Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Beror faktiskt på rasen.
Det finns en mutation som kallas pearl.
Den syns enbart på fux och den är helt recensiv och kräver därför två anlag.
http://www.newdilutions.com/
Är dock inte vanlig men som sagt existerar.

Okay! man tackar! Vore ju jätteskoj om hon ned ärver prickarna.Hon är helt svart i prickarna vad jag kan se.Fast vissa prickar är ju lite grå. Ska bli grymt spännande att se! Brukar dom prickiga födas i sin ursprungs färg? Vet att mitt stos bror är född vit med prickar bla..Kan de tex födas svarta som skimmeln gör?

Är lite nyfiken på vad mina avkommer kan få för färger och vad som är mest troligt.

Föl 1
Sto= Brun e. skimmel u. brun
Hingst= Isabellskimmel e. isabell u. rödskimmel

Föl 2
Sto=Brun schabraktigrerad melerad e. leopardtigrerad u. brun Hingst=Isabellskimmel e. isabell u. rödskimmel

Vad tror ni?

Föl 1:
Att stoets pappa är skimmel har ingen som helst betydelse i detta fallet eftersom stoet själv inte är skimmel = inte har ärvt pappans skimmelanlag. Frågan är snarast ifall det finns fuxanlag bakom stoet?
Generellt, utan att veta mer än det du skrev, så kan det bli
Svart, brun eller fux som grundfärg
sen är det 50% chans vardera att avkomman blir konstantskimmel resp får ett gulanlag.

Vad gäller föl 2 så är det tänkabra utfallet detsamma, med tillägget att det också är 50% chans att avkomman blir prickig i någon mån. (jag är dålig på de prickiga)

Okej, tack! Bakom det bruna stoet finns det 2 fuxar i fjärde led, det andra stoets moder kan jag tyvärr inte svara på, det är ett brunt fullblodssto som är mamma till henne.

*kl*

Det snackas om isabeller i någon annan tråd här på avel och det fick mig att undra över en häst jag känner till. Hästen ifråga är isabell, och har en mamma som är fux. Vad kan då pappan ha haft för färg? Är det bara fux eller isabell som är möjligt?

Pappan kan inte ha varit fux. Han kan däremot ha varit isabell, gulbrun, gulsvart eller nån av dom blåögda varianterna.

Pappan måste ha varit gul på något sätt, men eftersom fuxanlaget är recessivt så kan man bära på det utan att vara det själv.

Hej hur vet man om det är störst sannolikhet att det blir en brun eller svart skäck stoet är brun och har tidigare lämna n isabellskäck när hingsten var det en silver svart även den samma som hingsten och en brunskäck samma som stoet. Nu är hingsten svart skäck är det ngn färg som brukar slå igenom mest?

Ta det där en gång till.
1. Vad är det för färg på stoet?
2. Vad är det för färg på hingsten?
3. Vad är det för färger på deras föräldrar?

Sen har det nog varit generalfel nånstans, för ett brunt sto med en silversvart hingst kan inte ge en isabellskäck.... MINST en av föräldrarna måste vara skäck för att avkomman ska bli det. Och MINST en av föräldrarna måste ha ett gulanlag för att avkomman ska kunna ärva det.

Jag TROR det menas att stoet är brunt och har lämnat en isabellskäckavkomma med en pappa som var isabellskäck, en silversvart avkomma med en silversvart hingst. Sen den sista avkomman är brunskäck, men där förstår jag inte pappans färg och nu väntar stoet föl med en svartskäckig hingst.

Usch tycker det här är skitsvårt med färger. Funderar på att betäcka min som till sommaren blir 3 år med briar som väl är sabino. Stoet i fråga är för tillfället fux med mycket vita tecken samt vit fläck på magen. Möjlig sabino? Pappan till henne var fux vid födseln nu skimmel och var fux till han var två år har jag hört. Stoet börjar blir rätt så stickelhårig så jag vet inte om hon är på väg att bli skimmel hon oxå.:bump: Hennes mamma är dock mörkbrun svarta ben men med tecken och har förmodligen lite gulanlag då hon är lite gul i det mörkbruna om ni förstår.

Så med andra ord
Stoet fux med möjliga sabinoanlag eller blivande skimmel eller bara stickelhårig
Hingsten Briar (sabino?) svettfux

Borde väl vara rätt så stor chans för sabinoföl??

Och en fråga till om man vill ha chans till isabellfärgat föl vad kan man betäcka med då? Går det när stoet är fux?

Sorry det är jag som var otydlig. Stoet är brunskäck och de andra färgerna är hingstarna en var silversvart och lämnade likadant föl, en var brun och då blev det en brunskäck, en var isabellskäck (osäker på om färgen heter ngt annat) men då fick fölet samma färg alltså isabellskäck. Denna gången har jag betäckt henne med en svartskäck och funderar om det brukar vara någon av färgerna som oftast slår igenom =)?? Tyvärr så vet jag inte så mkt mer om färgerna längre tillbaka i leden.

Om hingsten är heterozygot (ett anlag för skäck, det vanligaste) för skäck så är sannolikheten för en skäck 75% och 25 för enfärgat. Är hingsten homozygot (två anlag för skäck) så blir det en skäckunge.
Sen vilken grundfärg ungen får beror på huruvida hingsten bär fuxanlag eller inte. OM den gör det så kan det bli fux, brun eller svart grundfärg (och sen ev skäckanlag ovanpå det). Annars bara svart eller brunskäck.

Om du betäcker med Briar så blir det en fux (om ditt sto nu inte är skimmel - för då är det 50% för skimmel född fux).

En isabell kan du få om du använder en hingst med gulanlag. En isabell har egentligen fux som grundfärg och sen ett gulanlag på det. Så en fux + isabell = 50% blir isabeller och 50% blir fuxar.

Att mormor ev har gulanlag spelar ingen roll för det SYNS alltid med gulanlaget och din är ju inte gul.

Att mormor ev har gulanlag spelar ingen roll för det SYNS alltid med gulanlaget och din är ju inte gul.

Sanning med modifikation. Eftersom gult bleker "sämre" på mörka hästar kan det svårt att se gulanlaget på mörkbruna och svarta hästar.

Sorry det är jag som var otydlig. Stoet är brunskäck och de andra färgerna är hingstarna en var silversvart och lämnade likadant föl, en var brun och då blev det en brunskäck, en var isabellskäck (osäker på om färgen heter ngt annat) men då fick fölet samma färg alltså isabellskäck. Denna gången har jag betäckt henne med en svartskäck och funderar om det brukar vara någon av färgerna som oftast slår igenom =)?? Tyvärr så vet jag inte så mkt mer om färgerna längre tillbaka i leden.
Alla hästar har en grundfärg - svart, brun eller fux
Sen finns diverse "mönster" som lägger sig som ett täcke ovanpå grundfärgen, t.ex gulanlag, silveranlag, blackanlag, skäckanlag etc.
Dessa anlag fungerar ungefär likadant, dvs OM hästen har anlaget så syns det. Gulanlaget - som bleker färgen i hårstråna - får dessutom dubbel effekt om det kommer i dubbel uppsättning, annars syns det inte alltid ifall de har anlaget i enkel eller dubbel uppsättning. Dubbel uppsättning förutsätter att båda föräldrarna har anlaget och nedärver det till avkomman.

Kort sammanfattat:
brunskäck + svartskäck kan bli brun, svart el fux som grundfärg.
Och förutsatt att ingen av föräldrarna har dubbelt skäckanlag så är det 25% chans att det blir en "icke-skäck", 50% chans för skäck med ett skäckanlag, 25% chans för skäck med dubbelt skäckanlag - vilket innebär att samtliga avkommor kommer bli skäckar. Alltså 75% chans att du får en skäckunge.

Tackar häftigt med dessa färgkunskaper. Önskar verkligen att jag kunde mer om det för det är mkt intressant. Häftigt att det till och med kan blir en fux av resultatet. En dum fråga vad innebär dubbelt skäckanlag? Skulle gissa på om generna ett steg till baka är skäckar är det så? eller hur är det?

Som ameo skrev betyder dubbelt skäckanlag att om avkomman i sin tur får några avkommor kommer alla att bli skäckar av något slag.
För att en häst ska kunna ha dubbelt skäckanlag måste båda föräldrarna vara skäckar ja, men det är inte säkert att den får det bara för att de är det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka