Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?
Gulsvarta kan däremot se ut så där på sommaren, men jag tycker nog också att det låter lite långsökt med fem generationer felregistrerade. Fast omöjligt är det naturligtvis inte, speciellt om det rör sig om mörka nyanser. Finns det andra hästar från den linjen som lämnat "fel" färg på avkomman? Vilken färg har hennes föräldrar? Har hon fler avkommor? Isåntfall vilka färger blev det på dem, och vilken färg hade hingstarna?
Jag tror inte på felregistrerade ponnyer med gulanlag i detta fall. Vi har andra linjer i New foreststamboken som är/varit införda med fel färger i riksstamböckerna, men just i dessa stammar har inte några "gulingar" gett sig till känna. Ronjas far Gandhi är svart, han står dock i stamböcker, hingstkatalog etc som mörkbrun, men det anser jag vara en släng att den "fobi" som tidigare fanns mot att sätta svart som färg. Gandhi har lämnat 155 avkommor tom 2003 (senaste uppgifterna jag har), ingen gul (om inte modern varit det).
Gandhi RNF 82
Far till Gandhi är Hedlanda Gay Lord RNF 56 - mbr
Mor Lawnhill Firedance RNF 164 - ljusbrun
Farfar Hedlanda Meteor RNF 23 - mbr
Farfarsfar Knightwood Rocketer RNF 4 - gulbrun
Mor till Ronja är Bokbackens Titti RNF 1502 - mörkbrun
Morfar Hiawatha RNF 30 - fux
Mormor Tanja RNF 1080 - mbr
Jag är själv inne på att Ronja är bleksvart, och är mycket skeptisk till att en id-kontrollant har ändrat hennes färg till gulsvart. Ännu mer fundersam till att registratorn har godtagit detta färgbyte?? Är Ronja gul kan det inte handla om något annat än en felaktigt uppgiven härstamning, anser jag.
Återkommer gärna med mer färger från hennes härstamning om någon är intresserad och om det kan bringa klarhet i hennes - och fölungens färger.
Hlsn Helena