Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?
Och va tusan heter skimmel på engelska då?
avblekbar skimmel heter t.ex "grey"
konstantskimmel heter "roan"
Fattar inte så mycket av länken, väldigt dålig på hästengengelska
vilken fär får fölet om pappan är skimmel (Camaro M som är Calido(skimmel) I-Landgraf I(mörkbun)) och mamman brun (Master(mörkbrun)-Amiral(fux))?
50% chans/risk att det blir skimmel
sen är det teoretiskt möjligt att fölet föds fux, brun eller svart - i vilka procentsatser vill jag inte sia om eftersom jag inte vet vad mamman och pappan har för anlag, vilket som verkligen är möjligt.
Jag får verkligen inte ihop det här:
Mamma - isabell.
Pappa - brun leopardtigrerad homozygot.
Kan den bli vit med isabellfärgade prickar, eller hur funkar det? För pappan är helvit med bruna prickar. Men ihop med gulanlag?
Kanske vit med gulbruna prickar?
Börja med att plocka isär vilka anlag som finns.
1. - grundfärg - som i detta fallet skulle kunna bli fux, brun eller svart, teoretiskt sett (beroende på hur anlagen hos föräldrarna ser ut)
2. - tigrering - eftersom hingsten är homozygot så vet man garanterat att avkomman blir tigrerad = prickig, om nu någon skulle ha missat det.
3. - gulanlag - påverkar grundfärgen och därmed i det här fallet färgen på prickarna. Så fölet som kommer ut kommer alltså vara prickig där färgen på prickarna teoretiskt sett kan bli fux, isabell, brun, gulbrun, svart eller gulsvart (hur man nu ska kunna se det...)
klarnade det något?
*kl*
Har dräktigt fuxsto, pappa är brun och mormor skimmel. Undrar procentuellt vad det kan bli för färg på avkomman? Tex 80% chans att det blir en brun osv.
Sen undrar jag om det ens är möjligt att få en skimmel med fux som mamma och brun pappa?
Nej, det kan inte bli en skimmel, eftersom ingen förälder är skimmel.
Procentsatser för de olika färgerna i just detta fallet är omöjligt att ange med såpass lite information om färgerna och vad som ligger bakom, men generellt, teoretiskt skulle det kunna vara 50% chans för fux, 25% chans vardera för brunt resp svart.