli intressant att se. Men för övrigt fick just det stoet en svartfölunge med en brun hingst förra året.
Han har fåt mörkbruna avkommor med fuxston tidigare!

När det gäller skimmeln så har han endast fått skimmelavkommor, hans far var fux och hans morfar är fux det är endast hans mamma, mormor och den stolinjen som har är skimmlar annars är väl ca 75% färgade.

Intressant jag ska börja föra statestik över avkommorna och forska färger bakåt i ledet!
Tack för hjälpen!

Länk för att ev kunna få svar på frågan vilken färg avkomman kan få.

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Man skriver in pappan och mammans färg och voilá- kommer reslutatet. Typ. Finns två saker till att skriva in.
Om du har en homozygot häst för svart. Eller om du vet att den bär på agouti genen. (Agouti innebär svarta ben och svart kant runt örsnibbarna).
Alternativen har alltid stämt på mina föl.

En toppensida!
Precis vad jag länge har letat efter.

MEN nu till mitt problem, vad heter min hästs färg på engelska?
Hon är vitblack
. Jag har hört Yellow dun. Kan det stämma?

Det finns inget i listan som heter så :-( Vad kan hennes färg heta?

/Åsa

Vad gäller skimmelhingsten så kan han inte vara homozygot i ditt fall eftersom han har en icke-skimmel till pappa. SÅ att det blivit enbart är bara en slump, eftersom det är 50% chans vid varje parning (av icke-skimmel-sto) att avkomman ska bli skimmel.

Vitblack är väl en "gulbrunblack" om jag inte missminner mig, dvs med både gulanlag och blackanlag. Och efter en snabb koll i listan så tror jag att det är "dunskin", dvs buckskin dun som du ska välja.

Vitblack är väl en "gulbrunblack" om jag inte missminner mig, dvs med både gulanlag och blackanlag. Och efter en snabb koll i listan så tror jag att det är "dunskin", dvs buckskin dun som du ska välja.

Helt rätt.
Tack! Då skall jag testa buckskin dun.

Vet du om det finns ngnstans där man kan hitta överstättning. Jag är ju så dålig på engelska.

Jag känner inte till någon översättning, om du menar av sajten som sådan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka