Vad kan det bli för färg på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 698
  • Visningar Visningar 64 242
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Avkomman får alltid ett anlag från vardera föräldern - av ALLA generna.
När det gäller färg så kan föräldrarna dela med sig av t.ex "skäck" eller "ickeskäck". Om avkomman får "skäck" av båda föräldrarna så innebär det att den har två anlag för "skäck" och inget för "ickeskäck". Då kommer den alltid dela med sig ett skäckanlag till sin avkomma.
Får avkomman "skäck" av ena föräldern och "ickeskäck" av den andra så blir den skäck, men det är bara 50% chans att den delar med sig skäck resp ickeskäck till en kommande avkomma.

grundläggande genetik, fast har man inte fått lära sig det så är det ju svårare att förklara enkelt så här...

Oki, tackar för info inte för att färgen spela roll huvudsaken är ju att det blir en frisk föling, Men spännande är det...

Angående färg hos föl!!

Hoppas jag lag den rätt annars får ni flytta denna tråd. Jag har en fråga mitt föl är nu svart med bläs och tre strumpor. Mamman är grå skimmel pappan brun. Enligt id-kontrollanten ska hon bli svart eller mörkbrun hur är detta möjligt då det inte finns svart på någon av fölens förädrars sida. Tacksam för svar..:):)

Sv: Angående färg hos föl!!

Det är egentligen inte så svårt. Har bara modern och fadern varsitt litet a (som gör att svart färg inte begränsas till man svans, fötter och kanten på öronen - vilket stort A gör). En svart häst har ju alltid två små a.

Avkomman ärver alltid ett anlag från modern och ett från fadern.

Alla hästar som INTE är svarta har Aa eller AA (fux är ett undantag eftersom de kan ha antingen AA, Aa el aa, men det röda döljer detta). Detta gör att alla hästar där båda föräldrarna har genuppsättningen Aa eller aa kan få ett svart föl (utom om den får två små e - då blir den fux).
Om din häst blir svart måste således båda föräldrarna ha genuppsättningen Aa. Har ena föräldern AA kan inte avkomman bli svart el svartbrun, men däremot mörkbrun.

Hoppas jag inte krånglade till det ännu mer nu!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det kanske blev en aning komplicerat, om nu inte ts har färggenetikkunskaper, så jag ska reda ut det "på svenska"
(uppdaterar detta inlägg strax)
Det som skulle underlätta en aning är att veta vad mamman hade för färg när hon föddes, vet du det?

En brun häst är en svart häst som har ett agutianlag, som begränsar den svarta färgens utbredning till tagel, ben och öronkanter.
Om den bruna pappan har nedärvt sitt svarta anlag men inte det bruna "tilläggsanlaget" (aguti) till avkomman och att inte heller stoet har lämnat något agutianlag till avkomman (spelar egentligen ingen roll vad hon har för födelsefärg) och dessutom inte heller något skimmelanlag så blir avkomman svart.

För övrigt hör frågan egentligen bäst hemma i tråden om "vad kan det bli för färg på avkomman", så jag flyttar in den dit om en stund...

Senast ändrad:

DÅ är det inte ett dugg konstigt, för det innebär att hon inte kan nedärva något agutianlag.

Så blir då alltså svart. Det trodde jag aldrig. Har hela tiden trott hon ska bli skimmel

Det är 50% chans att hon har ärvt sin mammas skimmelanlag. Det borde dock synas redan om hon tänker bli skimmel, men det finns vissa hästar som skimlar av sent...

Syns inga tecken alls hon är 8 månader. Men hennes andra avkomma började skimmla vid ca ett och halvt år. Tack så mycket för din hjälp...

Jag är lite nyfiken på vad denna avkomman kan få för färg. Så vad tror ni?

u: fux
uur: fux ue: skäck (tror homozygot)
uuu: skimmel uue: brun/fux (vet ej) ue.s sida endast schäckar

e: skimmel (svart)
resten skimlar men finns brunt anlag

Morfarn, skäcken, kan inte vara homozygot eftersom avkomman, mamman är fux och inte skäck. Hade hingsten varit homozygot hade alla dess avkommor blivit skäckar.

Bra att veta är också vilka färger skäckarna är (brunskäck, svartskäck, rödskäck, isabellskäck mm.) och vilka färger skimmlarna hade när de föddes, om du vet det..!

Morfar var brunskäck iaf, vet ej de andra men han var Pinto så bara skäckar.

Hingsten föddes svart vet jag iaf. De andra bruna eller svarta (troligtvis).

Tja, då kan det bli antingen brun, svart eller fux, och sen så är det 50% chans att det blir skimmel "också" :)

Och i skimlarna kan den bli rödskimmel, skimmel med svart basfärg eller skimmel med brun basfärg? (vad heter det igentligen?)

Ingen chans till skäck då?

Det finns 2 olika skimmelanlag. Dels dom som är rödskimmel, brunskimmel, svartskimmel osv. Konstantskimmel. Dom har ofta närmare helfärgat huvud och sen är kroppen mer eller mindre "stickelhårig". Dom har samma färg hela livet, dvs blir aldrig vita. Däremot kan dom skifta i nyans beroende på årstid.

Sen finns det dom avblekbara skimlarna som föds helt enfärgade och bleks av med tiden för att på sikt bli i princip vita. Då säger man skimmel född brun, skimmel född fux, skimmel född svart osv.

Så vad för sorts skimlar det kan bli beror på vad som finns. Båda anlagen är dominanta, dvs minst en av föräldrarna måste ha färgen. Är fölets pappa skimmel född svart så kan det inte bli rödskimlar, svartskimlar osv. Däremot skimmel född brun... Osv.

när jag läser om färgerna så kom jag på att tänka på min förra ponny.
Hon var brungul, mamman var flygskimmel och pappan var isabell färgad, el min systers quarter. dennes pappa var isabell och mamman var brun, dottern av dem är mörkbrun. nästan svart.
Jag undrar lite hur det kommer sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka