Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

lil-sis ponny är BÅDE "dubbelgul" och har dessutom DNAtestats till att den är skimmel.
Hade den haft bara ett gulanlag så hade den varit "skimmel född isabell/gulbrun" (jag vet inte om den är brun el fux som grundfärg)

De ÄR INTE albino, utan har bara blekanlaget i dubbel uppsättning, vilket gör att de ser ut att sakna färg - vilket de inte gör.
Och ÄR de verkligen mer ljuskänsliga?? jag tror inte det.

ok. tror jag börjar fatta lite :idea: mer nu men jag försår inta allt än (behöver nog en stund att fundrera lite:smirk:)
en dum fråga till bara... varför finns det typ albino hos typ alla andra djur även hos människor men då inte hästar?

Det finns inga dumma frågor! :idea:

Jag vet inte varför det inte finns albino på häst, men det finns ingen som har sett nån äkta albino på häst i alla fall. Såvitt jag har förstått så verkar albinism inte vara förenligt med fosterutveckling hos häst. Men det kan vara fel från min sida, jag vet inte.

De "dubbelgula" har ju bara blekanlag i dubbel uppsättning, som sagt. Och det gör inte hästen till albino - som inte är en färg utan en "defekt", typ...

Titta på den här bilden så ser du en dubbelgul skäck, där syns det tydligt att det FINNS pigment i de färgade fläckarna men inte i de vita. Hade det varit en albino så hade hela hästen varit lika vit som de vita fälten...

Googla på "cremello tobiano" eller "perlino tobiano" så hittar du MASSOR med såna gulskäckar... :D

Att mamman enbart har skimlar i stammen behöver ändå inte betyda att hon är homozygot, även om det inte är omöjligt att det Är så.
Jag skulle inte tveka en sekund om att din häst är skimmel. Och ÄR mamman homozygot så blir samtliga hennes avkommor skimmel, eftersom hon alltid lämnar ett skimmelanlag.

ok, jag har noll koll på hur hästars färg nedärvs, så det är kul att höra vad kunniga människor tycker! :) aha, nä jag läste lite i tråden o fick för mej att en häst som bar enbart på en typ av anlag blen homozygot... blandar väl i människor och det man får lära sig om mörka o jlusa anlag där:P
hade väl hoppats på att det på nått sätt kunde vända, o han blev brun:/ vet med 6 år tillsammans med kritvit kille hur mycket shampoo och hur höga vattenräkningar man får...

om hästen enbart bär på en typ av anlag så är den homozygot, men enbart det faktum att båda föräldrarna till en häst är skimmel innebär inte nödvändigtvis att avkomman blir homozygot. Det är 25% chans att det blir en homozygot skimmel om båda föräldrarna är heterozygota.

okej, tror jag börjar fatta! är som sagt inte helt insatt i detta, men det är alltid kul att få lära sej nya grejer ! :D tack för svaren!

men om den hästen tex då är skimmel varför är den gul? för mig e liksom en skimmel vit eller grå. hur kan den vara född till perlino (hette det så??) och sen bli en annan färg.

Alla avblekbara skimlar är födda någon annan färg än vit/grå. För att lättare kunna följa färggenetiken skrivs nu också färgen som t.ex. "skimmel född fux". Skimmelanlaget ligger liksom "utanpå" grundfärgen.

Det finns inga dumma frågor! :idea:

Jag vet inte varför det inte finns albino på häst, men det finns ingen som har sett nån äkta albino på häst i alla fall. Såvitt jag har förstått så verkar albinism inte vara förenligt med fosterutveckling hos häst. Men det kan vara fel från min sida, jag vet inte.

De "dubbelgula" har ju bara blekanlag i dubbel uppsättning, som sagt. Och det gör inte hästen till albino - som inte är en färg utan en "defekt", typ...

Titta på den här bilden så ser du en dubbelgul skäck, där syns det tydligt att det FINNS pigment i de färgade fläckarna men inte i de vita. Hade det varit en albino så hade hela hästen varit lika vit som de vita fälten...

Googla på "cremello tobiano" eller "perlino tobiano" så hittar du MASSOR med såna gulskäckar... :D

ok jag fattar men det måste väl finnas en häst som e lite vit som denna hästens vita fält över hela kroppen??? eller??? häftig häst föresten! jag känner att fröken trög ocg frågvis är igång här:angel:!!!

kom på en grej till.. :)jag har helt för mig att jag sett föl som är "gula" "smutts vita" med blå (eller blå vita tycker jag mer de e) ögen de som jag trodde var albino... vad e de för nått då? eller e de bara perlino och kan bli skimlar sen då, var de kanske så i lill-is ponnys fall??? nu börjar jag känna mig så där trög igen... tack för alla snälla svar iallafall ni e verkligen gulliga!

en äkta albino har ingen färg i ögonen heller, utan ögonens blodkärl lyser igenom så att ögonen ser röda ut.

De "smutsvita" hästar med blå ögon som du har sett, de som tidigare felaktigt kallades för albino, är hästar som har gulanlaget i dubbel uppsättning. Men jag tar det ännu mer från början.

Alla hästar har en grundfärg som är fux, svart eller brun.
Uppepå denna grundfärg kan det finnas diverse olika färganlag som påverkar grundfärgen på olika sätt.
Anlag för avblekbar skimmel gör att de blir grå och sen vitnar med åren.
Anlag för skäck ger hästen vita fläckar i grundfärgen.
"Gulanlag" är ett anlag som bleker färgen i hårstråna och det påverkar "röd" färg mer än svart. Det som skiljer gulanlaget från t.ex skäck eller skimmel är att det får dubbel effekt om hästen har det i dubbel uppsättning. Dvs som om du blonderar håret en gång med första anlaget och sen blonderar du en gång till med andra anlaget... Det är det enda anlaget som funkar på det sättet.

Vad gäller "helvita" hästar, som saknar pigment över hela kroppen, så är jag tveksam till om det finns, jag vet inte. Men skimlar t.ex har ju svart pigment i huden så även om de är helt vita så är de inte pigmentlösa.

Men skimlar t.ex har ju svart pigment i huden så även om de är helt vita så är de inte pigmentlösa.[/QUOTE]

ha ha... skrattar åt mig själv här för jag har vart så trög... tur att det finns människor som du... hur hade en sån som jag klarat mig annars.
tack för dina svar min sista dumma kommentar blir de här med skimlarna... du skriver att de iallafall har svart pigment i huden så då e de inte pigmentlösa men där finns det ju faktiskt de som har rosa hud!

stort tack än en gång för din hjälp.

Nej hon är iaf inte mer ljuskänslig än någon annan, tål mer ljus på mulen än mörk häst med vita tecken som gett rosa hud.

Det finns många seglivade myter.

Det mest intressanta är nog eg att hon har melanom!

De är inte rosa över HELA kroppen.

Eller ja, det är ju min. Men hon är inte vit. Men för att krångla till allt så finns det en "gren" i connemara-rasen där de börjar skimla av väldigt sent och nu är jag för trött men jag TROR hon har släkt där, min alltså, vilket skulle förklara varför hon är gul fortfarande och inte vit.

Men hon är mest troligt Perlino från grunden (KAN vara cremello men det är mindre troligt, ska testa det någon gång om jag får pengar över). För att vara Perlino är hon mkt ljus men det skulle då kunna härledas till skimmelanlaget.

Färger är KRÅNGLIGT.

Nej hon är iaf inte mer ljuskänslig än någon annan, tål mer ljus på mulen än mörk häst med vita tecken som gett rosa hud.

Det finns många seglivade myter.

Det mest intressanta är nog eg att hon har melanom!

Men melanomet hør väl inte ihop med att hon är dubbelgul utan med att hon är skimmel?

.......................

Vad gäller "helvita" hästar, som saknar pigment över hela kroppen, så är jag tveksam till om det finns, jag vet inte. Men skimlar t.ex har ju svart pigment i huden så även om de är helt vita så är de inte pigmentlösa.

Det finns ju dessa extremskäckar som kanske bara har en färgad ørontopp, Länk till bild på maximal sabino och Länk till sidan med info om häste; scrolla ned.

Senast ändrad:

Men melanomet hør väl inte ihop med att hon är dubbelgul utan med att hon är skimmel?
Melanomet visar med stor tydlighet att hon inte på något sätt kan vara pigmentlös, eftersom melanomet är pigment som klumpar ihop sig...

Alldeles sant.

Men de blåögda hästarna ska ju vara pigmentlösa och melanom har alltid sagts vara en överproduktion av pigment.

Så hur hänger det ihop...

;)

Alldeles sant.

Men de blåögda hästarna ska ju vara pigmentlösa och melanom har alltid sagts vara en överproduktion av pigment.

Så hur hänger det ihop...

;)

... undrar också ... :angel:

(nu hänger jag med i resonemanget) ;)

/Netika - som har en BEC/Cremello

Golden Arabians har käcka tabeller på sin hemsida (finns en flik "färger") där man kan kolla allt från hästar med cremeanlag (gult) korsat med hästar utan, till vanliga färger korsade med varandra. Så kan man se hur många % chans det blir för en viss färg i en specifik kombination. Tyvärr finns inget om skäckar men det kanske kommer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka