Vad jobbar en typisk hästmänniska med?

T

Tojban

Finns det någon yrkesgrupp som lockar till sig extra mycket hästfolk? Kan man se på dig att du håller på med hästar, eller blir folk förvånade när de får reda på det?:p:D vågar du klampa in på ett köpcenter iklädd ridkläder? nyfiken :banana:

Sv: Vad jobbar en typisk hästmänniska med?

Jag jobbar som undersköterska, på ett äldreboende och med hemtjänst. Stället jag jobbar på ligger på landsbygden och vi är ungfär 25 anställda. Nu försöker jag tänka efter, jag tror vi är sju som har egna hästar! Ett par till har barn som rider. Till och med vår chef har häst. I stort sett resten har hundar och/eller katter.

Vi är kanske lite unika :smirk: Men det blir nog så när alla är lantistjejer. Och visst törs jag gå in på affären i ridkläder, trots att affären ligger i staden (som är en äkta "byhåla") 1½ mil ifrån vår by.

lokalvårdare, inget roligt jobb alls. tungt. Men bra arbetstider. Man kan planera o göra färdigt det man ska o hinna rida medans det är dagtid.

iochmed att jag städar så skiter jag i o sminka mig (händer ibland såklart) klä upp mig o dylikt. Ser som färdig ut till stallet :D

orkar inte heller....börjar ju ibland kl 6.

jättemånga som har egna hästar på mitt jobb. o dom säger detsamma...arbetstiderna.
Bra för hästfolk...haha

jag undviker att handla med ridkläder dock.
bara i nödfall. folk stirrar så surt på en när man kommer. Kläcker otrevliga kommentarer osv...så som sagt...bara i nödfall..eller typ lanthandel o sånt då såklart.

Senast ändrad av en moderator:

Är Kyrkvaktmästare/kyrkogårdsarbetare som jobbar på löneformulär. Alltså styr jag mina arbetstider själv. Måste vara det perfekta jobbet när man har häst. Nackdel är att man är ensamjobbare men fördelen överväger helt klart eftersom jag kan bestämma mina arbetstider nästan som jag själv vill. Jobbar mindre på vintern = kan rida när det är ljust, jobbar längre dagar på sommaren = då är det ju ljust sent på kvällarna.
Hoppas att man får ha det så här i framtiden också eftersom jag trivs så bra.

Visst vågar jag klampa in i affären med hästkläder men försöker undvika det med hänsyn till andra kunder. Kan ju finnas allergiker som är väldigt känsliga mot häst och andra djur också i och för sig.

Jag tror många hästmänniskor jobbar inom vården. Vet inte varför dock :)

Jag har haft en del olika arbeten. Läckrast var ju när jag jobbade på ett aktiebolag som ekonomi- och personalansvarig...och tog hästen till jobbet:D

Förutom det har jag jobbat i butik, marknadsundersökare i byggbranschen och kontorist på ett byggföretag. Nu är jag anställd inom kommunpsykatrin...Mina ridkläder är jeans och boots och har inga problem att gå på stormarknader i de kläderna, blir inte särskilt smutsig i stallet och det luktar aldrig "stall" eller "häst" om mig;)

Djurskötare brukar ha hästar! Ett ställe jag jobbade på var vi sju anställda, 6 st hade egna hästar. Med djurskötare menar jag kor eller grisar - i mitt fall grisar. Yrket är väldigt enkelt att kombinera med hästlivet, man har ofta bra arbetstider, lite flex, och så kan man ju mocka innan man kör till jobbet, ingen som klagar på hästlukt sen...

Jag jobbar som personlig assistent och där jag är just nu ingår sovande jourer, inte idealiskt när man har eget stall, egna hästar + några inhyrningar. Men tack vare min underbara sambo, som själv inte är intresserad av hästar men ställer upp med in och utsläpp, så fungerar det ändå.

Bor ute på landet ca. 1,5 mil från stan, så jag handlar när jag far hem från jobbet, men jag skulle inte "banga" att gå in på en affär med stallkläderna.

På jobbet är det en tjej till som har egna hästar och jag känner en hel del andra inom vårdyrket som har hästar.

Jag arbetar inom omsorgen med utvecklingsstörda.

Och har inga problem med att gå in med hästkläder i butiker. Nu bor jag så långt ifrån stallet så att åka hem och byta kläder för att handla funkar aldrig tidssmässig. Så därför "strö handlar" jag alltid hästklädd.

Jag arbetar som socialsekreterare och har vanliga arbetstider, men är flexibel då jag själv lägger upp mina dagar. Försöker sluta tidigt ett par dagar i veckan nu på vintern så att jag kan rida när det är hyfsat ljust.

Tidigare arbetade jag på schema (på kommunalt ungdomsboende, också som socialsekreterare) med sovande natt. Det var perfekt när det gäller hästarna, för jag kunde rida på fm i stort sett varje dag.

På min arbetsplats är det flera stycken som har häst. I vår grupp (13 st) är vi tre som har hästar.

Jobbar i vården jag med, har egen gård och tre hästar hemma för närvarande.
Jag går inte i köpcentra med stallkläder, men den som ser insidan av min bil kan inte missa att det är en hästägares bil.

Jag tror många hästmänniskor jobbar inom vården. Vet inte varför dock :)

lägger mig i kön jobbar innom vården och äger häst
jobbar på ett äldreboende
men där är vi av totalt 20 anställda TVÅ hästägare jag och min arbetsledare, sedan finns det en anställds dotter som rider på den lokala ridskolan.

jodå jag kan knalla in på lokala affären med ridkläder, men då ska jag endast ha ett packet cigg eller ett par äpplen

Jag jobbar som lärare (fn på gymnasiesär).

Älska jullov, påsklov, sportlov, höstlov och inte minst sommarlov!:bump: (jorå, det är roligt att jobba också:D)

Långa dagar som funkar hyfsat, har medryttare 2 dgr/vecka och trailar till ridhuset...

Kan handla i hästkläder men gör det helst inte...

Jag jobbar med hästar så ja, det syns. Lite lerstänk i ansiktet och lite skit under naglarna t.ex...
Jag kan handla med ridkläder men helst inte...för ett par veckor sedan rusade jag dock in på MQ (jag tänkte skit samma, jag visste ändå exakt vad jag skulle ha) men shit, då skämdes jag verkligen.:o

På mitt jobb har 6 av 8 egna hästar.

Jag är djursjukvårdare så det är väl kanske inte så konstigt.

Jag handlar nästan alltid på väg hem från stallet, har eget stall så det blir mycket jobb där så det finns inte tid att byta om. Ofta är jag lerig och ser allmänt skitig ut och folk kollar ofta på en men det får man väl stå ut med. Handlar i en stor mataffär i hyffsat stor stad.

pers ass bra tider för mig med många hästar, men jobbar bara 60%. Jag vill helst inte gå in i affären med häst klader m tanke på andras hälsa. men vi har en lantaffär och där kan jag traska in de bor så mkt bönder här.:D

Nä, inga hästkläder i affären! :crazy:

Jag jobbar m djurläkemedel så jag har väl hittat min "nich" :angel:
Måste vara ren o snygg på jobbet (skapligt i.a.f) och får inte lukta stall *suck*
Jag är en "bonnmora" men måste jobba utanför går´n för att få det att gå runt.

Lärare, så komma till jobbet och lukta häst är nono, finns för många allergiker. Handlar helst inte med ridkläderna på, men det händer i lilla affären på gatan. Eller macken. Eller take-awayrestaurant. Fast till mitt försvar så har jag jättedåligt samvete hela tiden för att jag eventuellt ger någon en astmaattack eller nåt. :crazy: (Som om det skulle hjälpa).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar