Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Homozygot för fuxanlag blir den inte, fuxanlaget är recessivt och det är dominanta anlag som blir homozygota. Alla avkommor blir inte fuxar, bara om den betäcks med en fux. Betäcks den med en brun utan fuxanlag blir det ingen fux. T.ex.
Däremot gulanlaget är dominant och där är en dubbelgul homozygot eftersom alla avkommor blir gula oavsett pappans färg.

Nu tänker du lite fel. Homozygot betyder bara att generna på ett lokus är likadana. Tex hos en fux, som har två röda (icke-svarta) anlag på E-lokus. Två likadana = homozygot. Motsatsen är heterozygot, dvs en av varje. Tex en svart häst med fuxanlag, har ett anlag för svart och ett för rött på E-lokus. Ett av varje = heterozygot. Om hästen har två likadana anlag på ett lokus innebär det att den är homozygot för anlaget. Oavsett om det rör sig om dominanta eller recessiva anlag...

Jag undrar om någon kan komma med en kvalificerad gissning på vilken färg pappan till min, numera döda, korsningsvalack kan ha haft. Mamman var gulblack (kvarts eller halvfjording) och valacken föddes 1976 som isabellfärgad och blev sedan musblack. Jag vet endast namn på mammans föräldrar och inga färger.

Misstänkta fäder var en klapphingst som var fux eller en liten hingst som var vit med svarta prickar. Jag vet varken ras eller härstamning på dessa. Jag har alltid trott att det varit den prickiga hästen.

Är det vanligt att blackar föds som isabellfärgad? Tycker det blev en väldigt kontrast från vit man och vita ben till svart man och svarta ben...

Så har inte jag fått höra... Har hört att bara dominanta anlag kan vara homozygota. Men, men. Ibland blir det fel.

Nä, en black föds inte som isabell. Det kan helt enkelt inte ske, den föddes som black om den "blev" black senare.

På bilder från när han var några veckor gammal har han vita ben, ljusbrun päls och möjligen mer ljusbrun (och inte vit) man och svans de svarta inslagen började komma när han var runt halvåret gammal.

Det kan jag förklara.
Jag har märkt i hästvärlden att man pratar om homozygot i två olika lägen. Antingen när det gäller färgen i sig eller när det gäller färggenetik.
När det gäller färgen i sig så pratar man om dominanta anlag eftersom det enbart är dom som ger färg/teckning oavsätt vad den andra hästen har för något. Tex homozygot för brun brukar användas på det viset eller homozygot för skäck. Då handlar det inte om genetik i den bemärkelsen utan bara om färg och vad man ser.
Egentligen brukar man i genetik prata om homozygot och hetrozygot beroende för hur den genetiska uppbyggnaden är uppgjord. Den tar inte hänsyn till ögonen utan enbart till hur det ser ut genetiskt.
Det gäller att vara noga med att uttrycka vad man menar med andra ord så andra förstår vad man menar.
Fux är alltid homozygot genetiskt för annars syns inte fuxfärgen. Fux kan alltså aldrig genetiskt vara hetozygot. Arvsmässigt sätt så ger dock inte en fux alltid en fux och det är vad man om man pratar om färg och homozygot något som i hästvärlden ibland benämns som att då inte vara homozygot.
Det är dock inte riktigt korrekt sätt att benämna det på och skapar mest förvirring.

vad betyder zebra don roan?

Kubina:
Amos blir till 100% fux. Han kan inte bli läderfux ( kallas för silverbrun nu) Då hans mamma är ljusbrun och hans pappa är mörkfux. För att avkomman ska kunna bli läderfux (silverbrun) så MÅSTE antingen mamman eller pappan vara det. Hingsten Toxid 11784 som godkändes föra året som 3 åring är läderfux (silverbrun)
Hans pappa är Tonid (mörkfux) och hans mamma Vira 115421 är läderfux (silverbrun) som har fått den fägen genom hennes pappa Verong 11592

Kubina:
Amos blir till 100% fux. Han kan inte bli läderfux ( kallas för silverbrun nu) Då hans mamma är ljusbrun och hans pappa är mörkfux. För att avkomman ska kunna bli läderfux (silverbrun) så MÅSTE antingen mamman eller pappan vara det. Hingsten Toxid 11784 som godkändes föra året som 3 åring är läderfux (silverbrun)
Hans pappa är Tonid (mörkfux) och hans mamma Vira 115421 är läderfux (silverbrun) som har fått den fägen genom hennes pappa Verong 11592
Nej, det är inte riktigt så enkelt :idea:
En fux kan bära silveranlaget utan att det är synligt, eftersom det bara påverkar svart färg. Det kan alltså nedärvas till en avkomma och om avkomman är brun till grundfärgen så blir det då en silverbrun.

He he.... lille plutten ger mycke huvudbry:confused:
Jag lovar att jag ska återkomma med bilder på resultatet till våren.
Lååång väntan....vill ju veta nu!!
Tack till alla som försökt lösa gåtan.

Mvh Kubina

Jag skulle gissa en black med zebra-ränder på benen och så är den dessutom stickelhårig eller konstantskimmel.

Men är det inte dun som är black, inte don? Men det kan ju vara felstavat :idea:

(Don har jag inte hört som färg, men det finns väll en hästras med det namnet?)

Nya kort på Nicke - och nu har vi gjort ID kontroll, för visst är han en fux... om än med ngt "luddig färg"...
Jag tror också att han får en liknande färg som pappan, Galant...

ELLER VAD TROR DU "DIMMANS"???

nickeansiktsbildlitennov2007.jpg
[/IMG]

coelhoochnickeliten071123.jpg
[/IMG]

Jag är helt tillfreds med den fuxfärgen- tycker den är jättesnygg...

Mitt sto är vit med svarta prickar främst på bak partiet..även några fläckar i ansiktet och på sidorna,men mindre.Hon är korsning ardenner/ knabstrupper.hennes mamma är ardenner-Blå skimmel och hennes pappa är knabstrupper-tigrerad med rejält mycket prickar.Hon är betäckt med en welsh av cob typ hingst som är brun (svart man o svans)med bläs och någon vit strumpa om jag inte minns fel..Har för mig hans mamma var isabell men minns inte exakt.kan ha varit väldigt ljus fux..vad tror ni mitt föl får för färg? är prickarna väldigt ärftliga? vore ju skoj med några prickar..

*kl*

kan fux+fux alltid bara få fux? eller finns det några undantag?

Mitt sto är vit med svarta prickar främst på bak partiet..även några fläckar i ansiktet och på sidorna,men mindre.Hon är korsning ardenner/ knabstrupper.hennes mamma är ardenner-Blå skimmel och hennes pappa är knabstrupper-tigrerad med rejält mycket prickar.Hon är betäckt med en welsh av cob typ hingst som är brun (svart man o svans)med bläs och någon vit strumpa om jag inte minns fel..Har för mig hans mamma var isabell men minns inte exakt.kan ha varit väldigt ljus fux..vad tror ni mitt föl får för färg? är prickarna väldigt ärftliga? vore ju skoj med några prickar..
Det är 50% chans att avkomman blir prickig.
Grundfärgen (dvs den färg prickarna får, om den blir prickig - eller den färg kroppen får) är svår att sia om, men det är väl inte omöjligt att det kan bli vilket som helst av svart, fux eller brun. Ardennerns konstantskimmelanlag finns nog inte hos din häst, om den inte är "skimmel" i de färgade prickarna. Dvs om det är så så kan avkomman inte bli konstantskimmel.
Hingstens mammas eventuella gulanlag spelar inte heller någon roll - om hingsten är "ickegul" så kan han inte nedärva anlaget.

*kl*

kan fux+fux alltid bara få fux? eller finns det några undantag?
Som grundfärg finns inga undantag.

MEN i de raser där bukskäcksanlaget (russ + några fler) finns så är det 25% chans att avkomman blir bukskäck om man parar två fuxar som bägge är anlagsbärare. Detta är nog det enda undataget - om min morgonhjärna är vaken nu.... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna