Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

jag blir helt matt av alla olika färgkombinationer som det pratas om här...

Har varit ute och fotat mitt FD champagnefärgade föl idag,,, ska försöka lägga in nya bilder lite senare, så ska ni få se vilken färg han börjar få nu...:rofl:

Spännande!

Var vet. på station som varnade henne så hon bytte hingst.
Sa att det berodde på hur många % skimmlar det fanns i leden bakom.
Men där ser man...
Ursäkta mig men... :rofl::rofl:
Snacka om okunniga i genetik!!
Skimmelanlaget har INGET med eventuella albinoanlag att göra!

jag har ett sto som är efter uskudar des malais och är brun skäck, mamman är oxå brunskäck och hon är betäckt med advokat och han är näst intill svart med en stjärn. vilken färg får sannolikt fölet..? är det typ svart skäck då lr..? vad blir de.?:confused::):banana:

jadu, det kan bli svart, fux eller brun som grundfärg och 50% chans att den sen blir fläckig utifrån det.

ok tack.. då vet jag lite bättre..:bump: :bow:
de hade ju varit kul men en liten skäck bebis.. men men..

*KL*

Någon vänlig själ som kan tala om vilken färg det (troligast) blir på mitt kommande föl??? Fux eller brun???

e: brun (mörkbrun beroende på var man kollar...)
ee: brun
eu: mörkbrun
eee: brun
eeu: fux
eue: brun
euu: brun

u: fux
ue: fux
uu: brun
uee: brun
ueu: brun
uue: brun
uuu: fux

Ställer frågan igen!:angel: Någon som kan hjälpa mig?

Brun eller evetuellt fux vet jag att det kan bli iaf. Fux om pappan bär anlaget, vilket han kan göra men inte säkert. Har han lämnar fuxavkomma så gör han det. Huruvida det kan bli svart vet inte jag.

Såvida varken mor eller far är homozygot för agouti-genen så kan det också bli svart, men hoppas inte för mkt. ;)

Fölets mamman är skimmel. Fölets morfar var skimmel och mormor var mörkbrun. Pappan till fölet är mörkbrun och dess mamma och pappa är mörkbruna. Vad får då fölet troligtvis för färg?

Det kan garanterat bli brunt, inte alls otroligt att det kan bli fux och möjligen svart.
Och på det är det 50% chans att det sedan blir en skimmel

Har varit ute och fotat mitt FD champagnefärgade föl idag,,, ska försöka lägga in nya bilder lite senare, så ska ni få se vilken färg han börjar få nu...:rofl:

Hur går det med bilderna? När kommer dom?

Kan du inte lägga in dem snart? Är nyfiken...

Gulsvarta kan däremot se ut så där på sommaren, men jag tycker nog också att det låter lite långsökt med fem generationer felregistrerade. Fast omöjligt är det naturligtvis inte, speciellt om det rör sig om mörka nyanser. Finns det andra hästar från den linjen som lämnat "fel" färg på avkomman? Vilken färg har hennes föräldrar? Har hon fler avkommor? Isåntfall vilka färger blev det på dem, och vilken färg hade hingstarna?

Jag tror inte på felregistrerade ponnyer med gulanlag i detta fall. Vi har andra linjer i New foreststamboken som är/varit införda med fel färger i riksstamböckerna, men just i dessa stammar har inte några "gulingar" gett sig till känna. Ronjas far Gandhi är svart, han står dock i stamböcker, hingstkatalog etc som mörkbrun, men det anser jag vara en släng att den "fobi" som tidigare fanns mot att sätta svart som färg. Gandhi har lämnat 155 avkommor tom 2003 (senaste uppgifterna jag har), ingen gul (om inte modern varit det).

82gandhi_.jpg

Gandhi RNF 82

Far till Gandhi är Hedlanda Gay Lord RNF 56 - mbr
Mor Lawnhill Firedance RNF 164 - ljusbrun
Farfar Hedlanda Meteor RNF 23 - mbr
Farfarsfar Knightwood Rocketer RNF 4 - gulbrun

Mor till Ronja är Bokbackens Titti RNF 1502 - mörkbrun
Morfar Hiawatha RNF 30 - fux
Mormor Tanja RNF 1080 - mbr

Jag är själv inne på att Ronja är bleksvart, och är mycket skeptisk till att en id-kontrollant har ändrat hennes färg till gulsvart. Ännu mer fundersam till att registratorn har godtagit detta färgbyte?? Är Ronja gul kan det inte handla om något annat än en felaktigt uppgiven härstamning, anser jag.

Återkommer gärna med mer färger från hennes härstamning om någon är intresserad och om det kan bringa klarhet i hennes - och fölungens färger.

Hlsn Helena

Jag har gått igenom stammen med ägaren. Hittar gula källor bak hos både Gandhi och stoet. För min del såg fölungen verkligen gul ut, men det verkar konstigt att fyra/fem generationer är felreggade utan att ha fått en gul avkomma tidigare. Bästa sättet att få veta är ju givetvis att dna-typa.

det kostar typ en femhundring att göra DNA-testet för gulanlag... Så slipper man fundera.

*kl*

funderar på att betäcka mitt sto nästa år, undrar vad det kan bli för färg på fölisen med denna färgbakgrunden.

mitt sto är fux

e:fux
ee:brun
eee:brun
eeee:mörkbrun

eu:fux
eue:fux
euue:skimmel (har det betydelse?)

u:mörkbrun
ue:fux
uee:fux
ueu:fux
uu:skimmel
uue:brun
uuu:skimmel
uuue:fux

jag är lite inne på en skimmelhingst med denna färggrund:

e:mörkbrun
ee:brun
eee:brun
eeee:brun

Finns 1 fux 4 generationer bort på pappans sida.

eu:brun
eue:brun
euu:brun

finns fux tidigast 5 generationer bort på farmors sida. men detta har väl ingen betydelse eftersom fux kan komma när som helst bara fölet har fuxanlag?

u:vet ej men gissar ju på skimmel
ue:skimmel
uee:skimmel
ueee:skimmel
uue:fux

hur stor "chans" är det att fölet blir skimmel/fux??

förklara gärna så enkelt som möjligt då detta inte är min hemmabana :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka