Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Beror faktiskt på rasen.
Det finns en mutation som kallas pearl.
Den syns enbart på fux och den är helt recensiv och kräver därför två anlag.
http://www.newdilutions.com/
Är dock inte vanlig men som sagt existerar.

Nei da, det synes også hvis hesten er heterozygot for både pearl og cream. Så det er ikke et ekte recessivt ("recensiv"??) anlegg.

*kl*

Om man har ett sto som är brun-vit skäck (kanske.. 60 % vitt och 40 % brunt och blåa ögon)
Och betäcker den med en schbraktigrerad hingst som är mestadels brun. (möjligtvis med röda inslag)

Vad skulle det kunna bli av detta..
Stor risk att det blir en enfärgad avkomma?

om vi förutsätter att båda föräldrarna är heterozygota för resp färg så är det 50% chans vardera att det blir skäck resp tigrerat och det är 25% chans vardera att avkomman får båda anlagen resp inget anlag, dvs blir "enfärgad".

En spotted blanket er vel alltid heterozygot for leopard. En homozygot hest med såpass store anlegg for hvitt mønster ville vært snowcap.

Erkänner att de olika tigrerade anlagen ligger strax utanför mitt kunskapsområde, om jag inte plockar fram boken ock läser innantill...

Vilken färg kan det tänkas bli av den här kombinationen?

Hingsten = skimmel (född brun)
Stoet = Brunskäck
Hingstens far = skimmel
Hingstens farfar = Brun
Hingstens mor = Skimmel
Stoets mor = Borkskäck
Stoets far & farfar = brun

Vilken hingst? :)

Oki.
Tack för svaret. :bow:

Men om både stoet och hingsten är brunvita skäckar?
Blir avkomman garnaterat skäck då?
(Om vi förutsätter att ingen av dem är homozygot)

Och hur är det med blåögda hästar?
Är det mer genetiskt än brunögda pigment eller tvärtom?

Stoet och hingsten som i far och mor? Om ingen är homozygot så har dom ett skäckanlagoch ett icke-skäckanlag att ge vidare. Så det är fortfarande risk/chans för ett enfärgat föl.

Oki.
Tack för svaret. :bow:

Och hur är det med blåögda hästar?
Är det mer genetiskt än brunögda pigment eller tvärtom?

Blå øyne hos hester kommer av 1) blekende fargeanlegg (krem (gul) i dobbelt anlegg, champagne osv) og 2) hvite mønstre.

Det ene er ikke "mer genetisk" enn det andre. Men det er som sagt ulike anlegg som er kjent for å gi blå øyne. Dobbeltgule hester har jo alltid blå øyne. Av hvite mønstre er det frame overo (fins i Skandinavia kun i painthester) og splashed white (fins i paint, kaldblodstravere, shetlandsponni, islandshest blant annet) som man mener forårsaker blå øyne. Vet ikke helt hva du vil frem til her, men frame overo og splashed white kan gi blå øyne selv med minimal utbredelse, altså blå øyne og bare små hvite avtegn på en ellers ensfarget hest.

Det räknas som recensivt även i det läget.
Marsvin har 3 mutationer på c-lokus som interagerar med varandra dvs om dom kombineras med varandra så får du effekt. En recensiv gen kräver alltid två gener för att få effekt. Vissa mutationer intergrerar med varandra och kan därför ha två olika mutationer om ger effekt när dessa korsas också.
Marsvin är jättebra exempel på sådana.
Parar du den psedo pearlen med en annan solidfärgad häst sm inte har några som helst anlag för pearl eller gul och avkomman inte får ett gulanlag men väl pearlanlag så förblir den solid om än dock pearlbärare. Alltså är det anlaget recensivt.

Om båda föräldrarna är heterozygota skäckar så är det statistiska utfallet följande:
25% homoxygot skäck
50% heterozygot skäck
25% icke-skäck

Vad det sen blir för grndfärg på avkomman är en annan historia, kan teoretiskt bli både svart, brunt och fux - beroende på vilka färganlag som är inblandade.

Det räknas som recensivt även i det läget.
Marsvin har 3 mutationer på c-lokus som interagerar med varandra dvs om dom kombineras med varandra så får du effekt. En recensiv gen kräver alltid två gener för att få effekt. Vissa mutationer intergrerar med varandra och kan därför ha två olika mutationer om ger effekt när dessa korsas också.
Marsvin är jättebra exempel på sådana.
Parar du den psedo pearlen med en annan solidfärgad häst sm inte har några som helst anlag för pearl eller gul och avkomman inte får ett gulanlag men väl pearlanlag så förblir den solid om än dock pearlbärare. Alltså är det anlaget recensivt.

Et recessivt (ikke "recensivt") gen krever allikevel to like ALLELER for å påvirke fenotypen. Om det krever gener fra andre loci for å gjøre noe som helst, er det vel snarere snakk om polygenetiske anlegg. Pearl-genet er jo ikke som andre enkle recessive gener, som f.eks flaxen eller extension e.

kl*

nu undrar jag rent hypotetiskt vilka färger mitt sto skulle kunna nedärva men en hymozogot svart hingst.

hon själv är fux och har svarta hårstån i både man och svans en fläck på ganaschen och någon på rumpan (hon har mindre fläckar oxå... men det blir jobbigt att nämna alla)
hennes pappa är fux och har producerat några (tror typ 10 st av 900?) svarta föl, så då borde det väl finnas svartanlag hos honom iaf eller? jag har ingen koll:D

någon som har nån koll?

kl*

nu undrar jag rent hypotetiskt vilka färger mitt sto skulle kunna nedärva men en hymozogot svart hingst.

hon själv är fux och har svarta hårstån i både man och svans en fläck på ganaschen och någon på rumpan (hon har mindre fläckar oxå... men det blir jobbigt att nämna alla)
hennes pappa är fux och har producerat några (tror typ 10 st av 900?) svarta föl, så då borde det väl finnas svartanlag hos honom iaf eller? jag har ingen koll:D

någon som har nån koll?

Du har rätt. Om hennes pappa har lämnat ett enda svart (aa) föl så har han minst ett anlag för det och det är därmed 50 % chans att ditt sto har anlaget.

Vet du om pappan har lämnat brunt med svart sto?

Vilken färg har stoets mor? Vilka färger har föräldrarnas föräldrar?

Eftersom ditt sto är fux har hon inget anlag för "svart färg" (på E-locus) sina prickar till trots. Med fuxhingst blir det 100 % fuxar. Hon kan dock ha anlag för svart (hela kroppen svart) eller brun (svarta man, svans, ben) "spridning" (A-locus), men den svarta färgen måste hingsten tillföra.

Du har rätt. Om hennes pappa har lämnat ett enda svart (aa) föl så har han minst ett anlag för det och det är därmed 50 % chans att ditt sto har anlaget.

Vet du om pappan har lämnat brunt med svart sto?

Vilken färg har stoets mor? Vilka färger har föräldrarnas föräldrar?

Eftersom ditt sto är fux har hon inget anlag för "svart färg" (på E-locus) sina prickar till trots. Med fuxhingst blir det 100 % fuxar. Hon kan dock ha anlag för svart (hela kroppen svart) eller brun (svarta man, svans, ben) "spridning" (A-locus), men den svarta färgen måste hingsten tillföra.

tack för svaret... nu är det så här att pappan finns i usa... jag har lite svårt att ta reda på om han har lämnat brunt med svarta... kolla igenom 900 stamtavlor fram o tillbaka... e... nej tack :D

stoets mor är skimmel, dock är ju morfar fux, mormor är skimmel...
hur kan man ta reda på om hon har anlag för svart då? utann att göra dna test... det känns som jag har viktigare saker att lägga pengarna på just nu:cool:

hoppas på svar igen!

kollade lite snabbt, han har iaf lämnat svart tillsammans med både bruna och skimmlar och när jag tittar nu så var det betydligt fler än bara 9...

han är fux själv om jag inte har skrivit det...

Anledningen att jag frågade om hingsten lämnat brunt med svart var att ett sådant föl skulle visa säkert att han har ett anlag för brunt. I så fall är det 50 % chans att ditt sto har fått anlag för svart.

Har hingsten inte lämnat brunt med svart finns det chans att han har två svart-anlag. I så fall så VET man att dottern har minst ett svart-anlag och kan lämna svart med hingst som har det anlaget.

Enda möjligheten att säkert få bekräftat är att gå igenom stamtavlorna. Ett enda brunt föl u. svart sto visar att hingsten har anlag för brunt. Tyvärr finns det inget enkelt sätt att bekräfta om han inte har det. Många svarta föl med bruna ston kan peka på att han har två svart-anlag. Men det är inget säkert förrän man kommit upp i vädligt många avkommor.

Oavsett vilket krävs att hon betäcks med en icke-fux, annars får man bara fuxar.

Beträffande stoets mor måste man veta vilken färg hon föddes med för att kunna säga något om hennes anlag.

Tyvärr finns det inget säkert sätt att veta om stoet har anlag för svart. (Förutom att betäcka henne med en svart hingst som inte lämnar fux och se vad som händer:D).

Vad kallar du det för då om det inte är recensiv?
Om det nu finns något namn för det.
Marsvin har tre alles på c-lokus som i kombinationer med varandra ger olika uttryck. Samtliga är recensiva trots att det inte är samma alles. På a-lokus har du två olika alles som kan kombineras med varandra för att ge uttryck och även dom två är recensiva trots att dom inte är samma alles.
Hos en pearl med ett anlag pearl och ett anlag gul är det enda som gör skillnad den att gul är dominant. Annars funkar det stort sätt på samma sätt.
För att få pearl måste avkomman få anlag från både pappa och mamma oavsätt om det ena är gulanlag eller m båda är pearl för att kunna ge uttryck för pearl. Jag har lärt mig att ger genen inte uttryck i annat än där det krävs anlag från mamman och pappan så räknas den som recensiv. Du kan inte säga att pearl ger utryck utan att där finns en gen till som samarbetar oavsätt om den sitter på samma alles eller ej.
Det går givetvis interiktigt att jämföra med flaxfux men det går att jämföra med vad marsvinen har då dom har gener som uppför sig så. Vad dom inte har är gulanlaget dominant. Det är gulanlaget som är skillnad men inte pearl som är jämförbar med dom mutationer marsvin har på c-lokus. Gult är ofullständigt dominant och pearl är recensivt enlig dom regler jag har lärt mig när jag hållt på med smådjursgenetik oavsätt alles.
Du kan inte jämföra med andra färger hos häst för dom har inget liknande muterat som det ser ut idag.

Nu svarar jag på ett inlägg väldigt långt efter...
Hur blev det med färgen på ditt föl efter skimmelpappa och fuxmor? Jag har samma konstellation på mitt blivande föl och är väldigt nyfiken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka