M
mizz
Sv: Vad inte säga till och om barn
Jag brukar säga till den äldste:
-Jag säger bara tre ord. Pa ssa dig!
Jag brukar säga till den äldste:
-Jag säger bara tre ord. Pa ssa dig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I dina exempel är ju "passa dig" inte så farligt. Men jag fick höra det med argt tonfall och undermeningen "passa dig jävligt noga annars....". Och det är inte ok tycker jag.
Njae, det beror nog mer på vart i landet man kommer ifrån... i vissa delar är det mer "rough" än i andra. Jag bor i sydöst och här verkar de flesta ha en helt normal syn på barn och barnuppfostran.
Det förstår jag. Men TS menade ju att vissa saker kan man aldrig säja till barn i vilket tonfall eller situation det än är, och "passa dig" tycker jag inte är ett sådant ord.
Kom och tänka på att ena dotterns tränare ofta säjer till henne "passa dig så att hon inte kör ut baken där i höger varv".
Jag har heller aldrig reflekterat över att det låtit konstigt.
Det förstår jag. Men TS menade ju att vissa saker kan man aldrig säja till barn i vilket tonfall eller situation det än är, och "passa dig" tycker jag inte är ett sådant ord.
-Vi använder Libero eftersom min son har så stort paket.
Eller så säger man bara att den blöjan sitter bäst......
Vad tycker ni? Fler förslag?
/Timsetim
Ingen har reagerat på mitt andra exempel. Tycker ni att det är ok?
Har aldrig hört nå´t liknande... men jag tycker att det är en fullkomligt onödig kommentar!
Kom på ytterligare en sak. Jag har en ytligt bekant, som varje gång vi ses beklagar sig att hon inte fick en liten flicka. Hon tycker att min lilltjej är så söt och rolig. Det håller jag ju med om , men det gör ont i mig att höra hennes kommentarer rakt över huvudet på hennes lille son...
Hon bara spinner på:
"Det är nog annorlunda med en dotter."
"Min han är så gnällig!" (Kan bero på hur han blir bemött, kanske... )
"Han är alltid snorig, och ögonen rinnner hela tiden" (Det låter som om hon tycker att han är ful. )
Usch! Kan tilläggas att hon hade tre pojkar, och att hon klädde de två yngsta i rosa och fluff fluff.
Du har helt rätt - och jag brukar inte fega...
Vi ses högst sporadiskt, vid korta möten över kundvagnen o s v. Svårt att tala allvar då, kanske. Och så är ju lillkillen alltid med...
Du kan inte ringa henne? Sen blir hon kanske arg men det får du kanske ta, om hon dessutom inte är så nära vän kan du ju ha råd att mista henne. Försök lägga upp det lugnt och smidigt och inte som kritik. (Lätt va?!)
Nja, det handlar mer om vilken samhällsklass man kommer från. Förvisso finns det fler i arbetarklassen uppe i Nordengland men jag har varit med om det under min tid i London och Kent också även om just Hampshire inte direkt är känt för sina arbetarkvarter. Sedan är det dessutom väldigt svart eller vitt med engelskt känslospråk: Även en arbetarförälder kan mjukt säga "Oh dear princess/petlamb/sweetie" till sin dotter när hon slagit sig för att sedan utbrista i just de där "Shut yer gob" när det blir stressigt.